Onbekende sensor uitlezen

Lambiek

Special Member

Je kunt deze sensor niet rechtstreeks op je arduino aansluiten, het is een sensor die je op wisselstroom aansluit en je arduino heeft gelijkstroom ingangen 0 tot 5VDC. Je zal er dus iets voor moeten maken dat je de juiste spanning op je arduino krijgt.

Wat je nu doet gaat niet werken, en het kost je een arduino.

Je zou zoiets kunnen proberen, heb het niet getest ik heb niet zo'n sensor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambiek,

Jij maakt gebruik van een octocoupler of iets zie ik?

Mijn doel is uiteindelijk om dit zonder arduino te gaan doen. Ik wil dus een relais aansturen zonder gebruik te maken van een arduino..

Op 23 oktober 2018 10:40:02 schreef Lambiek:
Je kunt deze sensor niet rechtstreeks op je arduino aansluiten, het is een sensor die je op wisselstroom aansluit en je arduino heeft gelijkstroom ingangen 0 tot 5VDC. Je zal er dus iets voor moeten maken dat je de juiste spanning op je arduino krijgt.

Wat je nu doet gaat niet werken, en het kost je een arduino.

Je zou zoiets kunnen proberen, heb het niet getest ik heb niet zo'n sensor.
[bijlage]

Mag ik vragen waar je dit in getekend hebt?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2018 11:18:18 schreef DeDraak:
Jij maakt gebruik van een octocoupler of iets zie ik?

Ja.

Mijn doel is uiteindelijk om dit zonder arduino te gaan doen. Ik wil dus een relais aansturen zonder gebruik te maken van een arduino..

Dan kun je dit ook gebruiken, met de optocoupler kun je dan bijv. een timer aansturen.

Op 23 oktober 2018 12:07:53 schreef DeDraak:
Mag ik vragen waar je dit in getekend hebt?

Dat is met Splan getekend. Kun je hier kopen.

https://www.circuitsonline.net/shops/23/abacom.html

Op 23 oktober 2018 12:15:34 schreef MNM(tm):
Windows Paint. >:)

Ja, precies. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 oktober 2018 13:43:14 schreef Lambiek:

Dan kun je dit ook gebruiken, met de optocoupler kun je dan bijv. een timer aansturen.

Zelfs met een dip van 1 Volt? hoe moet ik dat zien dan?
En die timer? zijn die klein te verkrijgen voor op een printplaat?

Als de sensor bedient wordt dan wil ik het relais bv 5 seconden hoog hebben.

Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2018 17:27:23 schreef DeDraak:
Zelfs met een dip van 1 Volt? hoe moet ik dat zien dan?

Volgens de beschrijving staat er 12VAC op de uitgang, en als de sensor geactiveerd wordt dan komt er 1VAC op te staan toch.

Dus bij 12VAC is de optocoupler in geleiding, en bij 1VAC niet meer. De interne transistor kun je gebruiken om bijv. een timer te triggeren. Dat kun je bijv. met een NE555 doen, zie voorbeeld.

http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%…

Je zet de NE555 in one-shot mode en klaar ben je. Met de interne transistor van de optocoupler trek je pin_2 naar de gnd "daar start je de timer mee" en met R en C bepaal je de tijd dat de uitgang "pin_3" hoog is. Als je een relais aan wil sturen moet er wel een transistor tussen pin_3 en je relaisspoel. En zet een blus diode over de spoel van je relais.

En die timer? zijn die klein te verkrijgen voor op een printplaat?

Zie hier boven.

Als de sensor bedient wordt dan wil ik het relais bv 5 seconden hoog hebben.

Moet geen probleem zijn.

En anders kun je altijd een losse controller gebruiken met een klein stukje software.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 oktober 2018 19:40:37 schreef Lambiek:
[...]
Volgens de beschrijving staat er 12VAC op de uitgang, en als de sensor geactiveerd wordt dan komt er 1VAC op te staan toch.

Nee, de sensor heeft 12VAC en als deze bedient wordt dan heb ik een drop van 1VAC. Dus dan meet ik +/- 11VAC.

Optocouolers zijn voor mij iets nieuws en ben al een uurtje aan het speuren welke types er allemaal zijn.
Zou een optocoupler bij een dip van 1VAC kunnen schakelen?

Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2018 19:46:49 schreef DeDraak:
Nee, de sensor heeft 12VAC en als deze bedient wordt dan heb ik een drop van 1VAC. Dus dan meet ik +/- 11VAC.

Dat weet je heel zeker?

Als dat zo is kan het niet op deze manier, dan moet je met een comparator gaan werken. Maar ik vindt die spanningsval van 1VAC erg weinig, doet het nog iets met de frequentie soms?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Als de spanningsval zo weinig is zou je dit kunnen proberen, maar ook hier weer niet getest.

Probeer eerst dit op te bouwen om te kijken of het werkt, meten tussen gnd en uitgang. Daarna kun je een timer toevoegen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens de datasheet is het ook echt een spanningsval van +/- 1VAC.

Heb je eventueel ook ongeveer geschatte waardes van de componenten die je getekend hebt?
Het symbool tussen de 2 condensatoren herken ik niet?

Of zou je me op weg kunnen helpen hoe ik ze zou moeten selecteren?

En welke gnd bedoel je?

[Bericht gewijzigd door DeDraak op woensdag 24 oktober 2018 19:43:37 (13%)

Lambiek

Special Member

De diodes 1N4007, condensator 2×100nF en 1×100uF, spanningsregelaar bijv. 78S05 of 78S09, weerstand voor de plus ingang bijv 10K, weerstand van de plus naar de uitgang 100K, potmeter 10K, comparator kan elk type zijn. Of je misbruikt een opamp als comparator.

Denk dat je nog een weerstand van 4K7 van de plus ingang naar de gnd moet zetten, dan komt er +/- 3.8V over dat punt te staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt zeg, ik ga deze componenten eens uit de schappen halen en laat het je zeker weten als het gelukt is.

Nu nog een vraag over die condensatoren, welke spanning moet ik hanteren? is 16Volt voldoende? of moet ik richting de 35 volt gaan?

Lambiek

Special Member

Het kan alle twee. Of 16 of 35V.

Had nog wat toegevoegd aan de vorige post.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja 0VDC dus aan de onderkant van de potmeter?

Ik probeer je schema te lezen maar je maakt van de 12VAC 5VDC? voor de comparator toch?
Vervolgens stel je met de potmeter de juiste instelling in om de schakeling te laten maken?

[Bericht gewijzigd door DeDraak op woensdag 24 oktober 2018 20:46:28 (88%)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

bedankt Lambiek, je hebt me echt geholpen, ik ga de onderdelen verzamelen een testen!

Vanmorgen toch nog een keer een check gedaan, maar er staat toch echt een DC spanning op de sensor.
Als ik de sensor niet aansluit dan meet ik 11,98 VDC
Sluit ik de sensor aan dan meet ik 8,90 VDC en als ik dan de sensor bedien dan meet ik een dip naar 8,50 VDC.

Ik heb de print er uit gehaald om eens te kijken of ik iets kan vinden:

Het mooie is dat ik een LP324M ie zitten, dat is volgens mij een comparator?!

De onderste solderingen zijn de aansluitingen van de sensoren. Het zijn er 10 in totaal.

Dus ze doen op deze print precies hetzelfde alleen met 12VDC?

Dan is het dus gewoon een kwestie van één ingang reverse-engineeren. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
GJ_

Moderator

Op 25 oktober 2018 10:52:01 schreef DeDraak:
Als ik de sensor niet aansluit dan meet ik 11,98 VDC..

en 0Vac?

RAAF12

Golden Member

Toch vreemd dat in de beschrijving staat dat de sensor tweedraads is en met 12V AC wordt gevoed.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 25 oktober 2018 13:29:56 (10%)

Op 25 oktober 2018 13:29:10 schreef RAAF12:
Toch vreemd dat in de beschrijving staat dat de sensor tweedraads is en met 12V AC wordt gevoed.

Ik heb gebeld met de leverancier, zij gaven aan dat dit niet klopte en dat deze spanning voor de solenoids zijn, dus voor de klepjes. Dus ook die 1 VAC dip die je hierbij krijgt..