Onbekende connector


Heb je een (vermoeden van-) het merk en type van het armatuur ?
Lijkt erop dat het blik een deel van de behuizing is en niet zozeer deel van de connector.

Hoe groot is hij? Heb je een vga/serieel ter vergelijking ernaast?

Is dit voor de aansturing of ook netspanning?
GMT+1
Het gedeelte met de platte pinnen lijkt mij toch bij de connector te horen. Ik kan niet een duidelijk scheiding zien in deze blok om te denken dat het los erin zit.

Het merk lamp is "master flash". Er zitten 2 peertjes binnen in. Dus ik dacht 3 pinnen per lamp.

De connector bekabeling gaan onder andere naar 2 schakelaars op de achterzijde. 1 schakelaar met 2 standen en 1 schakelaar met 3 standen.

De connector (binnenzijde waar stekker in gaat) is 34*19mm.

bprosman

Golden Member

Past er niet iets van Harting (HAN) in of op ?
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Harting lijkt niet te gaan passen.
Ik heb alleen ronde pinnen gevonden in Harting. Daarnaast is de 6pins configuratie anders (harting heeft 6 netjes verdeeld, deze oude stekker heeft er 2 dicht bij elkaar zitten).
zijn er wellicht ideeën om dit om te bouwen naar een modernere connector?

Ik zit alleen met het opstellen van het electrisch schema -> is er een algemene werking voor theaterspots (met 2 lampen; zie bijlage). Het gaat mij erom waar ik de fase, nul en aarde moet gaan aansluiten, aangezien de stekkerverbinding ontbreekt nu.

Wat is de geschiedenis van dit apparaat en wat wil je er precies mee, wat verwacht je er van ?

Het lijkt mij namelijk geen theaterlamp maar een antieke elektrische studioflitser, met een instellamp en een flitsbuis. Ik doorzie niet of de flitselco's er bij zijn, maar doe voorzichtig..
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad een (studio)flitser met instellamp,

Die drie aansluitingen op de flitsbuis kunnen zéér gevaarlijk (DODELIJK !!!!) zijn. Op de twee aan de uiteinden van de flitsbuis, kan een spanning van 500 à 1200V staan vanuit een condensator van zo'n 500µF. Het derde (trigger)draadje levert een spanning van een flink aantal kV zodra het flitssynchronisatie signaal wordt gegeven.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Voorzichtig ben ik sowieso, ik ga niet zomaar ergens wat aansluiten.

Ik was er vanuit gegaan dat het een spot was en geen flitser, aangezien er een fresnel lens in de "lamp" zit. Tevens een draaiknop om de afstand van lamp naar lens te vergroten/verkleinen (dus bundel breedte aanpassen?)

Geschiedenis is onduidelijk. Doel is om er een kamerlamp van te maken. Wellicht dan de flitsschakeling niet meer aansluiten dus.
Sine

Moderator

Als dat je doel is zou ik er gewoon alles uit jassen en er een nieuwe lamp in fabrieken.

En ook gewoon een nieuwe connector er in.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
maartenbakker

Special Member

Dat is inderdaad een zeer stevige flitser. De cirkelvormige buis is de flitslamp. Waarschijnlijk xenongevuld en er is niet op het vermogen bezuinigd zo te zien! De isolatoren zien er uit alsof ze wel een paar kV aankunnen. Voordat of terwijl je hem leeghaalt is het wel interessant om wat van het binnenwerk te zien. Wat voor condensatoren, wat voor omvormer, trigger-device, enz. Mogelijk is er nog een liefhebber voor sommige onderdelen. Van zo'n flitslamp kun je ook een stroboscoop maken, maar uitkijken voor oververhitting - je kunt ze wel opstoken en dan zegt hij PETS - overal glasscherven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 15 oktober 2018 15:36:34 (15%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Tidak Ada

Golden Member

Denk er ook aan dat dit soort flitsers vaak zonder omvormer of transformator werken en alles direct op het lichtnet is aangesloten.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Sine

Moderator

Die flitskoppen hangen vaker aan een 'flashpack' het kan zomaar dat in de lamp niet heel veel meer zit dan de onsteektrafo.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
maartenbakker

Special Member

P.S. let op met het slopen van de vermogensweerstanden, soms zit er asbest in en moet je ze dus voorzichtig behandelen, vooral niet stoten of breken. Als je ze voor het oog wilt laten zitten, koppel je ze af en zet je ze in de blanke lak.

Verder is de fitting van de gewone lamp bepaald niet aaraakveilig. Als je die ook voor de looks zo wilt laten, zul je een trafo moeten gebruiken en maximaal 48V. Je zou een LED-filamentlamp kunnen gebruiken.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Dank weer voor alle antwoorden.

Allereerst zal ik een afbeelding van de gehele lamp/flitser posten. Hierin is te zien dat je normaliter niet aan de interne gevaarlijke delen kan komen.

Leeghalen en opnieuw bouwen is inderdaad een veilige optie. Ik had zelf gehoopt het flits gedeelte te kunnen afkoppelen/niet aansturen en alleen de 'gewone' peer/lamp te kunnen benutten. Het is een gewoon Osram lampje van 230V/100W.

Ik blijf het overigens dan bijzonder vinden dat het alleen een flitser zou zijn, aangezien die fresnel lens en bundelinstelling erin zit.


Ook bij flitsers wil men het licht beheersen. Ze zijn misschien niet populair meer maar dit lijkt een moderne uitvoering: https://www.bhphotovideo.com/c/product/96180-REG/Speedotron_..._Spot.html
Als je het netjes wilt doen zou je kunnen proberen uit te zoeken of het apparaat verzamelaarswaarde heeft voordat je het sloopt, bijvoorbeeld door het aan te bieden op MP.

Een andere oude fresnel theaterspot is ook maar waard wat de gek er voor geeft. (Of een paar honderd euro in een hipsterwinkel - uiteraard ;)
Ik zou inderdaad eens op internet kunnen aanbieden, maar dan moet ik zelf weer op zoek naar iets anders. Dit was juist qua grootte en kleurstelling goed passend.

Ik zal eens proberen een eenvoudig schema op te stellen (met de voor mijn beperkte kennis van componenten). Dan zou ik om de werking te kunnen controleren eens spanning op de pinnen kunnen zetten met de testkast hier op het werk.

Mochten de originele elementen niet meer werken, is de keuze om alles eruit te halen makkelijker gemaakt.
maartenbakker

Special Member

Er zomaar spanning op zetten om 'de originele elementen' te testen, is alleen maar een goede manier om ervoor te zorgen dat ze niet meer werken. Als de lamp voor jouw doel ideaal is, kun je hem beter zo ombouwen dat hij makkelijk teruggebouwd kan worden als er zich ooit een liefhebber voor meldt.

Op 16 oktober 2018 08:27:41 schreef Redneck:

Leeghalen en opnieuw bouwen is inderdaad een veilige optie. Ik had zelf gehoopt het flits gedeelte te kunnen afkoppelen/niet aansturen en alleen de 'gewone' peer/lamp te kunnen benutten. Het is een gewoon Osram lampje van 230V/100W.

Ik blijf het overigens dan bijzonder vinden dat het alleen een flitser zou zijn, aangezien die fresnel lens en bundelinstelling erin zit.

Tsja, je mag kiezen, het kan eventueel ook een stroboscoop zijn, maar ik denk het niet. Het xenonbuisje is niet geschikt om continu licht te geven. De gewone lamp natuurlijk wel, die kon gebruikt worden als achtergrondlicht en om de spiegels/lenzen correct in te stellen. De wetten van gewoon licht gaan ook op voor flitsers ;)

Dat gewone lampje kun je prima gebruiken door de draden die nu aan de fitting daarvan zitten, los te nemen en er twee eigen draden aan te schroeven. Je kunt de rest dan gewoon zo laten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 oktober 2018 12:28:54 (13%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 16 oktober 2018 12:26:06 schreef maartenbakker:
Er zomaar spanning op zetten om 'de originele elementen' te testen, is alleen maar een goede manier om ervoor te zorgen dat ze niet meer werken. [...]


Ja snap ik ;) Ik bedoelde ook meer de spanning op de pinnen zetten als ik een sluitend elektrisch schema had opgemaakt. Echter de flits-techniek is me toch wat de abracadabra om door alle componenten de juiste routing te vinden.

Planning is nu om inderdaad wel de huidige fitting en peertje (of 1 met iets minder wattage) te 'hergebruiken' en hierop een eigen fase en nul aan te sluiten via een externe (nieuw aan te leggen) voeding.

Nog 2 'beginners' vragen:
*mag ik de aarde van de voedingskabel op een willekeurig intern stalen onderdeel van de lamp aansluiten?
*loop ik tegen problemen aan als ik de originele wipschakelaar achterop de lamp voor de bediening wil toepassen (als ik natuurlijk eerste de originele aansluitingen daarop los soldeer)?
maartenbakker

Special Member

Spanning op andere pinnen dan die voor het normale lampje zetten, is alsnog een goede manier om dingen op te blazen. Waarschijnlijk de flitslamp zelf niet, maar dan toch wat condensatoren en andere onderdelen. Een papiercondensator of elco van die leeftijd zal altijd lek vertonen. Als zo'n onderdeel niet in een deel van de schakeling zit dat je nodig hebt, kun je het beter met rust laten en alleen het deel van de schakeling voeden dat je nodig hebt. Restaureren kan dan altijd als je er een echte flits van wilt maken of door een eventuele andere liefhebber.

Ik denk dat je met je beginnersvragen in de goede richting denkt.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 16 oktober 2018 13:08:44 schreef maartenbakker:

[...]

Ik denk dat je met je beginnersvragen in de goede richting denkt.



Gelukkig :-D

Resumé: ik kom met een standaard 3-aderige voedingskabel met stekker aan in de lamp (wartel door stalen behuizing). De aarde maak ik aan een boutje/moertje/haakje, de fase gaat naar de vrijgemaakte schakelaar, de nul naar de lamp. Schakeldraad nog tussen schakelaar en 2de aansluiting fitting.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Redneck,

Heb jij misschien nog interesse in een houten fotostatief voor je project? Ik heb er een liggen met panoramakop (ook grijs hamerslag).

Zo ja, mail me dan even (Zie mijn profiel).

Groet,

T.A.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
maartenbakker

Special Member

@redneck: als de schakelaar voor 220V geschikt is en de fitting voldoende geïsoleerd ten opzichte van aarde, lijkt me dat een prima manier van aansluiten.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 17 oktober 2018 17:14:36 schreef Tidak Ada:
Ha Redneck,

Heb jij misschien nog interesse in een houten fotostatief voor je project? Ik heb er een liggen met panoramakop (ook grijs hamerslag).

Zo ja, mail me dan even (Zie mijn profiel).

Groet,

T.A.


Dank voor de aanbieding, maar een mooi houten landmeterstatief had ik reeds beschikbaar.
Op 17 oktober 2018 21:26:30 schreef maartenbakker:
@redneck: als de schakelaar voor 220V geschikt is en de fitting voldoende geïsoleerd ten opzichte van aarde, lijkt me dat een prima manier van aansluiten.



Ik hoop op de schakelaar wat typenummers te achterhalen. Anders maar een voetschakelaar in de voedingskabel maken.

Betreft de isolatie zit er een koperbruin kunststof plaatje onder de bajonet (B22?) fitting zoals op de foto van enkele posts terug te zien is. De nieuwe aansluitingen kan ik dan met eind ader hulsjes erop schroeven (zoals ook de originele gele bedrading vastzit).