Windmolen naast hybride zonnepanelensysteem

Hallo iedereen,

Zal me eerst even voorstellen. Ik ben Nic, woon in het oosten van het land en hou me heel erg bezig met energiebesparing. De gasmeter van het huis is reeds verwijdert en heb een zeer dikke pak isolatie om het huis heen geplakt, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Op het dak liggen verdeelt over meerdere dakvlakken 40 zonnepanelen (11kwp) die aangesloten zijn op een 3 Fase hybride omvormer waar 4 tamelijke accu's achter liggen. Op mooie dagen kan ik 'S avonds ongeveer 4kwh verbruiken voordat de inverter omslaat op netstroom.

Ik zou graag een kleine windmolen willen plaatsen die naast de zonnepanelen omvormer de accu's oplaad en als ze vol zijn de rest het net in gooit. Nu weet ik niet of dat laatste haalbaar is, maar het laden van de accu's zou prettig zijn, maar weet niet of het mogelijk is beide systemen naast elkaar te laten lopen en hoe ik dat het beste kan realiseren.

alvast bedankt voor alle reacties.

groet,

Nic

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat bedoel je met "klein"? Je zou wel eens kunnen opkijken als je ziet hoe "weinig" vermogen je uit een "kleine" windmolen haalt, bij onze nominale windsnelheden. Stel je eens een diameter voor, en zoek dan eens op het www welk vermogen er kan uitkomen bij diverse windsnelheden - dat zou vies kunnen tegenvallen.

Windmolens hebben nog wel meer problemen, trouwens, alnaargelang waar je woont ("in het Oosten van het land", ja, maar welk land :) ?) zou ook de vergunning nog niet zo simpel kunnen worden.

Technisch is het best mogelijk de batterijen te laden uit meerdere bronnen, maar je geeft niet aan welke apparatuur je thans hebt voor het laden, en of je daar zelf kunt aan sleutelen dan wel of je wilt overwegen iets anders te plaatsen, indien nodig. Zo kunnen we niet veel concrete raad geven.

Dus, zoals zo vaak: aub meer informatie geven.

(enne, als het me mag toegestaan worden: wat netter Nederlands zou ook op prijs worden gesteld, toch minstens door mij)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Alles wat het oplevert is mooi meegenomen, toch?

Misschien kun je wel direct de accu's laden via een laadregelaar met maximum power point tracking, maar de vraag is wat er gebeurd als de accu's helemaal vol zijn. Ik zou er niet te hard op gokken dat je bestaande inverter in dat geval vermogen uit de accu gaat trekken om in het net te steken; mogelijk houdt die geen rekening met laders anders dan zichzelf, en je loopt het risico dat het batterijmanagement het niet grappig vind als je buiten zijn stroomsensors om gaat laden, vooral als hij coulomb counting gebruikt om de state of charge te bepalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor het eerste duwtje in een richting.
Het verhaal windmolen is voor mij nieuw. Zonnepanelen doe ik al jaren, zowel de verkoop als het plaatsen. Gelukkig heb ik daar redelijk wat ervaring mee. Het sleutelen of vervangen van de inverter is geen probleem. Combinatiesystemen heb ik helaas noggeen ervaring mee. Er ligt een Growatt 10000HY achter de zonnepanelen. Eigenlijk regelt deze alles.

Op dit moment heb ik nog geen flauw benul waar ik op uit kom, of in wat voor richting ik moet denken qua grote. En wellicht kom ik er straks wel op uit dat het de moeite niet waard is en zet ik er nog 8, 12 of 16 accu's achter. Dan houdt de bank het in ieder geval meerdere dagen uit. Het systeem dat nu bij mij thuis draait is een testopstelling in verband met een nieuw merk zonnepanelen en een ander type inverter waar ik nog niet mee gewerkt had.

Met betrekking tot het Nederlands, sorry dat Nederlands niet mijn moedertaal is, maar Duits. Ik doe mijn best, jammer dat daar over "gestruikelt" wordt.

Beste "SparkyGSX",

Super bedankt voor het idee. Dat kan ik in ieder geval eens uitproberen en uitzoeken hoe dat zit. Ik weet dat de inverter vanuit de accu's in het net kan leveren, een functie die ik op dit moment uitgeschakeld heb staan.
De accu's doen verder prima hun werk, maar wil nog net dat laatste stukje verbruik eruit halen. Gemiddeld hebben we het laatste jaar 130Kwh "verbruikt" dit is enkel de afname buiten de teruglevering om. We hebben het dan over een gezin van 5 personen met 3 pubers.

GJ_

Moderator

Op 16 oktober 2018 19:21:37 schreef SparkyGSX:
Alles wat het oplevert is mooi meegenomen, toch?

Ik heb een keer zo'n ducted "urban turbine" geprobeerd en daar kwam verbazingwekkend weinig uit. Dat zijn echt imago turbines voor bedrijven die graag een groen gezicht hebben.

Op 16 oktober 2018 19:01:30 schreef big_fat_mama:..enne, als het me mag toegestaan worden:...

Eigenlijk niet dus. :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 16 oktober 2018 19:37:33 (21%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Nic: neenee, de taal is geen struikelpunt, er komt hier trouwens heel wat erger voorbij, af en toe. Je doet het als buitenlander heel wat beter dan sommige "Geburtssprächer"! Ik wilde enkel aangeven dat er ruimte is voor verbetering.

Maar ten gronde wil ik mijn twijfel herhalen: schat eens hoe groot jouw windrad wel gaat worden? En kijk dan eens welk vermogen daar zou kunnen uitkomen? Ik zou het moeten natrekken, maar het lijkt me dat je met 5 meter diameter niet gauw meer dan 1 kW kunt produceren, dus op een etmaal levert je dat hooguit 24 kWh. Nu, dat lijkt wel relevant tegenover een jaarverbruik van 130 kWh - maar is het de investering waard?

En, sorry hoor Sparky, maar ik ben helemaal niet akkoord met "Alles wat het oplevert is mooi meegenomen, toch?" Als onze topic-starter 5000 euronen op tafel ging leggen om er jaarlijks 100 te besparen op zijn energiebudget, dan zou hij toch wel mooi gek zijn?

Algemeen: ik meen als consensus waar te nemen dat kleine windmolens te weinig opbrengen om de investering te verantwoorden. En ik wil ook het punt herhalen dat je niet zo simpel je vergunning krijgt om zo'n ding op te richten, er is altijd wel een buur die bezwaar maakt tegen het uitzicht en/of het lawaai en/of het risico dat de hele boel omkiepert in stormwind.

M.fr.Gr., ;)
Karel

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Beste Karel,

Bedankt voor het antwoord.

hmmm zo groot dan toch nog.
Je ziet zoveel van die kleinere windmolens voorbijkomen op een vertivale as als je er naar gaat zoeken. Die vond ik qua formaat wel interessant. Het zou mooi zijn als die dat laatste beetje bij kan druppelen.

Als we praten over een inverstering van enkele duizenden euro's dan kijk ik liever naar een grote uitbreiding van de accubank. Voor 5000 euro heb ik een hele leuke accubank staan en dan kan ik behoorlijk wat dagen overbruggen. Helaas kan de Growatt geen grotere accu's aan dan 275 Ampere terwijl de accu's steeds goedkoper worden en de capaciteit steeds groter.

groet,

Nic

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

* "als je ernaar gaat zoeken": ja, misschien wel; maar ik rijd nogal wat rond hier in Vlaanderen en ik heb er eigenlijk nog nooit eentje gezien. Op het www kun je natuurlijk alles vinden, ja, dat wel.

* "verticale as" : ja, als ik ooit iets doe in die zin - het lijkt me best wel wat! - dan zal het ook met verticale as zijn, vooral om overbrengingsverliezen te beperken.

* Ik ga helemaal mee met GJ_ waar hij stelt dat zo'n windturbines vooral waarde hebben voor het imago. Jij lijkt commercieel bezig te zijn met alternatieve energie, dus als uithangbord zou zo'n turbinetje nog wel zinvol kunnen zijn, voor jou.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Beste Karel,

meestal gebruik ik mijn eigen huis als proeflocatie voor dit soort dingen. Ik kan nooit zo goed tegen bedrijven die iets neerzetten alleen om interessant te doen. Anderzijds zou ik het fantastisch vinden als ik met een klein systeem de accu's vol kan houden en mijn eigen ervaring kan delen met mensen.

Ik zal eerst eens uitzoeken wat de Growatt wel en niet leuk vind en wel en niet heeft. Als ik maar weet hoe ik het een en ander aan kan sluiten, maar als ik het goed begrijp zou ik via een "simpele" laadregelaar de accu's kunnen laden naast de Growatt. Ben wel benieuwd of dat geen problemen gaat geven met accu's en inverter.

Ik weet niet hoe je woont, hier in de buurt staan vooral bij boerdeijen dit soort molens https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/de-kleine-windmolen-maakt-…

Ik vind ze nog wel aan de prijs, 42500 euro ex instllatie gem 35000 kwh per jaar heb je zomaar tvt van 7 jaar

Nedap maakt een powerrouter en volgens mij kan je daar alles (zonnepanelen windmolen verbruik, accu's, net)op aansluiten en naar je eigen hand zetten.
Kost wel wat, maar dan is het ook helemaal geregeld.
Heb ooit een zo'n ding mogen zien, nooit een geplaatst.
Is een mooie oplossing voor een situatie waar het net er wel af en toe is naar mijn idee.

En die taal is prima te lezen hoor (mijn mening), er zijn er hier denk ik weinig die je dat nadoen in het Duits!

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 16 oktober 2018 23:06:20 (14%)

zit sinds 2009 in de PV.

Op 16 oktober 2018 19:51:05 schreef big_fat_mama: het lijkt me dat je met 5 meter diameter niet gauw meer dan 1 kW kunt produceren

even googlen en rekenen geeft getallen van zo'n 40W/m^2 over een heel jaar gemiddeld bij een gunstige plaatsing, dan is die 1kW met een diameter van 5m dus nog optimistisch, ik kom eerder op 750W gemiddeld.

Dat is, met een rotor van 5m diameter (wat ik persoonlijk al best groot vind voor bij je huis) zo'n 6600kWh, tegen 22ct per kWh bijna 1500 euro op jaarbasis. Voor een investering van 5000 euro zou dat een prima deal zijn; zonnepanelen verdien je niet terug in 3 jaar. Je komt zelf op 24kWh per dag, en dat zou dan 100 euro per jaar zijn. Stop je altijd halverwege je berekening als je niet je gewenste antwoord krijgt?

En, sorry hoor Sparky, maar ik ben helemaal niet akkoord met "Alles wat het oplevert is mooi meegenomen, toch?" Als onze topic-starter 5000 euronen op tafel ging leggen om er jaarlijks 100 te besparen op zijn energiebudget, dan zou hij toch wel mooi gek zijn?

kleine beetjes die helpen, zeker als het een experiment is, zijn iets anders dan veel geld investeren in iets waar je niet aan hebt gerekend. Je kunt een kleine windmolen (diameter 1.5m ongeveer) hebben staan voor zo'n 250 euro, en nog wel voor minder als je hem zelf bouwt, inclusief de converter.

Algemeen: ik meen als consensus waar te nemen dat kleine windmolens te weinig opbrengen om de investering te verantwoorden.

Je hebt exact 1 medestander gevonden en noemt dat consensus? Lekker kort door de bocht!

Ik mijn beleving ligt het genuanceerder, en is het antwoord "dat ligt eraan". Als je voor ~150 euro een leuke 24V 400W windmolen uit China koopt (
https://s.click.aliexpress.com/e/bHvXFJ45
) en daar zelf de elektronica voor maakt kan het best uit, zeker als je kunt meeliften op een bestaand accupakket. Het was een leerproject voor de TS, als je je eigen uren moet betalen kan het uiteraard niet.

Het lijkt me duidelijk dat je die 400W nooit gaat halen, het is een rotor van 1.4m diameter, dus zo'n 1.5m^2, en met de eerder gevonden 40W/m^2 dus 60W gemiddeld over het hele jaar, dus 525kWh, waarde 115 euro. Binnen twee jaar kun je hem dus terugverdient hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als ik met collega's ging wandelen in de pauze kwam ik langs een proefoptelling van Univ. Delft.

Vond ze veelbelovend maar helaas nooit een huis kunnen kopen waar er eentje in de tuin zou kunnen... Site Turby

2500W, ~3000kWh op jaarbasis, 2m diameter en 2,9m hoogte (alleen de rotor). Dus flinke tuin nodig.

http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/wp-content/uploads/2005/11/1131039919.jpg

Shiptronic

Overleden

Op 16 oktober 2018 19:21:37 schreef SparkyGSX:
Alles wat het oplevert is mooi meegenomen, toch?

Misschien kun je wel direct de accu's laden via een laadregelaar met maximum power point tracking, maar de vraag is wat er gebeurd als de accu's helemaal vol zijn. Ik zou er niet te hard op gokken dat je bestaande inverter in dat geval vermogen uit de accu gaat trekken om in het net te steken; mogelijk houdt die geen rekening met laders anders dan zichzelf, en je loopt het risico dat het batterijmanagement het niet grappig vind als je buiten zijn stroomsensors om gaat laden, vooral als hij coulomb counting gebruikt om de state of charge te bepalen.

Als de accus'vol zijn is het tijd om het vermogen op te stoken in een boiler.

Op 16 oktober 2018 23:04:34 schreef andre1973:
Nedap maakt een powerrouter en volgens mij kan je daar alles (zonnepanelen windmolen verbruik, accu's, net)op aansluiten en naar je eigen hand zetten.
Kost wel wat, maar dan is het ook helemaal geregeld.
Heb ooit een zo'n ding mogen zien, nooit een geplaatst.
Is een mooie oplossing voor een situatie waar het net er wel af en toe is naar mijn idee.

En die taal is prima te lezen hoor (mijn mening), er zijn er hier denk ik weinig die je dat nadoen in het Duits!

Ooit eens voor een klant naar geïnformeerd, toen bleken ze nog niet leverbaar, ik dacht dat dat Victron ook zoiets had, kon in 3 Fasen bedrijf, en als je Power nodig had dan kreeg je Pnet+Paccu's , zo kon je kort flink stroom trekken, zonder te verzwaren.

https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Brochure-Off-Grid,-back-…

Windmolen als generator zien?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@TS kun je ook iets meer vertellen over de soort gebruikte accu's?

Op 17 oktober 2018 00:54:53 schreef r-p:2500W, ~3000kWh op jaarbasis, 2m diameter en 2,9m hoogte (alleen de rotor). Dus flinke tuin nodig.

Dat is dus een swept area van ~6m^2, en met een opbrengst van 3000kWh per jaar kom je dus op 57W/m^2 gemiddeld; dat is best respectabel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor alle antwoorden maar weer...

Hoop stof om over na te denken en te lezen. Over een China windmolen heb ik ook al zitten denken. De gemeente is hier over het algemeen vrij meegaand.

Qua accu's gebruik ik al jaren accu's van Bluesun of Victron. Deze bestel ik rechtstreeks uit china mee met de sets zonnepanelen. Ze hebben me tot op heden nog niet in de steek gelaten en vertonen geen afwijkend gedrag qua capaciteitsverlies over tien jaar gezien.

Het enige dat me op dit moment zal benieuwen is hoe de Gelaccu's van bluesun die er nu achter liggen het gaan doen.

Jinny

Golden Member

ik dacht dat dat Victron ook zoiets had, kon in 3 Fasen bedrijf, en als je Power nodig had dan kreeg je Pnet+Paccu's , zo kon je kort flink stroom trekken, zonder te verzwaren.

De Victron in onze roestige tobbe kan dat op zeker.
Als je 4A walstroom hebt en je hebt 8A (of desnoods 16A) nodig dan levert ie dat uit de accu's waarna hij de accu's weer gaat laden uit het net...
Dat laatste kan je ook omzeilen natuurlijk...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Serieuze omvormer.

Met de restwarmte kan je misschien je passiefhuis verwarmen :)

Nic1981,

Heb je een plekje met een redelijk ongestoorde windaanstroming voor de molen?

Da's weer het voordeel van de Turby, die maalt niet om welke windrichting of hoe vaak de windrichting wisselt. Met stuwing (door gebouwen bv.) kun je zelfs hogere rendementen halen.

Maar er is op me ingepraat door ingenieurs die hier maanden mee bezig waren, dus was vast een combinatie van oprechte kennis en overenthousiasme ;)

Ik ben ook ooit aan het zoeken geweest naar een apparaat die dit alles kan aansturen, wellicht zelfs nog offgrid*, maar er was erg weinig beschikbaar destijds.

Zelfs een moderne thuisbatterij (Lithium Ion) met inverter die 230V kan bijleveren op je huisaansluiting werd pas in een artikeltje aangeraden met een aparte solarconverter die, als er overschot was aan zonne-energie, de net-solar-inverter uitschakelde en de accu van de thuisbatterij ging opladen. Zou dan weer beter rendement hebben dan eerst omzetten in 230V en vervolgens in de thuisbatterij weer omzetten naar DC. Ik snapte de logica, maar vond het erg houtje-touwtje voor zo'n modern, high-tech apparaat...

* wil er geen politiek betoog van maken, maar vaste kosten zijn me een doorn in het oog, om nog maar niet te spreken van het overhevelen van variabele kosten (terugverdienbaar door terugleveren of bezuinigen) naar vaste kosten (ben je altijd kwijt al verbruik je niets).
Daarnaast net jaarverbruik ingeleverd bij Eneco en gezien dat de zonnepanelen (nu jaar in gebruik) eigenlijk onzin zijn: ja ik zit ver onder nul, maar elektriciteit is maar een schijntje (1/3) vergeleken met gasverbruik en terugverdien tijd kwam op >15 jaar (ondanks zelf aanleggen en tweedehands apparatuur). Als er niet meer gesaldeerd kan worden wordt dit nog veel slechter. Moet hopelijk nog een foutje in de berekening kunnen vinden, want viel me extreem tegen...

Kijk en weer wat om over na te denken, mooie molen m.bouwer...

r-p
Heel veel mensen valt de opbrengst van zonnepanelen tegen, zeker als er een paneel in de schaduw ligt en de rest in de zon. dan gaat (meestal) je hele opbrengst naar beneden. Als er nog geen power optimizers rechtstreeks in je panelen zitten trekt dat ene paneel wat minder oplevert de rest mee. een klein stukje schaduw van zeg maar 10% kost je dus 10% x het aantal panelen. bij kleine systemen merk je dat niet heel erg, maar bij grote systemen... kan dat leuk oplopen.

Het off-grid gaan is mijn doel of beter gezegd geheel zelfvoorzienend (want off grid is nu jammer kom ik zometeen op terug). Daarvoor zal de accubank nog uitgebreid moeten worden en moet het laatste stukje dat de zonnepanelen niet op het juiste moment leveren opgevangen worden. Hoewel waarschijnlijk het uitbreien van de accubank ook al een hoop dingen oplost. Dan wordt de windmolen een hebbedingetje odat ik het leuk vind. Gas is er bij mij al een tijdje af, Het huis een dikke jas aangetrokken, Pelletkachel erin met warmteluchtverdeling over meerdere ruimtes en de warmte van het rookkanaal wordt nog gebruikt (deze is van keramiek op vrije plekken zodat hij goed warmte afgeeft en nog even nawarmt als de kachel uit is), die warmt de ruimtes op waar geen warmteluchtbuis heen loopt (onder andere onze slaapkamer a 50m²). Voor 100 tot 150 euro per jaar zit ik warm.

naast het verbruik van de kleine hoeveelheid kwh is er dit jaar (01-01-2018) bij de nieuwe leverancier 1537kwh dal en 3520kwh piek (stand van anderhalve week geleden) terug geleverd aan het net. Als ik het verhaal over de inverter van jou goed begrijp is dat precies wat de Growatt ook doet. op het moment dat er overschot is gaat hij eerst batterijen laden en als er dan nog overschot is gaat het meteen ook het net in. alles wordt mooi aangegeven op het display van de inverter waar wat heen gaat. Offgrid kan ik hem ook zetten, maar met deze dusdanige overcapaciteit is het interessanter om aangesloten te blijven op het net.

Daarbij moet ik dan ook wel aangeven dat ik de panelen en alles voor inkoopsprijs heb dus kan niet eerlijk vergelijken met een ander. de ervaringen die ik verzamel verdien ik dan weer terug natuurlijk door verkoop. terugverdientijd zoals het er nu uitziet is zonder de bijkomende voordelen rond de 7 jaar, maar mij kennende sta ik ergens volgend jaar weer op dak de panelen te vervangen voor een hoger wp of een ander soort systeem. de ontwikkelingen gaan zo hard.

Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2018 11:12:26 schreef Jinny:
Als je 4A walstroom hebt en je hebt 8A (of desnoods 16A) nodig dan levert ie dat uit de accu's waarna hij de accu's weer gaat laden uit het net...

Dat kan inderdaad, maar dan moet je wel zo'n Digital Multi Control paneel hebben waar je de walstroom op in kan stellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.