Led brand minder niet continue

Goedendag, ik heb even een klein vraagje waar ik zo 123 niet uitkom. Door de jaren heen heb veel mogen leren van elektronica, werken met leds 3 mm low current en maken van looplichten printjes is een leuke bezigheid geworden. Zo heb ik bijvoorbeeld 5 kanaals looplicht printjes gemaakt, als ik per kanaal een x aantal series leds aansluit en de daarbij behorende weerstanden, gaat deze volgens het programma netjes branden, zo kan ik wel 10 looplichtprintjes tegenlijk aansluiten met wel honderden leds, het werkt allemaal prima, ook de voeding van 20 ampere/12volt heeft hier geen enkele probleem mee. Maar als ik losse witte felle of blauwe led met weerstand als extra continue wil laten branden en op dezelfde voeding waar de looplichten op zitten, zie ik dat deze minder gaat branden en zelfs bijna uit, als de looplichten op en bepaald punt komt dat alle leds even tegelijk aan zijn. Je zou haast denken dat de voeding dan te zwak is, maar deze is 20 amp en aan de meters te zien verbruikt hij ook vrijwel niets. De stroom per led die op de looplichten zijn 20mA, 2.10 volt, deze werken prima, onderling hebben de looplicht printen ook geen zwakheid of branden deze leds minder. Alleen de led die continue moet branden die wat feller is, witte heldere kleur 20mA 3.30 volt blijft niet continue branden. Als ik een standaard low current led daarvoor in de plaats neem heeft deze er ook geen last van, het lijkt wel of dit aan type led kleur helderheid te maken heeft. Uiteraard andere voeding geprobeerd, verschillende leds ect. Heeft iemand een tip voor mij wat dit kan zijn en of dit te verhelpen? Laat mij graag adviseren

Om misverstanden te voorkomen lijkt het mij handig om een schema en eventueel wat foto's te delen. Anders is het een beetje gissen naar de precieze opstelling

Links zie je de voeding 12 volt, daar als eerst tussen de plus en de min een witte heldere led, 3.20volt 20mA (weerstand 440Ohm), daarna volgen 2 looplichten, 3 kanaals met per kanaal 4 leds 2.10volt 20mA, weerstand 220 Ohm, nu zijn het er 2 looplichten maar er kan met gemak wel 10 looplichten op de voeding, dit geeft geen probleem. Het gaat om die witte led, die gaat knipperen of minder branden op het moment dat de looplichten in zon programma zitten dan ze alle leds even aansturen, de witte led gaat minder branden op dat moment. Hoop dat het beetje te zien is, ben niet zon tekenaar.

http://images.webcentre.nl/di/31JD/wwwww.jpg

Op 19 oktober 2018 10:54:35 schreef deeno:
Links zie je de voeding 12 volt, daar als eerst tussen de plus en de min een witte heldere led, 3.20volt 20mA (weerstand 440Ohm), daarna volgen 2 looplichten, 3 kanaals met per kanaal 4 leds 2.10volt 20mA, weerstand 220 Ohm, nu zijn het er 2 looplichten maar er kan met gemak wel 10 looplichten op de voeding, dit geeft geen probleem. Het gaat om die witte led, die gaat knipperen of minder branden op het moment dat de looplichten in zon programma zitten dan ze alle leds even aansturen, de witte led gaat minder branden op dat moment. Hoop dat het beetje te zien is, ben niet zon tekenaar.

[afbeelding]

Toch maar eens een voltmeter over de voeding hangen en zien of deze op spanning blijft.

Kan zijn dat je draden naar je looplichten te dun zijn.
De spanning van je voeding is dan in orde, maar door de ohmse verliezen naar je looplicht is daar de spanning te laag.
Of je maakt je draden dikker of je voedt de vastbrandende ledjes via twee eigen draden die je direkt op de voedingsklemmen aansluit.