TIP met Ziggo Testbeeld en Tip voor beter geluid

Ik kan niet antwoorden op de tip over testbeeld, maar het oude testbeeld in breedbeeld wordt digitaal door Ziggo op de kabel meegezonden, kanaal 997 of zo.

Het is sinds kort dynamisch en met geluid, waardoor je beter kan controleren of het echt goed werkt. Het geluid heeft ook een synchronisatie element. (opvallend is dat testbeeld in SD is, niet HD)

Dat laatste is handig bij extra geluid via een versterker als de TV zelf erg slecht geluid geeft, zoals bij mij.
Een soundbar is niet nodig , het kan prima met oude versterker en paar fatsoenlijke boxen.

Je komt 2 problemen tegen.

- Volume regeling kan niet via AB
- Beeld en geluid niet synchroon.

- Volume regeling via tuner afstandbediening. Bij aansluiten versterker direct op tuner via tulp stekkertjes (is ongeregeld) moet je het geluid van de versterker op de versterker regelen, erg onhandig Heb je geluk dan zit daar een AB bij, maar dan ook - WEER zo'n ding, naast die van tuner en tv.

Het geluid moet je aansluiten op de scart uitgang voor TV, er van uitgaande dat de TV via HDMI is aangesloten. Dit geluid wordt net als HDMI met de AB vd tuner geregeld. Dus scart naar tulp stekkertjes, we gebruiken alleen geluid l en r naar versterker. Een keer volume instellen op de versterker, verder via AB tuner.

- Synchroon krijgen kan via de instelling in de tuner waarbij de vertraging van het geluid kan worden geregeld. Meestal Video / Audio instellingen.
Alleen hoe krijg je het precies goed?
Met wat rommelen lukt het niet echt.
Daartoe dient nu het testbeeld van Ziggo. Hier zien we een horizontaal streepje van links naar rechts bewegen en er is een piepje precies als hij in het midden is van het testbeeld. Dat licht dan extra op.
Als we de versterker hebben aangesloten gaan we het geluid vertragen tot we weer het piepje precies in het midden testbeeld hebben.

(Soms zendt NPO (Ericsson of NEP) s nachts ook dynamisch testbeeld uit, kleurenbalken met iets draaiends, piep die 1 x per seconde harder wordt. Dynamische testbeelden zijn noodzakelijk bij digitale TV, een statisch beeld geeft niet aan als de verbinding is uitgevallen als het laatste beeld uit geheugen wordt weergegeven.)

ruud

RAAF12

Golden Member

Audio en video syncen kan ook met talloze app's die op Youtube staan.
Echt nodig is het niet als er nog ouderwets TV wordt gekeken is een pratend hoofd lipsynchroon goed in te stellen.
Een voorbeeld op Utube

Op het Mediapark in Hilversum verzorgt RedBee de techniek https://www.redbeemedia.com/about-us/where-we-are/the-netherlands/

Ik kijk digtiale TV van Ziggo direct uit de kabel in SD zonder settopbox of CI card en heb af en toe een kort moment blokjes door het beeld c.q. digitale verstoring. Met name als de TV net aan is gezet, later lijkt dit soms minder te worden of zelfs te verdwijnen.
Na een korte digitale verstoring is de synchronisatie soms van slag waardoor lippen niet meer synchroon met het beeld lopen. Dan zap ik even snel naar een ander kanaal en terug en dan is het weer in orde.

Ik ben eigenlijk wel bnieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn... Is het mijn oudere Samsung LCD Media TV, zit mijn Wifi router te dicht op de TV, is het misschien de draadloze Honeywell thermostaat waardoor deze storing kan worden veroorzaakt, of is het toch wat anders?
Bekabeling is allemaal Hirschman tripple shielded 4G proof met geperste F-connectoren en niet langer dan 3 meter.

T-sec: wat is het modelnummer van je TV?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 16 oktober 2018 12:54:05 schreef MNM(tm):
T-sec: wat is het modelnummer van je TV?

Zal vanavond even kijken als ik er voor zit. Wordt vervolgt.

Het is een Samsung Model UE40C6820US / Type UE40C6820

Hoe dichtbij en aan welke kant staat de router?
En heb je de Samsung WiFi dongle in gebruik?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De Ziggo Thomson modem/router staat ca. 1 meter van de TV vandaan met hier tussen alleen een dun muurtje van de meterkast. Je kent het wel, meterkast in de gang is in de woonkamer zichtbaar als een uitgebouwd stukje uit de woonkamermuur.

Het Wifi signaal van de Thomson modem/router wordt niet gebruikt. Hierop zit via Cat.6 UTP LAN een Apple Airport Time Capsule Wifi router aangesloten, ook in de meterkast neergezet, op een plankje ca. 2 meter hoog.

Er is geen Samsung Wifi dongle in gebruik. De Samsung Media LCD TV zit via Cat.6 UTP LAN aangesloten.

In het menu kun je onder "Ondersteuning" -> "Zelfdiagnose" -> "Signaalinformatie" de signaalsterkte en de bitfoutfrequentie van het gekozen kanaal zien.
Signaalsterkte dient daarbij boven de 92 te zitten en de bitfoutfrequentie mag niet hoger komen dan 12.

Let op: deze signaalinformatie geldt voor de huidige zender! Voor een andere zender kan die signaalinformatie dus heel anders zijn!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Testje bij NED1, RTL4 en SBS6: Bitfoitfrequentie overal 0 en Signaalsterkte overal 74.

Wat denk jij? Hirschmann versterker toepassen achter splitter, of Ziggo na laten kijken?

Zolang je niet weet waar de signaalsterkte van die TV op slaat kun je er geen conclusies aan trekken.
Pas als je de relatie weet tussen waarde die ie aangeeft (in % meestal) tov de waarde op de kabel (dBuV) kun je hier wat van vinden.

Ik heb hier bv een Humax. Die geeft 'maar' 59% signaalsterkte aan. Signaal is echter iets van 73dBuV. Dus een bovengemiddeld sterk signaal.

BER (Bitfout frequentie) is een belangrijkere waarde.

Ziggo bellen: Ja, als het signaal, direct op je AOP, al te zwak is. Heb je kabelinternet? Dan kun je in je modem de signaalwaardes uitlezen. Dat geeft je een aardige indicatie.

Je kabelmodem geeft de waardes aan in dBmV. Een waarde van 0 dBmV komt overeen met zo'n 60dBuV. (3dBmV = 65 dBuV)

Ziggo hanteert een signaalnivo op een AOP van minimaal 65dBuV uit mn hoofd. Dat zijn de waardes op analoge kanalen. Docsis en DVB-C ligt 10dB lager. Aan een modemwaarde van 0 dBmV kun je dus herleiden dat je ingangssignaal op analoge kanalen 60+10=70dBuV is, prima binnen de waardes dan.

Alternatief is 'gewoon' een meter ergens lenen. (Of kopen als je vaker CATV dingetjes doet -> is verrekte handig om te hebben bij het inregelen van versterkers).

SignaalSTERKTE is de verantwoording van de kabelaar. BER fouten op je AOP ook, maar vaker worden die veroorzaakt door de interne intallatie van een klant: Slechte kabels, Elro plastic versterkers, plastic connectoren, kroonsteentjes.. waardoor dingen als digitenne (DVB-T) en 4G gewoon keihard instralen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 20 oktober 2018 12:21:02 (11%)

Waar kan ik in het menu van het Thomson modem de signaalsterkte vinden?
Zijn dat de Upstream/Downstream waarden?

Op 20 oktober 2018 17:24:16 schreef T-sec:
Waar kan ik in het menu van het Thomson modem de signaalsterkte vinden?
Zijn dat de Upstream/Downstream waarden?

Yep.

Downstream is hoe hard het signaal binnenkomt. Idealiter rond de 0dbmV, maar -5 tot +5 is allemaal heel prima. Je modem kan -15 tot +15 aan meestal.

Upstream is hoe hard je modem moet versturen naar de andere kant. 45-48dBmV is ideaal. Als ie te hard moet zenden zal ie kanalen uitschakelen (=potentieel minder uploadcapaciteit) om toch te blijven werken. Lagere waardes kunnen problemen met de SNR opleveren

Downstream varieerd tussen 1.7 en 3.3dB
Upstream varieerd tussen 40.7 en 41.9dB

Als deze waarden binnen het ideale liggen blijft de vraag waarom de TV dan toch af en toe blokkerige storing geeft. Vaak dus in de eerste paar kijkminuten het meest, daarna af en toe.

[Bericht gewijzigd door T-sec op zondag 21 oktober 2018 14:55:05 (54%)