Inductie 2 fasen plaat, 3 fasen in de meterkast


Ik weet dat mijn meterkast 3 fasen heeft, mijn kookplaat is dus 2 fasen. Dat moet toch op elkaar kunnen en zo ja, hoe...

Op 27 oktober 2018 15:23:03 schreef LEENN:
Groningen. Ik wil iemand gerust betalen om het te fixen

Sorry, te ver weg van Driebergen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 27 oktober 2018 16:04:35 schreef LEENN:
(...) Dat moet toch op elkaar kunnen en zo ja, hoe...

Maak nog eens een fotootje van het schema in de kookplaat, scherp, in focus dus, en recht van voor. Het gaat waarschijnlijk om het meest rechtse plaatje, dan moet je de Perilex steker volgens de markeringen in de steker op de juiste kleuren van de kabel aansluiten.
Maar ga eerst naar de bouwmarkt, en koop een multimetertje. Daarmee kan je uitmeten hoe de Perilex wcd is aangesloten. Ga er niet vanuit dat de wcd correct is aangesloten.
Vertrouwen is mooi, controleren is beter.

Niet alleen de Perilex controleren, ook de kookplaat. Die is wellicht geleverd met het snoer en steker er al aan. Dan kan het zijn dat die is aangesloten als 2x eenfase. En dat gaat dan fout als je die op een 3-fasige Perilex aansluit.

Wat de aansluiting in de kookplaat betreft, dat zijn 5 genummerde klemmen (volgens de handleiding)
klem 1: fase
klem 2: fase
klem 3: nul
Klem 4: nul
klem 5: aarde

Je hebt 3 fasen.
Je moet je fornuis aansluiten als op het meest rechtse plaatje van je 1e post.
Je houd 1 fase over, die gebruik je dus niet en moet je afisoleten, bv met een kroonsteentje.
Wel het bruggetje erin maken zoals op het plaatje staat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat mij verbaast, buiten het feit dat er wellicht aan de stekker iets moet wijzigen, waarom springt de zekering van een andere ruimte eruit?? Doet me denken aan een zwevende nul... Hoewel het er bij de automaten wel netjes uit ziet zou ik er toch even iemand bij halen als je het zelf niet kan meten...

TS zegt ook dat het fornuis het doet, dan is er veel kans dat de stekker wel ok is maar de nul in de zekeringkast niet.

Mijn idee hé, iedereen focust zich op de kookplaat maar die zou dus wel ok kunnen zijn, anders deed die het niet (of ging die stuk).

Bedankt allemaal voor de reacties!

Nu wijst iemand mij erop dat het helemaal geen inductie is maar een keramische kookplaat.. Drama marktplaats gebruiken zonder kennis.
Maar maakt dit nog verschil of moet het gewoon kunnen?

Ik vind inductie koken erg fijn. Ik zou niet "terug" naar keramisch willen. Maar goed.

Echt, vrijwel alle normale kookplaten kunnen aangesloten worden. Als je bereid bent om
* met een multimeter aan de gang te gaan
* wat draden in de perilex te schuiven
* veel fotos te maken en te posten

dan denk ik dat we hem "op afstand" wel aan de praat kunnen krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan een van die 3 als aansluiting voor 3 fasen?

3 fasen lukt niet, je moet het onderste aansluitschema hebben. Dat is voor 2 fasen.

Een inductie plaat op marktplaats die ik kan overnemen met bijgevoegde plaatje. Is die rechter redelijk te doen? Sorry voor alles door elkaar lopende dingen. Haha. Doe liever de post hierboven als dat lukt maar inductie is toch fijner

Op 28 oktober 2018 09:14:52 schreef KlaasZ:
3 fasen lukt niet, je moet het onderste aansluitschema hebben. Dat is voor 2 fasen.

Oké die onderste proberen dus?

Op 28 oktober 2018 09:11:05 schreef LEENN:
Kan een van die 3 als aansluiting voor 3 fasen?

Wat je eigenlijk eerst moet weten is wat voor spanning op de perilex staat.
Staat daar 2 x 230 Volt op of 400 Volt (3 fase + nul).

Zou je 400 Volt op de elementen van 230 Volt zetten dan gaat de boel stuk.

Op 28 oktober 2018 09:36:23 schreef Edwass:
[...]Zou je 400 Volt op de elementen van 230 Volt zetten dan gaat de boel stuk.

Persies. Er is nu al drie keer gevraagd, "heb je een multimeter?"
Geen antwoord.

Geen multimeter nee maar de kookplaat werkt gewoon dus zal 230 zijn? Anders was hij denk ik al stuk haha. Ik ga een multimeter halen

Op 28 oktober 2018 10:34:47 schreef LEENN:
Geen multimeter nee maar de kookplaat werkt gewoon dus zal 230 zijn? Anders was hij denk ik al stuk haha. Ik ga een multimeter halen

Gezien het vermogen van 5,8KW kan deze kookplaat niet achter één installatieautomaat van 16A dus worden het er twee, welke aan elkaar gekoppeld zijn (kookgroep). In één handeling schakel je dus twee installatieautomaten van 16A uit.

Op 28 oktober 2018 10:34:47 schreef LEENN:
Geen multimeter nee maar de kookplaat werkt gewoon dus zal 230 zijn?

Jamaar, er ging toch een automaat uit?

Op 27 oktober 2018 15:50:55 schreef LEENN:
[...] De meest linkse van links sprong eruit inderdaad.

En dat zijn er drie, aan elkaar.

Stopcontact heeft 3 bruin 1 blauw.
Kookplaat maar 1 bruin 1 blauw dus wil echt niet he

Over welke kookplaat hebben we het nu?
Deze:

Of deze:

Of een andere?
Die van die twee plaatjes kan je allebei zowel op een dubbele 1fase kookgroep of op een driefase kookgroep aansluiten.
Maar het moet wel correct worden aangesloten, anders gaat 't heel erg niet goed.

Kun je van dit plaatje:

nog een foto maken, zodanig dat goed zichtbaar is hoe de draden aan de onderkant aangesloten zitten, en de tekst die waarschijnlijk boven de klemmen staat ook zichtbaar is. Desnoods twee foto's.
De twee bovenste draden in de stekker zitten correct volgens de aanduiding in de stekker. Zit in de Perilex stopcontact in de muur de fasedraad en de nul ook op die manier? (meten met de multimeter.)

je hebt het meest rechtse schema nodig op die foto, 1 nul en 2 fasen. je fornuis is maar 5600W dus dat is geen probleem.

met een spanningzoeker kun je zo zien of de perilex wcd wel goed bedraad is, waar de nul zit zou het lampje niet op mogen lichten.

als de automaat al eruit ging met de stekker insteken dan zat er sluiting in, als die pas uitviel met 3 pannen erop dan zat alles op 1 automaat en was het teveel vermogen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 oktober 2018 16:42:22 schreef testman:
je hebt het meest rechtse schema nodig op die foto

Ja, maar hoe zit die klemmenstrook dan ten opzichte van het schema'tje?
Er moeten overeenkomende aanduidingen bij de klemmenstrook zélf staan, die zijn nu niet zichtbaar.
En een spanningzoeker gebruiken, mja, het geeft toch nog een beetje onzekerheid, een DMM is iets beter.

kans dat ts een spanningzoeker heeft is een stuk groter als een dmm. je hoeft alleen te weten of je daadwerkelijk 3 fasen en 1 nul hebt, en waar die zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer