Arduino voeden uit 24V dc

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb al een paar keer iets gemaakt dat bestuurd werd door een Arduino (soms Nano, soms Uno), met een hoofdvoeding van 12Vdc. Dat is erg gemakkelijk: de 12V toevoegen aan Vin van de Arduino, die heeft dan zelf een regelaar (een LM2940, dacht ik?) om er zijn interne 5V mee te maken.

Nu echter komt er een 24V-DC voeding, en 24V is teveel voor de LM2940. Wat zou ik er voor zetten?

* serieweerstand: lijkt me tricky. Indien toch: hoe te berekenen?
* serieweerstand plus zener?
* 7809 of 7812 of 7815: dat kan natuurlijk, zal zeker wel werken, maar lijkt een beetje overkill om twee analoge serieregelaars achter elkaar te zetten
* 7805 (latere edit: of schakelende regelaar): kan ik 5V dc maken en die dan rechstreeks aan de 5V-connectie van de Arduino aanbieden? Het lijkt me dat de lm2940 dat niet zo prettig zou kunnen vinden.
* andere ideetjes?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Een schakelende step down?

Direct naar 5V zodat je niet hoeft na te regelen.

Thevel

Golden Member

Volgens de datasheet mag een LM2940 max 26V op de ingang hebben.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Sine: Ja, dacht ik ook al aan; ik heb de openingsvraag een beetje aangepast). Komt eigenlijk maar neer op de 7805.

Nogmaals: pikt de Arduino het (en meer bepaald zijn lokale spanningsregelaar) om via de 5V-pin gevoed te worden? Ik begreep dat die enkel bedoeld was als uitgang, als "hete" kant van bv. potmeters of drukknoppen.

@Thevel: enerzijds ben ik niet zeker dat het een lm2940 is, zeker niet op de chinese clone-dingen die ik wel eens inzet. Anderszijds is 26V maar erg nipt boven de 24V, beetje bangelijk vind ik dat.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 27 oktober 2018 13:23:29 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Bestaande regelaar eraf en vervangen door een LM7805, of meteen uit een stepdown switcher voeden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb een aantal schema's bekeken van arduino Nano, ik zie dat er een 78M05 gebruikt wordt, deze kan 35V hebben.
Ik zie geen condensator aan de ingang zitten, als deze er wel in zit even kijken of deze voor 24V geschikt is.

Ik zou een geschakelde switcher nemen. Wel ff opletten dat ie een beetje een schone spanning geeft.

Een 7805 is leuk maar staat dan wel 19 volt weg te stoken. Afhankelijk van het totale stroomverbruik genereerd dat toch wel wat warmte.

Meen overigens dat sommige 7805 versies maar max 25V input kunnen hebben, en dan is 24V voeden imho (te) dichtbij de grens.

Desnoods 7812 ofzo pakken scheelt al een klap, dan ga je gewoon met 12V je 'normale' route in die t verder naar 5V terugzet, en je bespaart weer 7V die je moet wegstoken.

Maar ook chinese dingen hebben nog wel eens 'ruime' specs, of ineens een ander chippie die niet die ingangsspanning blijkt te kunnen hebben

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 27 oktober 2018 13:52:05 (12%)

Kruimel

Golden Member

Let inderdaad op, Chinese Arduino's hebben vaak alternatieve spanningsregelaars die niet allemaal dezelfde spanning kunnen verdragen, ga er niet van uit dat het de LM2940 is. Op de mijne zit bijvoorbeeld een AMS1117, die tot 15V gaat en afgeleid is van de LM1117 met vergelijkbare specs. Er is ook de [url="file.yizimg.com/4677/2015120417025674.pdf"]Holtek HT7551-3[/url] die tot 30V kan. Het is tegenwoordig de uitdaging om er achter te komen wat er op die minuscule behuizinkjes staat.

Julian Ilett meldde in dit youtube filmpje van 2014 een Arduino Nano breakout board te hebben gevonden met een 2A SMPS er op. Ik kon er zo snel geen vinden, maar blijkbaar kan dat dus ook. Wellicht kan je zo een bordje bemachtingen (dat tegen 24V kan). Anders inderdaad een losse switcher kopen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Opgelost: ik herinnerde me dat ik nog LM2596-bordjes had liggen. Afgeregeld op kleine 9V (genoeg ruimte voor de LM2940 of wat dan ook, maar niet teveel dissipatie) en alles werkt netjes.

Zoals steeds mijn dank voor het meedenken!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Evarist

Golden Member

Ik zou voor een step downconverter gaan naar 12V. Begin niet inwendig in die Arduino te klooien.
Voor het geld hoef je het niet te laten.
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-DIP-1PCS-DC-DC-Buck-Conve…

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Kruimel

Golden Member

Dat was BFM toch ook van plan? Ik begreep dat zijn motief was de LM2596 af te regelen op ~9V en op de "HV" ingang van de Arduino aan te sluiten waavan de regelaar dan de spanning (lineair) naar de bendigde 3,3/5V (niet alle Nano's zijn 5V) zou regelen.

Op 28 oktober 2018 15:07:40 schreef Evarist:
Ik zou voor een step downconverter gaan naar 12V. Begin niet inwendig in die Arduino te klooien.

Een arduino kan je gewoon op z'n 5V pins voeden. Hoef je helemaal niet inwendig op de arduino voor te klooien. Klooien is, 50% rendement accepteren als je makkelijk 80% had kunnen hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Kruimel: jawel, helemaal goed gelezen. Alleen snap ik niet waarom je "HV" vermeldt, je bedoelt toch de pin die in de (mij bekende) documentatie Vin heet?

@rew: DAT is nu de uitspraak waarop ik al de hele tijd zat te wachten:

Een arduino kan je gewoon op z'n 5V pins voeden.

Maar intussen hangt die lm2596 er al wel aan...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zou ook switch-mode naar ruimschoots meer dan 5V gaan, en vervolgens met de LDO naar 5V of 3V3; zo'n switchmode converter geeft nog best wat rommel, en dat maakt fatsoenlijke metingen met de ADC onmogelijk.

Nu is de ripple rejection van zo'n LDO op hoge frequenties ook nog niet fantastisch (maar al wel veel beter dan een 7805), dus je kunt nog overwegen om een choke spoeltje met aan weerskanten wat extra capaciteit op te nemen tussen de switchmode converter en de Arduino, als je de ADC nodig hebt tenminste.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Op 28 oktober 2018 20:38:05 schreef big_fat_mama:
Alleen snap ik niet waarom je "HV" vermeldt, je bedoelt toch de pin die in de (mij bekende) documentatie Vin heet?

Ja ik kon zo snel niet op de juiste naamgeving komen... :-D