Storing elektra beckum tl170/30 Turbo

Beste Leden,

Mijn schoonvader heeft een laspost elektra beckum type: TL 170/30 Turbo.
Nu zijn er allerlei problemen opgedoken na het uitlenen van het toestel.
Wanneer men op de knop van de toorts duwt maakt het toestel een kortsluiting. Nu heb ik het motortje voor de draadtoevoer losgekoppeld. Als ik de draden(+-) doormeet blijkt dat deze kort liggen. Bij doormeten krijg ik pieptoontje. Klopt het dat deze dus stuk is ? Ook blijken alle windingen van de grote transfo allemaal kort te liggen. Zou deze dus ook stuk zijn ?Waaraan zou het kunnen liggen dat er zoveel stukken zijn ? Is er ook iemand die mij wat meer uitleg kan geven over de werking van zo'n toestel. Dan spreek ik over de technise kant. Ik ken er zelf heel weinig van maar het intresseert mij enorm ! Alle info zou welkom zijn !

Alvast Bedankt !

als je door gaat meten met een pieper zal er veel stuk zijn ja, een DC motortje en trafo van dat vermogen meten nogal laag door. wrs is er wat anders aan de hand.

was het toestel achter een B16 automaat gezet? dan heb je al een kanshebber, die knallen eruit met de trafo inschakelen..

het motortje zou op een lage spanning moeten lopen, iets als 12V uit een autoaccu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 oktober 2018 23:10:21 schreef testman:
als je door gaat meten met een pieper zal er veel stuk zijn ja, een DC motortje en trafo van dat vermogen meten nogal laag door. wrs is er wat anders aan de hand.

was het toestel achter een B16 automaat gezet? dan heb je al een kanshebber, die knallen eruit met de trafo inschakelen..

het motortje zou op een lage spanning moeten lopen, iets als 12V uit een autoaccu..

Beste,

Dus als ik het goed begrijp is het doormeten heel fout ? Dit heeft te maken met een zeer lage inwendige weerstand dan of hoe moet ik dit zien.?
Hoe kan ik het best uitzoeken wat er juist stuk is. De automaten zijn allemaal van C-Karakteristiek.

Alle info is zeer welkom !

Ik wil graag bijleren

Bedankt!

dergelijke dingen meet je door met een multimeter, op ohms. een doorlaatpieper reageert doorgaans op alles onder 100 ohm al. wat is er nu aan de hand met het ding? kortsluiting met indrukken knop kan ook sluiting in de draad in de toortskabel betekenen..

De toorts en schakeling werken doorgaans op 24V. Koppel ook de klep voor het gas eens los, dat is een kanshebber.
En verder, de trafo staat toch na de schakelaar op te zetten, enkel het doorkoppelen naar de draad schakelt mee met de klep.

Dus, mijn veronderstelling, probleem met de klep of het relais.
Wat mij ook plausibel lijkt is een aardsluiting, lijkt me eerder te gaan voorvallen dan een volle sluiting.

Idd, trafo kan heel laag meten.

Is er ooit aan geknutseld? Vanwege de markeringen aan de kabels van het relais...

Wat die die bruin geworden gele rol rechts onderin? @ TS, kijk eerst maar eens of alle draden wel vast zitten en er niet ergens iets tegen de behuizing los ligt. Waar ben je overigens aan het lassen? Als je iets geaard last, kun je misschien ook gekke dingen krijgen (verbeter me aub medeforummers indien mis..)

Een transformator is vergelijkbaar met een opgerolde draad. Als je die dus doormeet, heb je vrijwel altijd het idee dat hij kort ligt.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op 20 oktober 2018 23:22:05 (18%)]

t lijkt wel of het ding helemaal op de schop is geweest. het relais lijkt vervangen, en de brugcel lijkt ook nieuwer te zijn. de spoel rechts is aan 1 zijde goed zwart, waar is dat van? de bruine ringen zijn gewoon koper wikkelingen, de rest is afgetaped..