LG 32LE5300 ontvangt niets via antenne

Op mijn TV heb ik een actieve binnenantenne aangesloten waarmee ik de gratis dvb-t zenders NPO1,2,3, en TV-Noord ontvang. Dit werkte altijd prima, maar plots heb ik helemaal geen zenders meer.
TV geeft wel prima beeld en geluid via de HDMI-input(playstation3).
Om uit te sluiten dat het aan de actieve antenne ligt, heb ik die even losgekoppeld en een stukje draad aangesloten als antenne.
Nog steeds niks.
Het 'automatisch zenderzoeken' geeft ook geen enkele zender.
Kan het RF deel stuk zijn gegaan van onweer o.i.d.?
Hoe/waar te zoeken?

op een stukje koperdraad ontvang je inderdaad niets meer , analoge tv word al jaren niet meer uitgezonden.
tv aansluiten op de cai is je enigste optie of een andere dvb-t ontvanger .

Anoniem

Als jou TV geen DVB-T2 H265/HEVC heeft gaat dat sinds 1 oktober ook niet meer lukken.

Anoniem

Op 6 oktober 2018 08:34:49 schreef NL5814:
Als jou TV geen DVB-T2 H265/HEVC heeft gaat dat sinds 1 oktober ook niet meer lukken.

Zie ook: https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 oktober 2018 08:26:55 schreef klaasy:
op een stukje koperdraad ontvang je inderdaad niets meer , analoge tv word al jaren niet meer uitgezonden.

Da's een denkfoutje. Het maakt voor de koperdraad niet uit of de radiogolven analoog of digitaal gemoduleerd zijn; hij ontvangt ze evengoed. Alleen iets minder goed dan de actieve antenne natuurlijk.

Maar die nieuwe standaard zou de clou wel eens kunnen zijn.
Ik zal na het weekeinde ook eens kijken of mijn Drentse tv het nog doet op een buitenantenne (normaal ging dat prima op die vier zenders).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, vroeger werkte het met een draadje wel. Maar ik had dan wel eens last van wegvallend beeld.
Het lijkt erop dat het aan dit nieuwe DVB-T2 H265/HEVC signaal ligt.

KPN is ook lekker bezig, volgens die site moet je dan een abo nemen om de ontvanger te kunnen krijgen, dat is niet ok want NPO1,2,3, hoor je 'gratis' te kunnen ontvangen, daar betalen we allemaal al belasting voor.
Op marktplaats zie ik wel losse ontvangers die het DVB-T2 H265/HEVC signaal kunnen ontvangen.
Wat een geklooi, weer een los kastje bij de tv en iedereen kan z'n oude ontvanger weggooien?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zal na het weekeinde ook eens kijken of mijn Drentse tv het nog doet op een buitenantenne (normaal ging dat prima op die vier zenders).

Inderdaad, mijn Drentse tv herkent ook geen etherprogramma's meer; noch op Smilde, noch op Groningen.
Nu ja, er is veertien jaar lang gevraagd om beter beeld; nu is het dan eindelijk zover.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 oktober 2018 19:32:08 schreef Zonnepaneeltje:
Ja, vroeger werkte het met een draadje wel. Maar ik had dan wel eens last van wegvallend beeld.
Het lijkt erop dat het aan dit nieuwe DVB-T2 H265/HEVC signaal ligt.

KPN is ook lekker bezig, volgens die site moet je dan een abo nemen om de ontvanger te kunnen krijgen, dat is niet ok want NPO1,2,3, hoor je 'gratis' te kunnen ontvangen, daar betalen we allemaal al belasting voor.
Op marktplaats zie ik wel losse ontvangers die het DVB-T2 H265/HEVC signaal kunnen ontvangen.
Wat een geklooi, weer een los kastje bij de tv en iedereen kan z'n oude ontvanger weggooien?

Alleen klagen bij de Tweede Kamer helpt misschien.
De 17 e is er een Telecom debat, gauw een Kamerlid van je favoriete partij opbellen en er vragen over laten stellen aan de Staatssecretaris.

Ned 1 2 en 3 horen gratis te zijn, zonder abo's of huurkastjes, en dat kan met DVB-T2 niet meer.

Ik kan hier in midden ned nog kijken, maar mag straks een aantal kastjes weggooien, en kan niets meer zien.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De uitzending IS gratis.
Dat een kastje van een paar tientjes na veertien jaar vervangen moet worden is niet zo raar.
Het is al mooi dat de KPN-ontvangers voor niets vervangen worden.

Wat wou je eisen dan? 'Ik eis dat de slechte beeldkwaliteit weer terugkomt, zodat ik mijn oude spullen nog honderd jaar kan gebruiken?':)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Je zou hooguit kunnen betogen dat 14 jaar erg kort is voor een uitzendnorm, zeker als er pas richting het einde van die periode televisies voor de nieuwe norm beschikbaar kwamen.

Het gat van een jaartje of 4 a 5 dat tussen afschakeling analoog en introductie DVB-T2 H264 zat vond men misschien al te groot zelfs als men ongevoelig was geweest voor de druk van KPN om analoog af te schakelen, maar het kan in zulke gevallen toch lonen om een standaard over te slaan. Nu gaat men weliswaar in 1 keer van DVB-T naar DVB-T2 H265, maar is dat verschil tussen H264 en H265 echt zo relevant?

Maargoed, als gratis kijker (lees: belastingbetaler dus ook weer niet helemaal gratis) heb je verder weinig poten om op te staan. Als klant van KPN ben je in zoverre genaaid, dat je nu opeens kastjes moet huren als je meerdere toestellen hebt, begreep ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 oktober 2018 19:51:43 schreef pararuud:
[...]

Alleen klagen bij de Tweede Kamer helpt misschien.
De 17 e is er een Telecom debat, gauw een Kamerlid van je favoriete partij opbellen en er vragen over laten stellen aan de Staatssecretaris.

Ned 1 2 en 3 horen gratis te zijn, zonder abo's of huurkastjes, en dat kan met DVB-T2 niet meer.

Ik kan hier in midden ned nog kijken, maar mag straks een aantal kastjes weggooien, en kan niets meer zien.

Ik was iets te kort door de bocht.
Gratis kijken kan nog wel, maar je moet wel een nieuw kastje kopen waarmee je alleen N 1 2 en 3 kan zien. Er kan geen KPN kaart in. Wil je alle zenders kunnen zien dan moet er bij KPN gehuurd worden + abo.

Nieuw kastje kost ca 55 Euro, let erop dat er ook scart op zit voor je oude ontvanger.
Voor die oude ontvangers is het natuurlijk weer grote onzin dat het nu HD is, het verschil is niet te zien, het kost alleen maar geld.
En dan hadden we het nog niet over alle ingebouwde DVB-T ontvangers, die het niet meer doen. Mensen die nu een kastje ernaast moeten zetten, daar waar dit topic mee startte.

Digitenne is alleen een verdien model voor KPN, er is ruimte genoeg maar het meeste wordt verdiend aan al die extra abo zenders, zoals Film en Sport zenders. Waar maar weinig mensen naar kijken, maar dus wel alle ruimte in ether (en kabel) opvreet.

maartenbakker

Golden Member

Heel actueel trouwens, Mark 'Pinocchio' Rutte heeft met het bedrijfsleven bedacht dat dat meer in de openbaarheid moet treden om meer sympathie en begrip bij de kiezer te krijgen. Prima, begrip en sympathie voor bedrijven vind ik een heel goed plan, maar zou het niet efficiënter zijn om de achterkamertjesdeals zoals deze tussen overheid en KPN om te beginnen gewoon niet te doen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OOk de radio hebben we nog DAB dat in de maag wordt gesplitst en de middengolf die niet meer mag met beetje - landelijk - bereik.
Allemaal er tussen door gerommeld, de 2e Kamer weet nauwelijks waar het over gaat en overziet gevolgen niet, de consument staat buiten spel.

RAAF12

Golden Member

Op 12 oktober 2018 17:38:22 schreef pararuud:
En dan hadden we het nog niet over alle ingebouwde DVB-T ontvangers, die het niet meer doen.

Mijn TV met DVB-T2 tuner doet het ook niet. De KPN gebruikt nl. voor het HD signaal DVB-T2 met HEVC compressie....