230V en 5V samen in relais (storingen?)

Voor een projectje heb ik beslist om twee contacten van een relais te gebruiken om zowel een hoogspanningsdeel (230V) en laagspanning (5V) samen in te gebruiken.

Dus in het relais schakelt het ene contact de 230V en het andere de 5V die als input moet dienen voor een Arduino.
De relais is best een stevig type dus qua isolatie gaat dat wel OK zijn (heb zelfs de meest ver uit elkaar liggende contacten gezocht).

Maar, ik wil niet dat de IO van mijn Arduino door het hoogspanning schakelen verkeerde pulsen krijgt.

Hoe kan ik dit nog in het ontwerp beveiligen? Een Zener over de 5V contacten? Iets anders?
Of gaat het allemaal zo geen vaart lopen? :-)

De stromen die de 230V kant gaat schakelen zijn maar enkele mA's.

Ik zou eerst een pull-down weerstand van 1k naar de ground zetten, dan een weerstand van 10-47k in serie, en daarna een condensator van 100-470nF naar de ground. Je kunt nog een zenerdiode parallel aan die condensator zetten, maar ik denk niet dat dat echt nodig is, of echt iets toevoegt.

Ik denk niet dat je echt last krijgt van de 50Hz vanaf de 230V, en bij het schakelen gaat het 5V signaal toch al veranderen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 oktober 2018 18:30:10 schreef SparkyGSX:
Ik zou eerst een pull-down weerstand van 1k naar de ground zetten, dan een weerstand van 10-47k in serie, en daarna een condensator van 100-470nF naar de ground. Je kunt nog een zenerdiode parallel aan die condensator zetten, maar ik denk niet dat dat echt nodig is, of echt iets toevoegt.

Ik denk niet dat je echt last krijgt van de 50Hz vanaf de 230V, en bij het schakelen gaat het 5V signaal toch al veranderen.

Bedoel je een weerstand van 1K in serie met een van 10-47k en over deze laatste een C van 100-470nF?
Of de C over de beide R's?

Dank alvast voor je tip^!

mel

Golden Member

Als een relais geschikt is voor 230 Volt, dan zeker voor 5 Volt.
Alleen de kontakten schakelen bij 5 Volt waarschijnlijk minder stroom, dus je kan last krijgen van overgangsweerstand.Maar overslag zal niet gebeuren.Kontaktdender kan je softwarematig oplossen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Je hebt mogelijk twee problemen inderdaad, wetting current en nabijheid van spiky signaaltjes.
Zeker als je met dat relais inductieve lasten gaat schakelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 22 oktober 2018 07:34:19 (15%)

Mijn advies is altijd om laagspanning en netspanning zo ver als mogelijk is gescheiden te houden. Neem een B relais wat wordt geschakeld door het A relais. Schakel met het A relais de laagspanning en met het B relais de 230 volt, dat is wel zo veilig.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Nuttige tips! Bedankt.

- 2 relais is geen optie
- De spikes van de hoogspanning; dat is de reden van mijn vraag: hoe beperk ik die invloed op de 5V ingang van de Arduino
- Contactdender heb ik al softwarematig opgelost (pas als het contact een tijdje effectief dicht is is er een actie)
- De laagspanningskant moet geen stroom leveren (enkel ingang Arduino en een LED).

Dus mijn vraag die overblijft en zoals SparkyGSX al aangaf, hoe beperk ik de invloed van de 230V op het 5V signaal.

Denk dat het bijna opgelost is.

Shiptronic

Overleden

Goede (zware) Pull-up/down gebruiken.

[edit] zie net dat Sparky dat al uitgebreid gepost heeft.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 22 oktober 2018 19:01:24 (45%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb maar even getekend:

Dit circuit is bestand tegen indirecte effecten van blikseminslag (luchtvaart normen, zogenaamde "lightning induced transients"), mits de componenten geschikt zijn voor de maximale spanning en piek dissipatie (vooral de eerste 2 weerstanden).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 oktober 2018 21:35:54 schreef SparkyGSX:
Ik heb maar even getekend:
[bijlage]
Dit circuit is bestand tegen indirecte effecten van blikseminslag (luchtvaart normen, zogenaamde "lightning induced transients"), mits de componenten geschikt zijn voor de maximale spanning en piek dissipatie (vooral de eerste 2 weerstanden).

Bedankt!!