Yamaha RX-V1500 koelt niet.

Beste forumleden,

Mijn naam is Manuel en ik ben nieuw bij dit forum.

Na 12 trouwe dienstjaren is mijn Yamaha RX-V1500 gestopt met koelen. Hij viel plotseling uit en de instellingen waren gereset.
Vervolgens kreeg ik de receiver weer aan en het viel mij op dat die wel heel erg heet werd.

Nadat die zo heet werd had ik besloten de behuizing open te schroeven, hierbij viel het mij gelijk op dat na 1 uur muziek spelen met volume ruim op 3/4 de fan niet aan ging.

Ik heb toen de fan test gedaan van low, mid en high in het DIAG menu en dit werkte goed. De fan draaide op alle 3 de niveaus.

Zelf heb ik het vermoeden dat de processor de fan niet aanstuurt of dat de warmtesensor niet meer werkt.

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor?

Zelf ben ik elektrotechnicus, maar wat adviezen en tips ontvang ik graag :).

https://elektrotanya.com/yamaha_rx-v1500_dsp-ax1500_sm.pdf/download.ht…

Hier heb ik de schematische handleiding van de receiver.

de fan gaat vaker ook alleen draaien met de volumeknop bijna open. temperatuur moet hoog zijn voor deze aangaat. als hitte de reden is, zou je dat snel weten op 3/4 volume met een krant erop, dan valt de versterker weer uit. geheel gereset is wel raar overigens en lijkt me niet door hitte te komen.

als je wat instellingen erin zet en dfan stekker eruit voor een uur, dan zitten die er wel nog in? anders kan de backup goldcap weleens slecht zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Testman,

Het is wel zo dat de receiver in een meubel staat waarbij er ongeveer 7 cm luchtruimte is tussen de receiver en de plank. Dan wordt die heel erg heet en valt die uit. Als die buiten de meubel staat valt die niet uit.

Het rare is dat de receiver al 3 jaar in dezelfde meubel staat en het niet eerder voor gekomen is.

als je wat instellingen erin zet en dfan stekker eruit voor een uur, dan zitten die er wel nog in? anders kan de backup goldcap weleens slecht zijn..

Dit heb ik ook geprobeerd buiten de meubel en dan blijven de instellingen erin staan.

Kortom:

In de meubel -> receiver wordt heet, valt uit en instellingen zijn eruit.

Buiten de meubel -> receiver wordt warm/heet, valt niet uit en behoudt instellingen (werkt zo goed).

Toch vind ik het raar de fan niet aangaat voordat de receiver uitvalt.

Zit de temperatuursensor niet in het stof, of losgekomen van een koelblok.

Zit de temperatuursensor niet in het stof, of losgekomen van een koelblok.

Nee heb de receiver gelijk schoon gemaakt.

Klinkt dan alsof de ntc onderbroken is.

De receiver wilde vandaag niet meer aan. Ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald en vervolgens er weer in gedaan. Toen ging de receiver weer, maar alle instellingen zijn verloren.

Is het dan toch de Gold cap?

er zal toch iets de oorzaak zijn van het resetten steeds, losse solderingen of voedingslijn te hoog, eeprom rot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou de Cold cap vervangen.

Als deze cold cap slecht word zou hij het geheugen nog wel een uur vast kunnen houden.
Maar ik heb ook ondervonden dat het IC (7805)? erg heet werd die de Cold cap van voeding voorzag toen de Cold cap slecht / defect was.

Oke, maar welk component is de gold cap? ik kom er niet helemaal uit. Bedankt.

Ik weet niet waar hij bij de RX-V1500 zit maar bij de RX-V10 zit hij op de print tegen de voorkant aan waar de bedienings-knoppen zitten.
Je kan daar heel moeilijk bij komen, daarom heb ik die Cold cap met verleng draad vervangen zodat bij een volgende keer dit veel makkelijker gaat.

Kijk even op internet hoe een Cold Cap er uit kan zien.
Het lijkt bvb. op een platte elko van 5,5V en ca. 0,047F / 0,22F het heeft dus een + en een -

Bedankt. Ik ga er naar kijken. Ben benieuwd of ik het tegen kom.

vergeten

Golden Member

Dat ziet er ongeveer zo uit:

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.