Vervangen Display Sharp EL Display TFEL

Ik ben op zoek naar een manier om een display te vervangen van een van mijn cnc machines omdat deze niet meer goed leesbaar is.

al blijkt dat moeilijker dan gedacht en kan ik niet zomaar een omvormmodule of aanpassing vinden om bijvoorbeeld een lcd te monteren.

het scherm blijkt Rij en Kolom gestuurd met signalen.
de pinout heb ik na lang zoeken gevonden maar ik raak er niet wijs aan uit hoe ik de data kan omvormen of een module tussenplaatsen,terwijl dit voor meer courantere types makkelijk te vinden is.

misschien kan iemand mij raad geven of dit al dan niet mogelijk is om de data eruit te halen en weer te geven op een LCD

is het scherm enkel zwart/wit of ook grijstinten?

2 datapinnen betekent dat het per klok 2 pixels worden gestuurd.
dit is vrij zeldzaam, en weet ff geen scherm dat zo werkt.

H/V sync is het begin van de 1e rij/1e kolom.

mogelijk kan je iets met een FPGA starterskit om een converter te bouwen?

GMT+1

Sherm is oranje en dan ook enige kleur

Shiptronic

Overleden

is er niet simpel iets aan het contrast te doen, is daar niet ergens iets verlopen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Die EL is versleten, en ze zijn duur, schaars en obsolete...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
High met Henk

Special Member

@rudiefox: je hebt nu grofweg 4 opties. Daar je zegt meerdere cnc machines te hebben, neem ik aan dat je ze professioneel gebruikt

.1 doorgaan tot hij compleet onbruikbaar is en dan de machine afschrijven/vervangen

.2 het display van MNM aanschaffen in de wetenschap dat je machine dan een langere levensduur heeft, maar het uiteindelijk ophoud (dit display zal nos zijn, zover ik weet worden ze niet meer gemaak)

.3 degene die de besturing gemaakt heeft (fanuc of heidenhahn schat ik) inschakelen voor vervangingsmonitor. Vaak zijn die er wel... Maar hangt vaak hoger kostenplaatje aan. (schat tussen 1500 en 3k)

.4 een compleet nieuwe besturing erop (tussen 15 en 30k)

Jij mag kiezen afhankelijk van wat je nog wil/kan investeren.

Ik zou nooit in een profi omgeving voor een eigenbouw/hobby project gaan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Met mijn. 3 doelde ik op een tft vervanger idd. Zou dat wel via fabrikant spelen.. Of iig dealer van fabrikant dan.. Weet je zeker dat het compatible is

Die el van capetronics kende ik niet. Ziet er goed ui

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Op 17 oktober 2018 09:00:10 schreef MNM(tm):
...maar nog wel te koop!

Uit andere machines gehaald, het werkt... soms... even...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

Ze geven er een jaar garantie op..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Ja dat wel...

Maar het is altijd de vraag wat je uiteindelijk krijgt. Dergelijke aanbieders hebben de displays meestal (bijna) niet zelf op voorraad, maar halen ze on demand uit China, ze zijn gebruikt en 'getest' maar zonder duurtest. En dat kan uitlopen op meerdere RMA's (en hoge verzendkosten) totdat je een beter exemplaar hebt dan wat je zelf had, en bij CNC machines is de kans op burn-ins veel groter. Dit is iets wat ik regelmatig meemaak, niet alleen bij EL's maar ook bij LCD's (veel kans op "China klonen"). Soms valt het mee en hoef je alleen de elco's te vervangen.

Ik zou in dit geval voor een recente vervanger gaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.