Elektrische fiets probleem

Ik heb sinds kort een mooie electrische fiets maar deze heeft een probleem.
De fiets valt uit heel willekeurig.
Het is een domme electrische fiets dus kastje op stuur met 5 ondersteuningen met ledjes en 3 Nexus versnellingen en een knop voor de verlichting.
Achterop zit een accu met de hoofdcomputer.
Een sensor bij de trappers en handremmen met sensor. Dus geen km tellers instelling oid, de fietsenmaker zegt onbekend merk ik help u niet. Dus zelf maar open gehaald.
De accuspanning is onbekend op de computer staat 24 volt dus daar vanuit gaande.
De lader zegt 29 volt te kunnen leveren max de accu geeft 28,4 volt aan na opladen en na 3 dagen gebruik nog 28,1 volt (ca 15 km gebruikt) dus als 24 volt accu niet stuk is de conclusie. De sensor reageer prima bij de trappers en als je de fiets ophangt kun je trappen wat je wil hij blijft aan en sprint na ca 1 omwenteling ook netjes aan. De handrem bedienen en hij stopt de motor netjes. Maar om storing uit te sluiten gefietst met afgekoppelde handrem en ook dan slaat hij uit.
Dus handrem is ook niet de oorzaak.
Wiel met motor draait ook normaal vooruit, en achteruit hoor ik niks vreemds.
Nu weet ik het niet meer.
Hij slaat dus willekeurig uit en gaat geheel op zwart als je dan de accu uit zet en aan dan kun je de fiets weer aan zetten
Hoelang je kunt fietsen verschilt heel erg maar de hogere ondersteuning 3,4 en 5 is eigenlijk met paar kilometer of soms paar meter al gedaan stand 1 en 2 blijven er wel langer in maar vliegen er soms uit.
Is er hier iemand die meer van deze dingen weet en mij aub wil helpen?
Of is er iemand die weet wie deze fietsen levert zodat ik contact kan opnemen met de fabriek..

Sine

Moderator

Top Gun? Iets met Maverick ...

Standaard Chinesium motor controllertje, geen idee wie dat geleverd heeft.

Op de printplaat staat een leverancier maar die verwijzen mij ook naar de fabrikant van de fiets en dat weet ik dus niet.. kun je er een standaard willekeurig ander kastje tussen zetten of moet je op dingen letten?

[Bericht gewijzigd door Peterzijnweb op woensdag 17 oktober 2018 23:23:37 (27%)

stopt de elektronica ermee met optrekken of andere dergelijke steeds dezelfde handeling? gezien de lage standen het langer volhouden lijkt het toch stroom gerelateerd te zijn, rotte stekker waardoor de 21V protectie toch ingrijpt of teveel motorstroom bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Soms bij het wegrijden maar ook bij het fietsen op een lang recht stuk waarbij niks veranderd in trappen of snelheid.
Wat voor rotte stekker? Hoe kom ik daar achter? Of kan het ook de printplaat zelf zijn?

Shiptronic

Overleden

lang met een lege accu gestaan? Klinkt als een accu met een te hoge Ri, de open spanning is goed, zodra je stroom gaat trekken zakt die in en stopt er mee. even de boel resetten en je begint weer overnieuw.

[edit] Is het erger geworden nu het (met name snachts )kouder word?

[edit2] idd china brol, niets tegen vocht gedaan, geen coating op de print. geen vraag of, alleen wanneer.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 18 oktober 2018 00:49:43 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wat voor connector heeft de accu? kan je met een andere accu testen?

ik denk ergens een probleem in de accu, roest door slechte behuizing, één van de fetjes die is gesneuveld... maar voor je de accu openhaalt zou je eens moeten testen of het de accu is, of de fiets.
als het een li-ion pack is, lijkt het een 7S pack te zijn. kan ook een 8S lifepo zijn

misschien een 24V accu (2x 12V lood ofzo) eens aansluiten en dan een testritje doen

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 18 oktober 2018 07:03:55 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 oktober 2018 00:34:57 schreef Shiptronic:
lang met een lege accu gestaan? Klinkt als een accu met een te hoge Ri, de open spanning is goed, zodra je stroom gaat trekken zakt die in en stopt er mee. even de boel resetten en je begint weer overnieuw.

[edit] Is het erger geworden nu het (met name snachts )kouder word?

[edit2] idd china brol, niets tegen vocht gedaan, geen coating op de print. geen vraag of, alleen wanneer.

Ik weet niet of hij voordat hij werd verkocht lang heeft stilgestaan in een magazijn oid. Bij mij staat hij in een verwarmde schuur. Hoe kun je nu de accu testen ?

Op 18 oktober 2018 07:03:10 schreef fcapri:
wat voor connector heeft de accu? kan je met een andere accu testen?

ik denk ergens een probleem in de accu, roest door slechte behuizing, één van de fetjes die is gesneuveld... maar voor je de accu openhaalt zou je eens moeten testen of het de accu is, of de fiets.
als het een li-ion pack is, lijkt het een 7S pack te zijn. kan ook een 8S lifepo zijn

misschien een 24V accu (2x 12V lood ofzo) eens aansluiten en dan een testritje doen

Ik heb geen andere accu om te testen helaas

Ter info: de vraag om de acuc te testen is om te weten te komen of de accu niet uitslaat op "te lage spanning van een cel". Dan zou het BMS ingrijpen en de boel zonder spanning zetten. Dus als ie is uitgevallen: Meet, zonder de boel los te halen, de accu spanning eens. Evt voorbereiden dat je het KAN meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

daar vrees ik dus ook voor. hoeft zelf geen rotte cel te zijn, maar een veroeste cel met een overgangsweerstand naar de BMS kan die al laten trippen.

vooral doordat ALLEs uitvalt vermoed ik een accu probleem.
ofwel 1 cel met hoge Ri
ofwel ergens een overgangsweerstand
ofwel een slechte bms door waterinsijpeling

ik heb al accu packs gehad die onder zware belasting gek doen, en daar was één van de fets doorgebrand. als er dan 4 zitten, en er is 1 kapot, dan moet alle stroom door 3 fets. en dat durft wel eens foutlopen dan

https://www.electric-skateboard.builders/uploads/db1493/original/3X/3/6/368f7e06aa51a2ffb4d878b50916e6569012cf3f.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een vriendje van me doet in fietsaccus en daar komt het heel vaak voor dat zo'n 7S configuratie een slecht cel-niveau ontwikkeld. Hij reviseert de boel, maar houdt dan dus 6 best aardige cel-combinaties over.

Hoe komt dat? Nou, sommige BMSen belasten "perongeluk" 1 celniveau te veel. Dat merk je pas als ie bij de klant de accus kapot trekt. Externe mogelijkheden zijn er ook: ingesijpeld water wat de boel leeg getrokken heeft.

Is zo'n cel eenmaal rot krijg je wat je ziet: Het BMS wat ingrijpt als die onder de 3V komt, veel te vroeg voor wat betreft de verwachte capaciteit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een update :

Op advies de fiets opgehangen aan het plafond, computer er uit getrokken en de voltmeter op de Accudraden gezet,
Fiets op standje 5 gezet en maar draaien met de trappers, hij springt niet op zwart en de voltmeter zakt bij opstarten tot 27 volt dus 1 volt minder en gaat dan weer omhoog.
Deze komt dus niet onder de 21 volt waardoor hij uit zou gaan.
Heb een kwartier gedraaid maar dan valt hij niet uit????

Anoniem

Waarom ga je niet terug naar de leverancier van de fiets? Je hebt toch garantie.

Op 18 oktober 2018 17:24:24 schreef HenkR:
Waarom ga je niet terug naar de leverancier van de fiets? Je hebt toch garantie.

Nee heb geen garantie was via veiling, en kan geen leverancier vinden die ze verkoopt

Oké de update van voltage tijdens het fietsen, voltmeter staat op 27,7 volt fiets staat stil. ik rij in stand 1 hij zakt rond de 25 volt naar stand 2 tussen de 24 en 25,2 volt. Stand 3 blijft hij tussen de 24 en 24.8 volt stand 4 24,1 volt en na paar meter alles zwart en 13 volt, zet ik dan de accu uit dan springt hij weer naar 25 volt en zakt langzaam naar 0 volt zet ik de accu weer aan dan staat hij weer op 27,7 volt.

Wat is hiervan de conclusie???

Anoniem

Op 18 oktober 2018 17:26:24 schreef Peterzijnweb:
[...]

Nee heb geen garantie was via veiling, en kan geen leverancier vinden die ze verkoopt

OK nu begrijp ik waarom je het zelf moet doen ?

1) De accu is behoorlijk zwak. Kennelijk zakt ie "als geheel" al behoorlijk in. Mijn theorie van 1 cel-niveau wat gaar is, wordt daarmee een beetje onwaarschijnlijker.
2) Het BMS van de accu grijpt in als de boel onder belasting onder de 20V o.i.d. zakt. Het is niet de motorcontroller die ingrijpt bij 21V volgens het opschrift.

Als je jezelf voldoende vertrouwt met dit soort dingen kan je hem open maken. Meten wat er gebeurt "per cel". (Waar je een wasmachine uit kan zetten voordat je probeert hem open te maken blijft hier spanning op staan terwijl je hem open maakt! ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

[edit] je had al belast gemeten. Die accu is gaar, als je handig bent, nieuwe cellen erin.

kan je een foto posten van de accu? liefst open geschroefd

en idd, pas op! die dingen zijn onvergefelijk bij een voutje :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 18 oktober 2018 19:16:49 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 oktober 2018 19:12:16 schreef Shiptronic:
[...]

Je moet er ook op zitten, freewhelen in de lucht gebruikt niet genoeg energie om een flinke stroom uit de accu te trekken.

voltmeter aan de accu, fiets op hoogste stand , en flink trappen .

Daar staat al een stuk over op na dit bericht ??

De accu kan op de kop open geschroefd worden dan zit er een plaat ingeschoven die met lijm vast zit ofzo dus lijm los snijden en er uit halen denk ik?

Shiptronic

Overleden

Fabrikant : www.lsdzs.com/en.php/product/index/id/56.html

wat voor cellen zitten erin?

altijd leuk bokkie wokki zooi zonder naam en nr :( not.

is het deze: http://www.lsdzs.com/en.php/product/show/id/72.html

Software, programmer en documentatie: www.lsdzs.com/en.php/download/index/id/66.html (maar daar software en drivers weghalen? doe dat met een schroot Laptop die je alleen in de werk plaats gebruikt, en niet in je netwerk hangen :)

Mogelijke merken van de fiets: http://www.lsdzs.com/en.php/content/index/id/75.html

overzicht: http://www.lsdzs.com/en.php/content/index/id/67.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 18 oktober 2018 19:31:11 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ga van het weekend de accu wel even open maken, en zal dan de inhoud op de foto zetten. Word vervolgd..

Zou het niet nog iets met het contactslot te maken kunnen hebben? Ik vind het zo vreemd als de fiets nieuw(?) is dat er al een gare accu in zit. Het klinkt ook een beetje alsof de contactsleutelschakelaar niet helemaal fris is.
Of de overgang tussen accu's en regeling.

Op 18 oktober 2018 21:49:52 schreef maus0611:
Zou het niet nog iets met het contactslot te maken kunnen hebben? Ik vind het zo vreemd als de fiets nieuw(?) is dat er al een gare accu in zit. Het klinkt ook een beetje alsof de contactsleutelschakelaar niet helemaal fris is.
Of de overgang tussen accu's en regeling.

De fiets is gemaakt in 2014 volgens het computer kastje, wat er daarna mee is gebeurd is natuurlijk gissen misschien jaren in een opslag gestaan.
Er zit geen sleutel contact op maar een schakelaar

Lijkt mij goed te werken of er moeten nog zekeringen zitten oid wat niet goed werkt.