nep BS170

Voor een projectje zocht ik de BS170 miniatuur Mosfet en ik wilde kijken of ik ergens in China een zakje vol ervan goedkoop kon bestellen.
Ja natuurlijk kan dit, snel gevonden op Alieexpress deed ik mijn bestelling.
Vol verwachting kreeg ik het envelopje uit China en plaatste de transistor op zijn plaats.
Wat bleek nu totaal geen versterking ook de positieve gate voorspanning bleek helemaal niet te kloppen met de transistor die er eigenlijk in moest.
De conclussie is dat ik een miskoop gedaan hebt en dat vindt ik vreemd aangezien ik nog nooit eerder componenten heb gekocht bij Alie.
Voor de eerste keer ben ik dus gelijk al genept, heb ik nou altijd pech of hebben jullie dat ook?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Tja... het is niet geheel vreemd bij bestellingen uit China. Ze vervalsen daar de meest gekke dingen.

China - Goedkoop maar lang wachten en kans op fakes.

Bij dergelijke onderdelen is gewoon lokaal (of bij een bekende webshop in NL) een stuk sneller en betrouwbaarder. En ja, het is duurder, maar of het nu 20 of 40 cent is... Tenzij je er 10000 besteld maakt dat verschil niet echt uit

Arco

Special Member

Weet je zeker dat je 'm niet verkeerd hebt aangesloten? (probeer hem anders eerst eens in een simpele schakeling)
China is voor dat soort artikelen niet echt de aangewezen weg, omdat ze hier ook bijna niks kosten. (bij Farnell 100 stuks voor 11 euro)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hmm, heb net een paar zakjes en doosjes van dit soort spul gekocht. Zal ze eerst eens op de pijnbank leggen voor ik ze in een nieuw project stop. Bij mij nog niet eerder fout gegaan bij Alie. Het waren er maar 50 voor 1 euro ofzo. Dus geen grote financiële ramp ofzo. Wel de moeite waard om te proberen. Gaat het niet? Gewoon kliko en iets ander proberen.

maartenbakker

Golden Member

Heb je ook goede foto's van die nepper? Misschien als waarschuwing voor eventuele kopers of omdat er nog wat aan te zien is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 oktober 2018 16:36:43 schreef maartenbakker:
Heb je ook goede foto's van die nepper? Misschien als waarschuwing voor eventuele kopers of omdat er nog wat aan te zien is.

Ja dat heb ik, wat ik mooi vond was dat de transistoren gestempeld zijn met het logo van Fairchild, dus ik dacht dat zijn de goede.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 11 oktober 2018 16:08:04 schreef Martin V:
De conclussie is dat ik een miskoop gedaan hebt en dat vindt ik vreemd aangezien ik nog nooit eerder componenten heb gekocht bij Alie.

Zou je het niet vreemd hebben gevonden als je wèl vaker componenten via Alie had gekocht? Nooit eerder ergens iets gekocht hebben is m.i. niet bepaald een terecht argument om niet genept te (kunnen) worden.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Persoonlijk kan ik niet erg zitten met het feit dat ik misschien een kat in de zak gekocht heb. Je weet van te voren dat kan gebeuren. En ik ga deze onderdelen ook niet in een hartbewakingsunit zetten of in een toerenbegrenzer van een straalturbine van 747 ofzo.
Wat ik veel erger vind is dat dit onderdelen via de ondoorgrondelijke wegen van de tussenhandel wel via reparaties in dit soort apparaten kunnen opduiken. Ondanks alle garanties die leveranciers eventueel geven.

Als een skf lagerhouder van een enorme transportband compleet met lager compleet afbreekt is echt wel schrikken. Gelukkig geen dodelijke ongelukken. Maar had makkelijk gekunt. Kwestie van gewoon geluk.

Na metalurchisch onderzoek bleek de lagerhouder een zeer goed nagemaakte complete fake te zijn. Alle data en firma stempels netjes aanwezig. Helaas niet te achterhalen hoe dit onderdeel in de normale betrouwbare handel terecht is gekomen.

Dit soort nep dingen worden overigens ook gewoon in Europa nagemaakt. Het zijn echt niet alleen Chinezen. En ook niet alleen Elektroniks spul.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 oktober 2018 16:57:15 schreef Martin V:
[...]
Ja dat heb ik, wat ik mooi vond was dat de transistoren gestempeld zijn met het logo van Fairchild, dus ik dacht dat zijn de goede.

Ziet er vrij echt uit, zelfs verschillende datumcodes. Die rechterstempeling is alleen een heel klein beetje krom. Zien de exemplaren die je gehad hebt er tot in detail net zo uit als op de foto?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Het is op de foto niet helemaal goed te zien welke behuizing jij hebt maar de BS170 is er in 2 soorten behuizingen deze en deze

De aansluitingen zijn van beide totaal verschillend.
Test de Mosfet eens als je hem 180 graden draait..

Ik ben wel nieuwsgierg van TS gemeten heeft. De marges zijn vrij ruim bij oude fets zoals de BS170.

De reden om dit topic te plaatsen is om er toch maar voorzichtig te zijn, soms is het niet wat het lijkt en bestel je voor een paar euro de kosten zijn het werkelijk niet.
Dat is opmerkelijk dat je zelfs voor deze kleine bedragen soms een kat in de zak koopt verbaasd mij.

Ik heb nu toch maar de BS170 besteld hier gewoon in eigen land voor slechts 25 cent, de BS170P er ook gelijk bijgedaan en ik hoef geen 6-7 weken te wachten totdat ik ze eindelijk eens heb.

Ik bedoel de BS170 gewoon in 'trough hole' TO92 behuizing. In SOT23 heet die de de MMBF170. De P versie die ik krijg is origineel van Zetex.

Bij Alie heb ik nog drie orders openstaan van bestelde, andere transistoren, dus ik wacht af wat ik (nog) krijg.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 11 oktober 2018 17:55:16 schreef Martin V:
Dat is opmerkelijk dat je zelfs voor deze kleine bedragen soms een kat in de zak koopt verbaasd mij.

Mij niet. Handel is handel. Je moet kijken naar de relatieve bedragen. Niet naar de absolute bedragen. Een klant wil 60 stuks BS170's. Die heb je even niet. Dan lever je toch gewoon 60 stuks BC177's. Je bent een crimineel of je bent het niet.

Mij niet. Handel is handel. Je moet kijken naar de relatieve bedragen. Niet naar de absolute bedragen. Een klant wil 60 stuks BS170's. Die heb je even niet. Dan lever je toch gewoon 60 stuks BC177's. Je bent een crimineel of je bent het niet.

Dat is wel te snappen ja. Maar dat je de moeite gaat doen om een hele berg van die dingen te wissen en over te stempelen. Ik begrijp echt niet dat ze met zoveel moeite de ook nog eens onkosten er uit uitkrijgen.

Ik moet dan hier aan denken:

https://youtu.be/fzxCi20mYdE

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 11 oktober 2018 19:34:07 (34%)

maartenbakker

Golden Member

Als er verschillende pinouts bestaan kan het geen kwaad hem nog eens op een paar manieren te testen, of op zo'n Chinees testertje dat de pinout kan uitvissen.

Op die manier ben ik er zelf wel eens ingestonken met BC639's waar de pinout merkafhankelijk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Diverse transistoren zijn er met 'reverse pinning'... (meeste fabrikanten zijn dan zo vriendelijk om er -R of -RP achter te zetten, maar niet allemaal)
Dat het 'fake' transistoren zijn lijkt me sterk. Zoveel moeite (verschillende datecodes) ga je daar niet insteken...

(kan natuurlijk wel een afgekeurde partij zijn die op de een of andere manier toch zijn weg uit de fabriek heeft gevonden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goed kans dat het bijvoorbeeld een 2N7000 is. Dan werken ze wel, maar moet je ze wel anders om in de print zetten (Drain en Source verwisseld).

Maar fake komt wel voor. Heb ooit TL072 besteld voor 10 cent per stuk. kreeg wel opamps geleverd met een TL072 stempel, maar het waren toch echt LM358.

[Bericht gewijzigd door deKees op donderdag 11 oktober 2018 23:36:38 (35%)

Precies; ik denk dat namaak relatief weinig voorkomt, maar het omstempelen van andere componenten wel. Vaak zijn het nog wel min of meer dezelfde componenten (zoals een andere opamp of een andere N-channel MOSFET), maar met slechtere specificaties. In veel gevallen zullen ze dan ook nog min of meer werken in een schakeling.

Ik heb vaker relatief ingewikkelde IC's besteld op AliExpress, zoals acceleratiesensors met SPI interface; ik betwijfel of een Chinees zoveel werk gaat doen om ze functioneel na te maken, en er is geen goedkopere variant die functioneel hetzelfde is, dus als hij werkt bij de eerste test zal het wel goed zijn.

Toevallig gisteren wat TO-220 PNP en NPN torren binnen gekregen; nog niet getest, maar het viel gelijk op dat de pinnen lelijk gevormd zijn; het midden van het smalle deel zit niet in lijn met het midden van het bredere deel dat uit de behuizing komt. Het zal mij benieuwen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb pas 1000 stuks SI2300 besteld via Ebay. Had ook via Ali gekund, maar dan was het duurder. Die zijn kwa RDSON zo'n 70x beter dan de BS170, maar kunnen slechts de helft van de spanning aan. Ik zal eens testen of ze het een beetje doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Zo te zien heb je je al flink geërgerd.
Maar heb je ook de wijze raad van thevel opgevolgd en eens een andere pinconfiguratie geprobeerd?

Toch een aandachtpuntje: Zo'n BS170 is al een vrij antieke MOSFET, en niet beveiligd tegen statische ladingen.
Dus hij is nogal gevoelig en gaat bij ondoordacht manipuleren makkelijk stuk. Ook het solderen met een niet geaarde 230V bout kan hem defect maken als die een klein beetje lekt..

Niet geaarde 230V bouten, bestaan die nog?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Ik koop helemaal nooit nooit meer iets uit China. Been there done that. Het ziet soms geweldig uit maar je koopt nog altijd de beste kwaliteit gewoon hier, bij westerse bedrijven. Ook al laten die produceren soms in China, maar dan wel met eigen fabrieken. Ik ben definitief klaar met de zooi uit China.

maartenbakker

Golden Member

Dan heb ik een spoiler voor je: er is geen enkel Westers bedrijf met een eigen fabriek in China. Wel klopt het dat een bekend merk vaak een betere supply chain en kwaliteitscontrole heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 12 oktober 2018 13:34:18 schreef Meganerd:
Ik koop helemaal nooit nooit meer iets uit China. Been there done that. Het ziet soms geweldig uit maar je koopt nog altijd de beste kwaliteit gewoon hier, bij westerse bedrijven. Ook al laten die produceren soms in China, maar dan wel met eigen fabrieken. Ik ben definitief klaar met de zooi uit China.

Beetje navelstaarder?

De kwaliteit van Chinese producten hangt niet af van het kunnen van hun fabrieken, maar vooral van de prijsafspraken met de Westerse importeurs.

Veel mensen associeren China nog met de verboden stad en het Shaolin klooster en de aalschovervissers.
Sommigen kunnen gewoon niet aanvaarden dat het verre Oosten niet langer na-apers zijn van onze hoogtechnologische westerse wereld, maar ons ondertussen ingehaald hebben. De karikatuur die jaren de muur van ons lab versierd heeft met daarop een Chinees schoolmeisje dat straf kreeg omdat ze niet afgekeken had op het proefwerk is enigzins achterhaald. :-)

Een zeer groot deel van onze technologie komt uit China, hetzij complete apparaten, hetzij onderdelen die hier of in andere ontwikkelingslanden geassembleerd worden.

Die onderdelen worden in hoofdzaak geproduceerd voor de massaproductie van apparaten.

Er is uit die hoek een relatief kleine markt in overstock en afgekeurde onderdelen, onderdelen die buiten spec vallen of zelfs namaak. Die worden via bedrijven als ALI spotgoedkoop verhandeld.
Dit is een goudmijntje voor de studenten, hobbyisten en kleine herstellers die gewend zijn aan zeer dure reserveonderdelen en componenten.
Doordat techneuten zo intensief met dat onderwerp bezig zijn wordt dit nogal eens uitvergroot, waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Dit valt echt in het niet vergeleken met de miljoenen nuttige en onnuttige hebbedingetjes die elke week geproduceerd worden voor de Lidlendenaldi.

Vaak kun je bij die dumpbedrijven echt koopjes doen, maar het risico dat je onderdelen niet voldoen is evenzeer reëel.
Het is dus zaak als je een set identieke onderdelen koopt, er eerst een paar te testen voor gebruik.

En als je al eens genept bent, "be a man and take it."

Een groter gevaar zie ik in het aantal distributiepunten van onderdelen zoals elektronicazaken die steeds verder afnemen. Door de tijdsgeest , maar natuurlijk ook door de concurrentie van die postorderbedrijven. En ook die winkels waar het water aan de lippen staat zullen niet aarzelen aan te kopen bij die goedkope leveranciers waardoor de klant helemaal geen houvast meer heeft wat betreft de herkomst en kwaliteit van de geleverde onderdelen.
Gelukkig hebben de meesten nog grote voorraden van onderdelen die ze door de jaren heen niet kwijtraakten en die zijn meestal nog ok, voor zover het natuurlijk geen bederfelijke waar zoals elco's betreft.