[NL] Diverse elektravragen voor renovatiewoning


5 wcd's zijn er niet veel, schemerlamp, hdd recorder, netwerkswitch, HD tv ontvanger enz. ik zou als je de kans hebt er 7 of 8 maken..

de draden door de ledbak kun je voor het wcd ook van xmvk maken.

26 wcd's met weinig last op slaapkamers is goed te doen, kom ook wel groepen tegen met storingen waar men het halve huis op heeft zitten, 3x aangebouwd en steeds maar doorgezet op die ene groep, incl tuinverlichting..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Met die 26 bedoel je het totaal aantal stekkers die je in kan pluggen. Meestal rekent met een dubbele op 3 dubbele wcd als 1.

Houd er wel nog rekening mee, dat als je de hele bovenverdieping op 1 groep zet, dat alles donker is bij een enkele fout. Dat is iets wat onwenselijk is. Zorg dat er altijd licht in de buurt is. Dit kan door bijvoorbeeld de overloop op een andere groep te zetten, of de lichtpunten op een andere groep dan de wcd's. Let hier ook mee op bij het indelen van groepen achter aardlekschakelaars.
Spanning staat en stroom gaat!
Jinny

Golden Member

Hmmm, TV, router, kabelmodem, dig tv doos, sat doos, DVD ding, telefoon, schemerlampje, stereo, ik vergeet vast wel iets, plus wat reserve voor de kerst of impulsaankopen..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Sine

Moderator

Al die netwerk / modem meuk hoort uiteraard in de meterkast.
Coax, telefoon en glas als het even aan/om leggen naar de meterkast.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
zo'n horizon doos van ziggo welke ook de modem is staat doorgaans onder de tv, hoe onlogisch dat ook is..

[Bericht gewijzigd door testman op 11 oktober 2018 22:16:41 (12%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
@testman, Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik een beetje een watje ben met het boren van inbouwdozen/sleuven frezen. Ben om een of andere manier dat ik de muur teveel verzwak door er veel achter elkaar in te bouwen. Ik heb 50mm inbouwdozen, en de dragende binnenmuren zijn van 110mm kalkzandsteen. Heb te weinig ervaring op dit vlak om in te schatten of dit überhaupt uitmaakt. Denk dat ik me er geen druk over hoef te maken he?

Als ik xmvk gebruik voor de wcd door de ledbak, hoe zie je dat voor je? Dan moet ik alsnog lassen in de ledbak he?

Ik heb nog een aanvullende vraag, voor een andere situatie dan hierboven beschreven.

Ik zou in één lijn een eenpolige schakelaar en 2 wcd's willen. De schakelaar op pakweg 100cm, de wcd's op 30cm hoogte.

Hoe pak ik dit aan? Zo?
1. Vanuit centraaldoos: aardedraad en nuldraad achter schakelaar langs direct naar de wcd's
2. Vanuit centraaldoos: fasedraad en schakeldraad naar de schakelaar
3. Vanuit de schakelaar de fasedraad doorlussen naar de wcd's

En werkt dat hetzelfde op het moment dat je een schakelaar en wcd direct onder elkaar hebt, zoals op bijgevoegde afbeelding?
Jinny

Golden Member

De hele meuk van buiten zit naast mijn tv in de woonkamer.
Daarom.

En ik heb geen horizon ding...

[Bericht gewijzigd door Jinny op 12 oktober 2018 13:02:38 (20%)]

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Op 11 oktober 2018 21:51:58 schreef Sine:
Al die netwerk / modem meuk hoort uiteraard in de meterkast.
Coax, telefoon en glas als het even aan/om leggen naar de meterkast.
Als je weet hoe Jinny woont, dan is "meterkast" geen optie. Voor haar geldt gewoon dat dit soort dingen "netjes" bij mekaar in de buurt van de TV hoek horen.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 11 oktober 2018 22:16:07 schreef testman:
zo'n horizon doos van ziggo welke ook de modem is staat doorgaans onder de tv, hoe onlogisch dat ook is..


Die waren alleen modem in het oude UPC gebied, en een horizon box? Als het even kan wil je wil je die stroomzuiper helemaal niet hebben.

Doorlussen aan schakelaars en WCD's ben ik niet zo'n fan van, gewoon lassen achter de schakelaar, met een 50mm doos moet dat geen enkel probleem zijn.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
@Sine, ok helder!

Vandaag bezig geweest met wat inbouwdozen. Het werk valt me tegen, en dat komt vermoedelijk vooral door de boor. Ik gebruik nu een veredelde gatenzaag. Zo'n ding. Geleend, en had er eigenlijk al vanaf het begin zo m'n twijfels over. Ik heb een boorhamer van 1600W en 800RPM. De hamerfunctie had ik hiervoor uitgeschakeld.


Ik wil dus een andere kopen, maar welke van de twee? Wordt voornamelijk gebruikt in kalkzandsteen. Als ik het goed begrijp is de bovenste voor beton (met hameren) en de onderste voor zachter spul (zonder hameren).





Last but not least een fotootje van een deel van mijn werkzaamheden vandaag (links is 19mm voor UTP, hierbij heb ik het tussenschotje bij koppelstuk niet doorgebroken). Bijzonder blij met m'n goedkope sleuvenfrees (en gekoppelde stofafzuiging :+)



Edit: ik vond dit topic (https://www.circuitsonline.net/forum/view/129373), maar daar kwam niet echt een conclusie uit. Wel boeiend leesvoer.
Sine

Moderator

Ik heb zelf regelmatig een gaatje gemaakt met de middelste boor, en dat beviel me eigenlijk helemaal niet slecht.

Het onderste model heb ik nooit in handen gehad, geen idee wat je daar van kunt verwachten.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
het middelste model is voor beton, de onderste zijn voor in steen te boren. een goede doet iets van 75 euro..

met een beetje stevige boormachine is het beter te doen, ik herstel nogal wat machines die van de kroonboren goed hebben geleden. rustig duwen in de baksteen gaat sneller, kalkzandsteen laat een boor snel slijten, zeker als het nat is..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
In beton kan je beter niet boren.. ten eerste is het slopend, en ten tweede moet je er ook nog een sleuf bijmaken voor de buis...
Kalkzandsteen is heel goed te doen..(maar zet wel de ramen open :+ )
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
je hebt er speciale machines voor die heel veel toeren maken en vlot 1800W motorvermogen hebben, daar boor je fijner mee als een standaard sds machine. die moeten het hebben van het slagvermogen waar je hier niks mee doet..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
@testman, Ik kan hier in de buurt een dozenboormachine huren voor 27eu ex btw, en dan 7eu per 0.7mm slijtage. Denk je dat het verstandiger is dan alleen een boor kopen? (Ik zal 'm 2x moeten huren, 1x voor bovenverdieping en 1x voor benedenverdieping.)
Jinny

Golden Member

Ik zou dat direct doen.
Altijd goedkoper dan de hele herrie zelf kopen bij incidenteel gebruik....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Nou ja, die diamantdingen heb je ook voor een euro of 50. Dus het ontloopt elkaar qua kosten niet heel veel. Echter is de kwaliteit waarschijnlijk wel anders en wat tijdsbesparing is ook wel prettig ;)

Ik ga 'm zo reserveren. Dank.
Jinny

Golden Member

Het is niet alleen de diamant, maar ook de machine.
Mijn pro Bosch van 850 Watt heeft er al enige moeite mee met beton.
Laat staan de eerste de beste hobby Black and Decker.......

Vandaar, doe jezelf een plezier....
Als ik meer dan 4 gaten moet boren huur ik een betonboorder in....
En ik ben prof...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
op t werk is ook zo'n boormachine, voor het incidenteel boren van lange gaten door de vloer oid een fijn ding. maakt veel meer toeren en heeft een andere slipkoppeling als een sds boorhamer.

idd als er meer moet gefreesd worden of geboord komt er een boorder/frezer. dat is ons werk niet. bij een keukentje of 2x4 dozen wel..

gaten boren door t betondek wel, dat zijn er duizenden per jaar. boren van 22mm 1meter lang gaan er best doorheen, ga je te lang door met een boor die een versleten spoed heeft, dan stook je de machine op.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik vind het echt tof dat jullie zoveel kennis delen; enorm bedankt!

Gisteren een stuk of 25 gaten geboord met de gehuurde machine. Wat een enorm verschil zeg. Hoef bijna geen kracht te zetten. Vind het wel lastig om alles netjes op één lijn te krijgen, maar ach. Dat is wel op te lossen met een beiteltje.

Vrijdag ben ik ook bezig geweest met het vervangen en plaatsen van centraaldozen. Aan beide kanten van het bed wil ik een hanglamp, dus daar komen centraaldozen te hangen.

Maar: is er eigenlijk een minimale afstand voor die dingen vanaf de muur? Daar kon ik niks over vinden.

En de tuitjes waarin ik geen buizen stop, moet ik die nog afdichten oid? Er komt isolatie bovenop en stucplaten onderop.

een minimale afstand tot de muur is er niet, bij deze dozen hoef je de niet gebruikte spruiten niet af te dichten. dat is wel anders als er nog beton over gaat, als je dekvloeren maakt.

je hebt overigens rood/groen zitten, dat mag niet meer door elkaar met de huidige draadkleuren bruin/blauw worden gebruikt. die draad is ook ruim 50 jaar oud. het beste is de draad tot in de meterkast vervangen, als dat mogelijk is, dozen onder stucplafonds weggewerkt maken dat nogal moeilijk. ook geelgroen ( aarde ) erbij trekken. nu verbouwen is huidige normen gebruiken, en sinds 1996 hebben alle aansluitingen in een woonhuis randaarde.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Rood-groen mag je in pvc aansluiten hoor...
Of het handig is is een twee, maar het mag wel.
Katoen, dat mag niet meer.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Je mag rustig rood/groen met blauw /bruin in een doos hebben en oplassen.
Het is niet toegestaan om 2 draden van verschillende normen in 1 buis te hebben.
bv, Bruin en Rood..
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Als je overgaat van oud naar nieuw dan mag je niet meer terug gaan van nieuw naar oud.
Het s allemaal verwarrend.
Er moet toch een aarddraad bij, dus zul je de draden wel moeten vernieuwen (geen oud en nieuwe kleuren in een en dezelfde buis) , of heb je ergens nog een oud bosje wit of grijs liggen?
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
centraaldozen dicht tegen de muur mag, maar bedenk dan wel dat niet alle hanglampen dan goed zullen passen. Wellicht dat het nu goed gaat, maar als je in de toekomst een andere lamp wilt met een bredere kap o.i.d. kun je in de problemen komen en moet je met kabelgootjes gaan stoeien.
Spanning staat en stroom gaat!