Press control DAB waterpomp

CrossFireX

Golden Member

Het begon bij mij ook nadat de put leeg was in een lange droge zomer.
Ik kreeg die moeilijk of niet opgestart daarna.

Door veel gazon te besproeien gaat dat relatief snel.

Eerst hikkend lopen en dan niets meer.
Onze pomp is ietsjes ouder maar tja, niks blijft werken en er is altijd wel ergens slijtage.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 12 oktober 2018 14:48:35 schreef josé:
Hallo CrossfireX,
Het is niet zo day ik jou niet geloof. Het is gewoon vreemd omdat de pomp slecht 3.5 jaar oud is.
Die pomp was gestopt met werken omdat de regenput leeg was. Voordien had ik geen enkel probleem mee gehad. Maar zoals gezegd ik zal die C vervangen.
Tot gauw.

nog maar eens een bewijs dat één ongeluk nooit alleen komt ;-) .(al heeft het een niks met het ander vandoen). Een condensator die permanent onder netspanning staat kan het al na 6 maand opgeven. hangt af van de kwaliteit, en dan nog.

de omgeving is belangrijk, ik merk met pirren van hetzelfde type en merk dat bij de ene klant ze al na 3 jaar stuk gaan en bij de andere klant halen ze 7+ jaren. schijnt te maken te hebben met de last op die groep, inductief of capacitief, of ohms.. echter brengt die gare condensator andere problemen mee, relais die vastbakken door het schakelen met te lage spanning. soms kom je alleen nog een klont gesmolten plastic tegen doordat er veel last op de pir zit, terwijl het relais alleen nog een weerstand is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Let wel op als je een Condensator koopt, dat deze expliciet geschikt is voor X2 bedrijf, die X2 moet er dan ook op staan, anders ben je binnen kort weer de klos.

Temperatuur is ook een factor! e het word kouder, dan gaat het juist minder goed.

Zie je ook aan apparatuur; werkt prima tot het moment je ze even helemaal uitschakelt (steker uit WCD), daarna krijg je de doel niet meer aan. (soms help warm stoken met een Fohn) maar dat is dan vaak ook de laatste stuiptrek.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je komt wima nooit tegen als seriecondensator, die zijn wrs niet geschikt. temperatuur doet zeker veel, in kantoren met centrale airco in t plafond heb je er veel minder last van. op de plafonds is het koeler als eronder, scheelt voor die pirren. ook gaan de lompe pirren langer mee doorgaans, compact bouwen is ook funest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Draai de drukregelknop van de drukwachter eens een paar keer volledig open en dicht, het kan zijn dat het regelsysteem is vast gaan zitten als de pomp is warm/heet gaan lopen door droogloop. Het is dan ook geen overbodige luxe om de pomp via een vlotter tussen- stekker te laten lopen om droogloop te voorkomen. Als de drukwachter vast zit als zijnde op druk, zal de pomp niet draaien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@Hune... heb je al eens zo'n pomp opengemaakt?

E:/ een beetje meer uitleg:

- Je kunt de druk niet regelen.
- Het systeem kan niet vastzitten.
- Drooglopen kan wel, alhoewel heel moeilijk te doen, maar in dit geval wil de pomp zelfs niet draaien.
- Zit er een gat in de balg, dan draait de pomp continue.
- De pomp kan niet in overdruk gaan omdat ze max 5Bar kan geven.
- Als je de resetknop blijft indrukken overbrug je alle veiligheden, de pomp zou dan sowieso moeten draaien. Die knop wordt ook gebruikt om de aanzuigleiding te vullen.

Nu we weten dat de pomp het doet zal de oorzaak hoogstwaarschijnlijk die condensator op de print zijn zoals Testman schreef.
Maar die condensator is toch wel heel vlug kapot gegaan, de pomp die ik opengedaan heb werkt al meer dan 12j.

LDmicro user.
Hensz

Golden Member

Waar woont José ergens, dan kan er iemand langs om te kijken.

Don't Panic!

Beste mensen,
Condensator is vervangen en eureka!!! de pomp is terug tot leven gekomen.
Is blijkbaar een zwakke schakel, want zoals eerder gezegd, de pomp is nog maar 3 ,5 jaar oud. Allemaal bedankt voor de tips !
//Jozef

Ik heb dezelfde Dab pomp & presscontrol die hetzelfde probleem heeft (start een paar seconden na gezoem) alleen heeft de condensator een summiere opdruk zoals u kan zien op de foto. Kan ik ervan uitgaan dat dit eenzelfde condensator als de in deze discussie vermelde exemplaren?

Staat er geen tekst op de zijkant van de condensator?

(Het lijkt dezelfde print, maar controleer het toch maar).

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Shiptronic

Golden Member

Nee, helemaal niets anders dan wat zichtbaar is bovenaan.

Shiptronic

Golden Member

post eens foto's van beide zijkanten? die laser codering is vaak slecht te zien.

Shiptronic

Golden Member

Dat is inderdaad erg weinig info, ik zou de waarden van het voorbeeld aanhouden.

Succes !

1j400 ofte 1µF 400Vdc

Beter een X2 kopen zoals het ander voorbeeld.

LDmicro user.

Bedankt, op de X2 uit het ander voorbeeld zie ik 305V ipv 400?

Die 400 is gelijkspanning en die 305V~ is wisselspanning.

Zoek een MKP X2 1uF van minimaal 275V~ (wisselspanning= Vac of dit ~ teken)

LDmicro user.

wij hebben ook zo een pomp, na amper kleine 2 jaar al onder garantie vervangen. Lijken toch zwakke dingen.

EL83

Special Member

Op 14 november 2020 10:07:52 schreef kombucha:
wij hebben ook zo een pomp, na amper kleine 2 jaar al onder garantie vervangen. Lijken toch zwakke dingen.

Ik merk vooral problemen met Presscontrol bij langere afstanden tussen pomp en meterkast. Pieken van aan/ afschakelen van de pomp nekt de condensator snel.
Ik zie dat er al in het ontwerp rekening mee is gehouden (toepassing van VDR) maar dit is blijkbaar nog niet genoeg.

Let wel op! Bij defect aan de Presscontrol zou ik ook de bedrijfscondensator van de pomp zelf nameten cq vervangen.
Deze is ook aan slijtage onderhevig en snel aan/ afschakelen (door defect aan Presscontrol) zal deze zeer snel laten verslijten.

Zou zonde zijn, net de Presscontrol gerepareerd en maand later verbrandt de pomp door een defecte bedrijfscondensator.

ik heb geen ervaring met solderen en wou eerst eens oefenen op een andere print maar ik slaag er niet in ook maar iets los te krijgen. Ik heb mij een starter-set van basetech gekocht. Kan het hiermee lukken? ik lees overal dat het snel moet gaan om geen schade aan te brengen ... misschien moet ik het maar opgeven.

Wat is snel, je mag makkelijk 30sec warmen aan de print of component per soldeerpunt.

Soldeerbout lang genoeg laten opwarmen, zeker 10min.
Eerst wat soldeer gebruiken zodat de soldeerpunt goed contact maakt met de print en het zal zeker werken.

LDmicro user.
CrossFireX

Golden Member

Bij oud soldeersel kan je wat problemen hebben bij het uitsolderen van componenten. Voeg gewoon wat vers soldeersel toe en je kan het heel makkelijk verwijderen of loshalen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maus0611

Golden Member

Een pootje van het soldeer verwarmen tot het smelt, en dan voorzichtig aan de condensator trekken tot deze iets omhoog komt. Dan andere pootje hetzelfde verhaal, en dan weer pootje 1 etc, net zo lang tot hij eruit is. Normaal heb je hier een desoldeerbout voor maar die zijn redelijk aan de prijs en hoe vaak gebruik je die nou..