Windmolen naast hybride zonnepanelensysteem

Als ik met collega's ging wandelen in de pauze kwam ik langs een proefoptelling van Univ. Delft.

Vond ze veelbelovend maar helaas nooit een huis kunnen kopen waar er eentje in de tuin zou kunnen... Site Turby

2500W, ~3000kWh op jaarbasis, 2m diameter en 2,9m hoogte (alleen de rotor). Dus flinke tuin nodig.

http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/wp-content/uploads/2005/11/1131039919.jpg

Shiptronic

Overleden

Op 16 oktober 2018 19:21:37 schreef SparkyGSX:
Alles wat het oplevert is mooi meegenomen, toch?

Misschien kun je wel direct de accu's laden via een laadregelaar met maximum power point tracking, maar de vraag is wat er gebeurd als de accu's helemaal vol zijn. Ik zou er niet te hard op gokken dat je bestaande inverter in dat geval vermogen uit de accu gaat trekken om in het net te steken; mogelijk houdt die geen rekening met laders anders dan zichzelf, en je loopt het risico dat het batterijmanagement het niet grappig vind als je buiten zijn stroomsensors om gaat laden, vooral als hij coulomb counting gebruikt om de state of charge te bepalen.

Als de accus'vol zijn is het tijd om het vermogen op te stoken in een boiler.

Op 16 oktober 2018 23:04:34 schreef andre1973:
Nedap maakt een powerrouter en volgens mij kan je daar alles (zonnepanelen windmolen verbruik, accu's, net)op aansluiten en naar je eigen hand zetten.
Kost wel wat, maar dan is het ook helemaal geregeld.
Heb ooit een zo'n ding mogen zien, nooit een geplaatst.
Is een mooie oplossing voor een situatie waar het net er wel af en toe is naar mijn idee.

En die taal is prima te lezen hoor (mijn mening), er zijn er hier denk ik weinig die je dat nadoen in het Duits!

Ooit eens voor een klant naar geïnformeerd, toen bleken ze nog niet leverbaar, ik dacht dat dat Victron ook zoiets had, kon in 3 Fasen bedrijf, en als je Power nodig had dan kreeg je Pnet+Paccu's , zo kon je kort flink stroom trekken, zonder te verzwaren.

https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Brochure-Off-Grid,-back-…

Windmolen als generator zien?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@TS kun je ook iets meer vertellen over de soort gebruikte accu's?

Op 17 oktober 2018 00:54:53 schreef r-p:2500W, ~3000kWh op jaarbasis, 2m diameter en 2,9m hoogte (alleen de rotor). Dus flinke tuin nodig.

Dat is dus een swept area van ~6m^2, en met een opbrengst van 3000kWh per jaar kom je dus op 57W/m^2 gemiddeld; dat is best respectabel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor alle antwoorden maar weer...

Hoop stof om over na te denken en te lezen. Over een China windmolen heb ik ook al zitten denken. De gemeente is hier over het algemeen vrij meegaand.

Qua accu's gebruik ik al jaren accu's van Bluesun of Victron. Deze bestel ik rechtstreeks uit china mee met de sets zonnepanelen. Ze hebben me tot op heden nog niet in de steek gelaten en vertonen geen afwijkend gedrag qua capaciteitsverlies over tien jaar gezien.

Het enige dat me op dit moment zal benieuwen is hoe de Gelaccu's van bluesun die er nu achter liggen het gaan doen.

Jinny

Golden Member

ik dacht dat dat Victron ook zoiets had, kon in 3 Fasen bedrijf, en als je Power nodig had dan kreeg je Pnet+Paccu's , zo kon je kort flink stroom trekken, zonder te verzwaren.

De Victron in onze roestige tobbe kan dat op zeker.
Als je 4A walstroom hebt en je hebt 8A (of desnoods 16A) nodig dan levert ie dat uit de accu's waarna hij de accu's weer gaat laden uit het net...
Dat laatste kan je ook omzeilen natuurlijk...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Serieuze omvormer.

Met de restwarmte kan je misschien je passiefhuis verwarmen :)

Nic1981,

Heb je een plekje met een redelijk ongestoorde windaanstroming voor de molen?

Da's weer het voordeel van de Turby, die maalt niet om welke windrichting of hoe vaak de windrichting wisselt. Met stuwing (door gebouwen bv.) kun je zelfs hogere rendementen halen.

Maar er is op me ingepraat door ingenieurs die hier maanden mee bezig waren, dus was vast een combinatie van oprechte kennis en overenthousiasme ;)

Ik ben ook ooit aan het zoeken geweest naar een apparaat die dit alles kan aansturen, wellicht zelfs nog offgrid*, maar er was erg weinig beschikbaar destijds.

Zelfs een moderne thuisbatterij (Lithium Ion) met inverter die 230V kan bijleveren op je huisaansluiting werd pas in een artikeltje aangeraden met een aparte solarconverter die, als er overschot was aan zonne-energie, de net-solar-inverter uitschakelde en de accu van de thuisbatterij ging opladen. Zou dan weer beter rendement hebben dan eerst omzetten in 230V en vervolgens in de thuisbatterij weer omzetten naar DC. Ik snapte de logica, maar vond het erg houtje-touwtje voor zo'n modern, high-tech apparaat...

* wil er geen politiek betoog van maken, maar vaste kosten zijn me een doorn in het oog, om nog maar niet te spreken van het overhevelen van variabele kosten (terugverdienbaar door terugleveren of bezuinigen) naar vaste kosten (ben je altijd kwijt al verbruik je niets).
Daarnaast net jaarverbruik ingeleverd bij Eneco en gezien dat de zonnepanelen (nu jaar in gebruik) eigenlijk onzin zijn: ja ik zit ver onder nul, maar elektriciteit is maar een schijntje (1/3) vergeleken met gasverbruik en terugverdien tijd kwam op >15 jaar (ondanks zelf aanleggen en tweedehands apparatuur). Als er niet meer gesaldeerd kan worden wordt dit nog veel slechter. Moet hopelijk nog een foutje in de berekening kunnen vinden, want viel me extreem tegen...

Kijk en weer wat om over na te denken, mooie molen m.bouwer...

r-p
Heel veel mensen valt de opbrengst van zonnepanelen tegen, zeker als er een paneel in de schaduw ligt en de rest in de zon. dan gaat (meestal) je hele opbrengst naar beneden. Als er nog geen power optimizers rechtstreeks in je panelen zitten trekt dat ene paneel wat minder oplevert de rest mee. een klein stukje schaduw van zeg maar 10% kost je dus 10% x het aantal panelen. bij kleine systemen merk je dat niet heel erg, maar bij grote systemen... kan dat leuk oplopen.

Het off-grid gaan is mijn doel of beter gezegd geheel zelfvoorzienend (want off grid is nu jammer kom ik zometeen op terug). Daarvoor zal de accubank nog uitgebreid moeten worden en moet het laatste stukje dat de zonnepanelen niet op het juiste moment leveren opgevangen worden. Hoewel waarschijnlijk het uitbreien van de accubank ook al een hoop dingen oplost. Dan wordt de windmolen een hebbedingetje odat ik het leuk vind. Gas is er bij mij al een tijdje af, Het huis een dikke jas aangetrokken, Pelletkachel erin met warmteluchtverdeling over meerdere ruimtes en de warmte van het rookkanaal wordt nog gebruikt (deze is van keramiek op vrije plekken zodat hij goed warmte afgeeft en nog even nawarmt als de kachel uit is), die warmt de ruimtes op waar geen warmteluchtbuis heen loopt (onder andere onze slaapkamer a 50m²). Voor 100 tot 150 euro per jaar zit ik warm.

naast het verbruik van de kleine hoeveelheid kwh is er dit jaar (01-01-2018) bij de nieuwe leverancier 1537kwh dal en 3520kwh piek (stand van anderhalve week geleden) terug geleverd aan het net. Als ik het verhaal over de inverter van jou goed begrijp is dat precies wat de Growatt ook doet. op het moment dat er overschot is gaat hij eerst batterijen laden en als er dan nog overschot is gaat het meteen ook het net in. alles wordt mooi aangegeven op het display van de inverter waar wat heen gaat. Offgrid kan ik hem ook zetten, maar met deze dusdanige overcapaciteit is het interessanter om aangesloten te blijven op het net.

Daarbij moet ik dan ook wel aangeven dat ik de panelen en alles voor inkoopsprijs heb dus kan niet eerlijk vergelijken met een ander. de ervaringen die ik verzamel verdien ik dan weer terug natuurlijk door verkoop. terugverdientijd zoals het er nu uitziet is zonder de bijkomende voordelen rond de 7 jaar, maar mij kennende sta ik ergens volgend jaar weer op dak de panelen te vervangen voor een hoger wp of een ander soort systeem. de ontwikkelingen gaan zo hard.

Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2018 11:12:26 schreef Jinny:
Als je 4A walstroom hebt en je hebt 8A (of desnoods 16A) nodig dan levert ie dat uit de accu's waarna hij de accu's weer gaat laden uit het net...

Dat kan inderdaad, maar dan moet je wel zo'n Digital Multi Control paneel hebben waar je de walstroom op in kan stellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Yup, dat heb ik.
Ik gebruik het alleen niet.
Aan de walstroom staat de 230 vd Victron af.
Alleen de laadfunctie werkt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

het is in Nederland sowieso handiger om aangesloten te blijven op het net, gezien je net aansluiting gratis is met een kleine aansluiting voor een huishouden; je krijgt zelfs geld toe.
Mijn energie rekening is negatief; betaal 12x E5,00 en krijg aan het eind van het jaar E135,00 retour. E75,00 cash omdat ik een elektrische aansluiting heb.
Het geheim zit m in de korting op de energie belasting die ieder huishouden krijgt.
E1,04 per dag, en de aansluiting kost E0,55 per dag.
Dus zolang in kan salderen is het net voor mij een gratis 100%+ (in geld) accu.
Ik lever meer retour in het hoge tarief, en gebruik en opwek worden eerst omgezet naar poen en dan verrekend.
Voor mij voorlopig nog geen accu's in huis.

zit sinds 2009 in de PV.
Blue Sky

Cableguy

Op 17 oktober 2018 17:29:56 schreef Nic1981:
Voor 100 tot 150 euro per jaar zit ik warm.

Om een normaal huis te verwarmen (alleen woonkamer en keuken) heb je per jaar ongeveer 1,5 tot 2 ton aan pellets nodig. Nu weet ik niet hoe jij dat doet maar dan lijkt mij die 150€ aan de lage kant.

Waar rook is, is stroom

Beste Blue Sky,

Het huis is zo goed geisoleerd dat ik zelfs met behoorlijke min temperaturen niet hoef te stoken.

150 euro ben ik alleen kwijt als er vaak 1 iemand thuis is. als het hele gezin thuis is hoeft de verwarming helemaal niet aan. Tijdens een feestje in de winterdag gaat er meestal een raam open want dan krijgt de automatische ventilatie het ook niet frisser in huis.

Mijn achtergrond is in Duitsland bouwkunde en daarna Energieberater. In Duitsland kijken we niet heel raar meer op van huizen die niet of nauwelijk gestookt hoeven te worden.

Andre1973
Mag ik vragen wat je op dak hebt liggen?

Op 17 oktober 2018 23:21:05 schreef andre1973:
het is in Nederland sowieso handiger om aangesloten te blijven op het net, gezien je net aansluiting gratis is met een kleine aansluiting voor een huishouden; je krijgt zelfs geld toe.
...
Ik lever meer retour in het hoge tarief, en gebruik en opwek worden eerst omgezet naar poen en dan verrekend.
Voor mij voorlopig nog geen accu's in huis.

Dat eerste heb ik niet zo begrepen, zal me hier eens meer in verdiepen. Als jouw uitleg klopt, dan moet ik wat gemopper terugnemen...

Dat van meer terugleveren in het hoge tarief doe ik ook (verbruik nacht +630, dag -1500kWh), maar Eneco verrekend eerst (+630-1500=870) en gaat dan pas 9ct/kWh (870x9ct~=80euro) teruggeven. Aldus hun informatie op internet.

@Nic1981 Leuke projecten waar je mee bezig bent! Werk je ook in het westen van Nederland ;) De 'energieberator' die ik ooit over de vloer heb gehad kon niets meer dan een vragenlijstje oplezen en onze antwoorden in een laptop stoppen. (EPA advies, 200 euro voor iets wat letterlijk een kind van 7 ook kan in 20 minuten)

Back on topic...

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 18 oktober 2018 22:49:24 (18%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lieber Nic :),
De discussie is een beetje afgedwaald - wat moet kunnen, binnen bepaalde grenzen, de mods houden dat wel in het oog - mogen we daaruit opmaken dat je het idee van een windturbine een beetje terzijde hebt geschoven?

Enne, nog steeds in de marge want het blijft een nevenzaak: het lijkt me duidelijk dat je nog meer op de taal let - waarvoor dank en hulde!

Karel

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Beste Karel,

Als ik het zo terug lees heb je wel gelijk en is het inderdaad behoorlijk afgedwaald.

Ik heb het idee windmolen zeer zeker niet terzijde geschoven, maar werd een beetje enthousiast van de andere zaken.

Ik denk dat ik gewoon een proefmodel bestel vanuit china, en dan eens ga experimenteren. Als die binnen is en in elkaar gesleuteld, zal ik jullie hulp nog hard genoeg nodig hebben. Bedankt valvast voor alle adviezen tot nu toe!

Op 18 oktober 2018 21:36:48 schreef Nic1981:
Andre1973
Mag ik vragen wat je op dak hebt liggen?

4400 Wp (totaal 26, binnenkort 27 zonnepanelen, eerste geplaatst in 2005 na aankoop van deze woning in 2004, en steeds wat bij gepaatst, er draaien nu 6, zo meteen 7 omvormers, met binnenkort 4730Wp) aan PV panelen, daarnaast: geen gas meer, all-electric warmtepomp, en 4-8 kW hoog rendement houtkachel.
Zit onder dezelfde naam op Tweakers, ik weet dat er mensen zijn die ook zowel hier als daar zitten.

@R-P
De energie rekening is een complex iets voor velen, en ik heb me er beroepsmatig (Ik plaats PV) in verdiept.
Het idee is dat iedereen een soort basis hoeveelheid elektrische energie nodig heeft in NL om prettig te kunnen leven en o.a. leren.
Daarom heb je een korting op je elektra rekening. (heet bij mij Vermindering energiebelasting)
daar staat E 0,84532 per dag (ex BTW) in BTW komt dat neer op 373,33 per jaar.
Het idee is dat die E1,02 in BTW dus het vastrecht (netbeheerkosten) betaald en misschien ook vaste leveringskosten (E0,10 per dag).
Daarnaast compenseert het ook ongeveer 700 "dubbeltjes" energie belasting die je per kWh betaald.
Zo hoef je niet te studeren bij een kaarsje of kerosine lamp.
Scheelt het brandwondencentrum een hoop patiënten per jaar.

Deze Vermindering energiebelasting gaat naar de leverancier van elektriciteit waar jij je hebt aangemeld. En die verrekend dat dan. Omdat een hoop mensen daar ook hun gas van betrekken zie je dat eigenlijk nooit terug.

Ook veroorzaakt die wat misverstanden "die zonnepanelen kosten me E3000,00 en ik betaal maar E200,00 per jaar, dat duurt dus 15 jaar voordat ik ze eruit heb."
Omdat dat rekensommetje niet opgaat, moet je weten hoe een elektra rekening in elkaar zit, en dat je dus ook belasting vermindering krijgt die je niet betaald (er zijn mensen die dat echt niet geloven)

zit sinds 2009 in de PV.

Ik ben dan benieuwd of je al over 2 laadsystemen hebt nagedacht met panelen en windmolen en hoe dit gedaan kan worden.
Ook de growat vullen met de opgeslagen energie uit een batterijpakket,ga je dat sturen?

Zoals ik lees heb je al een hybride lader, is dat ook van growatt?

[Bericht gewijzigd door fikkie op zaterdag 20 oktober 2018 10:20:22 (14%)

ik denk dat met de Growatt dit de bedoeling is

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 20 oktober 2018 11:29:26 (52%)

@peter112
De opstelling zoals in je schema is zoals hij nu staat, zonder een windmolen. Ik heb net in Duitsland een 24v 600 Watt verticale windmolen besteld voor € 200 om te te testen.

@fikkie
Het systeem dat er nu hangt is de Growatt 10000HY. Ik werk eigenlijk alleen maar met Growatt inverters, omdat ik persoonlijk deze het fijnste werken vind. Aftersales service vind ik altijd goed.

Ik ga nu met een simpele laadregelaar naast de zonnepanelen de accu's voeden en de Growatt de toestemming geven om vanuit de accus het net te voeden. Ik ben benieuwd hoe deze daar mee om gaat.

Ik lees deze even door:(frankensolar pdf) https://www.google.nl/search?q=Growatt+10000HY&rlz=1C1PRFC_enNL720…

Je hebt rs485 communicatie met de meter en levert alleen terug eigen gebruik; klopt dit?

Welk type accu heb je nu in gebruik ?

Ik lees eigenlijk niets over de laadcyclus bulk, absortion en float.
Wellicht is de software meer duidelijk en kan je dat zelf ingeven.

Ik ben dan benieuwd hoe de regelaars elkaar tegen gaan werken, ik probeer geen beren te zien.

Gewoon nieuwschierig.