Hoge flow 120 mm 12 v fan


Op 17 oktober 2018 23:06:35 schreef High met Henk:
Ik zit met een klein probleem waar ik niet zoveel van afweet.

Heb zelf een kachelhuis voor mijn auto gebouwd en daar zitten in serie 2 ventilatoren in van 120 mm bij 38 mm.
Ze zitten in serie, omdat ik de lucht door een klein rechthoekig kanaaltje moet drukken

Doen de huidige ventilatoren zijn van sunon en doen 150 cu/min das zo'n 4 m2/min. En eigenlijk valt me dat in de auto nogal tegen en dan heb ik ze nog even los liggen...

Nu heeft ome ali ook fans van 250 cu/ft van delta tfc1212de
En ook farnell en mouser hebben sanyo denki 9SG1212G101

Nu is flow niet alles en moet ik dus ook een stukje zuigen persen.. Wat is dan de beste keuze?? En is het genoeg voor de voorruit te ontwasemen??
Deze worden ook in serverrekken gebruikt en geven vergeleken met de "gewone" ventilatoren een fikse luchtverplaatsing, maar ook wat geruis.

https://www.digikey.com/product-detail/en/delta-electronics/...ND/2560696
Sine

Moderator

Maar nog steeds veel te weinig imho
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
High met Henk

Golden Member

Na ongeveer 20 kachels open te hebben gehad op de sloop was de conclusie dat ik echt geen radiaal kon gebruiken wegens te weinig ruimte of totaal niet servicebaar... Lees dat ik hem in moest lassen..
Dit hele kachelhuis is eigen ontwerp..

Als geen van beide druk kunnen leveren blijft dus slechts het geluidsniveau over als selectiecriteria
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
als ik zie wat zo een klein laptop fannetje kan doen...
kan je niet een radiaal computer fan gebruiken?
http://domoticx.nl/webwinkel/image/cache/cache/1-1000/764/additional/23dc-Ventilator%2050x50x20mm%20Radiaal%2012v%20DC%20zijkant-0-2-800x800.jpg
die krengen onder je dashboard steken zodat de blaaszijde naar je voorruit is gericht?
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Special Member

In servers en wat oudere zware werkstations van o.a. Dell, zitten vrij platte radiale fans.

Een andere mogelijkheid is om zelf iets te construeren van een oude stofzuigermotor. Daar zit een waaierkast op die een kruising is tussen axiaal en radiaal. Je moet dan wel kans zien om de aandrijving plat te maken.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Hensz

Golden Member

Op 18 oktober 2018 12:16:20 schreef Sine:
Maar nog steeds veel te weinig imho

Ding levert 1.06m³/min, is dat nog onvoldoende voor een autokachel?
Ik vind het al heel indrukwekkend voor zo'n klein ding.
60 dB is in de auto ook nog wel te doen.
Don't Panic!
Shiptronic

Golden Member

Die 60 DB van de Fan wil ik graag horen tijdens het rijden 😜
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Golden Member

De inhoud van de auto is nu 3 m2 max.

Dehuidige fans doen echter 5x zoveel en zonder het nauwe stuk is dat al weinig voor de voorruit..
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Fans uit mijn link doen 92m3/h per stuk (120x120x32mm). Moet je wel de ball bearing versie nemen i.v.m. levensduur.
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
High met Henk

Golden Member

Mijne doen dus 150 cum, das een 4 m3/m ofwel 240 m3 /h.

En zoals gezegd. Drukloos is dat al niet veel
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
https://nl.rs-online.com/web/p/blowers/0221077/ ?

209m3/h, 12v, 66dB.. plotje van druk vs flow hier
http://img.ebmpapst.com/products/datasheets/DC-centrifugal-f...2N-ENU.pdf

wel wat groter! maar misschien hebben ze wel iets in dezelfde reeks wat je bevalt.

[Bericht gewijzigd door powerflux op 18 oktober 2018 16:10:39 (14%)]

High met Henk

Golden Member

Ik zal iets gedetailleerdere foto's maken en een schetsje maken van het systeem zoals ik het bedacht had

Had niet verwacht dat het zo complex was. Je zult echter zien dat met name de aanzuig van een radiaal fan echt bijna niet weg te werken is. Zeker onder de kap niet...

En binnen in de auto ben ik wel iets vrijer, maar daar ben ik de vernauwing al voorbij...daarom zou ik iig iets hebben om avast de flow te hebben.

Zal dan ook even alle opp berekenen. Als ik de snelheid omhoog kan krijgen, heb ik nauwelijks drukopbouw..
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
ik zou daarom dubbel werken, een fan in de motorruimte die de lucht naar binnen duwt, en onder de vooruit een stel fans die de warme lucht aanzuigen en naar de vooruit blazen.

jouw fans hebben misschien wel een groot debiet, maar als ze druk opbouwen valt dat gewoon teniet door de opbouw van de fans.
zo een gewone pc fan kan je plat op tafel leggen en laten draaien, die zal zichzelf niet eens optillen.
en ook daar komt er geen 1liter/uur meer uit
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Golden Member

Ik weet dat, maar had gehoopt dat door een push pull combinatie teniette doen. Heb er 1 voor de vernauwing em 1 meteen erachter.

Voor frisse lucht aanvoer tot de voorruit is xat zo voldoende. Ik zit alleen met die vernauwing...

Die is geschat zo'n 7500 mm2 terwijl de fans dus 11300 mm2 zijn. Maar nogmaals ik moet dat nameten...
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
ik heb zoiets zitten in mijn ligfiets, en dat ding blaast hard.
kan morgen wel eens kijken welke fan erin zit
https://www.reichelt.com/be/nl/ventilator-en-luchtverwarmer-...p;&r=1
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maus0611

Golden Member

Ik heb een 2cvtje en daar zit helemaal geen fan in origineel. Dat werkt prima op de rijwind, als de temperatuur van de lucht maar iets hoger is. Zelf heb ik daar nu een axiaalfan tussengezet en nu heb ik ook bij stilstand een schone ruit.

Misschien kun je 2 van die slakkenhuisfannetjes tegen elkaar plakken met de ruggen naar elkaar toe, dan blijft het een klein geheel en 2x zoveel lucht.

Je hoeft niet veel lucht te verplaatsen, wel met een hoge snelheid, om je gehele ruit te halen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op 18 oktober 2018 21:41:20 (11%)]

High met Henk

Golden Member


dit is de luchtflow
geel zijn kleppen
roze zijn harde scheidingen
blauw is de koude lucht in
rood is de recirculatie
groen is de flow van of recirculatie of verse lucht


zie hier het gat waar nu een 120 mm fan zit: zit op vorige foto dus net op de plek van de groene pijlpunt.


Gaat dit gangetje in


is 5 cm bij 15 cm zoals geschat.


komt in dit gat uit.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Golden Member


gaat hierin (hier zou ik evt een radiale fan kunnen hebben)


Maar echt diep is het niet. Hier zitten ook 4 kleppen in.


En hier komen nog kleppen op en passen evt. nog dus extra ventilatoren op zoals hier even los gemonteerd....
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Sine

Moderator

Aiai,
A grinder and paint makes a welder what he ain’t...

Je zult er wel wat lucht doorheen krijgen, maar of dat voldoende is om te ontwasemen? Laat staan het een beetje koud houden in de zomer.

Ik zal vanavond eens kijken, ik heb nog wat fink heftige ventilatoren uit een UPS ergens rondslingeren, van het type wat pogingen tot opstijgen doet als je er prik op zet.

Enige nadeel, die zijn 24V

[Bericht gewijzigd door Sine op 19 oktober 2018 15:48:45 (33%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
High met Henk

Golden Member

Dat interne kleppenblok is idd niet fraai, maar daar zit veel kunststof van een bestaand mercedes kleppenblok aan.

En als bijkomend nadeel bleek mij oude huvema mig defect. Een gescheurde gasslang merk je erg slecht als hij net achter de euroconnector zit en je alleen kleine stukjes last...

Inmiddels is er een esab en het kachelhuis zelf ziet er best aardig uit toch?? Ook allemaal stukjes plaat.

En de motor hangt er ook nog in.. Motorsteunen zijn ook zelf gemaakt. Het rvs hangt ook nog redelijk.. Maar dat laat ik aflassen...

Ik geef idd toe dat het kleppenblok niet fraai is.

Echter 24 vventilatoren.... Moet ik ook nog een step-up converter in de zekeringkast/relaisprint/besturingsprint opnemen... Ben daar eigenlijk niet zo voor. En de auto ombouwen naar 24v helemaal niet. Accubak is net klaar, startmotor, alternator en lier zijn ook 12v..
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Zo'n axiale fan heeft al weinig puf, en dan zit de opening ook nog half afgedekt... ;)
(veel hoekige buizen en openingen is ook niet bevorderlijk voor een goede luchtstroming, of er moeten geleidelijke overgangen zitten...)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
High met Henk

Golden Member

Daarom zeg ik.. Dat is niet top, maar gat kon niet groter.. Hoewel ik daar wel iets meer diepte heb.

Tot het kleppenblok is het wel redelijk vloeiend.. Die bocht kan ik nog wel iets vloeiender maken.

Vooral de vernauwing met 1/3 zal parten spelen..
Maar binnen zou een radiaal evt kunnen. Of evt 2 radiaaltjes. Kun je open radiaaltjes evt stacken? Dan zou ik de aanzuig dus in serie zetten en de uitvoer parallel...
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
met een axiale fan door die radiator en luchtfilter? zal het niet gaan worden. is die behuizing wel afgedicht overigens? kleine spleten lekken al snel veel lucht omdat die weg minder weerstand heeft als door de radiator heen gaan..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Golden Member

Behuizing is dicht op een afwateringskanaal onder de airco na.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).