kapotte CRT-monitor

maartenbakker

Special Member

6845 klinkt als CGA-achtig zoals Dominic al dacht, verder is er voor mij uit de foto's bitter weinig af te leiden over de aansluitingen.

Edit: bij de 2e batch foto's zit misschien iets dat een schema of specs van de monitor kan opleveren; het nummer PW1502C. Eens zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 19 oktober 2018 03:31:20 (34%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
bprosman

Golden Member

6845 kan ook gewoon composiet video zijn :
http://retro.hansotten.nl/uploads/eljunior/ukvducard.pdf

Video kaart toch iets verder reverse engineeren evt met de datasheet.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 19 oktober 2018 01:06:20 (27%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Wat is de klacht exact met het beeldscherm?
6845 kan ook gewoon composiet video zijn :

Dat kan dus niet, dat geldt alleen bij meer kleuren monitoren
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hewlett

Honourable Member

Composite video kan natuurlijk wel gewoon monochrome zijn, daar zijn ook veel voorbeelden van. Foto is van een Spectravideo SV-806 80 kolommen kaart uit de oude doos gebouwd rond een 6845 CRT controller, video kaart heeft een composite monochrome video uitgang (tulp connector).

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Ik zou niet weten waarom er een composiet signaal aangeboden zou worden. Het is gewoon een zwart wit video signaal wat witte letters geeft op een z/w monitor, en dat zelfde signaal geeft groen of oranje op een monochrome beeldbuis.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hewlett

Honourable Member

Omdat composite video een redelijk bekende standaard is? Je hebt in dit geval alleen maar het luma signaal waarbij je helderheid kunt regelen. Kleur hangt inderdaad af van de gebruikte CRT fosfor. Lijkt me geen raketwetenschap :+
maartenbakker

Special Member

Composiet is het zeer waarschijnlijk niet, loont ook totaal niet bij een dergelijke ingebouwde monitor. Ik verwacht hsync, vsync en video, alles digitaal en met een beetje geluk TTL niveau. Er zitten zo te zien (?) 6 tot 8 draden aan de monitor, dat zijn er meer dan je zou verwachten bij gecombineerde sync of composietvideo. Het zou zelfs kunnen dat er 2 of meer draden voor video zijn. Doet het scherm groentinten of echt alleen zwart en heldergroen (alle letters zelfde helderheid)?

De monitor staat trouwens in portrait opstelling, als de scanrichting wel normaal is (dus dan lijnen van boven naar beneden), dan hoeft dat geen probleem te zijn, maar wel iets om ook even te controleren. Als hij in de breedte scant, dus korte lijnen, wordt vervangen een verhaal apart.

En vlak ook Dominics vraag niet uit. Zulke monitoren zijn vaak te repareren.

P.S. Het merk van de monitor kan Orion (Japans) zijn maar ik lees ook over KEC (Koreaans). Dat moet wel te zien zijn aan de gebruikt hafgeleiders denk ik.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Dit type snijmachine werd in 1982 op de markt gebracht met als extra een monitor dus is al erg gedateerd maar terzijde. Aan de afbeeldingen te zien is de monitor wel stand alone gemonteerd en zou het video signaal uit het bedieningspaneel dienen te komen want die stuurt het beeld aan. Zonder een oscilloscoop is het videosignaal niet te traceren maar maakt niet helder of het signaal ook bruikbaar is. Er zijn forums te vinden met eigenaren/gebruikers van deze snijmachine die met een defecte monitor kampen maar voor zover ik weet heeft nog niemand een oplossing kunnen vinden. Het zou zonde zijn om zo'n snijmachine met al zijn mogelijkheden af te danken want in 1982 was deze snijmachine wellicht wel een van de eerste die een compleet snijprogramma kon maken.
anno 1982 zou ik echt geen composiet verwachten. het zal wel een dingetje worden om dat scherm te vervangen, je mag denken dat de buis wel op is ondertussen. beeldbuizen gaan er nog met vrachtwagens in de shredder doorheen, maar die kleintjes zijn betrekkelijk zeldzaam. je ziet ze overal overigens, ook cnc machines en wat niet meer met zo'n gare buis, soms moet eerst het licht uit om zo'n toestel nog in te kunnen stellen..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2018 16:50:45 schreef Hewlett:
Omdat composite video een redelijk bekende standaard is? Je hebt in dit geval alleen maar het luma signaal waarbij je helderheid kunt regelen. Kleur hangt inderdaad af van de gebruikte CRT fosfor. Lijkt me geen raketwetenschap :+

Dan is het geen composiet, composiet impliceert kleur.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
Hewlett

Honourable Member

Nee, composiet video impliceert dat het video signaal een compositie is van luma, h en v sync en chroma, waarbij de chroma subcarrier optioneel is.
bprosman

Golden Member

Zonder een oscilloscoop is het videosignaal niet te traceren maar maakt niet helder of het signaal ook bruikbaar is.

Is het op de print niet te traceren (mbv de 6845 Datasheet) hoe het videosignaal is opgebouwd ? Zo spannend zal dat toch niet zijn ?

Overigens kwam ik al Googlend dit tegen :
https://www.lektronix.com/equipment/kec-pw1502c/84550
https://twitter.com/monitorkapot/status/860160642317266944
Ik heb gisteren een originele vervangings monitor bekeken waar de volgende componenten in zitten maar dat Ibos zegt me niks
bprosman

Golden Member

Daar lijken ze wel het hele video circuit vervangen te hebben.
Als ik op google zoek naar de monitor, dan krijg ik hits op ebay waar ze een vervanging aanbieden voor 80 dollar en een vervangende LCD voor het tienvoudige. Misschien gewoon de makkelijke oplossing kiezen?
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Misschien een domme vraag, maar is dat ding niet gewoon te repareren?
Als er weinig licht in zit, KAN dit komen omdat de elco,s in de voeding verdroogd zijn. Het is wellicht de moeite waard om die te vervangen, en alles weer opnieuw in te stellen?
Zelfs als de CRT is ingebrand, moet je toch wel licht eruit kunnen krijgen.
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Special Member

Op 19 oktober 2018 00:05:50 schreef Bertvangompel:
Hierbij foto's van de beeldbuis en videokaart zoals gevraagd

Die 10 polige card-edge connector is een industrie standaard voor deze inbouw monochroom monitoren. Er staan separate sync en z/w video signalen op. De pinout kan ik zo even niet terugvinden
een monitor van 37 jaar oud, ik gok ook nog af te lezen zonder stroom want nogal ingebrand heeft echt geen emissie meer. miss nog wat met de potmeters te doen op de print, contrast en helderheid iets hoger, maar t zal niet heel veel meer zijn..
Ik zal het nog maar een keer vragen. Wat is de exacte fout van het beeldscherm.

Verder: Brand de "ON" led van het cpu-bord wel? Er zijn bij deze machine ook bepaalde veiligheidscircuits die de boel in het honderd kunnen sturen bij een defect component en dan gaat ook het scherm uit terwijl het scherm zelf niet defect is!
nog afgezien van later aangebrachte veiligheden, er zit tegenwoordig een lichtsluis voor t mes, zodat 3en geen handen bij t mes kunnen houden als iemand ermee snijd. dat mes wil je echt niet aanraken, persdruk van 1ton levert zon machine vlot met de hydraulische persbalk. vervang maar eens zo'n mes, 20 kilo weegt zo'n ding vlot..
De monitor is helemaal doodt.
Ik heb ondertussen al een andere crt monitor uit een andere machine in deze machine geplaatst,maar mijn probleem voor de toekomst is,kan ik zelf een nieuwe lcd monitor met converter samenstellen om in deze machines te installeren.
Ik verleen service aan deze machines en kan wel bij de fabriek een lcd vervanging bestellen maar deze vragen voor deze oplossing € 2.560
en ik vind dat het voor minder dan de helft moet kunnen.
bijgevoegde foto's zijn van de fabrieks oplossing.
Die print is ook een hobby oplossing zie ik. Althans zeker een prototype. Ik zie allerlei patches op het board. Componenten ergens tussen gesoldeerd en pootjes uit een chip omhoog gebogen.

Kortom: Ik zou me diep schamen om daar 2500 euro voor te vragen.

Het lijkt een gewone composite naar LVDS omvormer die ze zelf gemaakt hebben. 30p flex foil gaat naar het LCD. Het printje maakt van het video signaal een frame buffer in een SRAM (K6T1008) met een paar FPGA'tjes (Lattice).

Met een beetje mazzel werkt een willekeurige composiet/kleuren LCD analoog vervang scherm. Misschien dat je RGB aan elkaar moet knopen (met een buffer misschien) en dat je dan gewoon netjes beeld hebt.

Verder is misschien de monitor prima te repareren, 'helemaal dood' klinkt als een potentieel voedings probleem.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
die enorme bedragen zijn vrij normaal, men wil dat de klant een nieuwe koopt natuurlijk. maar ik zou bij helemaal dood ook nog eens gaan zoeken, als er zelfs geen voedingled is, en de machine snijd wel, dan begin maar eens met zekeringen zoeken..