5 volt aansturen met een ATmega328P

Hallo Allemaal,

Ik heb een projectje gebouwd waarbij ik 6 analoge ingangen bedien met een sensor, bij een bepaalde waarde dan wil ik een relais aansturen.
Ik maak nu gebruik van een Arduino Uno en een kant en klaar 8 relais bordje.
Nu wil ik de Uno en het relais bord vervangen voor een ATmega328p en losse relais. (zelf een printplaat ontwerpen)

Tot en met de ATmega328p heb ik alles op een print gemaakt en komen mijn analoge ingangen goed binnen. Alleen zou i graag willen weten hoe ik het beste de 5Volt relais rechtstreeks vanaf de ATmega328p aan kan sturen.
En dan doel ik op de type transistor en weerstanden en eventuele octocoupler etc...

Kan iemand mij daarmee helpen??

Alvast bedankt!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een ULN2803 of een ULN2003 achter de atmega hangen. Opletten die trekt het relais naar gnd. Er zitten ook vrijloop dioden in.

Wat wil je schakelen? Mogelijk is een Solid state relais op 5v een betere keuze.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hier werkt een schakeling volgens dit schema:

http://i66.tinypic.com/2hqwf42.jpg

Zo ziet het eruit op een breadboard, potmeters zijn om de schakelmomenten aan te passen aan de lichtintensiteit maar voor deze vraag niet van belang.

http://i65.tinypic.com/zmb1xy.jpg
http://i64.tinypic.com/mqy48.jpg

De pluspoot van de led rechts zit op de plek waar het schakelsignaal van het relais op aangesloten zit.

Het werkt naar behoren, misschien heb je er iets aan.

EDIT: geen TIP122 maar TIP127 gebruikt!!!

back to the drawing breadboard

Dit is voor mij allemaal nieuw Buckfast,

Ik moet een potentiaalvrij contact aanbieden aan een plc, dus dat zijn digitale ingangen.
een relais werkt sowieso en dat heb ik getest.

Op 14 oktober 2018 20:47:55 schreef mechatron:
Hier werkt een schakeling volgens dit schema:

[afbeelding]

Zo ziet het eruit op een breadboard, potmeters zijn om de schakelmomenten aan te passen aan de lichtintensiteit maar voor deze vraag niet van belang.

[afbeelding]
[afbeelding]

De pluspoot van de led rechts zit op de plek waar het schakelsignaal van het relais op aangesloten zit.

Het werkt naar behoren, misschien heb je er iets aan.

EDIT: geen TIP122 maar TIP127 gebruikt!!!

Het relais zit gewoon in serie in deze tekening?

Het relais heeft een 5V, een ground en een input aansluiting. Ik heb de transistors gebruikt omdat ik merkte dat er blijkbaar wat stroom nodig is op de schakeldraad, met alleen het uitputsignaal van de chip rechtstreeks schakelt hij niet.

In de situatie op de foto zijn de aansluitingen op de labvoeding niet te zien, de bovenste "rails" zit in werkende toestand op de nul en de onderste op de plus. Ingesteld op 5V max 0,6A. Meer dan voldoende, als het relais bekrachtigd is trekt de hele schakeling Uc, led en relais ongeveer 100mA.

De blauwe draad is in dit geval ground, de groene draad is plus en de witte draad is de schakeldraad die in het schema onder de TIP127 zit.

Dit relais kan 230V schakelen en kun je NO (normally opened) of NC gebruiken.

[Bericht gewijzigd door mechatron op zondag 14 oktober 2018 20:56:46 (25%)

back to the drawing breadboard

Op 14 oktober 2018 20:53:38 schreef mechatron:
Het relais heeft een 5V, een ground en een input aansluiting. Ik heb de transistors gebruikt omdat ik merkte dat er blijkbaar wat stroom nodig is op de schakeldraad, met alleen het uitputsignaal van de chip rechtstreeks schakelt hij niet.

De blauwe draad is in dit geval ground, de groene draad is plus en de witte draad is de schakeldraad die in het schema onder de TIP127 zit.

Dit relais kan 230V schakelen en kun je NO (normally opened) of NC gebruiken.

Ik bedoel, zit de 5v van het relais dus aan de tip127 vast en de ground van het relais aan de 10K weerstand?

Zo zit hij aangesloten:

http://i63.tinypic.com/21434i1.jpg

Hierbij is de draad tussen de TIP127 en de 10K weerstand de schakeldraad, hier wit.

[Bericht gewijzigd door mechatron op zondag 14 oktober 2018 21:01:06 (38%)

back to the drawing breadboard

Voor interfacing naar een PLC volstaat een optocoupler.

@ Mechatron; Dat is geen los relais maar een prinplaat met een relais en nog wat meer er op. Als het voor u precies goed werkt met nog twee torren er tussen dan is dat natuurlijk prima, maar gebruikelijk is het niet. Deze bordjes zijn juist gemaakt om direct aan een Uc te hangen.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 14 oktober 2018 21:04:59 (10%)

Nu zie ik het mechatron, jij gebruikt ook zo'n module met octocoupler.

Op 14 oktober 2018 21:00:28 schreef Aart:
Voor interfacing naar een PLC volstaat een optocoupler.

Ja dat heb ik vaker gehoord maar hoe moet ik dat zien? en welke onderdelen heb ik daar voor nodig?
Ik heb 4N35 octocouplers getest en daarmee kan ik een ledje schakelen. ik sluit de output van de Atmega aan op de anode/kathode van de 4N35 aan. heb je dan aan de andere kant van de octocoupler een potentiaal vrij contact?

Dat schema deugt niet, er is niets wat de basisstroom van de TIP127 beperkt. Daar gaat veel te veel stroom lopen, en ofwel de TIP127 of de BC546 zal binnen korte tijd defect zijn.

Waarom zou je zoveel moeite doen om de high-side te schakelen? Schakel gewoon de onderkant van het relais met een NPN tor of liever nog met een kleine logic-level N-channel MOSFET.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 14 oktober 2018 21:06:05 (34%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 oktober 2018 21:04:25 schreef SparkyGSX:
Dat schema deugt niet, er is niets wat de basisstroom van de TIP127 beperkt. Daar gaat veel te veel stroom lopen, en ofwel de TIP127 of de BC546 zal binnen korte tijd defect zijn.

Goed opgemerkt, er zit daar een weerstand voor, niet getekend. Sorry!

back to the drawing breadboard

k heb 4N35 octocouplers getest en daarmee kan ik een ledje schakelen. ik sluit de output van de Atmega aan op de anode/kathode van de 4N35 aan. heb je dan aan de andere kant van de octocoupler een potentiaal vrij contact?

Nee. De uitgang is een transistor, geen contact.
Dat betekent in hoofdzaak dat het alleen met DC werkt, en binnen de spannings- en stroom beperkingen van die transistor en, voor de stroom, binnen de CTR (Current Transfer Ratio) maal de ingangsstroom van de optocoupler.
Bij een PLC zou ik verwachten dat je het red met een 4N35 waar je 20 mA door de led stuurt, maar om het te beoordelen moet je de specificaties van de betreffende ingang kennen.

Op 14 oktober 2018 21:21:08 schreef Aart:
[...]

Nee. De uitgang is een transistor, geen contact.
Dat betekent in hoofdzaak dat het alleen met DC werkt, en binnen de spannings- en stroom beperkingen van die transistor en, voor de stroom, binnen de CTR (Current Transfer Ratio) maal de ingangsstroom van de optocoupler.
Bij een PLC zou ik verwachten dat je het red met een 4N35 waar je 20 mA door de led stuurt, maar om het te beoordelen moet je de specificaties van de betreffende ingang kennen.

Dan lijkt het me toch het beste om gewoon een relais te gebruiken die ik met mijn Arduino bedien.

Maar hoe kan ik die nu het beste aansturen vanaf mijn pinout van mijn ATmega328p?

bprosman

Golden Member

Zo iets ? Evt basisweerstand wat aanpassen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Binnen de gegeven context zou, als er dan een onbekend-maar-klein (<100 mA) 5V relais in moet, mijn smaak zoiets zijn als bovenstaande. Die onderdelen heeft iedereen liggen, ze zijn evenals de 328P in trough hole verkrijgbaar en die pulldown zal je maar een keer van de ondergang redden.

"Beste" is echter een onhandig begrip, mijn vele aannames kunnen fout zijn. Als het relais klein is kan het mogelijk zelfs direct op de Uc.

Bedankt! Hier heb ik inderdaad wat aan.
Het is een klein omrol print relais van 70mA als ik het goed heb, dus dit zou moeten lukken.
Ik zou er nog een ledje bij kunnen plaatsen om te laten zien dat het relais aangestuurd is, maar die kan dan gewoon paralel over de diode heen denk ik?

bprosman

Golden Member

Zie mijn schema daar zit een led in

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, weerstand kan parallel aan de diode. Dan heb je wel een weerstand nodig. Heel gemeen is om hem in serie met de basis diode te zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Of een relais de beste keuze is, kan je alleen bepalen als je de schekelfrequentie kent en wat je plc ingang verlangt.

Het is me ook duister wat een arduino extra kan brengen wat een plc niet zou kunnen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 oktober 2018 09:54:49 schreef buckfast_beekeeper:
Of een relais de beste keuze is, kan je alleen bepalen als je de schekelfrequentie kent en wat je plc ingang verlangt.

Het is me ook duister wat een arduino extra kan brengen wat een plc niet zou kunnen.

De toepassing die ik nu gebruik heeft al een relais en dat werkt perfect.

Het is de situatie en de sensor aan de ingang van de Arduino die niet rechtstreeks aan de plc kan zonder extra weerstanden etc.. dan is een Arduino de beste en goedkoopste oplossing.

Het gaat om douche sensoren bij openbare douche's. dat is een soort infrarood sensor. ik heb een hele simpele manier gevonden om dit om te zetten naar een relais contact. en dat contact wordt aangeboden aan de plc, die ziet dus dat er iemand wil douchen en geeft een commando naar de klep en mengkraan etc..

buckfast_beekeeper

Golden Member

We vinden het wiel opnieuw uit. PIR sensoren zijn er te kust en te keur te koop, inclusief 24V systemen met de correcte uitgangen naar PLC toe. Denk er aan dat je in een openbaar gebouw alles moet afleveren met CE keuring.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 16 oktober 2018 11:59:56 schreef buckfast_beekeeper:
We vinden het wiel opnieuw uit. PIR sensoren zijn er te kust en te keur te koop, inclusief 24V systemen met de correcte uitgangen naar PLC toe. Denk er aan dat je in een openbaar gebouw alles moet afleveren met CE keuring.

Nee we vinden het wiel niet opnieuw uit, ik noem de sensor als voorbeeld die je vaak ziet bij openbare gebouwen! Die sensor wil ik aan gebruiken voor dit project omdat ik er veel heb liggen en ze waterdicht zijn.