nep BS170

Op 11 oktober 2018 17:55:16 schreef Martin V:
Dat is opmerkelijk dat je zelfs voor deze kleine bedragen soms een kat in de zak koopt verbaasd mij.
Mij niet. Handel is handel. Je moet kijken naar de relatieve bedragen. Niet naar de absolute bedragen. Een klant wil 60 stuks BS170's. Die heb je even niet. Dan lever je toch gewoon 60 stuks BC177's. Je bent een crimineel of je bent het niet.
Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Mij niet. Handel is handel. Je moet kijken naar de relatieve bedragen. Niet naar de absolute bedragen. Een klant wil 60 stuks BS170's. Die heb je even niet. Dan lever je toch gewoon 60 stuks BC177's. Je bent een crimineel of je bent het niet.

Dat is wel te snappen ja. Maar dat je de moeite gaat doen om een hele berg van die dingen te wissen en over te stempelen. Ik begrijp echt niet dat ze met zoveel moeite de ook nog eens onkosten er uit uitkrijgen.

Ik moet dan hier aan denken:

https://youtu.be/fzxCi20mYdE

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 11 oktober 2018 19:34:07 (34%)]

maartenbakker

Special Member

Als er verschillende pinouts bestaan kan het geen kwaad hem nog eens op een paar manieren te testen, of op zo'n Chinees testertje dat de pinout kan uitvissen.

Op die manier ben ik er zelf wel eens ingestonken met BC639's waar de pinout merkafhankelijk is.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Diverse transistoren zijn er met 'reverse pinning'... (meeste fabrikanten zijn dan zo vriendelijk om er -R of -RP achter te zetten, maar niet allemaal)
Dat het 'fake' transistoren zijn lijkt me sterk. Zoveel moeite (verschillende datecodes) ga je daar niet insteken...

(kan natuurlijk wel een afgekeurde partij zijn die op de een of andere manier toch zijn weg uit de fabriek heeft gevonden... ;) )
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Goed kans dat het bijvoorbeeld een 2N7000 is. Dan werken ze wel, maar moet je ze wel anders om in de print zetten (Drain en Source verwisseld).

Maar fake komt wel voor. Heb ooit TL072 besteld voor 10 cent per stuk. kreeg wel opamps geleverd met een TL072 stempel, maar het waren toch echt LM358.

[Bericht gewijzigd door deKees op 11 oktober 2018 23:36:38 (35%)]

Precies; ik denk dat namaak relatief weinig voorkomt, maar het omstempelen van andere componenten wel. Vaak zijn het nog wel min of meer dezelfde componenten (zoals een andere opamp of een andere N-channel MOSFET), maar met slechtere specificaties. In veel gevallen zullen ze dan ook nog min of meer werken in een schakeling.

Ik heb vaker relatief ingewikkelde IC's besteld op AliExpress, zoals acceleratiesensors met SPI interface; ik betwijfel of een Chinees zoveel werk gaat doen om ze functioneel na te maken, en er is geen goedkopere variant die functioneel hetzelfde is, dus als hij werkt bij de eerste test zal het wel goed zijn.

Toevallig gisteren wat TO-220 PNP en NPN torren binnen gekregen; nog niet getest, maar het viel gelijk op dat de pinnen lelijk gevormd zijn; het midden van het smalle deel zit niet in lijn met het midden van het bredere deel dat uit de behuizing komt. Het zal mij benieuwen...
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb pas 1000 stuks SI2300 besteld via Ebay. Had ook via Ali gekund, maar dan was het duurder. Die zijn kwa RDSON zo'n 70x beter dan de BS170, maar kunnen slechts de helft van de spanning aan. Ik zal eens testen of ze het een beetje doen.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zo te zien heb je je al flink geërgerd.
Maar heb je ook de wijze raad van thevel opgevolgd en eens een andere pinconfiguratie geprobeerd?

Toch een aandachtpuntje: Zo'n BS170 is al een vrij antieke MOSFET, en niet beveiligd tegen statische ladingen.
Dus hij is nogal gevoelig en gaat bij ondoordacht manipuleren makkelijk stuk. Ook het solderen met een niet geaarde 230V bout kan hem defect maken als die een klein beetje lekt..
Niet geaarde 230V bouten, bestaan die nog?
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik koop helemaal nooit nooit meer iets uit China. Been there done that. Het ziet soms geweldig uit maar je koopt nog altijd de beste kwaliteit gewoon hier, bij westerse bedrijven. Ook al laten die produceren soms in China, maar dan wel met eigen fabrieken. Ik ben definitief klaar met de zooi uit China.
maartenbakker

Special Member

Dan heb ik een spoiler voor je: er is geen enkel Westers bedrijf met een eigen fabriek in China. Wel klopt het dat een bekend merk vaak een betere supply chain en kwaliteitscontrole heeft.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 12 oktober 2018 13:34:18 schreef Meganerd:
Ik koop helemaal nooit nooit meer iets uit China. Been there done that. Het ziet soms geweldig uit maar je koopt nog altijd de beste kwaliteit gewoon hier, bij westerse bedrijven. Ook al laten die produceren soms in China, maar dan wel met eigen fabrieken. Ik ben definitief klaar met de zooi uit China.

Beetje navelstaarder?

De kwaliteit van Chinese producten hangt niet af van het kunnen van hun fabrieken, maar vooral van de prijsafspraken met de Westerse importeurs.

Veel mensen associeren China nog met de verboden stad en het Shaolin klooster en de aalschovervissers.
Sommigen kunnen gewoon niet aanvaarden dat het verre Oosten niet langer na-apers zijn van onze hoogtechnologische westerse wereld, maar ons ondertussen ingehaald hebben. De karikatuur die jaren de muur van ons lab versierd heeft met daarop een Chinees schoolmeisje dat straf kreeg omdat ze niet afgekeken had op het proefwerk is enigzins achterhaald. :-)

Een zeer groot deel van onze technologie komt uit China, hetzij complete apparaten, hetzij onderdelen die hier of in andere ontwikkelingslanden geassembleerd worden.

Die onderdelen worden in hoofdzaak geproduceerd voor de massaproductie van apparaten.

Er is uit die hoek een relatief kleine markt in overstock en afgekeurde onderdelen, onderdelen die buiten spec vallen of zelfs namaak. Die worden via bedrijven als ALI spotgoedkoop verhandeld.
Dit is een goudmijntje voor de studenten, hobbyisten en kleine herstellers die gewend zijn aan zeer dure reserveonderdelen en componenten.
Doordat techneuten zo intensief met dat onderwerp bezig zijn wordt dit nogal eens uitvergroot, waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Dit valt echt in het niet vergeleken met de miljoenen nuttige en onnuttige hebbedingetjes die elke week geproduceerd worden voor de Lidlendenaldi.

Vaak kun je bij die dumpbedrijven echt koopjes doen, maar het risico dat je onderdelen niet voldoen is evenzeer reëel.
Het is dus zaak als je een set identieke onderdelen koopt, er eerst een paar te testen voor gebruik.

En als je al eens genept bent, "be a man and take it."

Een groter gevaar zie ik in het aantal distributiepunten van onderdelen zoals elektronicazaken die steeds verder afnemen. Door de tijdsgeest , maar natuurlijk ook door de concurrentie van die postorderbedrijven. En ook die winkels waar het water aan de lippen staat zullen niet aarzelen aan te kopen bij die goedkope leveranciers waardoor de klant helemaal geen houvast meer heeft wat betreft de herkomst en kwaliteit van de geleverde onderdelen.
Gelukkig hebben de meesten nog grote voorraden van onderdelen die ze door de jaren heen niet kwijtraakten en die zijn meestal nog ok, voor zover het natuurlijk geen bederfelijke waar zoals elco's betreft.
Op 12 oktober 2018 13:02:18 schreef rew:
Wat dacht je van deze?
Gunst, ik wist niet dat dat nog bestond. Welke halve zool verzint zoiets?
Bedoeld voor dezelfde kopers die de spotgoedkope onderdelen kopen via dezelfde weg? :-)
CrossFireX

Special Member

Wij hebben ooit eens 2N3055 besteld bij de chinees, voor ik betaalde vroeg ik hem om mij aub geen vervalste te sturen.

Een dag later kreeg ik antwoord dat de stock uitgeput was en ik ergens anders moest bestellen, Yeah, Right!

Heb toen ergens anders besteld voor dubbele prijs of de goedkoopste, met dezelfde vraag of ie zo vriendelijk wou zijn geen fake te sturen.

De verkoper beweerde van niet en ik kreeg thuis netjes originele opgestuurd, die het nu na 3 jaar nog altijd goed doen in een 5 A lineaire voeding, Ik kreeg originele RCA 2N3055 thuis!

Die voeding werkt elke dag.
Ik heb er nog een stuk of vijf op voorraad zitten.
Fitter, Happier, More Productive!
Mijn ervaring met Chinezen is dat als je als normale klant een normaal bedrag betaald je ook een normaal bedrag betaald je ook wel een normaal bedrag betaald. Als je als grote afnemer je Chinese producent afknijpt en met drollen gaat betalen je ook drollen krijgt.

Er zijn heel veel Chinese producten die een zeer hoge kwaliteit hebben. Maar daar moet dan ook gewoon voor betaald worden.

Bij AliExpress koop ik veel omdat het erg makkelijk gaat en omdat ze heel veel spul hebben dat ergens anders niet of veel lastiger te koop is.

Bij goede toko's als RS of farmel kun je als particulier niet bestellen de grote C heeft veel niet. En wil ik 1 transistor van b.v. een kwartje hebben dan kost hij 15 euro aan verzendkosten. Dan bestel ik er liever 100 voor 1 euro met het risico op een miskoop. Dat mij overigens nog niet één keer is overkomen.

En bij de grote C duurt het ook twee weken en bij Alie meestal drie weken en met een uitzondering een keer 8 weken.
CrossFireX

Special Member

Moraal van het verhaal; Voor een appel en ei op de eerste rij zitten, dat wordt meestal niks...
Fitter, Happier, More Productive!
Dus Ex-fietser heeft 3 maal een normaal bedrag betaald.
Dan mag je ook wel wat verwachten ;)

Overigens heeft "de grote C" een heel behoorlijk uitgebreid aanbod en heb ik van hun alles binnen 2-3 dagen binnen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op 12 oktober 2018 17:49:11 (39%)]

Westerse bedrijven hebben wel degelijk eigen fabrieken in China. Waarom zou dat niet zo zijn ?

En het lijkt er op dat ik totaal andere ervaring heb in China dan jullie. Ik vraag me af hoeveel mensen hier professioneel met China hebben gehandeld ? Ik wel. Het heeft alleen ellende gebracht, en uiteindelijk alles kapot gemaakt. Dat is China, dat was vroeger zo en dat is het nog steeds. Als je DENKT dat je een goede deal hebt en een goed product, tenzij je bedrijf Apple heet kun je het mooi vergeten want als er iets onbetrouwbaar is in de wereld dan zijn het de Chinezen wel.

Zonder enig bericht vooraf wijzigen ze gerust een heel product en specs dat er aan de buitenkant hetzelfde uitziet maar intern niet. Want? goedkoper. De Chinees denkt nog steeds dat we hier zitten te wachten op goedkope zooi. Je vindt dit in ALLES terug, en dit is dan ook de filosofie van de Chinezen; de wereld veroveren met lage prijzen en anders helemaal niets. De echte innovatie komt doorgaans nog steeds van hier. Ik hoor van steeds meer mensen dat ook zij steeds meer de waarde van kwaliteit gaan inzien. En dat koop je NIET in China. Iemand hier die het tegendeel wil beweren ? Dan ken je de markt niet.
maartenbakker

Special Member

Op 17 oktober 2018 14:18:16 schreef Meganerd:
Westerse bedrijven hebben wel degelijk eigen fabrieken in China. Waarom zou dat niet zo zijn ?
Dat hangt van je definitie van 'eigen' af. Mijn definitie is 100% van de aandelen, en dat gaat je niet echt lukken.

Wat je verder in je bericht schrijft, is wat je krijgt als je losse inkoop pleegt of je vaste handelspartner probeert uit te knijpen. Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft. Je moet geluk, ervaring, en/of een vaste partner hebben. Ik geloof ook niet dat de huidige kwaliteit te handhaven valt, en de Chinese overheid weet dat zelf eigenlijk ook wel. Het doel is op het moment gewoon om fondsen te werven. Als jouw doel een ander doel is dan de Chinezen helpen fondsen te werven, moet je goed weten wat je moet doen en laten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 17 oktober 2018 14:55:29 (46%)]

Nogal een onwaarschijnlijk verhaal, waarom zou je een goedkope, bijna low-tech fet als de bs170 nog willen vervalsen, lijkt me weinig eer aan te behalen. Ik bestel regelmatig dit soort onderdelen via ebay en heb eigenlijk nooit problemen. Oppassen moet je inderdaad wel met de wat duurdere onderdelen die toch vaak worden ingezet, de ftdi232 is een berucht voorbeeld, vooral ook door de manier waarop de ftdi zelf daar een drama van heeft gemaakt.
Ja... en toen ?
maartenbakker

Special Member

Zo'n FET is misschien meer een kwestie van equivalenten herstempelen of batches die een andere of custom pinout hebben. Dat is inderdaad een vrij brede definitie van 'vervalsen'. En ja, een custom pinout is doodsimpel te bestellen, zie het verhaal van de LED'jes van Rew.

Alternatief is het een batch die om een of andere reden afgekeurd werd. Het is allemaal geen duur spul, maar je moet er toch ergens mee heen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 19 oktober 2018 03:37:28 (21%)]

De nieuwe BS170's welke ik besteld had hier in Nederland, heb ik intussen al in de schakeling gezet en deze werkt naar behoren.
Wel merk ik veel verschillen tussen de afzonderlijke transistoren en heb ik heb er ook al twee om onverklaarde omstandigheden 'om zeep geholpen'.

Vermoedelijk vanwege statische ladingen of omdat er nog wat rest spanning op de schakeling stond.
Nu het dan eindelijk werkte heb ik toch maar eens één van die z.g.n. 'nep BS170's' geprobeerd, maar helaas die werkte niet.
Conclusie is dus terecht dat ik een 'verkeerde partij' transistoren heb gekocht.

Ook heb ik de BS170P hier geprobeerd deze trekt iets minder stroom en geeft hetzelfde signaal af in amplitude, maar voor de rest zie ik weinig of geen verschil tussen die beide typen.
Het betreft hier een analoge schakeling op hoge frequenties.
'vroeger was alles beter'.
Ik heb de BS170, BS250 vaak gebruikt. Bij normaal gebruik nog nooit eentje kapot gehad. (alleen bij testen waar ze mishandeld werden... :) )
(ze zijn echt niet zo 'breekbaar', ze kunnen wel tegen een stootje...)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com