Diode met slechts 2 kleur ringen

Ik heb er ooit twee gekocht, project kennelijk niet opgepakt, in de bak met diodes terechtgekomen en nu niet meer te achterhalen welk type het is...

Lichtgrijze body, met een dikkere blauwe ring en een dunne rode (zie foto). Die dikkere blauwe ring is de kathode.

Ik meen vrij zeker te weten dat het niet om een zener gaat (dan was ie in een ander bakje geland).

Ik verwacht ook dat het een redelijk standaard diode is, maar kennelijk een type dat niet door een 1Nxxxx kon worden vervangen.

Wel wat info over diodes met slechts twee ringen gevonden, maar dat leidde tot niets. Het is ook semi-doorzichtige glazen body.

Iemand een idee?

Dat is snel! Bedankt ;-)

Is dat parate kennis of zit er een systeem in, waardoor ik dit af had kunnen leiden?

Beide, de kleurringen zeggen het ook. Het is was Philips product.

En wat is de relatie tussen specifiek deze kleurcodes en de typeaanduiding (of wel, als ik over een jaar een soortgelijke diode tegenkom, met andere kleuren, kan ik dan zelf determineren om welke diode het gaat?)?

Als ik iets langer nadenk...

Het is dus allemaal BAW en "blauw"=6 / "rood"=2, als de achtergrond deze kleur is en de dikke ring is altijd die je links moet houden en hier de anode?

Goed zo!! Kijk op deze manier dan ook maar eens naar de bax12, bax13 enz enz, maar je moet dan natuurlijk wel weten dat ze bestaan. :)

maartenbakker

Golden Member

Op 20 oktober 2018 12:09:14 schreef gdb:
En wat is de relatie tussen specifiek deze kleurcodes en de typeaanduiding (of wel, als ik over een jaar een soortgelijke diode tegenkom, met andere kleuren, kan ik dan zelf determineren om welke diode het gaat?)?

De lichtblauwe body betekent BAW, de kleurringen lees je net zo af als de cijfers van een weerstand. Als je zoekt op BAW62 dan krijg je wel een paar topics waarin nog meer bodykleuren staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 oktober 2018 12:42:16 schreef maartenbakker:
[...]De lichtblauwe body betekent BAW, de klurringen lees je net zo af als de cijfers van een weerstand. Als je zoekt op BAW62 dan krijg je wel een paar topics waarin nog meer bodykleuren staan.

Altijd lastig met kleurperceptie, maar wat je op mijn foto ziet is dus lichtblauw en niet lichtgrijs?

maartenbakker

Golden Member

Klopt. Uit m'n hoofd zou ik zeggen dat ze ook bij andere types geen grijs gebruiken voor de bodykleur. Alleen zwart (BAX geloof ik?), ongeverfd (BA met 3 cijfers) en pasteltinten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 oktober 2018 14:32:46 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In de initiële post zei ik dat de dikkere blauwe ring de anode is, klopt helemaal niet. Ik meet 'm net en bekeek ondertussen de datasheet van de BAW62 en de dikke ring is de kathode. Dat, laat staan de aanduiding of codering, zie ik overigens totaal niet terug in het Philips datasheet...

Anoniem

Toch wel, 2e plaatje.
Bij nagenoeg alle diodes die met één of meerdere ringen gecodeerd zijn is de kant waar de ring(en) het dichtst staan tegen de aansluiting de kathode.

Op 20 oktober 2018 17:33:21 schreef grotedikken:
Toch wel, 2e plaatje.
Bij nagenoeg alle diodes die met één of meerdere ringen gecodeerd zijn is de kant waar de ring(en) het dichtst staan tegen de aansluiting de kathode.

Ja, je hebt gelijk, de cathode is aangegeven, maar niet de kleuren of de (rol van de) 2e ring.

Anoniem

Dat kan idd erg verwarrend zijn. Nochtans zijn er grofweg 3 codes gebruikt voor halfgeleiders. De Amerikaanse, de Europese en de Japanse.
De Europese gaf de meeste relevante info. Bijvoorbeeld BC107C. Daaruit kon je aflezen dat het een Silicium component was, C stond dan weer voor laagfrequent of algemeen gebruik laag vermogen transistor.107 was een historisch volgnummer, maar gestructureerd. 1e/2e cijfer gaf de reeks weer. BC 107, was deze in een stalen potje, de BC147 was in kunststof met platte pootjes die je in een voetje kon steken. De 547 was de opvolger maar in wezen waren het bijna identieke types. De laatste letter gaf een idee van de stroomversterking.
Ervaren personen konden ook er ook de spanning en of het PNP of NPN was uit afleiden.

Bij sommige voor die tijd miniatuuruitvoeringen van diodes gebruikt men dan weer de kleurcode die voor iemand zonder (toen dure) databoeken niet altijd even duidelijk was. Later ging men ook bepaalde zaken weglaten. Op sommige BC547 transistoren stond C547.
Men ging ervan uit dat dit vanzelfsprekend was.
Maar de jappen die voor hun transistoren een eigen systeem afgekeken van Amerika hadden deden hetzelfde.
Een transistor 2SC1307 werd dan C1307.
Voor minder ervaren mensen weer verwarrend.

ja, elektronica was een moeilijk vak. Je moest haast zoveel kennen als een dokter maar had vaak het aanzien van een ongeschoolde arbeider.
Maar de meesten vonden het toch eerder een hobby dan werk. Iets doen wat je leuk vindt en er voor betaald worden is niet voor iedereen weggelegd.

maartenbakker

Golden Member

Sterker nog, de BC107, BC147, BC237, BC407, BC547 en BC847 series hadden gewoon identieke kristallen. En als je alle binningtypes uit elke serie meetelt dan zit je al een aardig eind richting 100 types met hetzelfde kristal die ooit (niet helemaal tegelijkertijd, het waren min of meer elkaars opvolgers) op de markt zijn geweest.

De reden dat je uit de eerste twee cijfers vaak een serie kunt afleiden en dat die series dan met het laatste cijfer vrijwel gelijklopen (tussentijdse uitbreiding naar onder met BC546 en naar boven met BC550), is eigenlijk een beetje meer geluk dan wijsheid. In tegenstelling tot bij buizen hadden de cijfers in principe geen betekenis, maar fabrikanten vroegen ze wel in reeksjes aan zodat ze zelf een zinnige indeling konden maken.

Bovenstaand rijtje types hebben we waarschijnlijk volledig of bijna volledig aan Philips te danken. Van de BC237 weet ik niet helemaal zeker hoe dat zit, dat nummer is maar heel kort door Philips gebruikt dus het kan oorspronkelijk iets Duits zijn, Intermetall ofzo en dat Valvo voor de duidelijkheid dat nummer gebruikte in plaats van BC547.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."