accu kapot? opladen met voeding met current limit?

Hallo,

Ik heb een kleine auto die ik niet meer veel gebruik. Nu wou ik laatst starten en deed ie het niet meer. Er was een lampje blijven branden daarna gestart met kabels 30 min gereden.

toen een week niet meer in de auto gereden. toen wou ik weer starten en deed ie het niet meer.
De spanning op de accu was iets van 9.8 volt zonder dat de sleutel in het contact zat. Ik denk dat de accu op zijn minst 4 a 5 jaar oud is.

1:nou kan ik de accu er uit halen en dan laten laden aan een labvoeding. Kan ik deze hiervoor gebruiken en dan met welke instellingen?

2:Ik kan ook rondjes gaan rijden met het risico dat ie het alsnog niet doet

3:Kan ook zeggen dat de accu als hij diep is ontladen (is dat zo bij 9.8v?) zo wie zo niet meer betrouwbaar is en ik gooi er direct een nieuwe in.

weet iemand iets zinnigs hier over te melden?

De accu die nu in mijn auto zit is 11 jaar oud en heeft meerdere keren voor een weken onder de 2V gestaan, dus het kan best, maar bevorderlijk is het zeker niet. Het klinkt alsof er één cel stuk is, aangezien je ongeveer 2V mist van de normale accuspanning.

Je kunt zo'n accu op opladen met een labvoeding, als je die instelt op 14.4V en C/10, dus voor een 45A accu op 4.5A of minder. Zodra er een beetje lading in de accu zit zou die stroom wel wat omhoog mogen, maar ik zou hem een dag op C/10 laden; gewoonlijk zakt die stroom toch wel naarmate hij vol raakt.

Als je de accu vervolgens laat staan zal hij na een uur of zo zakken tot 12.8V, dat is normaal, maar als hij daarna binnen een paar dagen veel verder zakt is hij echt stuk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een acculader kopen en zo nu en dan bijladen, laden gaat dan ook een stuk sneller.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 27 oktober 2018 13:22:34 (42%)

of de accu loskoppelen van de radio, klokje, boordcomputer. allemaal stby verbruikers die je er niet bij kunt hebben als een wagen vlot >1 maand stilstaat..

nu heb ik ook wel ervaring met lege accu's na 2 weken staan wat steeds terug kwam, nadat de accu was vervangen ging het wel weer goed. zolang er maar maandelijks mee gereden word, in de winter mag het nog wel vaker..

je hebt kleine zonnepanelen die je in de wagen legt en de accu druppelladen, dat is ook genoeg om het ontladen door lage temperatuur en radio ed te vereffenen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Als het ding door het lampje was leeg getrokken, en is leeg blijven staan dan is het einde oefening voor de accu.
Zeker als hij langer leeg gestaan heeft.

Op 27 oktober 2018 09:25:10 schreef SparkyGSX:
De accu die nu in mijn auto zit is 11 jaar oud en heeft meerdere keren voor een weken onder de 2V gestaan, dus het kan best, maar bevorderlijk is het zeker niet. Het klinkt alsof er één cel stuk is, aangezien je ongeveer 2V mist van de normale accuspanning.

Je kunt zo'n accu op opladen met een labvoeding, als je die instelt op 14.4V en C/10, dus voor een 45A accu op 4.5A of minder. Zodra er een beetje lading in de accu zit zou die stroom wel wat omhoog mogen, maar ik zou hem een dag op C/10 laden; gewoonlijk zakt die stroom toch wel naarmate hij vol raakt.

Als je de accu vervolgens laat staan zal hij na een uur of zo zakken tot 12.8V, dat is normaal, maar als hij daarna binnen een paar dagen veel verder zakt is hij echt stuk.

dank je voor je reactie.Dit was wat ik moest weten. Wat ik me nu wel afvraag is hoe veel stroom een generator/dynamo van een kleine auto kan genereren

Op 27 oktober 2018 10:12:06 schreef testman:
je hebt kleine zonnepanelen die je in de wagen legt en de accu druppelladen, dat is ook genoeg om het ontladen door lage temperatuur en radio ed te vereffenen.

klinkt interessant waar haal je die zonnencellen?

Op 27 oktober 2018 10:23:54 schreef Sine:
Als het ding door het lampje was leeg getrokken, en is leeg blijven staan dan is het einde oefening voor de accu.
Zeker als hij langer leeg gestaan heeft.

Daar ben ik ook bang voor. Mijn idee was eerst opladen er dan mee te rijden en als ie dan na een week stilstaan het nog doet dan geloof ik het wel. Anders moet er een nieuwe in.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 oktober 2018 20:39:30 (27%)

je ziet dit probleem ook vaak bij frot bedrijven met gammel materieel. men zet de rotte startaccu uit een busje dan in de hoogwerker of generator voor de hakker. die machines hebben geen grote motor, maar de hoge zelfontlading van die gare startaccu's welke al vaker leegstonden in de bus waar ze eerst inzaten, zorgt dat je toch steeds met een lege accu staat. zeker leeftijd helpt niet. als je met een 8 jaar oude accu eens de lampen vergeet dan is het doorgaans over en uit ermee. na een koude nacht is het weer nop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik nou een andere accu wil kopen? heeft iemand ook een lijstje met merken die wel okay zijn? Ik kom niet verder dan Bosch en Varta en weet niet eens of ik daar wel gelijk in heb

Op 27 oktober 2018 12:02:45 schreef maus0611:
[...]

https://nl.aliexpress.com/item/Goede-Kwaliteit-Zonnepaneel-Autolader-1…

Die heb ik. Werkt goed.

sluit je die gewoon op je sigarettenaansteek aansluiting aan? Of zit daar doorgaans een diode op zodat je niet zo je autoaccu kan laden?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 oktober 2018 20:38:28 (69%)

Bij veel auto's word de aansluiting afgekoppeld door je contactsleutel, dat zul je even moeten proberen door de auto uit te zetten, sleutels eruit en dergelijke. Dan kijk je of de 12v sigarettenaansteker nog werkt door er een USB telefoon ladertje of zwaailamp ofzoiets in te steken.

Er zit een diode in de laadstekker van het paneeltje zodat deze niet de accu leegtrekt in de schaduw of in de nacht.

Op 27 oktober 2018 12:09:00 schreef I_like_Electrons:
Als ik nou een andere accu wil kopen? heeft iemand ook een lijstje met merken die wel okay zijn? Ik kom niet verder dan Bosch en Varta en weet niet eens of ik daar wel gelijk in heb

Ik zweer bij Varta maar volgens mij is het een beetje een budgetgerelateerde vraag, hoeveel wil je uitgeven. Als je al zo weinig rijd, is het je dan waard dat je meer uitgeeft voor een Varta.

Mijn vorige Varta werd 14 jaar toen de oldtimer steeds langzamer ging starten... :) Het kan dus wel.

goedkopere accu nemen, maar met meer capaciteit. op die manier kan hij beter tegen lang stilstaan omdat je meer reserve hebt, in de fabriek wordt deze steeds minder ruim genomen. het enige is dat er wel ruimte voor moet zijn.

heb weleens gehad bij een diesel die na een vervanging van de brandstofleiding de brandstof opnieuw moest aanzuigen, door de 2x hogere accu capaciteit was 2 minuten starten geen probleem, anders moet er met de hand gepompt worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Mijn AGM Varta accu start de motor uitstekend, na 9 jaar en een 150k km stand, maar de uitwendige IBS sensor op de minpool gaf door dat ie minder werd. Daardoor werd het automatische start/stop mechaniek preventief uitgeschakeld. Overigens ook manueel uit te zetten middels een knopje. Nieuwe Varta accu op Ebay Engeland besteld daar zijn ze goedkoper zelfs incl. vervoer.

tja, Ri wordt bij elk accutype uiteindelijk een probleem. ook ups gaan hier over vallen, dat meten ze zonder op accu te moeten draaien. dat heb ik weleens omzeild door 2 sets oude accu's parallel te zetten per 2, dat ging wel goed..

het merk accu's waar ik slechte ervaring mee heb is hoppecke. dat is gerecyceld spul en had vrij snel weer uitval.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 27 oktober 2018 15:32:24 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat er nu in zit is een YUASA accu is dat iets zinnigs? Is dat een A-merk of goedkope troep? Er zit een indicator op die aangeeft dat ie geladen moet worden. zo een rood stipje. Ik laadt hem nu met 3.5A de spanning is iets opgelopen. Moet hij nu echt een hele dag laden?

Stelregel is dan 3,5a per uur, dus 10u is 35a en zo door :)

Yuasa is meestal prima.

maartenbakker

Golden Member

Yuasha is prima. Na een uurtje of 4 a 5 laden op een hogere spanning zou ik aanraden om de voeding op 13,8V in te stellen, dan kun je hem er in principe onbeperkt (zonder dat hij hard gaat gassen) aan laten hangen als er geen cel defect is. Als er wel een cel defect is zou het kunnen dat hij wel gaat gassen. Dus na een paar uur laden even loskoppelen en de klemspanning meten. Als die snel terugloopt tot 12V of minder dan zal er wel een cel stuk zijn en is de accu sowieso beter af bij de oudijzerboer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank u dank u allen! :-) Nog een vraagje met hoe veel stroom laad hij eigenlijk in de auto? 3.5A lijkt me zo weinig. Bedoel de lampen gebruiken aardig wat en ik had begrepen dat de dynamo altijd direct op de accu zat met alleen een diode en voor de rest geen stroomregeling oid.

hhmmzzz ik hoor iets borrellen :-( dat is niet goed he ?

borrelen is normaal bij een loodzuur accu, als hij een eind vol is gaat hij waterstofgas maken. zolang de cellen het maar allemaal doen, en niet 1 welke ook nog veel warmer is als de rest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zag dat de current limmit led van de voeding uit was gegaan en dat de stroom terug liep. Ik heb toen de spanning van de voeding verlaagd van 14V4 naar 13V8 toen werd de stroom ongeveer 2A5. Vervolgens heb ik de voeding los gehaald en 6 minuten gewacht en de spanning gemeten de spanning is na 6 min 12V5. Nog een minuut gewacht en na 7 min is de spanning 12V49. Is dit slecht?

maartenbakker

Golden Member

Dat klinkt wel goed op het eerste gezicht. Er kan een slechte cel zijn, maar geen volledig defecte cel in elk geval.

3,5A is vrij weinig vergeleken met de laadstroom die er in een auto loopt. Meestal is de laadspanning dan tussen de 14V en 14,5V met onbegrensde stroom. Een volledig lege accu kan dan wel eens wat meer trekken dan eigenlijk goed voor hem is, maar naarmate hij voller raakt gaat er ook minder stroom lopen, dus dat begrenst zichzelf.

De vuistregel die ik voor loodaccu's aanhoud is niet C/10 maar C/5. Een 50Ah accu zou je dus met een initiële stroom van 10A moeten kunnen laden zonder noemenswaardige extra slijtage. Zolang je de laadspanning niet te hoog instelt, begrenst de accu de stroom dan verder zelf wel zoals in de auto ook gebeurt. De reden dat met 3,5A laden hier toch veiliger is, is dat je de conditie van de accu niet kent. Bij een hogere stroom kan de spanningsverdeling tussen de cellen misgaan als er slechte tussenzitten. Dat kan gasvorming en in extreme gevallen explosies geven. Is hij eenmaal goed vol dan merk je bij het starten wel of hij nog goed genoeg is. Als hij niet teveel inzakt bij het starten dan kan hij de hogere laadstromen ook wel aan.

Een beetje borrelen bij het laden mag wel, maar vanaf een bepaalde spanning (die ook nog wat verschilt met de accuchemie en de temperatuur) gaan de waterstof en zuurstof er harder uit dan de accu ze weer terug opneemt. Als er calcium aan het lood is toegevoegd kan je ook wel tot 15 a 16V gaan zonder dat het uit de hand loopt. 13,5 tot 13,8V is een veilige spanning waarbij de gasvorming eigenlijk altijd wel binnen de perken blijft. Trouwens, als je het zuur kunt peilen is dat misschien ook wel handig om te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als ie na een nacht buiten staan nog boven de 12,2V meet dan is er nog wel hoop voor het ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je nou wel lang genoeg geladen dan? Even een uurtje met een paar ampere zet niet veel zoden aan de dijk. Een accu van 40Ah moet je 10 uur laden met 4A, van helemaal leeg naar helemaal vol. En dan reken je nog zonder verlies.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Na korte laadtijd kun je opzich wel een eerste inschatting maken of de accu het overleefd heeft. Een nachtje buitenzetten na een uur laden is wat overdreven maar je kunt na 10 minuten wachten al zien of hij de spanning vasthoudt. Dat lijkt hier best aardig te lukken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn varta uit 2004, die ik dit jaar heb vervangen, hield wel netjes spanning maar de capaciteit was veel te laag geworden. Tijdens het starten hoorde je de startmotor steeds trager gaan.