Antenne suggestie

IK zou de 'universele draadloze RS232 interface' uit elektuur 12/2003 willen opbouwen. De enige vraag waar ik mee zit betreft de antenne. In het artikel wordt gesuggereerd dat de 'uitgevouwen kwartgolf-dipool' met een lengte van 155 mm de voorkeur geniet. Volgens het artikel kan dit gewwon een stuk rechte koperdraad zijn die met een coax-kabel van 50 ohm met de zender/ontvanger wordt verbonden. Waar zit dan het stukje 'di' van 'di'pool in deze antenne?
Mijn tweede vraag is hoe kritisch die lengte van 155 mm is. Want als ik op ebay kijk voor antennes voor 433 Mhz, vind ik er:

- 5 cm lang
https://www.ebay.co.uk/itm/1pc-433Mhz-Right-Angle-5cm-GSM-GPRS-SMA-Mal…

- 10 cm lang
https://www.ebay.co.uk/itm/433MHZ-SMA-male-Built-in-GSM-GPRS-Antenna-f…

- 16 cm lang
https://www.ebay.co.uk/itm/433MHZ-5dBi-SMA-male-plug-GSM-GPRS-Tilt-Swi…

Het meest logische denk ik is dat ik de laatste neem en dat ik dan nog een SMA naar coax adapter neem (impedantie 50 ohm) om met de zender/ontvanger te verbinden:
https://www.ebay.co.uk/itm/SMA-Female-Jack-To-TV-IEC-Male-Plug-50-Conn…

Zijn mijn suggesties oké voor dit project?

Al die goedkope antennes zijn meestal helical antennes, een spiraal met rubber over.

Ik weet nu niet welke ontvanger op die print zit maar mijn ervaring is dat die rechtuit ontvangers veel storing oppikken, zonder adressering vanuit de zender werkt dat niet goed.

Er bestaan nu veel betere draadloze RS232 systemen.

In dit filmpje kun je zien wat er zoal ontvangen wordt

LDmicro user.

De ontvanger is de ER400TRS.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 oktober 2018 20:22:45 (91%)

Die ken ik niet maar ziet er in ieder geval beter uit dan zo'n simpel ontvangertje.

LDmicro user.

Ha Tailgunner,

Welk antenne aansluiting heb je op de print de adapter is een IEC naar SMA?
De laatste antenne zijn er twee boven elkaar dan heb je 3dB versterking die zou je kunnen gebruiken.
Je vraag

Waar zit dan het stukje 'di' van 'di'pool in deze antenne?

de antenne van elektuur is een symmetrische antenne hier op sluit je de fase en de nul.
Door het verschil in polariteit ontstaat je dipool let wel als je een coax kabel gebruikt is de buitenmantel niet meer koud hier loop dus ook stroom en straalt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, best dat je me nog eens wijst op de antenneaansluiting op de print. Het betreft een BNC-bus voor printmontage. Dus zal ik moeten kijken voor een SMA-BNC adapter.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 oktober 2018 20:22:57 (64%)

mel

Golden Member

Het lijkt me sterk dat je met een BNC aansluiting, zonder meer een symmetrische antenne kan maken...
Een Groundplane geloof ik meer van, met tegenradialen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 oktober 2018 15:26:44 schreef mel:
Het lijkt me sterk dat je met een BNC aansluiting, zonder meer een symmetrische antenne kan maken...
Een Groundplane geloof ik meer van, met tegenradialen..

Maar op de print zit er ook een groundplane. De Antenne zou er dan verticaal opstaan. Volgens mij is dat ok voor een dipool. Maar ben geen kenner.

mel

Golden Member

Zelfs een vertikale straler heeft een tegenpool, dit kan voor HF de aarde zijn, of als je hoger zit, afhangende radialen.
Het afhangen hngt van de impedantie af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Tailgunner,

Je verticale antenne boven een aardvlak kan prima werken.
Dit type antenne noemen we een monopool er is maar een polariteit aanwezig in je fysieke antenne.
Het aardvlak kan bestaan zoals @mel aangeeft de aardbol of een ander grondvlak onder of in de nabijheid van je straler.
Bij een dipool zijn twee polariteiten aanwezig een fase en een nul deze antennes zijn dus altijd symmetrisch en hebben geen grondvlak nodig om te kunnen afstralen.

Nu is het zo dat het antennetje welke je wilt gebruiken bedoeld is om boven de aardbol gebruikt te worden dat kan zijn op een portofoon in je hand je verlengt dan en verbind het aardvlak met de antenne (elektrisch).
Maar ook op een kastje in de vensterbank of aan de muur denk aan een modem maar eigenlijk niet boven een metalen plaat de afstand welke nodig is voor een goede werking bereik je op die manier niet je zit te dicht op de plaat.
Een en ander is uitproberen :D dat kan zeker leerzaam zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Ik ben het niet helemaal eens met je uitleg, elektron die is overigens erg verwarrend..Het blijft natuurlijk moeilijk antennes uit te leggen in enkele zinnen.

Op frequenties van 433MHz en hoger speelt de aarde niet mee in het verhaal.

Bij een dergelijke antenne heb je natuurlijk ook een tweede deel nodig. Het elektrische veld ontstaat uiteindelijk in het ideale geval tussen twee identieke helften die in elkaars verlengde liggen. De laagste resonatiefrequentie (net als bij een pianosnaar) is als beide helften een kwart golflengte hebben. Bij 433MHz is de golflengte ongeveer 70 cm. Dus 17,5 cm.
Bij deze lengtes is de antenne het meest effectief.
Eén van de polen kan vervangen worden door een spiegelend oppervlak. De antenne wordt dan asymmetrisch. Daarbij halveert de impedantie die wordt dan 37,5 ohm. Vervang je de spiegel door praktischer schuine radialen wordt de impedantie 53 Ohm.
Daarbij wijzigt het stralingspatroon in één vlak.
De bewuste antennes zijn spiraalantennes, voor een kwartgolfspriet zijn ze veel te klein.
Ze zijn ook bedoeld voor op portofoons. Handheld toestelletjes halen hun tegengewicht(2e antennehelft) niet van de aarde, die is daarvoor te ver weg. 1.5m is al 2 golflengtes. Je kunt de beide helften van een dipool geen 2lamdba uit elkaar trekken.

Het aanwezige metaal in de portofoon + de capacitieve koppeling met het waterbevattende lichaam van de bediener zorgt voor een aanvaardbare spiegelwerking. De aarde heeft hier nauwelijks invloed, te ver weg..

Dat wil zeggen, als je zo'n antenne aansluit op een klein printje zonder veel metaal er aan, dat ie niet goed gaat werken. Als je dat printje in een metalen doosje steekt, en de massa van de antenne plug verbindt met de behuizing dan weer wel.

Dat is natuurlijk allemaal bekeken uit het standpunt van de radioamateur die een maximale efficientie wil van zijn zender.

Als het een apparaat met klein bereik betreft, is het een compleet ander verhaal. Zoals iedereen heb ik een autosleutel met afstandsbediening voor de portieren. Daar zit een zendertje in met een miniscuul loopantennetje. Het bereik is nochtans minstens 70 m in open lucht en ik kan met gemak de autodeuren sluiten van binnenshuis uit als de auto aan de overzijde van de straat staat.
Wie zei ook weer dat alles relatief is?