Testknop aardlek schakelaar

bprosman

Golden Member

Wat zou de reden kunnen zijn dat de test knop van een aardlek niet werkt behalve dat deze defect is ?
Hij is nieuw (uit de doos) , correct aangesloten volgens de "bijsluiter" (onder in , boven uit). Komt van een 3Fase hoofdzekering.
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Ff met een mooie aardlektester het ding meten en dan besluiten of ie terug moet.
Kan een DOA zijn.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
bprosman

Golden Member

Ff met een mooie aardlektester het ding meten

Is dat niet gewoon sluiting maken naar aarde ? :+
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Een tester meet de afschakeltijd en de afschakelstroom...
Als ie dat goed doet is het knopje stuk.
Als ie dat ook niet doet is het een DOA.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Foto van hoe het nu is aangesloten?
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Jochem

Golden Member

Op 17 oktober 2018 11:23:26 schreef Jinny:
Een tester meet de afschakeltijd en de afschakelstroom...
Als ie dat goed doet is het knopje stuk.
Als ie dat ook niet doet is het een DOA.
Als alleen het knopje stuk is is het eveneens DOA.

Maar voor ons elektronica-prutsers blijft het interessant om even te meten of het alleen het knopje is, of ook de rest van de schakelaar. Als je geen specifieke tester hebt kan het natuurlijk ook met een scoop.
Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Op 17 oktober 2018 11:04:57 schreef bprosman:
….correct aangesloten volgens de "bijsluiter" (onder in , boven uit).
Als je onder en boven verwisselt zou dat voor de werking niks uit moeten maken.
Het testcircuit is aangesloten tussen een fase en de nul, of tussen twee fasen. Op de ALS staat een schemaatje waarop je kan zien welke punten dat zijn. Zijn die twee punten ook allebei aangesloten?
Is het een 1 of een 3 fase +N aardlek?
Welk merk en type.
Een 3P+N moet meestal met 3 fasen en een Nul aangesloten worden. Testcircuit is afhankelijk van merk en type. Soms de middelste fase en de Nul, soms de buitenste fasen.

Een aardlek moet wel spanning krijgen, anders werkt de testknop ook niet
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Er staat idd een schema op..Maar dat ding kan natuurlijk gewoon stuk zijn, uit de doos.Ik test die dingen altijd met een duspol, die vragen 30 mA, is precies goed..
Ik heb geen geld voor een aardlektester... :+
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Op 17 oktober 2018 13:46:59 schreef mel:
.Maar dat ding kan natuurlijk gewoon stuk zijn, uit de doos.Ik test die dingen altijd met een duspol, die vragen 30 mA, is precies goed..


Duspol? Nog nooit van gehoord... dus net gegoocheld ;) Weer wat geleerd.
Probleem doet me denken aan een nieuw opgeleverd huis waar ik in het weekend even gevraagd werd naar een probleempje te kijken: 25A (hoofd?)zekering vloog er steeds uit maar de 16A zekering erachter niet. Simpelste conclusie was dus dat het tussen de 16 en de 25A zekering moet zitten, maar daar zat alleen een gloedjenieuwe aardlek tussen dus die verdacht ik niet zo snel. Maar die bleek dus wel domweg defect. Na constatering uiteraard aan de bewoners aangeraden dit met de plaatsers op te nemen.
(Poos geleden, weet de details niet meer precies)
een aardlek met sluiting komt niet vaak voor, maar een collega heeft het ook eens meegemaakt, 2 fasen eruit, gemeten en geen sluiting. 2 25A zekeringen erin en hoofdschakelaar in, klababber. aardlek sluiting, de dikke trafodraad op de ferrietkern had sluiting..

aardlek stuk uit de doos komt wel voor, soms de knop wat harder induwen. soms komt het ding niet in, mechaniek hapert.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Mikeselectricstuff had er ooit één die niet werkte, dit is het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gOUSDDLKICk. Er zit een weerstandje in die de aardlek genereert van grofweg 2x de nominale afschakelstroom die gedimensioneerd is voor een afschakeltijd van in de milliseconden. Als het afschakelmechnisme stuk zou je dat heel snel moeten merken door de knop een tiental seconden in te houden want dan komt er vanzelf rook uit. Als de weerstand zelf niet vast zit of onjuist in aangesloten zal dat niet uitmaken, maar dan zou je hem wel moeten kunnen trippen door een aardlek te genereren.
bprosman

Golden Member

Ik test die dingen altijd met een duspol, die vragen 30 mA, is precies goed..
Ik heb geen geld voor een aardlektester... :+

Is dat de Duspol tussen fase en nul houden op de uitgang ?

Duspol? Nog nooit van gehoord

Zal de leeftijd wel zijn maar dat weet ik dan weer wel :-). Zo'n mooie ouderwetse met een veer er in ligt er nog bij mijn pa.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 17 oktober 2018 19:16:15 (31%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
heb je geen ouderwetse duspol voor nodig, een fluke T2 of T3 voldoet ook al..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 17 oktober 2018 19:12:20 schreef Jinny:
Nee, tussen fase en aarde

Beter is te testen tussen de Fase boven en de Nul onder, of omgekeerd.

Dan test je zonder gebruik te maken van het aardingscircuit.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
als het aardcircuit slecht is weet je dat ook meteen dan, niet getest is niet weten of het wel werkt..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Welk merk en type aardlekschakelaar heb je?
een bekend merk of meer een vaag geval van gelijkende website..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 17 oktober 2018 13:46:59 schreef mel:
Er staat idd een schema op..Maar dat ding kan natuurlijk gewoon stuk zijn, uit de doos.Ik test die dingen altijd met een duspol, die vragen 30 mA, is precies goed..
Ik heb geen geld voor een aardlektester... :+
Ook niet voor een weerstand? of testlamp? :)

Even een weerstand van 6k8 aansluiten op een echt aardpunt en met
de andere kant de fase aantikken, NA de aardlek.

Of:
Op 17 oktober 2018 19:57:20 schreef Toeternietoe:
Beter is te testen tussen de Fase boven en de Nul onder, of omgekeerd.
Dan test je zonder gebruik te maken van het aardingscircuit.
Als de aardlek in orde is, moet hij meteen/onmiddelijk uitschakelen.
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Ik heb dat ook eens bij de hand gehad, 3 fase en een NUL aardlek.
Twee stuks zou ik er plaatsen om machines in vochtige ruimtes extra te beveiligen, beter gezegd; de mensen die er mee werken extra te beveiligen.

De ene werkte direct feiloos, de andere bleef hardnekkig dienst weigeren. Met de multimeter de fasen stuk voor stuk gemeten ten opzichte van NUL en ik kreeg netjes iets in de buurt van de 230v

Lang verhaal kort; iemand heeft een stuk kabel tussen groepenkast en de lasdoos waar aardlek op zit vervangen voor een 4 aderige kabel, ZONDER NUL.

Ik heb het sterke vermoeden dat mijn metingen tussen fase en NUL dus foutief waren als gevolg van het meten van "fantoomspanning", de nul-ader in het laatste stuk kabel (meter of 30 ongeveer) werd beïnvloed door de fasen, hij werkte waarschijnlijk als soort antenne.

Het woord Duspol viel al eerder, die beschikt bij sommige modellen over een functie om de gemeten spanning te belasten waardoor "overgestraalde spanning" in elkaar zakt en daardoor dus vast te stellen is dat je te maken hebt met bovengenoemd verschijnsel.

Niet bedoeld om topic te kapen hoor, meer bedoeld als voorbeeld van (in mijn geval) ten onrechte verdenken van nieuwe aardlekschakelaar.
bprosman

Golden Member

een bekend merk of meer een vaag geval van gelijkende website..

Eaton 40/2/003
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Op 17 oktober 2018 20:34:54 schreef bprosman:
[...]
Eaton 40/2/003

Nominale meetstroom: 40A
2 polen
Nominale foutstroom: 0,03A

Eaton plakt er in de regel nog een sticker op de zijkant van de aardlekschakelaar met een aansluitschema.
Als het volgens schema is aangesloten en de aardlekschakelaar werkt niet dan zou deze stuk kunnen zijn.

Deze kan al nieuw vanuit de fabriek niet werken maar kan ook stuk zijn teruggebracht naar de leverancier.
Shiptronic

Golden Member

Op 17 oktober 2018 19:12:20 schreef Jinny:
Nee, tussen fase en aarde


Eigenlijk ook niet, Fase na, en Nul voor de verliesstroomschakelaar nemen, en een keer Fase voor en Nul na de verliesstroomschakelaar nemen. dan moet die eruit gaan. heeft verder niet veel met Aarde te maken. (aardlekschakelaar is ook een misleidende naam)

@240Diesel, ja dat zijn lelijke instinkers, weet wat je meet ;)
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Is ook feitelijk de manier.
Maar normaal werkt iedere tester via de aarde...
Al dan niet met een steker voor een wcd...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..