dimmer triac q4004lt defect

hoi,
mijn dimmer is defect, daar zit deze triac q4004lt in, deze is niet makkelijk per ( 1 ) stuk en voor een normale prijs te vinden, en ik heb er te weinig verstand van om zelf een alternatief te zoeken, weet iemand welke alternatieven ik hier voor kan gebruiken,

mvg

rob

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hugo Welther

Moderator

Met een TIC216D of TIC216M en een extra DIAC kom je een heel eind.
Die Q4004LT heeft de DIAC ingebouwd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Let ook op isolatie van de koeltab. Ik meen dat deze reeks quadracs die standaard heeft, maar andere types vaak niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou deze kunnen:Q4004L4 TO-220AB-L 4 A 400 V
Die hebben ze bij c*n*a*

Kruimel

Golden Member

Bij Conrad zie ik hem in ieder geval niet, maar Farnell heeft hem: link. Ik zie in de datasheet geen vermelding van een ingebouwde DIAC. Als je echter zoekt naar "Quadrac" dan vind je (als enige beschikbaar) de Q4015LT. Ik heb nog niet uitgezocht of het als drop-in vervanging dienst kan doen, misschien moeten er ook weerstandwaarden voor worden aangepast in de dimmer. Ik vermoed dat het een (aanzienlijk) zwaarder type is.

maartenbakker

Golden Member

Bij C&A verkopen ze alleen maar kleding, geen Quadracs. Misschien bedoel je Conrad?

Volgens het datablad bij Farnell zijn het inderdaad gewone sensitive gate triacs, maar volgens Digikey is de Q4004LT wel degelijk een Quadrac. Misschien zit het hem in de letter T. Zie https://www.digikey.com/product-detail/en/littelfuse-inc/Q4004LT/Q4004…

De Q4015 zou 15A moeten doen in plaats van 4A, dus de gatestroom zou wel eens hoger kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 23 oktober 2018 22:09:58 schreef Kruimel:
maar Farnell heeft hem: link. Ik zie in de datasheet geen vermelding van een ingebouwde DIAC

Dat is een Q4004L4TP en die is anders dan een Q4004LT.

Kruimel

Golden Member

Ja klopt dat is het typenummer dat de TS noemde. Die Q4004LT kon ik niet beschikbaar vinden bij Farnell, en Digikey heeft hem ook niet op voorraad. Ik denk dat die Quadracs misschien een beetje uit de mode beginnen te raken... Doe anders gewoon wat Hugo zegt en soldeer er een losse DIAC aan.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 24 oktober 2018 10:42:17 (13%)

ok,

ik ga doen wat hugo zegt,
ik neem een TIC 216D,
dan die diac aan welke poten bevestigen,
en aan welke kant de zwarte streep van de diac
volgens datasheet : MT1 MT2 OF G en,
maakt het nog uit wat voor daic ik neem?

mvg

rob

vergeten

Golden Member

Een diac heeft geen polariteit. (misschien soms wel een streep) maar die kan je negeren.

De diac sluit je aan op de gate (G) van de Triac en de rest van de schakeling.
In mijn post van "Gepost dinsdag 23 oktober 2018 20:30:35"
staat een symbool afgebeeld van de quadrac met de diac binnen de cirkel.
Voor je voorstelling denk je bij je nieuwe Triac (diac loos) die losse DIAC buiten de cirkel. :)

De T die daar staat is van Trigger, normaal is dat de G van Gate.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Voor de Diac kun je bijvoorbeeld een BR100, ER900 of een DB3 gebruiken.
Zoals eerder aangegeven is de TIC 216D niet geïsoleerd!

Haje verkoopt de Q4006LT, deze kan een iets hogere stroom hebben (6A) en ook de gate-stroom is ietsjes hoger maar dat zal geen probleem zijn denk ik.
Je hoeft dan geen Diac te plaatsen en niets te isoleren.
De prijs is een beetje pittig maar door de lage verzendkosten heb je hem voor 6€ thuis.

Kruimel

Golden Member

Dat klinkt mij in de oren als de gouden tip. Scheelt een hoop gedoe en het verschil in triggerstroom zal waarschijnlijk nog wel behapbaar zijn (de datasheet meldt verschillende houdstromen, maar niet verschillende triggerstromen, en dat is waar de rest van het circuit voor ingericht is).

heb een triac q4004lt binnen,
werkt weer,

mvg

Diode AC en DC

Stroom opwekken met een generator. Uit veiligheid wil ik diode plaatsen zodat er geen stroom naar de generator kan.
Maar omdat de generator wisselstroom opwekt, en door het plaatsen van een
bruggelijkrichter achter n generator veranderd wisselstroom in gelijkstroom.
Gelijkstroom kan niet op het NET.
Maar als ik nog een diode of bruggelijkrichter plaats wijzigt dan de gelijkstroom weer in wisselstroom zodat ik wel op het net kan aansluiten ?

maartenbakker

Golden Member

Dat is een interessante vraag, die een eigen topic verdient omdat je met een simpel "nee" opzich je antwoord hebt, maar nog niet verder komt. Misschien kun je een mod vragen om hem te verplaatsen of zelf even een topic starten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 november 2018 20:27:54 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 14 november 2018 20:04:42 schreef Andrey:
Diode AC en DC

Stroom opwekken met een generator. Uit veiligheid wil ik diode plaatsen zodat er geen stroom naar de generator kan.
Maar omdat de generator wisselstroom opwekt, en door het plaatsen van een
bruggelijkrichter achter n generator veranderd wisselstroom in gelijkstroom.
Gelijkstroom kan niet op het NET.
Maar als ik nog een diode of bruggelijkrichter plaats wijzigt dan de gelijkstroom weer in wisselstroom zodat ik wel op het net kan aansluiten ?

Begrijpelijke vraag voor een "leek" :)
Een gelijkrichter maakt inderdaad van wisselpanning gelijkspanning, plaats je daar nog een gelijkrichter achter, (omgekeerd) dan krijg echt niet weer een wisselsspanning!.
(Is dit wat je bedoeld of begrijp ik je totaal verkeerd?)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.