Dat klinkt wel goed op het eerste gezicht. Er kan een slechte cel zijn, maar geen volledig defecte cel in elk geval.
3,5A is vrij weinig vergeleken met de laadstroom die er in een auto loopt. Meestal is de laadspanning dan tussen de 14V en 14,5V met onbegrensde stroom. Een volledig lege accu kan dan wel eens wat meer trekken dan eigenlijk goed voor hem is, maar naarmate hij voller raakt gaat er ook minder stroom lopen, dus dat begrenst zichzelf.
De vuistregel die ik voor loodaccu's aanhoud is niet C/10 maar C/5. Een 50Ah accu zou je dus met een initiële stroom van 10A moeten kunnen laden zonder noemenswaardige extra slijtage. Zolang je de laadspanning niet te hoog instelt, begrenst de accu de stroom dan verder zelf wel zoals in de auto ook gebeurt. De reden dat met 3,5A laden hier toch veiliger is, is dat je de conditie van de accu niet kent. Bij een hogere stroom kan de spanningsverdeling tussen de cellen misgaan als er slechte tussenzitten. Dat kan gasvorming en in extreme gevallen explosies geven. Is hij eenmaal goed vol dan merk je bij het starten wel of hij nog goed genoeg is. Als hij niet teveel inzakt bij het starten dan kan hij de hogere laadstromen ook wel aan.
Een beetje borrelen bij het laden mag wel, maar vanaf een bepaalde spanning (die ook nog wat verschilt met de accuchemie en de temperatuur) gaan de waterstof en zuurstof er harder uit dan de accu ze weer terug opneemt. Als er calcium aan het lood is toegevoegd kan je ook wel tot 15 a 16V gaan zonder dat het uit de hand loopt. 13,5 tot 13,8V is een veilige spanning waarbij de gasvorming eigenlijk altijd wel binnen de perken blijft. Trouwens, als je het zuur kunt peilen is dat misschien ook wel handig om te doen.