Onbekende sensor uitlezen

RAAF12

Golden Member

Toch vreemd dat in de beschrijving staat dat de sensor tweedraads is en met 12V AC wordt gevoed.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 25 oktober 2018 13:29:56 (10%)

Op 25 oktober 2018 13:29:10 schreef RAAF12:
Toch vreemd dat in de beschrijving staat dat de sensor tweedraads is en met 12V AC wordt gevoed.

Ik heb gebeld met de leverancier, zij gaven aan dat dit niet klopte en dat deze spanning voor de solenoids zijn, dus voor de klepjes. Dus ook die 1 VAC dip die je hierbij krijgt..

GJ_

Moderator

Met die kleine verschillen lijkt het bijna op het venster van een NAMUR sensor.

Ik gaf ook aan dat die dip geen 1VAC was en toen vertelde die beste man ook dat hij deze vraag vaker had gekregen en dat de fabrikant in UK niets over de werking kon/wilde vertellen..

RAAF12

Golden Member

Kom je ook niet achter zonder dat ingegoten spul op de PCB te slopen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 25 oktober 2018 19:17:45 (68%)

Lambiek

Special Member

Op 25 oktober 2018 10:52:01 schreef DeDraak:
Vanmorgen toch nog een keer een check gedaan, maar er staat toch echt een DC spanning op de sensor. Als ik de sensor niet aansluit dan meet ik 11,98 VDC. Sluit ik de sensor aan dan meet ik 8,90 VDC en als ik dan de sensor bedien dan meet ik een dip naar 8,50 VDC.

Dan kun je het voorbeeld nog steeds gebruiken, moet alleen een beetje aangepast worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik begrijp al dat giswerk en moeilijk gedoe niet.
Je hebt de print van de controller en je hebt een sensor.
De print van de controller kun je reverse-engineeren en met een sensor aangesloten op de controller kun je meten.
Waarom blijf je dan moeilijk doen?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Heb je ook gemeten met een belasting op de uitgang?

Op 26 oktober 2018 21:39:16 schreef HD13:
Heb je ook gemeten met een belasting op de uitgang?

Ja, dat maakt een veschil

Op 26 oktober 2018 21:01:25 schreef MNM(tm):
Ik begrijp al dat giswerk en moeilijk gedoe niet.
Je hebt de print van de controller en je hebt een sensor.
De print van de controller kun je reverse-engineeren en met een sensor aangesloten op de controller kun je meten.
Waarom blijf je dan moeilijk doen?

Je bedoelt kopiëren en het maar aannemen dat het zo werkt?

Nu heb ik een LM311 maar krijg geen 5 volt op de uitgang?
In mijn beleving is het toch de bedoeling dat als er een verschil is tussen de + en de - om de comparator dat dan de output 5 volt geeft?

Nu ben ik al een aantal dagen aan het stoeien maar ik heb het wel werkend.

Niet geheel volgens het schema van jou Lambiek maar ik ben wel blij dat de sensor nu werkt.
Zou je eens kritisch kunnen kijken naar dit schema?

Let niet op het voorbeeld van de LM311, deze heb ik nog niet in de bibliotheek..

[Bericht gewijzigd door DeDraak op zaterdag 3 november 2018 11:54:23 (14%)

Lambiek

Special Member

Op 3 november 2018 11:53:05 schreef DeDraak:
Zou je eens kritisch kunnen kijken naar dit schema?

Je sensor zit nu op gelijkspanning aangesloten, het was toch een wisselspanning sensor?

Potmeter P1 is 500E, is dat niet veel te laag. Nu moet je sensor in het gunstigste geval +/- 10mA leveren aan zijn uitgang, en in het ongunstige geval veel meer "hangt af van de stand van de potmeter" je kunt hem zelfs naar sluiting draaien met je potmeter. En waarom zou je daar überhaupt een potmeter neer zetten, de uitgang van je sensor kan direct via een weerstand aan de inverterende ingang van je comparator.

Het zelfde geld voor je led, daar zit nu een 120E weerstand voor, er loopt dus meer dan 30mA door je led. 20mA is zo'n beetje de max, op +/- 10mA doet een led het prima. 470E gebruiken in plaats van 120E.

Ik mis voor en na je spanningsregelaar de elco's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De sensor zit aangesloten op DC inderdaad, paar opmerkingen terug zei je ook al dat ik dan het schema iets aan moest passen, dus ik heb de diode's er tussen uit gelaten.

Als ik andere potmeters gebruik dan krijg ik het niet voor elkaar??!

De weerstand voor de led moet ik inderdaad even aanpassen maar het werkt en dat was even het belangrijkste.

Ik heb de 2 100nf condensatoren gebruikt die je getekend had in je eigen voorbeeld, de 100uf heb ik nog niet in huis. maar maakt dat een groot verschil?

Kan ik trouwens gewoon meten op de + en - kant van de LM311? want daar meet ik nu spanningen die ik niet begrijp?
Ik wil gewoon dat er 5 volt uit de LM311 komt om tenslotte een relais aan te sturen.

Kunnen er trouwens Gif bestanden geupload worden als bestanden? dan zou ik het even kunnen filmen wat er gebeurd.

Lambiek

Special Member

Op 3 november 2018 15:26:10 schreef DeDraak:
De sensor zit aangesloten op DC inderdaad, paar opmerkingen terug zei je ook al dat ik dan het schema iets aan moest passen, dus ik heb de diode's er tussen uit gelaten.

Is die sensor nu gelijk of wissel?????

Als ik andere potmeters gebruik dan krijg ik het niet voor elkaar??!

Toch zou dat moeten werken met andere waardes, maar zoals ik al eerder zei, ik heb niet zo'n sensor om te proberen.

Ik heb de 2 100nf condensatoren gebruikt die je getekend had in je eigen voorbeeld, de 100uf heb ik nog niet in huis. maar maakt dat een groot verschil?

De uitgangsspanning is wat netter met een elco erbij, en eigenlijk hoort er bij de ingang ook een. Ben ik waarschijnlijk vergeten te tekenen.

Kan ik trouwens gewoon meten op de + en - kant van de LM311? want daar meet ik nu spanningen die ik niet begrijp?

Wat meet je daar?, en wat begrijp je niet?

Ik wil gewoon dat er 5 volt uit de LM311 komt om tenslotte een relais aan te sturen.

Komt dat er nu niet uit dan?

Kunnen er trouwens Gif bestanden geupload worden als bestanden?

Ja, maar niet groter dan 500Kb

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De Sensor is gelijk, een paar opmerkingen terug had ik verteld dat ik de leverancier gebeld had, het blijkt een fout te zijn in de handleiding. Ze bedoelen de solenoid klep, die is 12VAC.

Als ik de elco's heb dan plaats ik ze er bij.

Als ik meet dan meet ik tussen de 5Volt en de volgende punten...

In rust: + kant: 5 Volt
- Kant: 3,7 Volt
Uit LM311: 1,6 Volt

Sensor bedient: + kant: 4,9 Volt
- Kant: 3,5 Volt
Uit LM311: 3,3 Volt

Lambiek

Special Member

Op 5 november 2018 08:15:07 schreef DeDraak:
De Sensor is gelijk, een paar opmerkingen terug had ik verteld dat ik de leverancier gebeld had, het blijkt een fout te zijn in de handleiding. Ze bedoelen de solenoid klep, die is 12VAC.

Oké dat heb ik blijkbaar gemist, maar is duidelijk nu.

Als ik meet dan meet ik tussen de 5Volt en de volgende punten...

In rust: + kant: 5 Volt
- Kant: 3,7 Volt
Uit LM311: 1,6 Volt

Daar is weinig over te zeggen zo, ligt helemaal aan de instelling van je potmeters. En je moet niet tussen de 5VDC en de punten meten, maar tussen de GND/0V en de punten.

Sensor bedient: + kant: 4,9 Volt
- Kant: 3,5 Volt
Uit LM311: 3,3 Volt

Als je de led even loskoppelt van de uitgang, wat meet je dan tussen de uitgang van je comparator en de GND/0V?

Het zou kunnen dat de belasting nu te hoog is, of je meet de spanningsval over je led, of je meet verkeerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De instelling van de potmeters staan n zo dat het werkt, er komt alleen geen 5 Volt uit de LM311.

Ik heb het ook gemeten tussen de GND/0V en de punten:

In rust: + kant: 0,06 Volt
- Kant: 1,33 Volt
Uit LM311: 3,4 Volt

Sensor bedient: + kant: 0,2 Volt
- Kant: 1,58 Volt
Uit LM311: 2,41 Volt

De LED zal ik vanavond eens loskoppelen en dan even meten.

Op 3 november 2018 16:43:33 schreef Lambiek:

Wat meet je daar?, en wat begrijp je niet?

Wanneer zou er 5 Volt uit de LM311 moeten komen?
Het is toch zo dat ik op elke ingang ( dus de + en - ) 5 Volt moet hebben?
Als er een verschil komt dat geeft de LM311 toch 5 Volt?

Lambiek

Special Member

Nee, je gaat twee spanningen vergelijken. Stel je ref spanning is zeg 0.6VDC, als je daar boven komt moet de uitgang bijv. *hoog worden, en als je er onderkomt moet de uitgang laag worden.

* Het kan ook precies andersom zijn als je een geïnverteerde uitgang hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 november 2018 10:34:07 schreef Lambiek:
Nee, je gaat twee spanningen vergelijken. Stel je ref spanning is zeg 0.6VDC, als je daar boven komt moet de uitgang bijv. hoog* worden, en als je er onderkomt moet de uitgang laag worden.

* Het kan ook precies andersom zijn als je een geïnverteerde uitgang hebt.

Hoe bepaal je die ref spanning op de comparator dan?

Als ik de LED er tussenuit haal dan meet ik 0,20 volt als ik hem bedien en 0,10 volt als hij in rust is, dus met de ene pen op de god en de andere op de uitgang van de compilator. Deze snap ik dus totaal niet?!

Als ik meet tussen de 5Volt van de spanningsregelaar en met de andere pen op de uitgang van de comparator dan meet ik 4,94Volt in rust en 4,10Volt als ik hem bedien..

Als ik de LED terug doe dan meet ik met beide pennen over de LED 1,43Volt in rust en 1,97Volt als ik de sensor bedien..

Lambiek

Special Member

De referentie spanning stel je in met P2.

Ik weet niet wat je allemaal meet, maar iets klopt er niet.

Als je wil mag je een mailtje sturen, adres staat bij mijn persoonlijke gegevens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Het mysterie rond de onbekende sensor lijkt opgelost. Dit is achteraf het signaal wat uit de sensor komt. De TS heeft zo'n sensor opgestuurd.

De sensor geeft in rust een spanning van 7.98VDC, als de sensor bedient wordt geeft de sensor een pwm signaal af van 8.20VDC bij een frequentie van +/- 1KHz. De sensor start dus op met een pwm signaal, en geeft na een X - tijd een continue signaal af van 8.20VDC.

Na de schakeling komt het zelfde signaal eraf, maar dan tussen de 0VDC en 12VDC. Op deze manier kun je dus makkelijk een relais aansturen.

De X - tijd van de sensor wordt min of meer bepaald door de tijd dat je je hand bij de sensor houd. Doe je dat maar heel kort dan is de X - tijd ook kort, het ligt er ook aan hoe gevoelig de schakeling staat.

Ik plaats het schema nog niet, de TS is nog aan het testen, dus misschien veranderd er nog iets aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hierbij het schema voor de rada puls sensor, het systeem is nu 3 maanden online en draait goed volgens zeggen. Er worden 10 sensoren uitgelezen en de signalen worden naar een plc gestuurd.

Misschien heeft iemand anders hier ook nog wat aan, voor als er zo'n sensor uitgelezen moet worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.