Nieuwe huisinstalatie gerenoveerd huis

Hoi Allen,

Na veel info op het forum gevonden te hebben heb ik een schema gemaakt voor een nieuw aan te leggen elektrische installatie. Ik ben geeigreerd naar Tsjechie en heb hier een oud huis gekocht dat inmiddels compleet gestript is. De meterkast wordt buiten geplaatst door het energiebedrijf en van daar uit ga ik met een 5x 10mm2 aderige grondkabel naar de meterkast in het huis. De huisinstallatie leg ik zelf aan en de meterkast wordt aangesloten door een gecertificeerd bedrijf/persoon. we twijfelen nog over de aansluitwaarde die we nodig hebben en gaan aanvragen. In het verleden ben ik een blauwe maandag werkzaam geweest als (leerling)electricien maar dat is lang geleden. mijn opleiding is niet afgerond. We hebben geen gasaansluiting en een warmte pomp is niet rendabel ivm de isolatiewaarden die wij op verantwoorde wijze kunnen behalen in dit oude huis. We hebben dus voorlopig gekozen voor een electraketel met vloerverwarming beneden en boven conventioneel. Mijn vragen zijn:
-Bekijk mijn schema en verdeling van de groepen en shoot (wel graag met onderbouwing)?
-Welke aansluiting moet ik aanvragen bij de energie mij?
-Moet ik de verdeler naar de garage voorzien van een aparte hoofdzekering?
-Ik wil een deel van de leidingen door het plafond trekken door 16mm buis en een deel door de betonnen vloer met slagvaste? 16 en 19mm buis hoe kan ik dit het beste doen?
-De HDO voor nachtstroom komt binnen via de N en waar wordt deze schakeling geplaatst? in mijn meterkast binnen of die van het energiebedrijf buiten? (dan moet ik mss een extra signaleringskabel trekken?
-Ik heb in de tekeningen gebruik gemaakt van symbolen die voor handen waren, alle stopcontacten zijn geaard en buiten gebruik ik uitsluitend kabel en ip materiaal wat geschikt is.
- alle groepen zijn aangesloten op aardlekautomaten voor en nadelen? (het niet tijdig signaleren van stroomuitval bv)

Best wel veel vragen dus mss ook bevestiging of het zo goed is. Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

In bijlage mijn schemas



Je moet rekening houden met de eisen van het land waar de installatie is. Dat verschilt wel eens per land.
Ik heb geen benul van de eisen van Tsjechie, dus hiervandaan alleen de NL opmerkingen.
De kabel van de energieaansluiting heeft (in NL) geen aarde, dat wordt een 3 fase + Nul.
Dikte van de aders is natiurlijk afhankelijk van je aansluitwaarde.
Je tekent de verkeerde symbolen voor de aardlekautomaten. Zijn de 3 fasegroepen ook met aardlekautomaten uitgevoerd? De vermelde waarde van 40 ampere komt in NL niet voor, wel als nominaalstroom van een aardlekschakelaar, dan hoort er nog een instalatieautomaat bij.
Goed uitzoeken! voor 3 fase aardlekautomaten zijn lang niet zoveel waarden verkrijgbaar als bij 1P+N typen.
Je aansluiting naar de garage, daar MOET ook een beveiliging in. Afhankelijk van de aarding, heb je een veiligheidsaarding dan mag de kabel beveligd worden door een instalatieautomaat,
. Heb je geen veiligheidsaarding dan moet eer een aardlekschakelaar tussen. In NL moet dat dan een selectieve aardlek zijn. Hou ook rekening met de selectieviteit. Neem in de garage bij voorkeur Beveiligingen met een B karakterestiek, en de beveiliging van de kabel een C karakterestiek.
Wat een HDO is weet ik niet.

Gebruik van aardlekautomaten per groep geeft als voordeel dat bij problemen alleen de groep uitvalt waar problemen in zitten. Dus minder ellende, minder groot deel in het donker. De aardlekautomaat is wel iets duurder, maar ik zou dat zeer zeker maar voor lief nemen.

Gebruik van slagvaste buis hoeft niet. kan allemaal in PVC. Alleen als je uit de vloer naar opbouw gaat dat moet het onderste deel slagvast zijn. Buizen in de betonvloer maak je in 16 mm, en verbindingen (moffen of sokken ) met 19 mm buis. De 16 mm past in de 19 mm. Neem de mof ruim, iets van een halve meter. Dan kan de buis nog wat bewegen tijdens het betonstorten, en schiet niet alles los. Doe dan wel een stukje plakband of tape over 1 uiteinde van de mof/sok, zodat die er niet af kan schuiven.

Berekening van de vermogens en aansluitwaarden kan ik niet voor je uitvoeren. dat zul je zelf moeten doen aan de hand van hetgeen je wilt en nebt. Hou wel rekening met een gelijktijdigheid. Een te zware aansluiting kost je elke maand te veel en dat kan wel eens oplopen, dat komt telkens terug. Dus als het effe kan probeer een stapje lichter. Vaak is een aansluiting behoorlijk over te belasten. Een 40% extra gedurende 10minuten kan, dus reken je zelf rijk.

Vergeet niet je aarding.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Nog even verder gekeken....
Wat doe je met de 1 fase kWh meter?
Je aarding staat niet op je schema.
In NL moet je ook nog aan potentiaalvereffening en aanvullende potentiaalvereffening dien.
Denk aan je badkamer.
Heb je een TN of een TT stelsel?
Zijn er extra eisen van de energiemij ( in NL netbeheerder) omtrend aarding.
Vermeld ook de draaddiktes in je verdeelkast.

Die HAKEL is dat een overspanningsbeveiliging.
overspanningsbeveiliginen voor TN en TT zijn verschillend, hou daar rekening mee.
Moet daar geen voorbeveiliging ( automaat) voor? Dat hoeft niet altijd, sommige netbeheerders willen dit, een ander maakt het niet uit. Doe je het niet, dan kan bij een ontlading je hoofdbeveiliging van de netbeheerder er uit gaan.
Doe bij voorkeur de aansluiting van de vriezer op de verlichtingsgroep van je woonkamer of keuken. Zo weet je snel genoeg dat die groep uit staat. Een beetje vriezer kan makkelijk een dag zonder stroom zonder te ontdooien. Zit de vriezer op een weinig gebruikte groep, dan kan het soms wel even langer duren voor dat je in de gaten hebt dat er iets mis is. En dan is het goed mis.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 18 oktober 2018 20:49:50 schreef Toeternietoe:
De kabel van de energieaansluiting heeft (in NL) geen aarde,
Dat is te algemeen gesteld. Sommige netwerkbedrijven leveren wel een aarde mee.
Aanvullend;
- Aantal aders in buizen naar schakelaars kloppen niet
- Waarom doorrijgen van wcd naar wcd met een centraaldoossysteem?
- Wat is het nut van de extra lasdoos naast 1.1?
- Hoofdschakelaar schakelt in Nl ook de nul
- Wat is het nut van de kWh-meter op deze manier?
- Driefasengroepen kunnen over 2,5mm2
- Zonder in detail gekeken te hebben lijken me 7 algemene groepen teveel, dat kan makkelijk over 2 of 3 groepen voor dat kleine huisje.
- Zonder in detail gekeken te hebben lijken me 2 groepen in garage voor buiten teveel, dat kan makkelijk over 1 groep.
- Alle 1-fase groepen staan op L1, zou het maar verdelen.
- Zekeringwaarde en aderdiameter naar garage ontbreekt.
- Aarding en potentiaalvereffening ontbreekt (al opgemerkt)
- Met welk programma heb je de verdeler getekend?

Gr.

Erik
Franssel

Golden Member

Op 18 oktober 2018 21:58:34 schreef KlaasZ:
[...]Dat is te algemeen gesteld. Sommige netwerkbedrijven leveren wel een aarde mee.
bij ons in de wijk werd/wordt de aarde meegeleverd en toch hebben ze 8 jaar geleden bij elk huis een aardelektrode bij geslagen
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
dat is standaard zo, je mag normaal ( hier iig ) niet aanhaken op de nuts aarding als je eigen aarding niet onder de 1,5ohm is, elk aangesloten huis dient al een elektrode te hebben dus..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 18 oktober 2018 22:12:04 schreef Franssel:
[...]bij ons in de wijk werd/wordt de aarde meegeleverd en toch hebben ze 8 jaar geleden bij elk huis een aardelektrode bij geslagen

Hoe ziet zoiets eruit dan? Op welke manier word "aarde meegeleverd"? Komt er dan een aparte aarddraad mee uit de straat? Of word het aardscherm en de nuldraad in de huisaansluitkast met de aardrail in de groepenkast verbonden (de "Zeeuwse" manier) ?
Een aparte aarddraad in de straat, naast de distributiekabel, is geen veilige aardvoorziening. Soms word bij graafwerk zo'n stuk draad weggeknipt en gestolen. Aarding op de "Zeeuwse" manier is beter, maar dan moet inderdaad elk huis óók een eigen aarding hebben, want anders gaat het niet goed. Er kan van alles mis gaan in een laagspanning distributiekabel, waardoor aardpotentiaal niet altijd gegarandeerd kan worden.
Het is juist andersom.. Bij grote netten, zoals Delfland, leggen ze de distributienul juist bij ieder huis aan aarde, omdat je anders kans heb op een zwevende nul in het net.En dat willen ze nu juist zoveel mogelijk vermijden.En ieder huis moet dus wel van een deugdelijke veiligheidsaarde zijn voorzien...
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Op 18 oktober 2018 19:52:48 schreef Qwarst: Na veel info op het forum gevonden te hebben heb ik een schema gemaakt voor een nieuw aan te leggen elektrische installatie. Ik ben geeigreerd naar Tsjechie en heb hier een oud huis gekocht dat inmiddels compleet gestript is.
Naar goede gewoonte misschien [CZ] in de titel plaatsen. Je weet maar nooit of er hier een Tjech meeleest :)
Op 18 oktober 2018 21:58:34 schreef KlaasZ:
[...]Dat is te algemeen gesteld. Sommige netwerkbedrijven leveren wel een aarde mee.

Ik heb dit niet duidelijk vermeld.
Ik bedoelde de kabel (of losse draden) van af de hoofdschakelaar naar de kWh meter van de netbeheerder.
Via deze kant (vanaf de kWh meter) krijg je van je netbeheerder geen aarde.
Krijg je een aarde van je netbeheerder dan komt er uit de huisaanlsuitkast (onderste kast van de netbeheerder waar de hoofdbeveiliging in zit) een stripje oid waarop je dan zelf een aarddraad bevestigd.
In oude netten komt er ook wel eens een aarddradje uit de huisaansluitkast, of moet je een aftakklem zetten op de extra aardverbinding van de netbeheerder.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Even zonder de schema's bekeken te hebben, maar in NL komt er soms een 5 aderige kabel van de nuts waar dan dus aarde inzit.
Deel van Saendelft heeft dat bv.
Maar dat is voor de TS niet van belang....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Bedankt voor alle reacties, De aarding is idd niet goed opgenomen in het schema. Ik heb een foto van het project waar de binnenkomst in de meterkast is getekend. Momenteel hebben we een 3x25 ampere bouwaansluiting. De aarde wordt geleverd door het energiebedrijf. De meterkast van het energiebedrijf wordt in de toekomst geplaatst aan de rand van ons erf. Nu zit hij nog vast aan een dakspant en gaat door de muur naar de meterkast. Je wil niet weten hoe ze deze kasten plaatsten, 50 cm dikke muur en een gat van 40cm diep 50cm bij 100cm. Bij -15 een aardig tochtgat of koudebrug. ik heb 2 van die gaten in mijn buitenmuur dus liever aan de rand van het erf.

Maar even terug naar de aarding.

Energiebedrijf levert



Voor zover ik begrijp:
3 fase + N TN stelsel C?

vertaling van de tekst in de foto google translate

bescherming tegen elektrische schokken bij automatisch breken door los te koppelen van de skrin dck er212 / dezelfde aanbeveling als de afmeting

Hoofdzekering 40A binnenkomende kabel 4x10mm2
zekering meterkast leverancier FA1 25A 3/B
KWH meter
HDO relais 2A 1/B nachtstroom

hier nog een foto, ik wordt er niet helemaal wijs uit
De PEN wordt gesplitst in aarde en N



Koupelna is de badkamer


verder over de aarding

Er wordt een betonnenvloer met bewapening getort, wordt deze bewapening geaard?
Ik ga gebruik maken van uponor leidingen met vloerverwarming beneden en boven radiatoren, moeten de radiatoren geaard worden, en allen kranen etc ook?

De overige vragen ga ik nog beantwoorden, de Hakel is idd een overspanningsbeveiliging
Mijn meterkast komt in huis en moet gevoed worden over een afstand vaan ongeveer 20m. Vandaar de 5x10mm2 kabel. De aansluiting wordt nog verzwaard.

Het schema ga ik nog aanpassen, de verdeling over de fasen is helaas verloren gegaan in mijn gegoochel moet ik dus opnieuw doen.