Press control DAB waterpomp

Beste mensen,
Ik gebruik een DAB regenwaterwaterpomp.Zoals deze afbeelding in bijlage.
Met de afgelopen droogte tijdens de zomer was deze uitgevallen en niet meer gebruikt.
De waterput is ondertussen gevuld, en wil de pomp terug in werking stellen.
Echter weigert deze dienst. Wanneer ik op de RESET knop druk, dan hoor ik een relais tikken maar verder niets. De rode lamp FAILURE blijft aan. De GROENE lamp POWER ON is opgelicht. Maar de gele lamp "PUMP ON" die licht op alleen terwijl ik de reset knop bedien.Verder doet de pomp niets, ik hoor enkel een relais tikken, maar pomp blijft helemaal "muisstil".
Ik heb gebeld met de verkoper waar ik die pomp destijds heb gekocht, en die zegt dat de PRESS control defect is. Prijskaart 120euro.
Nu vroeg ik mezelf af, wat zou er aan die "presscontrol" kunnen falen?
Is er een component van enkele euro's die ik kan vervangen?
Hopelijk heeft iemand raad?
Alvast bedankt bij voorbaat.
//Jozef

Well...zou kunnen, in dit verslag staat dat de lampjes van uitgaan bij het drukken op de rest knop. In mijn geval verminderd de intensiteit maar ze branden nog. verder hoor ik het relais lichtjes, tikken,...als er niets anders op zit, dan zal ik die condensator uitsolderen en uitmeten....

Waarschijnlijk staat uw pomp vast door het lange stilstaan, eens aan de schroef draaien met de stekker eruit.

LDmicro user.

Dat heb ik al gedaan, deze draait heel soepel

Zou er iets binnen in de pressure control kunnen vastzitten? Want uiteindelijk komt daar vuil water binnen..maar weet niet diect wat.
heb er al op staan tikken met de achterkant van een hamer terwijl de reset knop bediend, maar ook geen soelaas...

Als je op de reset blijft drukken moet de pomp blijven draaien, ook kun je eens meten of de pomp spanning krijgt vooraleer u in de kosten te steken.
Daarvoor hoef je enkel het plaatje weg te nemen van de pressure control.

LDmicro user.

Op 11 oktober 2018 14:50:58 schreef josé:
Well...zou kunnen, in dit verslag staat dat de lampjes van uitgaan bij het drukken op de rest knop. In mijn geval verminderd de intensiteit maar ze branden nog. verder hoor ik het relais lichtjes, tikken,...

dat is de eerste faze van falende condensatoren. (de waarde gaat niet in één keer naar 0 maar neemt langzaam af)

leg de hamer maar van kant en haal de meter boven.. :-)

Al een tik tegen die drukdinges gegeven? Willen wel eens blijven plakken.

Don't Panic!

@Hensz: kan je iets duidelijker zijn? Ter info, deze pomp is nog maar 3,5 jaar oud, is dat niet te vroeg voor een defecte condensator?

Condensator? Die zit daar volgens mij niet in.
In dat drukdinges, met de grote gele sticker, zit volgens mij een membraam die een schakelaar bedient, die vervolgens het pomprelais schakelt. Dat is een mechanisch gebeuren en soms wil dat membraam niet meteen of geeft de schakelaar teveel tegendruk. Tik tegen het kastje met de gele sticker kan voldoende zijn om de boel weer op gang te helpen.

Don't Panic!

de voeding van dat ding is wrs een seriecondensator, relais hoor je wel tikken, maar kan net zo goed in en mee uitschakelen omdat de spanning keldert door die gare X2 serie condensator.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meten is weten, al de rest is gissen, zomaar dingen vervangen is zonde van het geld want je kunt alles verdenken.

Krijgt de motor spanning of niet als je op de resetknop blijft drukken? want met dat laatste overbrug je de sensors.

LDmicro user.

Op 11 oktober 2018 14:17:17 schreef Lucky Luke:
Heb je hier wat aan?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141830

In dit topic, vooral de eerste post, waarin aangegeven wordt de pomp direct aan de netspanning te hangen. Hierdoor zou de pomp direct moeten gaan draaien (hiermee elimineer je dus de pompcontrol).

Als de pomp draait is er een probleem in de pompcontrol, anders heb je een probleem in je pomp zelf.

Verder schrijf je over de pumpcontrol dat als je de reset indrukt, dat je de relais hoort tikken. Ik hoop dat als je de reset ingedrukt houd, dat je dus maar 1 keer tik hoort (en als je de reset loslaat nog 1 keer -> dus 2 maal in totaal hoogstens)?

Ik heb de presscontrol overbrugden zo de motor rechtstreeks op spanning gezet en de motor-pomp werkt.Het probleem komt dus zeker van de press control.heb pcb gedemonteerd.zie foto.uitwendig zie ik geen beschadigde componenten. Moet ik de grote grijze condensator uitmeten? Moet ik dat eerst lossolderen?

je kunt ook de spanning op de elco meten, is die lager als de spoelspanning benodigd voor het relais, nog voor deze aangetrokken is, is de X2 doorgaans de oorzaak..

Op 11 oktober 2018 20:02:53 schreef testman:
je kunt ook de spanning op de elco meten, is die lager als de spoelspanning benodigd voor het relais, nog voor deze aangetrokken is, is de X2 doorgaans de oorzaak..

Dan is het héél erg met die X2.
Wat ook nog kan is dat de spanning in rust OK is. Er hoeft nauwelijks of geen stroom te worden geleverd. Pas als het relais moet worden aangetrokken stort de boel dan in. Meten onder belasting heeft zeker de voorkeur!

Don't Panic!

meten onder last is inderdaad het beste. Maar deze schakeling is niet netgescheiden en TS lijkt me geen ervaringsdeskundige. das altijd wat risky . Misschien verstandiger om X2 meteen te vervangen en te kijken wat het geeft.

Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

doorgaans als de elektronica onder last van het relais al reset is de spanning onbelast ook al te laag.

Sine

Moderator

Bekend probleem en bekende oorzaak, niet eens de moeite nemen om er aan te meten maar gewoon vervangen.
Het is inderdaad die grijze 1uF condensator.

Als je echt wilt meten kun je de C uit-solderen en de capaciteit daarvan meten.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ok, ik zal eerstdaags een condestor halen en vervangen. laat jullie nog wel iets weten.

Ha, ik wist wel dat mijn verslag nog anderen ging helpen. Want het is inderdaad een veel voorkomend probleem, en er wordt vaak vlug een nieuwe pomp aangesmeerd...
En er was op het internet anders niks van te vinden, dus daarom maar even in de pen geklommen.

Lijkt of jose mijn topic niet geloofd met bijna dezelfde symptomen, ja gewoon vervangen die handel en daar ga je weer!
Dat de lampjes bijna uit zijn of niet, dat maakt helemaal niet uit.
De spanning stort in elkaar als je op de reset drukt, omdat dan het relay direct moet aantrekken. Maar de voeding kan de gewenste stroom niet meer leveren en de ledjes dimmen of gaan uit.

O ja en aub, probeer nu weer niet te besparen op die condensator...
Neem het merk WIMA, dan kan je op beide oren slapen gaan.

Ter info; Die van mij doet nu ondertussen nog vrolijk elke dag zijn rondjes.

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Hallo CrossfireX,
Het is niet zo day ik jou niet geloof. Het is gewoon vreemd omdat de pomp slecht 3.5 jaar oud is.
Die pomp was gestopt met werken omdat de regenput leeg was. Voordien had ik geen enkel probleem mee gehad. Maar zoals gezegd ik zal die C vervangen.
Tot gauw.