[BE] Aansluiten stopcontacten

Ik wil een 30 tal Niko stopcontacten aansluiten. Vele daarvan worden doorgelust, met andere woorden er komen drie draden (Bruin - Blauw - GeelGroen) toe en er vertrekken drie draden vanaf het stopcontact.
De Niko stopcontacten zijn voorzien om 2 x 3 draden op aan te sluiten.

Bij een vorige job heb ik steeds 6 draden aangesloten op het stopcontact. Maar bij het monteren van het stopcontact in de muur moet je dan 6 draden plooien totdat het binnenwerk netjes horizontaal en vlak in de muur staat.

Is het niet beter / gemakkelijker om nog drie extra stukjes draad en 3 lasdoppen toe te voegen en het binnenwerk slechts van 3 draden te voorzien ?

Wat is gebruikelijk in praktijk?

HenkR

Golden Member

Volgens mij is doorlussen via wandcontactdozen niet (meer) toegestaan en moet je zowiezo lasklemmen gebruiken. Met lasklemmen werkt ook veel makkelijker.

Groet, Henk

Op 14 oktober 2018 13:26:44 schreef HenkR:
Volgens mij is doorlussen via wandcontactdozen niet (meer) toegestaan

Heb je daar een bron van? De klemmen van de wcd zijn voorzien om door te lussen, dus waarom zou dat niet mogen? De klemconstructie is gelijk aan die in een steeklas.
Overigens zou ik me ook wel even bedenken alvorens er 30 achter elkaar te rijgen. Maar met 2 of 3 heb ik geen moeite.

Het was toch
-Op dezelfde muur ( dus niet de hoek om)
-Maximaal 2 x

een groep naast elkaar telt als 1.
Lassen mag als de doos => 50 diep is.

Als je een doos van 50 mm hebt, dan mag je gewoon lassen achter de wcd. dan hoef je maar met 3 draden de wcd in.
maar 30 van die dingen? Is een goot met wcd s niet makkelijker?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
HenkR

Golden Member

Op 14 oktober 2018 13:50:38 schreef KlaasZ:
[...]Heb je daar een bron van? De klemmen van de wcd zijn voorzien om door te lussen, dus waarom zou dat niet mogen? De klemconstructie is gelijk aan die in een steeklas.
Overigens zou ik me ook wel even bedenken alvorens er 30 achter elkaar te rijgen. Maar met 2 of 3 heb ik geen moeite.

Nee ik heb geen bron, sorry. Het zou met de huidige klemverbindingen misschien weer mogen. Bij de oude schroefklemmen mocht het niet.

Groet, Henk
GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2018 14:03:44 schreef HenkR:...Bij de oude schroefklemmen mocht het niet.

Bij TS in België misschien wel?

HenkR

Golden Member

Op 14 oktober 2018 15:40:03 schreef GJ_:
[...]Bij TS in België misschien wel?

De reden was dat je niet zeker weet of beide draden even goed vast zitten onder de schroef. Als de draden in Nederland niet goed vastgeklemd worden zal dat in Belgie niet anders zijn. Maar het is mogelijk dat het in Belgie wel mag. KlaasZ heeft wel een punt dat met klemverbindingen dit niet speelt.

Groet, Henk
evelo

Golden Member

Niko heeft nu ook stopcontacten met steekklemmen, zelfde uitvoering zelfde prijs.
Lijkt mij wel een verbetering.

Doorlussen op het stopcontact mag gewoon, ik heb nog nooit een opmerking gehad van een keurder.
Maar het is wel opletten en goed controleren dat beide draden goed vastzitten.

als je overal 2,5mm² gebruikt is het toch geen probleem? onder die schroef zit nog een metaal plaatje. als de ene vast zou zitten en de andere niet, en je trekt de schroef nog aan, kantelt het plaatje gewoon en klemt de andere ook vast.
ik heb nooit loszittende draden gehad en heb alles in mijn huis zo doorverbonden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voor alle duidelijkheid, het gaat om een renovatie van een appartement met verschillende kringen op 230V. Dus zeker geen kabelgoot of paneel met 30 stopcontacten naast elkaar.
De draad is overal nieuw aangelegd en 2.5 mm² VOB draad.
Stopcontacten zijn ook nieuw.

Volgens mij gaan beide methoden werken, maar weegt de extra tijd bij het gebruik van 3 extra lasdoppen op tegen het gemak waarbij je het stopcontact dan kan monteren.

GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2018 16:20:57 schreef fcapri:..onder die schroef zit nog een metaal plaatje. als de ene vast zou zitten en de andere niet, en je trekt de schroef nog aan, kantelt het plaatje gewoon...

Met zo'n plaatje is het nooit een probleem. Maar er zijn/waren er ook met alleen een schroef, dus de draad direct onder de schroefkop. Dat is/was natuurlijk een volkomen prutssysteem, maar dan heb je liever geen twee draden onder één klem.

met alleen een schroef is zowieso rampzalig. want 1 draad zal je naar binnentrekken, en de andere naar buiten duwen tijdens het aanschroeven.

ik heb er altijd gehad met zo een plaatje in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

In BE mpag het gewoon en tot 8 WCD na elkaar.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

niko bouwt alleen voor de BE markt nog schakelmateriaal met schroefklemmen, voor NL en andere landen worden al jaren klemverbindingen toegepast in hun schakelmateriaal., in BE wil men niet zo mee met de tijd.

wago erachter als je 3 draden hebt, 1 draad op een wcd doorlassen mag bij mijn weten gewoon..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Mijn voorkeur heeft lassen in de doos, niet aan de wcd.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

altijd een gefrot om de wcd nog in de doos te krijgen met een boel vd 2,5mm2 eraan. met de huidige compacte wago's zou ik zeker lassen achter het wcd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer