Onderverdeling in garage

Goedemiddag allen,

Nu heb ik hier al beetje rond zitten kijken naar soortgelijke vragen maar het is toch net allemaal wat anders.

Situatie is als volgt; Er komt vanuit de groepenkast een groep (16A) uit in de garage.
Deze wil ik onderverdelen op drie aparte automaten (Verlichting/WCD/Buitenverlichting)

Nu zit er voor de groep in de groepenkast al een ALS.

Kan ik nu deze groep binnen laten komen op een hoofdschakelaar en dan aftakken naar 3 automaten? (10A?)

Of is dit te simpel gedacht?

Alvast bedankt voor de input.

Gr. Jeroen

Als de ALS een 30mA type is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als er in de hoofdgroepenkast al een aardlekschakelaar zit hoeft er in de onderverdeling van de garage niet nog een aardlekschakelaar te zitten.
Hierbij ga ik er voor het gemak vanuit dat de leidingweerstand tussen hoofdgroepenkast en onderverdeling verder goed is.

Een 16 ampere groep onderverdelen voor wcd's/licht/buiteverlichting klinkt een beetje over-done. Is dit echt nodig, of wil je risico's scheiden?
Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen en de inkomende voeding middels een lasdoos verdelen naar de wcd's/licht+schakelaar/buitenverlichting.

In mijn tuinschuur heb ik ook een groepenkastje met 4 groepen. 1 groep oude schuurdeel, 1 groep nieuw schuurdeel, 1 groep buitenlamp en 1 groep reserve. De reden daarvoor is niet de beveiliging, maar om toch nog spanning in de buurt te hebben als ik aan een deel moet werken.

Op 24 oktober 2018 16:16:54 schreef T-sec:
Als er in de hoofdgroepenkast al een aardlekschakelaar zit hoeft er in de onderverdeling van de garage niet nog een aardlekschakelaar te zitten.
Hierbij ga ik er voor het gemak vanuit dat de leidingweerstand tussen hoofdgroepenkast en onderverdeling verder goed is.

Een 16 ampere groep onderverdelen voor wcd's/licht/buiteverlichting klinkt een beetje over-done. Is dit echt nodig, of wil je risico's scheiden?
Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen en de inkomende voeding middels een lasdoos verdelen naar de wcd's/licht+schakelaar/buitenverlichting.

Niet perse nodig maar wil graag onderliggende componenten scheiden en separaat af kunnen zetten.
Ik maak meteen in de kast de aansluiting voor o.a. de astroklok voor buiten en wil het graag netjes en bij elkaar hebben.

Wil je een éénfase groep (230V) verdelen over 3 eindgroepen van 10A of wil je een drie fase groep (230/400V) verdelen over 3 eindgroepen van 10A?

Op 24 oktober 2018 20:54:28 schreef Edwass:
Wil je een éénfase groep (230V) verdelen over 3 eindgroepen van 10A of wil je een drie fase groep (230/400V) verdelen over 3 eindgroepen van 10A?

één fase groep

Op 24 oktober 2018 21:00:00 schreef Jerme:
[...]

één fase groep

Persoonlijk gezien zou ik dat niet doen maar wie ben ik.

Vanuit je woning gaat er een kabel naar je garage en daar wil je weer onderverdelen. De aardlekschakelaar zit echter in je verdeler van je woning.

mel

Golden Member

Als je hoofdzekering 35 A is, zou ik een beetje dikkere kabel nemen, 4 mm 2 of zo,dan vanaf een 25 A groep , ZONDER aardlek, (een distributiegroep hoeft geen ALS), naar de schuur gaan, en daar een onderverdeler, MET aardlek plaatsen.
Wel zorgen dat je dan selectief blijft.
De onderverdeler kan je dan voorzien van 3 keer 10 A of wat je maar wil.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Allemaal niet nodig. De topicstarter wil gewoon onderdelen in zijn garage apart af kunnen schakelen. Zelfde idee wat ik in mijn schuur heb gedaan.
Dan is het voldoende om een kastje te plaatsen met 3 of 4 groepsschakelaars. Dan kan je aan een onderdeel werken en je houdt toch spanning in de buurt voor verlichting of een boormachine. Ingewikkelder hoef je het niet te maken.

Op 25 oktober 2018 08:26:14 schreef mel:
ZONDER aardlek, (een distributiegroep hoeft geen ALS)

Volgens wie?

Bij een onvoldoende lage aardverspreidingsweerstand, dien je toch echt een ALS te plaatsen op een distributie groep.

Om een selectieve installatie te kunnen maken, pas je hier dus een tijdvertraagde (selectieve) aardlekschakelaar toe.

Fryslân