hulp/advies gevraagd bij het bestelproces van pcb's bij JLCPCB

Ik probeer met behulp van de gerber files van Dave-K printjes te laten maken bij JLCPCB, maar loop vast in het proces.

Het gaat om de hier beschreven ronde pcb's: https://www.eevblog.com/forum/testgear/tektronix-76037613-repairs/ Op die site staan ook de gerber files: een set voor de kleinere pcb's en een set voor de grotere. Heb ik ook bij deze post gevoegd.

Het lukt mij maar niet om door de aanvraag te komen. Na het uploaden van de gezipte gerber, lijkt dit succesvol te zijn, maar het lijkt dat ik nog gegevens moet aanvullen, zoals de afmetingen en zo.
Ik neem aan dat alle info in de set gerber zit: de afmetingen, het aantal lagen en de ronde vorm.

Het lijkt te al stuikelen op de afmeting. Ik weet echt niet wat ik daar moet invullen. Ik krijg ook geen preview van de pcb te zien.

Wie kan even meekijken/meesimuleren op de site en mij op weg helpen. Ik heb ook op youtube al gekeken en daar lijkt het eenvoudig, maar het lukt mij niet.

Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van het bestellen van pcb's. Dus een noob. Ik waardeer je hulp!

Dank,
Robert

Arco

Special Member

Ik heb daar nooit problemen, gewoon alles inkloppen wat ze vragen... ;)
Voor de maten gewoon de 'vierkantsmaat' aanhouden. (Rond en vierkant maakt weinig uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja, ik heb er dus wel problemen mee. Weet bijvoorbeeld niet welke maten ik moet opgeven. Misschien kan iemand meekijken?

Groeten,
Robert

bprosman

Golden Member

Zelf geef ik de maten handmatig in en upload dan meteen de Gerber. Dan rolt er een "offerte" uit die je in je winkelmandje kunt stoppen. Vervolgens nog je land en verzendmethode kiezen.
Overigens is ALLPCB iets duurder qua print maar verzend wel kosteloos via DHL. Di besteld is de Maandag er op in huis.
Welke moet je hebben de L of de S?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

In de Gerberfiles kun je toch exact zien hoe groot de printen zijn?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 oktober 2018 17:35:07 schreef bprosman:
Zelf geef ik de maten handmatig in en upload dan meteen de Gerber. Dan rolt er een "offerte" uit die je in je winkelmandje kunt stoppen. Vervolgens nog je land en verzendmethode kiezen.
Overigens is ALLPCB iets duurder qua print maar verzend wel kosteloos via DHL. Di besteld is de Maandag er op in huis.
Welke moet je hebben de L of de S?

Ik verwacht dat ik de S nodig heb, moet mijn scoop nog even openen (Tek 466) Er was al eerder een elco gesneuveld. Die is vervangen, maar ik wil eigenlijk een 'nette' manier met de pcb's.
Ik neem aan dat ik met een viewer de gerber moet openen om 'ergens' de juiste afmeting tegen te komen.

Robert

Op 26 oktober 2018 17:37:39 schreef Arco:
In de Gerberfiles kun je toch exact zien hoe groot de printen zijn?

OK, in de GTS-file gevonden. Wist niet dat de files gewoon tekstfiles waren:
G04:AMPARAMS|DCode=13|XSize=3.81mm|YSize=3.81mm|CornerRadius=0.95mm|HoleSize=0mm|Usage=FLASHONLY|Rotation=0.000|XOffset=0mm|YOffset=0mm|HoleType=Round|Shape=RoundedRectangle|*

Dus 3.81 mm

Robert

Op 26 oktober 2018 18:18:28 schreef PA7RG:
[...]
OK, in de GTS-file gevonden. Wist niet dat de files gewoon tekstfiles waren:
G04:AMPARAMS|DCode=13|XSize=3.81mm|YSize=3.81mm|CornerRadius=0.95mm|HoleSize=0mm|Usage=FLASHONLY|Rotation=0.000|XOffset=0mm|YOffset=0mm|HoleType=Round|Shape=RoundedRectangle|*

Dus 3.81 mm

Robert

Snotvergeme kom ik in de gbs-file naast de 3.81 ook 4.01 mm tegen. Misschien dan de grootste gebruiken?

Arco

Special Member

Gerbers moet je in een gerber viewer openen, kun je zo alle maten zien / opmeten.
Bijv. deze: https://gerber.ucamco.com/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Wat ik snel kan zien is ARC15 op de manufacturing layer iets van 32mm (de Large). JCLPCB "vreet" deze Gerber files niet, je krijgt daarom ook niets te zien. ALLPcb lijkt m wel te lusten maar daar krijg je niet meteen een uitslag van je audit. Zou iets met het Gerber formaat te maken kunnen hebben, bij AllPCB willen ze ook een ander formaat dan bij JCLPCB.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 26 oktober 2018 21:03:30 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik heb nog nooit ergens problemen. Iedere fatsoenlijke printboer accepteert RS-274X gerberfiles...
Net even bij allpcb gekeken, printen kosten daar bijna het dubbele van wat ze bij JCLPCB kosten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Net even bij allpcb gekeken, printen kosten daar bijna het dubbele van wat ze bij JCLPCB kosten..

Klopt maar DHL verzending (<1 week) is gratis.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Bij JCL heb je ze ook binnen een week, en lage verzendkosten (iets van 10 dollar). Nog steeds een stuk goedkoper...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Beetje offtopic, maar bij mij duurt het altijd toch echt 2 weken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb uiteindelijk kunnen bestellen bij JLCPCB. Op grond van een meting in de gerber viewer heb ik de afmetingen van 30 x 30 mm gebruikt. Ik denk dat dit alleen gebruikt wordt voor het bepalen van de prijs. Immers de juiste afmetingen zijn opgenomen in de gerber files.
Was iets meer dan 8 eurp kwijt voor de 10 pcb's. Nu afwachten. Heb de goedkoopste manier van verzending gebruikt. Geen haast.

Dank voor jullie advies!

Groeten,
Robert

Op de een of andere manier is de automatische gerber-parser van JLCPCB van jou print in de war. Mijn gerber viewer (gerbv !) ziet het er goed uit.

De prijs bij JLCPCB is $5 voor iedere ontwerp wat binnen 100x100 past. Daar krijg je 1x per bestelling nog $3 korting op. Dus zolang je onder de 100x100 blijft, is dat de prijs.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Weet iemand hoe het zit als je een pcb besteld die niet helemaal rechthoekig is. Maar dat er wat hoekjes uitgeknipt zijn. (Voor bijvoorbeeld connectoren)
Of misschien wil je in sommige gevallen een ronde pcb.
Halen ze dit uit de gerber files? Of hoe zit het met de maten die je handmatig invult?

bprosman

Golden Member

De maten die je opgeeft zijn je omtrek maten. Stukjes er uit , ofwel de contouren van je print zitten in de Gerber.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In "eagle" gewoon de board outline tekenen in de "dimension" layer.

Ik heb een print waar een SO8 optoisolator gebruikt wordt. Om de kruip-afstand over de print wat te vergroten laat ik ze een slot freezen onder de chip. Gewoon in de dimension layer tekenen en klaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke helemaal super. Ik werk ook vanuit Eagle. Gewoon via CAM een gerber file genereren? Ik ben hier nog niet bekend mee. Ben nog van het oude belichten en etsen, met sheets.

Inmiddels gelukt en de bestelling is geplaatst.
Nog een vraag betreft meerdere PCB's op één plaat van 100x100 krijgen.
Aangezien je betaald voor een plaat van 100x100 wil ik bekijken voor de toekomst om meerder PCB ontwerpen op 1 plaat te krijgen maar dan met een soort van breeklijntjes ertussen. Dus dat ik ze van elkaar kan afbreken zonder dat ik hoef te zagen. Iemand hier ervaring mee en hoeveel "vlees" moet ik overhouden zodat ze goed te breken zijn?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ow super, niet gezien! Bedankt voor de link

bprosman

Golden Member

V-Scores heten die breeklijnen, normaal zet je die op een aparte layer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hier worden wel extra kosten voor gevraagd als ik het zo lees?