Press control DAB waterpomp

Shiptronic

Overleden

Griffon? das waarschijnlijk soldeer voor een loodgieter, niet voor elektronica, je moet soldeer hebben met Harskern !

[Edit] wel mooi te lezen dat je pomp het weer doet.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 21 december 2020 18:37:41 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Toeval...
Vandaag ook zo'n print hersteld, denk ik, moet ze nog terugplaatsen.
Een familielid belde gisteren dat de pomp soms bleef doordraaien.

Condensator gecontroleerd en die was maar 0.740µF meer en daardoor trok het relais soms niet aan (pomp draait met relais afgevallen).

De pomp is van 2000-2001 dus heeft die C het heel lang uitgehouden.

De nieuwe C is wel wat groter in omvang maar kleinere had ik niet in reserve.

LDmicro user.

https://www.griffon.nl/nl/product/print/5017 is met harskern. Onze pomp is van 2007-2008.

[Bericht gewijzigd door fbeyl op dinsdag 22 december 2020 07:38:24 (19%)

Blijven oefenen is nu de boodschap, altijd handig als je kunt solderen ;)

LDmicro user.

Gezien dat de oorzaak bij meerdere FO leden een droogvallende put is, is een vlotter-stekkerschakelaar voor de pomp een goede optie,
Prescontrols zijn er ook met potmeters om de boven en onderdruk in te stellen merk weet ik niet meer maar lijkt op die in dit topic.
Deze gebruikten wij in BNN bussen (borstkankeronderzoek noord Nederland) voor de water voorziening.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb hetzelfde probleem met de pressure control vd DAB pomp. Geraak echter niet aan de printplaat. Kan iemand mij vertellen hoe ik het deksel vd print kan verwijderen want zie geen schroefjes aanwezig[attachment=0]

Op 25 januari 2021 17:14:08 schreef Erik 60:
Ik heb hetzelfde probleem met de pressure control vd DAB pomp. Geraak echter niet aan de printplaat. Kan iemand mij vertellen hoe ik het deksel vd print kan verwijderen want zie geen schroefjes aanwezig[bijlage]

Je moet die drie ronde metalen clips verwijderen, dit veroorzaakt wat schade aan die plastic buisjes, maar geen probleem. Gewoon naar voor afschuiven met een tang of schroevendraaier. Wel bijhouden om naderhand alles terug vast te zetten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Bedankt. Ik heb de betreffende condensator vervangen door hetzelfde type. Bij de 3de maal verbruik van regenwater startte de pomp weer niet en kwam in fail.Wat wel raar is dat na verbruik regenwater de pomp een 5tal minuten na op druk brengen en auto stop, telkens éénmalig even kort start,terwijl ik geen lekkage kan vaststellen (was voor vervangen condensator ook al even zo). Nu het verloop even opvolgen. Hoop dat het een eenmalig falen was

meet de voeding maar eens, bij een slecht contact ergens zakt de spanning, dan is de voeding achter de vervangen X2 ook lager. ik zou meten op de printkroonsteen in de besturing, iemand een kraan open laten zetten en zien wat de voeding doet.

zo niet, elco's op de print ook al vervangen? en evt pomp relais kan ook nog stuk zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 februari 2021 21:32:43 schreef Erik 60:
....Wat wel raar is dat na verbruik regenwater de pomp een 5tal minuten na op druk brengen en auto stop, telkens éénmalig even kort start,terwijl ik geen lekkage kan vaststellen (was voor vervangen condensator ook al even zo). Nu het verloop even opvolgen. Hoop dat het een eenmalig falen was

Bij een familielid heb ik er een drukwachter opgezet omdat die dat ook deed en toen gezien dat de druk heel lichtjes zakte.
Oorzaak was een wc-vlotter die als de reservoir 3/4 vol was, afsloot maar nog heel lichtjes doorliet (onhoorbaar of zichtbaar) tot die helemaal vol was.

Een vraagje, als de pomp niet aanzet maakt de motor geen bommend geluid? zou kunnen wijzen op een slechte bedrijfscondensator.

LDmicro user.

Bedankt voor het advies. Ik ben echter een echte leek en weet niet hoe ik de componenten moet uitmeten. De pompmotor maakt inderdaad een brommend geluid als deze faalt.Ik vroeg aan de verkoper vd componenten of hij de condensator kon uitmeten en hij zei me dat hij dat niet kon wegens speciale meetapparatuur nodig. Kan iemand me zeggen welke de bedrijfscondensator is en de elco, dan ga ik die ook alvast vervangen. Of zou het misschien eenvoudiger zijn om de hele printplaat te vervangen? Kost me 25€ on line, duurt wel enkele weken voor je deze ontvangt

De bedrijfscondensator zit aan de motoraansluiting en niet op die print, de print zal ok zijn.

Zie in deze link https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/regenwaterpomp.322045/

edit: als je het ziet zitten plaats dan ook een drukmeter (0-6bar) heel interessant bij problemen en kost niet zoveel.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 2 februari 2021 13:21:50 (25%)

LDmicro user.

Deksel motoraansluiting verwijderd. Ik veronderstel dat het witte component de bedrijfscondensator is. Hoe kan ik deze testen of uitmeten?
Op de perszijde vd pomp is geen voorziening om een drukmeter te plaatsen. Misschien als aftak aan de kraan.

Shiptronic

Overleden

Let op dat je een bedrijfscondensator neemt, geen start zoals in het artikel van de link

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok bedankt. Denk je dat deze bedrijfscondensator de reden vd faling is? Niet nodig om uit te meten?

Shiptronic

Overleden

99% procent kans, gewoon vervangen, staat er nog wel op Hoeveel µF hij is en bij welke spanning?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De meeste multimeters vandaag de dag kunnen dat meten, als je een multimeter hebt staat er dikwijls 200µF op een van de standen, ook die van Aldi kunnen dat.

LDmicro user.

Nieuwe condensator gekocht. Kun je deze verkeerd aansluiten?

Shiptronic

Overleden

nee, mits je de 2 draden op hetzelfde lipje aansluit ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Na vervangen bedrijfscondensator geen motorfalen meer, met grote dank aan MGP en Shiptronic. Wat betreft het steeds eenmalig kort terug opstarten vd pomp, na het op druk brengen vh circuit, ben ik vrij zeker dat dit hetzelfde probleem betreft dat MGP heeft voorgehad bij zijn familielid. Het valt steeds voor bij hetzelfde toilet. Het is een inbouw. Nogmaals dank voor de hulp

High met Henk

Special Member

Hahaha

Blijkbaar is Erik 60 buitenlander en heeft Google translate er iets heel grappigs van gemaakt.

Van het laatste deel snap ik iig niets. Gebruikt hij de pomp om zijn WC leeg te trekken? Of heeft hij nu de neiging het ding door de plee te trekken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 3 februari 2021 09:09:57 schreef High met Henk:
Van het laatste deel snap ik iig niets. Gebruikt hij de pomp om zijn WC leeg te trekken? Of heeft hij nu de neiging het ding door de plee te trekken.

@HmH eerlijk gezegd begrijp ik u niet, het zal voor mij nog wat te vroeg zijn zekers. ;)

@Erik, goeie feedback

LDmicro user.
Lucky Luke

Golden Member

Op 2 februari 2021 18:53:07 schreef Shiptronic:
nee, mits je de 2 draden op hetzelfde lipje aansluit ;)

Tenzij?

@HmH: ik denk iets met een spoelbak die gevuld wordt met grondwater of regenwater ofzo.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)