Bouwlift

zekering C2 is een primaire zekering, toestel lijkt 3 fasen gevoed te zijn. echter maar 1 zekering, die wrs alleen de trafo zekert. secundair hangt de 24V stuurstroom aan de aarde, heb je dan nog een stuurstroomdraad aan de fase zitten waar die niet hoort dan knalt de zekering en de aardlek er idd uit, zodra er een contact inschakelt waardoor die sluiting ontstaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het simpelste is gewoon de stuurstroom voorzien van voeding, en dan gaan meten/testen.
De hoofdstroom zal best werken, aangezien wanneer je op de magneetschakelaars duwt, de lift in beweging komt.
Ik zou alle externe bekabeling losmaken, wel opschrijven hoe het zit,
en dan steeds een kabeltje per keer vastmaken, kijken wat er gebeurd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2018 09:41:32 schreef testman: secundair hangt de 24V stuurstroom aan de aarde,...

Waarom 24Vac en niet bijvoorbeeld 230Vac? Het is wel het meest waarschijnlijke maar niet zeker. Oppassen dus, voor er iemand vastplakt aan die vermeende 24Vac.

Even samengevat, C2 zekering is stuk. Na deze te wisselen gaat de diff (ALS) eruit. C2 is een zekering voor de trafo. De trafo zorgt voor de stuurstroom. Wellicht 24VAC.
Er is iets fout gelopen met een kabel van de bediening. Zonder de kabel na te kijken zou ik even met de multimeter tussen beide zwarte van de trafo en aarde gaan meten. Als die ok zijn, geen verbinding dus OL op je multimeter, tussen de rode en de aarde. Die moeten normaal ook OL meten.

Dat verhaal over de diff die eruit gaat, de zekering die stuk is en dan te zien dat de zekering dient voor de primaire van de trafo (C1 zekert de secundaire) zou ik toch vermoeden dat er een probleem is met de trafo zelf. Die differentieelschakelaar gaat er niet zonder reden uit. De zekering gaat ook niet zonder reden stuk. Als er een lek naar aarde is met de trafo zijn beide te verklaren.

Vandaar mijn vermoeden. Niet moeilijker maken dan dat het is...

In het geval wat Testman beschrijft zou ik eerder vermoeden dat C1 stuk zou gaan. Daarnaast zit er in de afstandsbediening wellicht geen 240AC bekabeling. Ik zou dan niet weten hoe je die verbinding tussen fase en stuurstroom zou krijgen. Ik zou eerder denken dat de kabel even een kortsluiting had tussen 2 draden wat de trafo een flinke tik heeft gegeven. Al zie ik niet meteen een spoor van oververhitting.
Kan ook fout gegaan zijn met een andere verlengkabel ofzo, de nul niet juist aangesloten en hierdoor de trafo stuk gemaakt...

Enigste oplossing? Zoek de verbinding naar aarde. Multimeter op de geel/groene (zijkant trafo) en dan wat draden of schroeven aantikken (spanning er wel af hé!) om te meten.
Dat de 24VAC zou verbonden zijn met aarde lijkt me heel sterk, dat zou niet mogen. Zeker bij zo'n nieuwere.

[Bericht gewijzigd door Appel op 6 oktober 2018 19:55:57 (13%)]

het is een bouwlift, daar kom je vlot m8 bouten in zekeringhouders tegen, als t maar weer werkt.

als de bouwstroom 2 fasen heeft gewisseld in de tussentijd ( stekker in een andere verlengsnoer bijv ) kan zo'n lift er ook al mee kappen, motor draait de verkeerde kant op, zit vaker een beveiliging in daarvoor.

gezien de trafo 2 geluste wikkelingen secundair heeft lijkt een 2x 110V wikkeling mogelijk, ook 2x12V is mogelijk.

t zal niet moeilijk zijn heb ik het idee, vaak noodstoppen of eindschakelaars die geen contact meer maken, hier nog goed te doen, maar zoek het maar eens uit in een machine met 1,5m2 relais en geen schema..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien de relais denk ik dat het 110v of 220v relais zijn. De 24v varianten hebben vaak aan de voorzijde 24vdc staan is mijn ervaring. Tevens rode draden zijn bij onze installaties altijd teken van 220v bedrading. De trafo maakt van 400vac 110 of 220vac.

de draad is zeker geen indicatie, heb al tig machines open gehad waar de rode draad juist 24VAC stuurstroom was. zou ik hier ook eerder verwachten, met een losse afstandbediening aan dat ding.

in personenliften in gebouwen is 110VAC wel normaal, meestal de liften waar de leverancier van de besturing uit t buitenland komt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zit voornamelijk in de roltrappen en daarbij verschilt het enorm per fabrikant. Echter van alle merken die ik heb gezien, is er maar één met rode draden, daarvan zelfs maar één type, en die zijn 230vac. De rest is grijs en dan 12 of 24v.

Ik zeg het liever een keer teveel dan dat iemand pats voelt.

Waar staat dat ding? Misschien kan iemand van CO eens komen kijken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..