Spleetpoolmotor aansluiten?

Kan iemand mij vertellen hoe ik op bijgevoegde motor 220V (230V) moet aansluiten?

De motor heeft 4 'tabs' en twee losse draden. Hij zat in een film-doorvoer-machine en was aangesloten op een controle-print.

Arco

Special Member

Twee aansluitingen zitten al doorverbonden met het zwarte draadje. Op de twee overgebleven aansluitingen 230v zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar waar zijn die twee losse draden dan voor? Die waren wel aangesloten. Een soort remfunctie oid?

pamwikkeling

Special Member

Wellicht gaat het om twee identieke wikkelingen die :

ofwel parallel gezet worden in geval van 110V voeding
ofwel in serie gezet worden in geval van 220V voeding

maartenbakker

Golden Member

Ik kan op deze foto's niet zien waar de tabs en de draden precies aan zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 oktober 2018 14:50:37 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 9 oktober 2018 14:47:20 schreef Kynsi:
Maar waar zijn die twee losse draden dan voor? Die waren wel aangesloten. Een soort remfunctie oid?

Nee, het is hoogstwaarschijnlijk exact als Arco en pamwikkeling zeggen, een schakeling voor keuze tussen 220 en 110V. In het geval van 220 doe je ze in serie, in het geval van 110 in parallel. Dat wordt in de fabriek gewoon meteen juist aangesloten. Je zou eventueel de beide spoelen eens kunnen meten. Als ze grofweg dezelfde waarde hebben (±20%), dan zijn ze waarschijnlijk identieke spoelen. De sticker lijkt dit ook wel een beetje te bevestigen.

PS Een spleetpoolmotor? Het is toch 'split pole' of 'shaded pole'?

Arco

Special Member

De losse draad die aan de doorverbinding vastzit doet in de wat meer ontwikkelde landen (waar men 230/240v gebruikt... :) ) niet mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com