flyback transformer

Hallo

voor mijn tesla coil zou ik een philips at2090/01 flyback transformer gebruiken. Waar zou ik alle specifiecaties kunnen vinden? bv de spanning en stroom.

alvast bedankt

maartenbakker

Golden Member

Ik ben niet zo iemand die meteen naar Google wijst, maar het eerste plaatje wat je daar krijgt is van de HR7706 met spanningen erbij...

https://www.donberg.co.uk/catalogue/line_output_transformers_tv/hr_770…

Verder zou je kunnen nazoeken in welke televisies deze trafo gebruikt is en dan een televisieschema erbij zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 17 oktober 2018 14:59:40 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het is een philips tv. Ik zou de exacte spanningen en stromen willen weten liefst van hetzelfde type. Op Google staan er heeel veel types met andere namen en cijfers.

maartenbakker

Golden Member

Philips heeft heel veel verschillende TV's gemaakt. Heb je een typenummer?

De HR7706 waar ik naar linkte, is electrisch identiek aan de AT2090/01. Het schema'tje op die webpagina toont precies de spanningen op de verschillende wikkelingen. De voeding zet je op pin 1, en de schakeltransistor op pin 2. De voeding is meestal iets van 140V, voor de precieze waarde moet je in het schema van de TV kijken.

Aan de andere kant, is het misschien makkelijker om een nieuwe primaire wikkeling van bijvoorbeeld 2 of 3 windingen te leggen. Dan kun je met 12V volstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 oktober 2018 14:32:04 schreef joskee:
voor mijn tesla coil zou ik een philips at2090/01 flyback transformer gebruiken.

Dan moet je bij de leverancier even een datasheet vragen. Iedere leverancier van onderdelen levert een datasheet bij de onderdelen die ie levert. Daar staan precieze stromen en spanningen in.

Wacht! heb je hem uit een bestaande TV gehaald? Dan zou het goed kunnen dat Philips dat ding gewoon speciaal voor dat ding gemaakt heeft of heeft laten maken. Het datasheet is dan een geheim tussen de leverancier en de gebruiker. Soms kan je er aankomen, vaak ook niet.)

(Bijvoorbeeld: De startaccu in een Boeing 787 is een 32V 1.5kWh 12C Lithium accu. De specs daarvan (stroom, capaciteit) zijn geheim tussen Boeing en haar leverancier).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

@rew: alle relevante data staat in de bronnen die ik aanhaal en voorstel, maar misschien weet de TS niet precies wat hij er mee moet (dan moet hij dat maar vragen). Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat zo'n flyback de handigste manier is om een teslaspoel te voeden, maar de TS wil graag experimenteren dus waarom niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 oktober 2018 14:32:04 schreef joskee:
Hallo

voor mijn tesla coil zou ik een philips at2090/01 flyback transformer gebruiken. Waar zou ik alle specifiecaties kunnen vinden? bv de spanning en stroom.

alvast bedankt

Het is helemaal niet nodig de schema's en de specs precies te weten, in dit volgende filmpje kun je zien hoe een doorsnee CRT flyback transformator wordt gebruikt voor een inverter.
https://www.youtube.com/watch?v=YsX4zjnxXEk
https://www.youtube.com/watch?v=oBeNsQIjQ8I

Telefunken Sender Systeme Berlin

ik heb de transformator gekregen op een print zonder te weten waar het vandaan komt ik weet gewoon de nummer van de transformator. Ik heb ook geen schema gekregen van hoe die geschakeld moet.

je hebt nu toch het schema? in die link van maartenbakker
of mis ik een probleem?

Op 18 oktober 2018 12:47:41 schreef maartenbakker:
@rew: alle relevante data staat in de bronnen die ik aanhaal en voorstel,

TS (en ik ook niet) legt niet de link dat de at2090/01 identiek zou zijn aan de HR7706.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Een flyback voor een tesla, het kan ... maar iets zegt me dat je power tekort gaat komen.

maartenbakker

Golden Member

Op 18 oktober 2018 18:58:44 schreef rew:
[...]TS (en ik ook niet) legt niet de link dat de at2090/01 identiek zou zijn aan de HR7706.

Even op de link klikken, staat er gewoon bij. Ik schreef het ook in mijn tweede reactie toen ik het idee kreeg dat de TS dat niet door had. In m'n eerste reactie was natuurlijk handiger geweest.

Er zit trouwens ook een secundaire wikkeling met een vrij lage spanning op. Misschien is die wel te misbruiken voor een 12V aansturing.

Hoe dan ook, de spanning en stroom zijn onhandig voor een Tesla, maar je kunt er zonder verdere voorzieningen alsnog wel vonken mee trekken of sproeien of geluid maken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 18 oktober 2018 19:14:25 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is het beste dan iets dat niet te duur is en makkelijk vindbaar?

flyback driver is een van de simpelste goedkoopste vonken die je kunt hebben,
een andere goedkope tesla zou je kunnen kijken naar zoiets als een steve ward micro sstc, 24vac of 3 accu's en eigenlijk maar 1 echte fet die opblaast is dat ook best een leuke starter / tafeltesla

Een andere optie is om een 'neon transformator' te gebruiken, dan hoef je helemaal niets te bouwen.
Zoek maar via google of marktplaats naar een neon transformator.

Telefunken Sender Systeme Berlin

dit is mijn eindwerk, ik heb een neon transformator gekocht op marktplaats?
ik heb al die uren besteed om de stekker eraan te zetten?
als dat geen 10 wordt

maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2018 18:21:06 schreef joskee:
Wat is het beste dan iets dat niet te duur is en makkelijk vindbaar?

Wat is je doel? Als je alleen iets met hoogspanning en wat kleinere vonken wilt doen is zo'n flyback prima geschikt.

Als het een echte resonante transformator (teslaspoel) moet zijn, kun je misschien best een kitje op ebay kopen aan de hand waarvan je een opstelling maakt. Anders loop je geheid vast op bijvoorbeeld het wikkelen van de secundaire of bij een klassieke tesla-opstelling op het maken of aanschaffen van geschikte condensatoren.

P.S. Je schrijft "voor mijn tesla coil", dus dan moet je misschien rekening houden met wat je al hebt. Wat heb je al?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb al een micro tesla coil om het principe te begrijpen. Nu wil ik iets verder gaan en vonken van 5 a 10 cm maken.

Ja en die heb je gekocht, en daarvan lukt het je wsl al niet om na te bouwen vanaf 0,

Je wil simpel, je wil goedkoop, je wil groot, en dan het liefst met minimale inspanning

Lever dan eerst eens iets aan, een schema wat je snapt, onderdelen die je hebt, en niet alleen maar ik wil dit als eindresultaat bouw hem voor me

Ik heb een jaar de tijd dus de inspanning die ik er wil insteken is zeer groot ik wil veel bijleren en op het einde van het jaar iets moois afgeven.
Het schema van een spark gap tesla coil begrijp ik al goed dus ging ik daar eerst iets mee maken. Eerst met een flyback transfo en daarna met een neontransfo.

Welk schema volg je? Bouwmaten? Frequenties? Wat voor ontwerp sparkgap wil je hanteren?, condensators ga je kopen? Of hoeveel nF denk je ongeveer nodig te hebben?

En jaar, of schooljaar? Want dat scheelt 3 maanden

Ik werk stap voor stap eerst iets kleins en daarop verder bouwen.
ik heb een schema voor mijn flyback driver en 1 van de tesla coil.
het schema is voor vonken van ongeveer 5 cm.
Ik zit in het 6de middelbaar elektronica. En zou het liefst binnen de 7 a 8 maanden af hebben.

De eerste lijkt vrij compleet
Flyback al binnen?
De rest van de onderdelen al besteld? is alles nog leverbaar?

De 2e lijkt nog wat bouwmaten te missen, maar eea is wel af te leiden met de gegevens die er wel onder staan

Ik heb aleen de flyback transfo de rest moet ik op school zoeken of bestellen. Als je tips hebt wat ik beter wel of niet kan gebruiken laat het me gerust weten.