Megger raadsel


High met Henk

Special Member

Ik ga niet van ca 70 groepen elke meggerwaarde overtikken van elke fase.. Zoals verwacht is vaak boven 550 Mohm en soms eronder en soms 0.
Sommige dingen zijn defect. Dat wist ik of is te verwachten. Bij de afwijkende weken er ca 20 af

De oudste kasten zijn van 2000 of 2004. Deze is van ca 2008 tot 2010.

En de eerste 2 kasten zitten onderdeks, maar in ruimte waar generatoren zitten en warm
De volgende kast zit in een werkruimte onderdeks is koud en kan vochtig worden
De verdachte kast en de laatste 2 zitten diep in een. Verwarmde accomodatie...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Ik vind het een warrig verhaal;
a- Je weet niet of er er goede en degelijke aarde binnenkomt op de aardrail. Je kunt dus niet uitsluiten of je metingen ook kloppen.
b- Je weet niet wat of waaraan je meet omdat je kennelijk niet hebt gecontroleerd of de verbruikers zijn afgeschakeld.
c- Hoeveel moeite is om de touwtjes van de automaat los te schroeven? Dan kun je de afgaande kabel meten en los van de kabel het automaatje meten.

Gr.

Erik

Moet een kabelgoot geaard zijn?

Alle vreemde metalen delen in of nabij een elektrische installatie moet geaard zijn of voorzien zijn van potentiaal vereffening.

IN een kabelgoot liggen kabels :), is dus een deel van de elektrische installatie.

High met Henk

Special Member

@erik1234:

Ik heb inderdaad verzuimd aarde te meten, omdat het een stalen schip is, waar alles dus aarde is

De verbruikers afschakelen wil zeggen de hele installatie uit elkaar halen. Terwijl die apparatuur ook gecontroleerd moet worden, daar deze deel uit maakt van het schip...

Ik had inderdaad de touwtjes los kunnen maken, maar was eigenlijk wel overtuigd van een meetfout.

Testman ging inderdaad voor de volle 100 punten. De aardrail was niet geaard

Meggeren naar een naadtgelegen goot in een kabel gantry leverde normalere meetwaarden. En die meette ook 0 ohm naar de schroeven waarmee dit kastje vasthing.. Het aardrailtje in de kast mat naar beiden oneindig...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 12 oktober 2018 18:09:49 (19%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Shiptronic

Golden Member

Maar wat meet je dan, de uitgangen van de niet gebruikte automaat zweven, de aardrail zweeft, dan zou je toch oneindig verwachten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Elk apparaat heeft wel beetje lek en er zaten wel aardkabels op het aardrailtje.. Lees stuk of 20...

1 apparaat ligt zelfs met 1 meg op de fase aan aarde.. Ga daar wel ff naar laten kijken, daar ik geen tijd heb. Is niet een apparaat met een te verwachten lek..

De megger is gewoon een spanningsmeting over een shunt denk ik.. Als de spanning op de rail fluctueert meet je gewoon dingen die niet kloppen.. Zeker met een digitale megger.. Ik denk dat je met een analoge megger wel oneindig meet

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 12 oktober 2018 18:29:06 (31%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

gevalletje aarde vergeten te koppelen naar de hoofdaarding/scheepshuid dus.

komt wel vaker voor, best wat punten in die 3140 keuringen stammen nog van de bouw uit, vergeten dingen.

net als die oude alamatjes van holec, met een faston strip onder de dinrail aan de aarde gekoppeld, maar die rail zit vaak niet aan aarde. die oude alamatjes hadden een referentie aarde nodig, zonder waren ze wat wispelturig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hmh, je had wel eens in je startpost mogen vermelden dat het om een schip ging. Een stalen nog wel. Nogal een verschil met een woning of kantoor.

Gelukkig is het opgelost,zoiets zie je makkelijk over het hoofd, maar ik heb wel bedenkingen als jij als technieker overweegt om automaten te vervangen omdat ze in de zoute vochtige omstandigheden op een schip 200MOhm verliesweerstand zouden hebben.

En toch zie tot mijn verbazing nog elke dag zaken waarvan ik zelfs het bestaan niet vermoedde.
It's a complicated world.

Testman leg eens uit waarom een alamat een referentieaarde zou kunnen nodig hebben? Ik begrijp er geen snars van.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

de eerste modellen 2 polige alamats van holec hadden een losse aarddraad eraan hangen, andere merken hadden dat niet. dat waren ook de beruchte modellen.

zeker tot 2006 oid was dat nog zo, sinds holec eaton werd niet meer meen ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

@gd. Je voorstelling van zoute vochtige omgeving is hier dus gewoon niet correct.. Dit zit binnen en daar is het warm en droog. Schip is permanent bemand. Ik praat niet over een pleziervaartuig.

Overigens maten nu dus ook ca 15 automaten dus oneindig naar massa (>550 Mohm)
Vocht en zout houden we dus goed buiten en als het al zo zou zijn, is dat toch een reden om ze te vervangen!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 13 oktober 2018 07:22:56 (33%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 13 oktober 2018 01:28:43 schreef testman:
de eerste modellen 2 polige alamats van holec hadden een losse aarddraad eraan hangen, andere merken hadden dat niet. dat waren ook de beruchte modellen.

zeker tot 2006 oid was dat nog zo, sinds holec eaton werd niet meer meen ik..

Heb hier ooit in een ver verleden gelezen dat die aarde draad tot niks diende bij die alamats. Had Volgens hem enkel iets met een keuring te maken in Nederland. Werkte even goed zonder volgens die persoon. Ik kon mij wel vinden in zijn uitleg daar ikzelf geen enkele reden zie om een aarding als referentie te hebben in een verliesstroomschakelaar.

Mvg

Robbe

Op 12 oktober 2018 18:35:30 schreef testman:
gevalletje aarde vergeten te koppelen naar de hoofdaarding/scheepshuid dus.

Of bewust. In schepen moet je altijd even goed opletten. Dit ivm corrosie. Het liefste wil je daarom geen stroom door je huid hebben lopen. De nen1010 geldt dan ook niet (helemaal) hier

Als het goed is, is de installatie binnen het schip 'zwevend' aangezien je eigen generatoren hebt. De walstroom komt via een scheidingstrafo binnen en de aarding daarvan dient ook niet op het schip aangesloten te zijn. Soms hangt men het sterpunt van de generator wel aan de huid, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. In ieder geval eerst even goed nadenken en kijken voordat je iets zomaar op de scheepshuid aansluit.

Spanning staat en stroom gaat!
Shiptronic

Golden Member

Op 14 oktober 2018 00:45:47 schreef meander:
[...]

Als het goed is, is de installatie binnen het schip 'zwevend' aangezien je eigen generatoren hebt. De walstroom komt via een scheidingstrafo binnen en de aarding daarvan dient ook niet op het schip aangesloten te zijn. Soms hangt men het sterpunt van de generator wel aan de huid,.

Dat is dan ook gelijk de "Aarde" , verder mee eens.(is bij TS ook bekend)

Al hoewel ik de hele installatie & bouw en kast begrijp, snap in nog steeds niet waarom je weerstand meet naar de niet gebruikte groepsschakelaar,

Dat de rail zweeft prima maar door het aan sluiten van de Megger zou het andere meetpunt mee moeten gaan, en das een klein metalen plaatje met een contact in een schakelaar die "af" staat en dus geen enkele verbinding heeft met iets, mij eerste gedachte was ook vocht, maar dat blijkt het niet te zijn. (mondeling contact TS)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Leuke is dat bij deze het sterpunt foutief aan de huid gelegd is. Had zwevend moeten blijven.
Bij het zusterschip zweeft hij wel.

En scheidingstrafo's worden nog wel eens vergeten.. Zo ook bij deze...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Een installatie die zwevend is en waar je verder been maatregelen neemt moet klein en overzichtelijk zijn.

Dat kun je van een vaste installlatie op een schip of boot niet zeggen.
Daar verbind je de nul of het sterpunt met de huid van het schip en heb je een normale geaarde installatie.Dan kan je ook aardlekschakelaars toepassen die kunnen werken.
Of je maakt gebruik van een isolatiebewaking.
Een zwevende installatie zonder isolatiebewaking heeft geen enkel nut en kreeert alleen maar schijnveiligheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

Je maakt een denkfout hier. In feite is een zwevend net als werken achter een scheidingstrafo en dus super veilig.

Het belangrijkste is de aarding: alles op en in het schip moet met elkaar verbonden zijn. Als er 1 verbinding bijv fase naar aarde komt: prima, staat alles op zelfde potentiaal. Als er een nul bij komt tript de zekering.

Het wordt pas gevaarlijk als de verbindingen met aarde slecht zijn, zoals dus hier nu.. Alle apparaten op deze aardrail zweven. Er hoeft er maar 1 aan de fase te hangen en alle apparaten en lampen staan onder spanning...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Jinny

Golden Member

Bij een zwevend net heb je per definitie isolatiebewakers nodig.
Dat kan al zeer simpel met twee neonlampjes tegen aarde en nul/fase.
Valt een van de lampjes dood weet je dat je een probleem hebt.

Wat de rest aangaat, een hoop knutselaars aan boord van boten begrijpen er geen donder van.
Zelfs bekende merken al bv Victron klooien maar wat aan met de installatie (desnoods op een 8 meter bootje) hard met de nul aan aarde te leggen.
En wat ik ook wel zie dat er op verschillende plekken aarde gemaakt word aan de scheepshuid.
Drama en eigenwijze mensen die per definitie niet willen snappen wat er fout is...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
High met Henk

Special Member

Aha zo bedoel je isolatie bewaking. Daarvan zitten er 2 aan boord. 1 op de brug en 1 in een distributiekast in de accomodatie..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
trix

Golden Member

voorop gesteld, ik heb geen noemenswaardige ervaring met meggeren.

maar is het niet zo dat je niet zomaar overal kan gaan meggeren, omdat je niet weet wat er op de div. groepen in de WCD gestoken zit. mischien zit daar iets gevoeligs wat niet tegen de 500V kan.

eigenwijs = ook wijs
High met Henk

Special Member

Dan is dat voor mij meteen een reden om dat niet te accepteren op het schip....

Megger levert hele korte duur en heel weinig energie..
Maar de gyro en wat andere nautische apparatuur megger ik ook niet. Zaken als pc en ups en printer megger ik gewoon mee.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

je meggert ook tussen aarde fase en aarde nul. die spanning moet een netgevoed toestel aankunnen. bij 230V netten dien je op 250V te meggeren en bij 400V netten op 500V meggeren.

vsa's met overslag haal je er wel sneller uit op een hogere testspanning. een megger geeft DC uit, en levert geen moer aan stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 oktober 2018 21:03:57 schreef High met Henk:
Dan is dat voor mij meteen een reden om dat niet te accepteren op het schip....

Megger levert hele korte duur en heel weinig energie..
Maar de gyro en wat andere nautische apparatuur megger ik ook niet. Zaken als pc en ups en printer megger ik gewoon mee.

Een gyro kan er juist WEL tegen..
Maar er zijn veel dingen die er niet tegen kunnen idd.
Sommige mensen willen ook de signaalleidingen gemeggerd hebben , |:(
Leuk, een dataleiding meggeren op 500 volt..
(mijn megger gaat niet lager )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

24 v megger ik met 50 v.
Masr gyro gaat er na paar jaar aan ivm slijtage. Intern gaan de metaaldeeltjes geleiden en blaas je via de voeding de motorsturing of de uitlezing op, al naar gelang de stroom zijn weg weet te vinden...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Nooit last van gehad, en ik heb veel gyrokompassen gezien :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 oktober 2018 19:48:24 schreef Robbe de Smet:
[...]

Heb hier ooit in een ver verleden gelezen dat die aarde draad tot niks diende bij die alamats. Had Volgens hem enkel iets met een keuring te maken in Nederland. Werkte even goed zonder volgens die persoon. Ik kon mij wel vinden in zijn uitleg daar ikzelf geen enkele reden zie om een aarding als referentie te hebben in een verliesstroomschakelaar.

Dat had er mee te maken dat als aan de primaire zijde de nul wegviel de aardlekbeveiliging niet meer functioneerde. Daarvoor was dat aarddraadje, de elektronica werd dan tussen L en PE gevoed zodat de aardlekbeveiliging bleef functioneren. Zie bijlage.