Counter met duty cycle

Hoi allen,

ik heb een sequencer gebouwd met een CD4017 en een 555 als klok.
De output pins van de 4017 gaan hoog voor de duurtijd van een volledige klok cyclus van de 555. Ik zou echter die duurtijd echter variabel willen maken. De duty cycle van de 555 regelen haalt niet uit, want de CD4017 gebruikt een volledige klok cyclus.
De eenvoudigste oplossing zou een variant op de 4017 zijn, die rekening houdt met de lengte van het hoog of laag zijn van een klok cyclus, maar ik ben niet direct op de hoogte van dergelijke IC.
Kent iemand zo iets?
Een alternatieve oplossing zou zijn van een tweede 555 as timer te laten dienen om de output lijnen van de 4017 laag te maken, maar dat lijkt me omslachtiger.

Thx!

BC

Het is misschien weer eenvoudiger dan ik dacht: als ik elke uitgang van de 4017 als voeding hang aan een 555 in monostabiele mode, houdt die zijn uitgang hoog voor de duur van de ingestelde tijd.

Breadboarding time!

BC

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, je kunt de 4017-uitgangen elks een monoflop laten triggeren, dat hoeft dan zelfs niet via de voedingsspanning van zoveel stuks 555 te gaan, er moeten beslist elegantere schema's mogelijk zijn. (snuffel naar "monostable" op het www)

Op het gevaar af dat mijn antwoorden eentonig worden: zou een klein processortje geen alternatief zijn? Minder hardware, soepeler in het aanpassen van de parameters, maar er moet wel een beetje geprogrammeerd worden. Hulp daarbij is alhier volop beschikbaar.

Als je in hardware wilt blijven en als de duty cycle voor alle uitgangen dezelfde mag zijn, dan kun je elke uitgang vormen met een logische poort (AND of OR of NAND of NOR, dat is te bekijken) met de ene ingang gestuurd uit de 4017 en de ander met je duty cycle.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 6 oktober 2018 19:14:15 (21%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hoi BFM,

dank voor je antwoord, leuk ...

- 555: ik gebruik die idd in monostable mode. Volgens mij, gezien de uitgangen van de 4017 nooit tegelijk hoog worden, kom ik toe met slechts een 555 exemplaar.
- een microcontroller zou inderdaad een goed alternatief zijn, alleen is het voor mij in deze schakeling net de uitdaging van het volledig zonder te doen.
- ik heb je voorstel met een extra logische poort bekeken. Er is dan nog altijd iets nodig dat die duty cycle gaat genereren, daar komt de 555 dan weer kijken. Wanneer ik op monostable zoek, zoals je aangeeft, kom ik terecht op circuits met transistoren. Een enkele 555 lijkt me dan makkelijker.

cheers,

BC

BFM,

je hebt toch gelijk, ik zou een 555 per uitgang nodig hebben.
Je idee om een AND poort aan elke uitgang toe te voegen is right on the money, in dat geval kan ik 1 enkele 555 gebruiken. Enige lastige nog is dat de 555 een overgang naar laag nodig heeft ipv naar hoog. Moet ik oplossen met een inverter of iets dergelijks,

cheers,

BC

Arco

Special Member

Iets als een 74HC123 is dan wat handiger die kan op laag-hoog en hoog-laag triggeren... (en je krijgt er 2 in een huisje... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco,

het blijkt dat de klok start met een hoog naar laag, dus die kan ik netjes gebruiken. Wel goed om de 74HCT123 te leren kennen, komt vast nog wel van pas!

Het principe met de AND poort werkt, alleen zit de vervolg logica zo in elkaar dat geen spanning toch een geluid geeft. Dat moet ik eerst nog even oplossen om dit aan de waggel te krijgen,

cheers,

BC