aarlek er uit na insteken stekker(220)lg Solardom combi magnetron

apkay

Golden Member

lg Solardom combi magnetron type mp-9482.
meteen na 220 stekker in wcd,slaat de aardlek er uit.
elementen 3 maal en halogeenbuis,doorgemeten geen lek naar aarde?
zie uiterlijk niets aan print.

iemand een tip.

groeten van apkay.
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
apkay

Golden Member

netfilter doorgemeten (gedemonteerd los van bedrading)
geen lek?

groeten van apkay.
Anoniem

Controleer de wandcontactdoos eens. Het kan zijn dat je met het inpluggen van de stekker sluiting maakt tussen het aardcontact en de fasedraad. Dit kan als de fasedraad tegen het aardcontact ligt.

apkay

Golden Member

ja ga ik morgen doen,ega kijkt tv whaaa:(.
krijg ik klappen.
laat het morgen weten.
heb schema en service manual gevonden.
morgen verder

[Bericht gewijzigd door apkay op dinsdag 23 oktober 2018 23:35:12 (24%)

groeten van apkay.
vergeten

Golden Member

Op 23 oktober 2018 23:22:17 schreef apkay:
netfilter doorgemeten (gedemonteerd los van bedrading)
geen lek?

Bij de meetspanning geen lek dat kan maar bij de netspanning?
Met wat heb je gemeten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
apkay

Golden Member

schaam me diep :(
blijkt toch bovenste element sluiting naar aarde.
deze losgenomen,kan ik de magnatron tenminste gebruiken.
element niet meer leverbaar.
gebruikte de oven functie toch nooit.

groeten van apkay.
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
apkay

Golden Member

ja zeker.
haal ik vaak onderdelen (weesp).
maar is niet meer leverbaar.

groeten van apkay.

Element sluiting naar aarde.. Nergens vuil of vocht tussen? Ik heb van een ervaren witgoedmonteur gehoord dat dit kan komen door vocht uit het voedsel wat niet verdampt doordat er geen warmte aanwezig is in de magnetronstand.

Wat inderdaad kan is dat het warmte-element vocht uit de lucht heeft opgenomen en zo is gaan lekken. Wat je kan proberen is om het element 'droog te stoken'. Eventueel kan je hem even in een oven leggen (als je die nog hebt) en daarna nog eens meten. Je kan het element immers toch niet meer slopen.

Hoe erg lek was het element? Welke weerstand heb je gemeten?

Soms lukt het wel eens om de stekker andersom in het stopcontact te steken. In dat geval kun je eens voorzichtig proberen om met het element gemonteerd de ovenfunctie eens een paar minuten te proberen. Op deze manier wordt het element ook warm en stookt hij zichzelf mogelijk ook droog.

Spanning staat en stroom gaat!
apkay

Golden Member

okay ja klinkt goed.
oven is de laatste jaren niet meer gebruikt.
wel als magnatron,dagelijks.
mijn schoonzoon was hier maandag,en wilde een broodje opwarmen.
toen ging na +- 5 min de aardlek er uit.
dus element heeft wel ff gewerkt.
moet veel sloopen voor dit element.
kon wel bij de aansluitingen.
maar om jou iedee uit te voeren,is teveel werk voor mij.
daar ik een gasoven heb,die ik dagelijks gebruik.
35 ohm.

groeten van apkay.

Als die 35 ohm gemeten is tussen beide aansluitingen dan klinkt dat oke. Als het echter is gemeten tussen 1 aansluiting en aarde, dan ligt er ergens in het element een harde sluiting naar aarde.

Spanning staat en stroom gaat!

Nog een truc die ik zelf weleens heb toegepast, aarde los nemen in de stekker, apparaat ver weg van geaarde voorwerpen houden, oven opstoken tot zo'n 200 graden en dan de stekker er uit trekken. Als er iemand gevaar loopt op een kortstondig orgasme, dan zal de aardlek ingrijpen, en is de oven dan weer afgekoeld aardverbinding herstellen en afwachten of het goed is. Vertel aan niemand dat ik dat heb geadviseerd!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
apkay

Golden Member

ja naar aarde.
goed iedee.dat warmstoken zonder aarde.
kan ik eens proberen.

groeten van apkay.

met die 35 ohm naar aarde zou ik dat ten zeerste afraden. Sowieso loop je dan al gevaar bij het intoetsen van de gewenste functie. 35 ohm is een zeer lage weerstand.
Dit is geen vocht meer, maar ergens maakt de verwarmingsdraad fysiek contact met de behuizing van het element, iets wat je niet zomaar droog zal gaan stoken. Als het vocht was geweest, verwachtte ik iets in de range van kilo-ohms.

Spanning staat en stroom gaat!