Bouwlift


een onbelaste motor loopt op 2 fasen ook wel, maar draait in de soep eenmaal belast of loopt niet meer aan..

dit is wrs geen bouwlift met een kooi voor personen, maar 1 voor bouwmaterialen. anders heb je geen afstandbediening nodig. dit ding heeft alleen contacten, dus kwestie van meten zou ik zeggen. noodstoppen moeten doormeten in normale toestand!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mee eens dat het ergens in de stuurstroom moet zitten..
Gewoon beginnen met meten. Heb ik wel stuurstroom of zo.en dan steeds verder.
Het is en blijft een bouw geval, en er zal niet zachtzinnig mee omgesprongen worden.Kabelbreuk is idd een goede kanshebber.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Heb je die twee zekeringen C1 en C2 al gecontroleerd? En al een keer op het blauwe resetknopje van TH gedrukt?

Die foto van het kastdeurtje is trouwens nutteloos: dat is het typeplaatje van het lege kastje :-)
Dat hele kastje is trouwens nieuw, waarom haal je de maker er niet bij? En maak eens foto's van het schema.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 5 oktober 2018 08:33:11 (20%)]

Op 4 oktober 2018 20:37:21 schreef Toeternietoe:
Zou de sleutelschakelaar (waar je hem van 1 op 0 zet) defect zijn?

Verder zitten er op de bouwlift nog eindschakelaars, mogelijk defekt, beschadigd, of weet ik niet wat.
Einschakelaars vaak boven, onder, max last, soms hijskabelbreuk.
En een of meerdere noodstopschakelaars?
En een stuurstroomzekeringetje?
En een draadbreuk?
Draairichting verkeerd kan ook rare zaken geven.

Wat bedoelt u met draadbreuk ?

Op 5 oktober 2018 08:17:37 schreef GJ_:
Heb je die twee zekeringen C1 en C2 al gecontroleerd? En al een keer op het blauwe resetknopje van TH gedrukt?

Die foto van het kastdeurtje is trouwens nutteloos: dat is het typeplaatje van het lege kastje :-)
Dat hele kastje is trouwens nieuw, waarom haal je de maker er niet bij? En maak eens foto's van het schema.

C1 meet door maar C2 niet , als ik deze omwissel springt de diff .
Op het reset knopje heb ik gedrukt maar dit doet niets .

GJ_

Moderator

Een kapotte zekering is toch wel belangrijke informatie :-)
En een uitschakelende ALS ook wel.
Kennelijk heb je ergens een sluiting naar aarde.

Wat ik de eerste keer al raar vond: op de connector zit op pen 5 een aardedraad. Bij deze connector zit de aarde normaal aan de zijkant. Bovendien zitten in de kast op het ook alle aardetouwtjes op een aardklem. [edit: die kabel gaat niet naar de kast] Hoe zit dat? Waar gaat die draad naartoe?

Op 5 oktober 2018 09:21:36 schreef JensMeirte:
[...]

C1 meet door maar C2 niet , als ik deze omwissel springt de diff .
Op het reset knopje heb ik gedrukt maar dit doet niets .

In C1 en C2 zitten zekeringen, mogelijk is er 1 van defekt.

Draadbreuk is een breuk in een draad, oftewel een ondebreking. Komt wel vaker voor door veelvuldig hebruik van snoeren, of onbedoelde mechanische belastingen (er valt een stuk staal op het snoer) gaat er in het snoer een draadje kapot.
Questie van doormeten.

Toch lijkt het me niet erg verstandig ( lees zeer onverstandig) dat jij zulke zaken probeert aan te pakken.
Door C1 met C2 te verwisselen verwissel je hoofdstroom met stuurstroom, dit kan tot LEVENSGEVAARLIJKE situaties zorgen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 5 oktober 2018 09:50:28 (17%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2018 09:47:55 schreef Toeternietoe:
In C1 en C2 zitten zekeringen, mogelijk is er 1 van defekt.

zover was hij toch al? Hij heeft hem zelfs gewisseld.

bprosman

Golden Member

Wat ik de eerste keer al raar vond: op de connector zit op pen 5 een aardedraad. Bij deze connector zit de aarde normaal aan de zijkant.

@GJ_ Kan het door de rode plakband geen "omgekatte" aardedraad zijn ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De afstandsbediening werkt inderdaad niet meer sinds de kabel is blijven hangen tijdens naar boven gaan . Heb hem uitgemeten en meet perfect door .

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 5 oktober 2018 09:55:38 (33%)]

Op 4 oktober 2018 21:26:01 schreef Appel:
Zekeringen voor de trafo (stuurstroom) gecheckt? Dat blauwe knopje op je motorbeveiliger steekt precies nogal ver uit, is die niet uitgevallen toevallig?
En de sleutel, heb je die uitgemeten of ga je daar van uit dat hij geen contact maakt?

De lift maakt een klik geluid als je van stand 0 naar 1 zet en nu doet hij dat nier meer

GJ_

Moderator

"perfect doormeten"? Heb je ook tussen de verschillende draden onderling gemeten? Dus of er geen sluiting in zit?

We moeten de informatie er echt uitpersen is het niet? Eerst pas na navraag mededelen dat er een zekering uitvliegt, de ALS er uit komt en nu dat de ellende is ontstaan nadat de kabel klem gezeten heeft. Dat had al een half topic kunnen schelen.

Aangezien je niet zo heel erg thuis bent met elektro zou ik zeggen maak twee foto's van de aansluitingen van die kabel aan beide zijden, maak ook nog een tekening en vervang dan die kabel door een geschikte kabel. Grote kans dat je dan klaar bent. Of laat het doen.

Op 5 oktober 2018 09:59:52 schreef GJ_:
"perfect doormeten"? Heb je ook tussen de verschillende draden onderling gemeten? Dus of er geen sluiting in zit?

We moeten de informatie er echt uitpersen is het niet? Eerst pas na navraag mededelen dat er een zekering uitvliegt, de ALS er uit komt en nu dat de ellende is ontstaan nadat de kabel klem gezeten heeft. Dat had al een half topic kunnen schelen.

Aangezien je niet zo heel erg thuis bent met elektro zou ik zeggen maak twee foto's van de aansluitingen van die kabel aan beide zijden, maak ook nog een tekening en vervang dan die kabel door een geschikte kabel. Grote kans dat je dan klaar bent. Of laat het doen.

Ja dat zei ik al hè , de draden in de kabel meten gewoon door dus er is geen sluiting . Dus aan de kabel ligt het niet .

Je hebt verbinding tussen 2 aders van je kabel. Of tussen een ader en het metaal van de lift ergens, kan ook elders zitten. Daarom gaat de ALS eruit als je de zekeringen wisselt. De kapotte zekering moet je wisselen, even de boel uitmeten tussen aarde/metaal en je aders. Dan ga je de fout wel vinden.

Mocht dat blauwe knopje op de TH eruit liggen, als de TH dus uit staat, dan kan het ook aan motor liggen of de rem van de motor.

Even wat meetwerk dus maar je krijgt al een flinke voorzet, de rest is aan jou.

Op 5 oktober 2018 11:13:33 schreef Appel:
Je hebt verbinding tussen 2 aders van je kabel. Of tussen een ader en het metaal van de lift ergens, kan ook elders zitten. Daarom gaat de ALS eruit als je de zekeringen wisselt. De kapotte zekering moet je wisselen, even de boel uitmeten tussen aarde/metaal en je aders. Dan ga je de fout wel vinden.

Mocht dat blauwe knopje op de TH eruit liggen, als de TH dus uit staat, dan kan het ook aan motor liggen of de rem van de motor.

Even wat meetwerk dus maar je krijgt al een flinke voorzet, de rest is aan jou.

Bedankt appel

GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2018 11:13:33 schreef Appel:
Mocht dat blauwe knopje op de TH eruit liggen,...

Die steekt nooit verder uit. Als het th.relais is aangesproken is het raampje er boven geel.

zekering C2 is een primaire zekering, toestel lijkt 3 fasen gevoed te zijn. echter maar 1 zekering, die wrs alleen de trafo zekert. secundair hangt de 24V stuurstroom aan de aarde, heb je dan nog een stuurstroomdraad aan de fase zitten waar die niet hoort dan knalt de zekering en de aardlek er idd uit, zodra er een contact inschakelt waardoor die sluiting ontstaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het simpelste is gewoon de stuurstroom voorzien van voeding, en dan gaan meten/testen.
De hoofdstroom zal best werken, aangezien wanneer je op de magneetschakelaars duwt, de lift in beweging komt.
Ik zou alle externe bekabeling losmaken, wel opschrijven hoe het zit,
en dan steeds een kabeltje per keer vastmaken, kijken wat er gebeurd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2018 09:41:32 schreef testman: secundair hangt de 24V stuurstroom aan de aarde,...

Waarom 24Vac en niet bijvoorbeeld 230Vac? Het is wel het meest waarschijnlijke maar niet zeker. Oppassen dus, voor er iemand vastplakt aan die vermeende 24Vac.

Even samengevat, C2 zekering is stuk. Na deze te wisselen gaat de diff (ALS) eruit. C2 is een zekering voor de trafo. De trafo zorgt voor de stuurstroom. Wellicht 24VAC.
Er is iets fout gelopen met een kabel van de bediening. Zonder de kabel na te kijken zou ik even met de multimeter tussen beide zwarte van de trafo en aarde gaan meten. Als die ok zijn, geen verbinding dus OL op je multimeter, tussen de rode en de aarde. Die moeten normaal ook OL meten.

Dat verhaal over de diff die eruit gaat, de zekering die stuk is en dan te zien dat de zekering dient voor de primaire van de trafo (C1 zekert de secundaire) zou ik toch vermoeden dat er een probleem is met de trafo zelf. Die differentieelschakelaar gaat er niet zonder reden uit. De zekering gaat ook niet zonder reden stuk. Als er een lek naar aarde is met de trafo zijn beide te verklaren.

Vandaar mijn vermoeden. Niet moeilijker maken dan dat het is...

In het geval wat Testman beschrijft zou ik eerder vermoeden dat C1 stuk zou gaan. Daarnaast zit er in de afstandsbediening wellicht geen 240AC bekabeling. Ik zou dan niet weten hoe je die verbinding tussen fase en stuurstroom zou krijgen. Ik zou eerder denken dat de kabel even een kortsluiting had tussen 2 draden wat de trafo een flinke tik heeft gegeven. Al zie ik niet meteen een spoor van oververhitting.
Kan ook fout gegaan zijn met een andere verlengkabel ofzo, de nul niet juist aangesloten en hierdoor de trafo stuk gemaakt...

Enigste oplossing? Zoek de verbinding naar aarde. Multimeter op de geel/groene (zijkant trafo) en dan wat draden of schroeven aantikken (spanning er wel af hé!) om te meten.
Dat de 24VAC zou verbonden zijn met aarde lijkt me heel sterk, dat zou niet mogen. Zeker bij zo'n nieuwere.

[Bericht gewijzigd door Appel op 6 oktober 2018 19:55:57 (13%)]

het is een bouwlift, daar kom je vlot m8 bouten in zekeringhouders tegen, als t maar weer werkt.

als de bouwstroom 2 fasen heeft gewisseld in de tussentijd ( stekker in een andere verlengsnoer bijv ) kan zo'n lift er ook al mee kappen, motor draait de verkeerde kant op, zit vaker een beveiliging in daarvoor.

gezien de trafo 2 geluste wikkelingen secundair heeft lijkt een 2x 110V wikkeling mogelijk, ook 2x12V is mogelijk.

t zal niet moeilijk zijn heb ik het idee, vaak noodstoppen of eindschakelaars die geen contact meer maken, hier nog goed te doen, maar zoek het maar eens uit in een machine met 1,5m2 relais en geen schema..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien de relais denk ik dat het 110v of 220v relais zijn. De 24v varianten hebben vaak aan de voorzijde 24vdc staan is mijn ervaring. Tevens rode draden zijn bij onze installaties altijd teken van 220v bedrading. De trafo maakt van 400vac 110 of 220vac.

de draad is zeker geen indicatie, heb al tig machines open gehad waar de rode draad juist 24VAC stuurstroom was. zou ik hier ook eerder verwachten, met een losse afstandbediening aan dat ding.

in personenliften in gebouwen is 110VAC wel normaal, meestal de liften waar de leverancier van de besturing uit t buitenland komt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zit voornamelijk in de roltrappen en daarbij verschilt het enorm per fabrikant. Echter van alle merken die ik heb gezien, is er maar één met rode draden, daarvan zelfs maar één type, en die zijn 230vac. De rest is grijs en dan 12 of 24v.

Ik zeg het liever een keer teveel dan dat iemand pats voelt.

Waar staat dat ding? Misschien kan iemand van CO eens komen kijken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..