Inductie 2 fasen plaat, 3 fasen in de meterkast

Goedemiddag beste allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe woning met volgens de huurbazen 2x 230v. Kookplaat gekocht op basis daarvan. Aangesloten, doet het maar dan springt de stop van een andere ruimte eruit... Blijkt 3 fasen in de meterkast en dat mijn plaat dan te veel stroom zou krijgen vanuit de meterkast? Wie kan mij helpen.. Mogelijk is de plaat gewoon niet goed?! Tweedehands namelijk.

Het is maar de vraag wat ze bedoelen met 2x230V.
En verder kan wat concrete informatie geen kwaad. Wat is het voor een net? 230V tussen de fasen? (komt nog voor in België) Of is het 230V tussen fase en nul en 400V tussen de fasen? Merk en type van de kookplaat, en hoe aangesloten?

Ik weet er helaas echt niets van af. Perilex snoer en stopcontact.. Zie foto's voor meer

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Doe ook eens een foto van je meterkast en je kWh meter.
Is het in Belgie?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De meter is 3 fasen, maar de kabel naar de keuken misschien 2x230V.
graag nog een foto van de hele mk, en een foto van het plaatsje op de kookplaat. Vaak staan daar meerdere aansluit voorbeelden op hoe het kan worden aangesloten.

zit sinds 2009 in de PV.

Driefasen op de meter dus. Wil niet zeggen dat het ook goed aangesloten is.

Vermelden van de locatie kan handig zijn. Misschien woon je hier om de hoek. In dat geval wil ik wel even komen meten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Groningen. Ik wil iemand gerust betalen om het te fixen

dit is een krachtvoeding dus, echter is de vraag of je busboard wel op module 1-2-3 verschillende fasen heeft zitten.

ging er 1 van de 3 linkse automaten bovenaan uit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als er een éénfase aansluiting zit, kan de Perilex maar op één manier (goed) aangesloten zitten. Met een 3fase aansluiting zijn er meer mogelijkheden.
De Perilex steker er in doen en kijken wat er gebeurt, is géén goed plan...
Laat een installateur er naar kijken. (of een CO vrijwilliger)

Op 27 oktober 2018 15:24:31 schreef testman:
dit is een krachtvoeding dus, echter is de vraag of je busboard wel op module 1-2-3 verschillende fasen heeft zitten.

ging er 1 van de 3 linkse automaten bovenaan uit?

De meest linkse van links sprong eruit inderdaad.

mvdk

Golden Member

Driefase kookgroep, staat erbij, gekoppelde automaatjes. Hoop dat de kookplaat nog niet is gaan hemelen.

@KlaasZ, hieronder: ik bedoel te zeggen, dat je bij een 3fase aansluiting de kookgroep ook als 1fase kookgroep kan aansluiten, zodoende meer mogelijkheden. Zo'n Perilex doos en stekker kan je natuurlijk ook nog op verschillende manieren eenfasig aansluiten, maar daar zal de kookplaat niet zo gauw aan overlijden.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 27 oktober 2018 16:21:34 (60%)

Op 27 oktober 2018 15:41:04 schreef mvdk:
Als er een éénfase aansluiting zit, kan de Perilex maar op één manier (goed) aangesloten zitten. Met een 3fase aansluiting zijn er meer mogelijkheden.

Bij een 3-fasige aansluiting is er maar 1 mogelijkheid, en die staat in de contactdoos en in de steker aangegeven.
Bij een 1-fasige aansluiting heb je twee nullen en daar zie je verschillende opvattingen. Soms worden de beide linkse aansluitingen voor de nullen gebruikt en soms de beide bovenste.

In alle gevallen is het nuttig om te kijken hoe het werkelijk zit aangesloten. In de groepenkast, in de Perilex contactdoos, in de steker en in de kookplaat. Nooit er blind vanuit gaan dat een eerdere monteur het wel volgens de regels heeft gedaan.

Ik weet dat mijn meterkast 3 fasen heeft, mijn kookplaat is dus 2 fasen. Dat moet toch op elkaar kunnen en zo ja, hoe...

Op 27 oktober 2018 15:23:03 schreef LEENN:
Groningen. Ik wil iemand gerust betalen om het te fixen

Sorry, te ver weg van Driebergen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Op 27 oktober 2018 16:04:35 schreef LEENN:
(...) Dat moet toch op elkaar kunnen en zo ja, hoe...

Maak nog eens een fotootje van het schema in de kookplaat, scherp, in focus dus, en recht van voor. Het gaat waarschijnlijk om het meest rechtse plaatje, dan moet je de Perilex steker volgens de markeringen in de steker op de juiste kleuren van de kabel aansluiten.
Maar ga eerst naar de bouwmarkt, en koop een multimetertje. Daarmee kan je uitmeten hoe de Perilex wcd is aangesloten. Ga er niet vanuit dat de wcd correct is aangesloten.
Vertrouwen is mooi, controleren is beter.

Niet alleen de Perilex controleren, ook de kookplaat. Die is wellicht geleverd met het snoer en steker er al aan. Dan kan het zijn dat die is aangesloten als 2x eenfase. En dat gaat dan fout als je die op een 3-fasige Perilex aansluit.

Wat de aansluiting in de kookplaat betreft, dat zijn 5 genummerde klemmen (volgens de handleiding)
klem 1: fase
klem 2: fase
klem 3: nul
Klem 4: nul
klem 5: aarde

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt 3 fasen.
Je moet je fornuis aansluiten als op het meest rechtse plaatje van je 1e post.
Je houd 1 fase over, die gebruik je dus niet en moet je afisoleten, bv met een kroonsteentje.
Wel het bruggetje erin maken zoals op het plaatje staat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat mij verbaast, buiten het feit dat er wellicht aan de stekker iets moet wijzigen, waarom springt de zekering van een andere ruimte eruit?? Doet me denken aan een zwevende nul... Hoewel het er bij de automaten wel netjes uit ziet zou ik er toch even iemand bij halen als je het zelf niet kan meten...

TS zegt ook dat het fornuis het doet, dan is er veel kans dat de stekker wel ok is maar de nul in de zekeringkast niet.

Mijn idee hé, iedereen focust zich op de kookplaat maar die zou dus wel ok kunnen zijn, anders deed die het niet (of ging die stuk).

Bedankt allemaal voor de reacties!

Nu wijst iemand mij erop dat het helemaal geen inductie is maar een keramische kookplaat.. Drama marktplaats gebruiken zonder kennis.
Maar maakt dit nog verschil of moet het gewoon kunnen?

Ik vind inductie koken erg fijn. Ik zou niet "terug" naar keramisch willen. Maar goed.

Echt, vrijwel alle normale kookplaten kunnen aangesloten worden. Als je bereid bent om
* met een multimeter aan de gang te gaan
* wat draden in de perilex te schuiven
* veel fotos te maken en te posten

dan denk ik dat we hem "op afstand" wel aan de praat kunnen krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan een van die 3 als aansluiting voor 3 fasen?

3 fasen lukt niet, je moet het onderste aansluitschema hebben. Dat is voor 2 fasen.

Een inductie plaat op marktplaats die ik kan overnemen met bijgevoegde plaatje. Is die rechter redelijk te doen? Sorry voor alles door elkaar lopende dingen. Haha. Doe liever de post hierboven als dat lukt maar inductie is toch fijner