[BE] Welke kabel naar thermostaat verwarming?


De belangrijkste vraag is niet beantwoord. Werkt die thermostaat op 230V of op een lagere spanning, b.v. 24V?
Als het 230V is dan mag het niet met een luidsprekersnoertje.
Als het 24V is dan wel, maar een telefoonkabeltje is dan meer gebruikelijk.

Op 8 oktober 2018 21:49:10 schreef pamwikkeling:
2) Het toestel zal allicht minder dan 1 kW verbruiken, dus 5A zal wel toekomen, dus 0.75 mm2 moet kunnen.
3) Indien het enkel een stuursignaal is, voldoet 0.75 mm² in elk geval, het kan te veel zijn indien de aansluitklemmen lullig klein zijn.

Minimum voor 230V voedingskringen zonder stopcontact is 1,5mm2 (dus ook de voeding van de ketel zelf), voor 230V stuurkringen 0,75mm2.

Bij modere ketels hangt die thermostaat echter altijd aan de stuurelektronica, vaak via Opentherm bus, of 12/24V schakelingang, kabeltype maakt daar niet zoveel uit en keurders checken dat niet meer.

Dikwijls zie je dan ook een kabeltype dat van de ketelleverancier komt, soms ook SVV van 0,75mm2, is echter geen vereiste.

Kan mij geen thermostaat herinneren die meer dan 4 actieve geleiders nodig had. Wel 4x2,5mm2, bij elektrische verwarming bv, waar de thermostaat direct de weerstand schakelt, is hier echter niet het geval.

Bij oudere ketels schakelt die thermostaat wel degelijk de pomp en ben je in principe verplicht om VOB van 1,5mm2 te plaatsen.

Op 8 oktober 2018 23:16:39 schreef KlaasZ:
De belangrijkste vraag is niet beantwoord. Werkt die thermostaat op 230V of op een lagere spanning, b.v. 24V?
Als het 230V is dan mag het niet met een luidsprekersnoertje.
Als het 24V is dan wel, maar een telefoonkabeltje is dan meer gebruikelijk.

De TS geeft aan dat het een gaswandketel is van een jaar of 3 oud.
Ik ken alleen maar gaswandketels met een zwakstrroom thermostaat of een bussysteem als open therm, dat voor een leek ook een 2 aderige zwakstroomaansluiting is.

Een buisje van je ketel naar je thermostaat is altijd handig, kan er altijd nog wat bij als er straks bv een Ethernetaansluiting op komt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ga grif akkoord dat we mogen aannemen dat de thermostaat laagspanning schakelt. Maar is "mogen aannemen" voldoende om staalhard te zeggen "dit (of dat) is wettelijk ok"? Wie zegde daar alweer "assumption is the mother of all f__k-ups"?

Daarom is het wenselijk - eigenlijk noodzakelijk - dat T/S expliciet duidelijkheid schept.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

in NL kom je bij nieuwe huis/tuin/keuken CV installaties geen 230V thermostaat sturingen meer tegen, in BE loopt de techniek wat achter, dus ik zou voor zeker gaan en geen standaard 3x0,8mm2 wandkabel nemen, maar 3x of 4x 0,75 of 1mm2 die voor netspanning geschikt is, overslagspanning als je meerdere kabels door 1 buis trekt op 600V per kabel houden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2018 11:44:45 schreef testman:
….dus ik zou voor zeker gaan en geen standaard 3x0,8mm2 wandkabel nemen, maar 3x of 4x 0,75 of 1mm2 die voor netspanning geschikt is,..

Als je echt op zeker wil spelen dan moet je eerst uitzoeken wat de thermostaat schakelt en dan pas een passende kabel kiezen.

het is een wandgasketel, geen 4kW warmtepomp :) laat er 400W in dat ding gaan lopen is het veel, en dan nog stuurt de thermostaat alleen de gasklep ( of iig dat de ketel gaat stoken ) de fan/pomp gaan via de ketelsturing.

je kunt beter een 4 aderige kabel geschikt voor 230V hebben liggen die 24V moet gaan schakelen als andersom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

4 aderig voor 230V is toch een zinloze investering als je kan volstaan met een telefoonkabeltje?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 oktober 2018 19:27:02 schreef bordje:
Ketel heeft toch een stekker?
Apparaten aangesloten middels een stekker vallen toch niet onder de keuring?

Heb hier (BE) nog nooit keurder geweten dat hier enig woord over vertelde.

En voor de verzekering, is het toch altijd een kortsluiting...

Trek een kabel voor uw gemak en best dient.

Wel heel kort door de bocht. Ik heb persoonlijk nog geen enkele ketel tegengekomen die was aangesloten met een stekker. Allemaal minimaal in een aansluitdoos. Waarom zou je ook een stekker zetten aan iets wat zowat 100% van de tijd aan de elektriciteit hangt? Een klein doorstroomboilertje OK voor de envoudige aansluiting onder een gootsteen. De boiler wordt dan ook geleverd met een klasse II stekker. Een wat grotere nachtboiler hangt ook gewoon vast aan het net.

Een kortsluiting en het is case closed? Geloof maar niet dat het zo eenvoudig gaat. Een verzekering is geen liefdadigheidsinstelling. Als ze kunnen aantonen dat je onzorgvuldig hebt gewerkt, krijg je het deksel op de neus. Heel vaak komt er ook nog een branddeskundige van het parket langs. Die zijn verslag wordt dan gebruikt als leidraad.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

In een van mijn huurwoningen heb ik het wel ooit geweten, een stopcontact voor de verwarmingsketel, maar het is idd. weinig zinvol en (dus?) ook niet courant.

Ook v.w.b. de verzekering helemaal akkoord: de laatste decennia worden die maatschappijen steeds sterker in het vinden van redenen/argumenten om niet te betalen. Dat danken we aan TestAankoop en consorten die met constante druk op de tarieven een "race to the bottom" hebben ingeluid - maar dat is een andere discussie.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het schijnt toch wel moeilijk te zijn om de terzake doende vragen van KlaasZ te beantwoorden.
Zo'n kabeltje moet, als het om 24V gaat, geen dikkere aders hebben dan wat er in de klemmetjes aan weerszijden past. Gaat het om een 230V installatiedeel, dan moet er een thermostaat zitten die geschikt is om de dikkere aders er in te krijgen.
Dus wat zit er nou?

Edit: en in mijn flatje, huurhok, zit de CV ketel (de eerste, de tweede en intussen de derde) met een steker aangesloten.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 9 oktober 2018 12:59:07 (15%)]

Op 9 oktober 2018 12:32:18 schreef buckfast_beekeeper:
Ik heb persoonlijk nog geen enkele ketel tegengekomen die was aangesloten met een stekker.

Nou, ik ken ze niet anders. In NL worden CV-ketels voor woonhuizen standaard geleverd met een snoer met aangegoten stekker. Er zijn misschien uitzonderingen, maar die ben ik nooit tegengekomen.

ik zou het woord investeren niet eens noemen bij aanschaf van 10 meter 4x1mm2. sjonge zeg t moest ook eens 1 euro meer kosten. als je niet weet wat het wordt, ga je op zeker zitten dus ga je van 230V uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HenkR

Golden Member

Op 9 oktober 2018 12:32:18 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Wel heel kort door de bocht. Ik heb persoonlijk nog geen enkele ketel tegengekomen die was aangesloten met een stekker. Allemaal minimaal in een aansluitdoos. Waarom zou je ook een stekker zetten aan iets wat zowat 100% van de tijd aan de elektriciteit hangt?

Ik heb zeker de afgelopen 25 jaar geen huishoudelijke cv ketel voor de particuliere markt in Nederland of Belgie gezien die geen stekker had. Daarbij kan ik opmerken dat ik voor de Nederlandse markt alle merken heb gezien voor keuringen.

Groet, Henk

Op 9 oktober 2018 18:30:52 schreef HenkR:
[...] Ik heb zeker de afgelopen 25 jaar geen huishoudelijke cv ketel voor de particuliere markt in Nederland of Belgie gezien die geen stekker had. Daarbij kan ik opmerken dat ik voor de Nederlandse markt alle merken heb gezien voor keuringen.

Die wordt in Belgie praktisch altijd verwijderd als er een op zit. Heeft immer nauwelijks zin en je moet met 2,5mm2 naar de ketel. Meestal zit er ook dit als de CV-man de ketel spanningsloos wil maken, alhoewel dit geen verplichting is. Vroeger zag je dit dikwijls in deze versie vanwege de externe circulatiepomp. Is echter terug van weggeweest vanwege complementaire zonneboilers e.d.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op 9 oktober 2018 19:08:39 (18%)]

t moest ook eens 1 euro meer kosten

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd als het niet om jouw centen gaat. Wat is er verkeerd aan 1) nauwkeurig vastleggen wat er nodig is 2) exact kopen wat er nodig is ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik zeg ook als je niet weet wat de stuurspanning word en dus op safe gaat zitten! als je weet dat de ketel 24V gestuurd wordt dan neem je 0,8mm2 dat is niet zo moeilijk. 2x 0,8mm2 wandkabel bestel ik geregeld op t werk voor de thermostaatleiding in nieuwbouw..

[Bericht gewijzigd door testman op 9 oktober 2018 19:54:08 (38%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De stuurspanning wordt (sic!) niet , de stuurspanning is - en kan dus gemeten worden. Simpeler wordt het niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 9 oktober 2018 19:03:33 schreef New Beetle:
Die wordt in Belgie praktisch altijd verwijderd als er een op zit. Heeft immer nauwelijks zin en je moet met 2,5mm2 naar de ketel.

Blijkbaar is de praktijk in België anders dan in Nederland. In NL monteer je gewoon een wcd naast de ketel en daar prik je de stekker in. En als je er veilig aan moet werken, dan snok je die stekker er weer uit. Simpeler kunnen we het niet maken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is de zekering afzetten dan zo een lastig karwei? Wat doe je als je veilig aan een lamp wil werken? Het stopcontact uit de wcd? Dat is blijkbaar de simpelste oplossing. Stekker er uit vind ik ook niet de veiligste methode. Een onverlaat kan deze perfect terug inpluggen. De zekering beveiligen tegen opzetten is wat dat betreft veiliger. Wil je toch snel en veilig werken? Zet er dan een lastscheider tussen die je kan beveiligen. Of zoals vroeger heel veel gebeurde de zekeringkastjes met schakelaar die New Beetle ook al vernoemde.

Het lijkt me logisch dat je een vaste aansluiting gebruikt op plaatsen die haast nooit zonder spanning worden gezet en voor zaken die zich niet verplaatsen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

nee, apparaten hebben een verplaatsbare aansluitleiding met stekker in NL. je kunt niet veilig werken aan een ketel als de automaat 20 meter verderop, en 2 trappen lager in de meterkast zit. die groep bevat het halve huis en doorgaans ook de verlichting in het cv hok. wcd of werkschakelaar op 1 meter van het apparaat, zo moet het in NL. hetzelfde op systeemplafonds, stekkerbaar maken, niet vast aansluiten, dat is in de 80's al veranderd.

een apparaat vast aansluiten maakt het onderdeel van de installatie, vandaar die 2,5mm2..

[Bericht gewijzigd door testman op 9 oktober 2018 23:04:09 (13%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2018 21:21:27 schreef buckfast_beekeeper:
Stekker er uit vind ik ook niet de veiligste methode. Een onverlaat kan deze perfect terug inpluggen. De zekering beveiligen tegen opzetten is wat dat betreft veiliger.

Ben ik niet met je eens. Die stekker zit vlak bij de plek waar je werkt. Dus dat zie je meteen als iemand die terugsteekt.
Een zekering zit meestal verder weg van de plek waar je werkt, dus daar heb je geen zicht op.

HenkR

Golden Member

Op 9 oktober 2018 19:03:33 schreef New Beetle:
[...]Die wordt in Belgie praktisch altijd verwijderd als er een op zit. Heeft immer nauwelijks zin en je moet met 2,5mm2 naar de ketel.

Dan klopt het toch? De fabrikant voorziet de ketel van een netsnoer met aangegoten stekker. Dat is wat ik in de fabriek en bij keuringen altijd gezien heb. Als installateur heb je de vrijheid om dit snoer te verwijderen. Of dit altijd verstandig is is weer een andere discussie. Niet iedere cv monteur mag werkzaamheden aan een elektrische installatie doen.

Ondertussen wachten we nog steeds met spanning op antwoord van pamwikkeling over het merk en type ketel zodat we gericht een passend antwoord kunnen geven.

Groet, Henk

De kabel is ondertussen binnen gekomen en ligt al bijna op zijn plaats.

Het is een LIYY - OZ - 3x0.75 geworden.
3 met PVC geïsoleerde snoertjes met een PVC omhulling.
zonder aarding, zonder afscherming.
kostprijs 3 eur en een sjiek voor 10 meter

Dus de "investering" was nog betaalbaar.

De ketel waarvoor hij moet dienen is een Vitodens 100-W 26 kW compact toestel met doorstroom principe.

Ik geef toe, ik heb de handleiding er niet op nagelezen, maar ik ga er vanuit dat het wel zal werken.

De thermostaat is nog een oud ding uit de jaren stillekes.
met drie aansluitpunten maar er waren er slechts 2 in gebruik.
Wellicht moet die thermostaat ook voeding hebben om juist te werken, maar dan vervangen we die maar gelijktijdig met het aansluitsnoer.

Op 10 oktober 2018 10:07:40 schreef pamwikkeling:
Ik geef toe, ik heb de handleiding er niet op nagelezen, maar ik ga er vanuit dat het wel zal werken.

Dat vind ik nou echt onbegrijpelijk. Je hebt de handleiding en je kijkt er niet in? Als je dat wel had gedaan dan had je gezien dat je een 2-aderige kabel 0,75mm2 nodig hebt die geschikt is voor 230V. En dan was deze hele discussie niet nodig geweest.