Vermogen berekenen uit stroomsamples

Graag zou ik eens weten hoe je het vermogen kunt berekenen uit bv 10 stroomsamples van een 1/2 sinus.

Ik bezig met een test uit te voeren om de overtollige energie, opgewekt uit zonnepanelen, weg te stoken.
Wat ik hiermee bedoel is dat als de panelen meer geven dan ik kan verbruiken dan zou die energie elders verbruikt worden en in stappen (PWM, triac, relais, enz...) naargelang het opgewekte vermogen.

Nu kan ik van een sinus het vermogen bereken door de piekstroom te meten bij een vaste 230Vac instelling (faseverschuiving ed. wordt niet gemeten).
Hier meet ik dus de piekstroom en met die waarde reken ik het vermogen uit.
Het moet niet precies zijn en het komt niet op 100W.

Als het nu geen mooie sinus (faseafsnijding) is en ik kan 10 tot 20 stroomsamples meten op een 1/2 sinus, hoe kan ik dat zo eenvoudig mogelijk op rudimentair wijze berekenen.
Nogmaals het moet niet precies zijn, enkel zou ik een indicatie willen op het display en ik kan maar 16bits berekeningen maken.

Iemand een idee?

edit: mijn certificatenteller geeft elke wh een puls af, dus 1000 pulsen/kWh.
Misschien zou dat ook een oplossing kunnen zijn als ik zou weten hoe dat te berekenen met een stroomtrafo.

LDmicro user.

Je hebt niet genoeg aan een stroomsample. Je moet gelijktijdig een spanningssample nemen. Die twee vermenigvuldig je dan met elkaar.

De spanning voor de berekening staat vast op 230V en de stroom is in fase.

Ik kan wel op vaste tijdstippen (vanaf de nuldoorgang) meten en de spanning uit een lookuptabel halen van dat moment, want ik wil geen 230V op mijn bord.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Een current monitor als de ACS71020. Geeft je meteen het vermogen en heeft een geisoleerde uitgang.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is een beetje teveel van het goede en ik wil ook geen IC's meer toevoegen, het moet eenvoudig blijven.
Wat ik nu al heb werkt al in de simulatie en wou enkel nog een extraatje toevoegen aan de uitlezing, dan een opstelling maken.

Ik vroeg mij enkel af hoe je bv 1Wh bereikt, ik zie het even niet..

@Benleentje, bedankt, ga dat morgen eens doorspitten.

LDmicro user.

Dat artikel is op korte tijd niet zo eenvoudig te doorgronden en gebruikt floating point berekeningen en dat kan ik niet.
Ik ga het laten zoals het nu is en gewoon het sinusvermogen berekenen aan de hand van Ipeak -> Irms x 230, want als de stroom van richting verandert wordt de extra stroomafname toch uitgeschakeld.

LDmicro user.

Als je de samples kwadrateert en die kwadraten optelt heb je, binnen de aannames, een getal dat evenredig is met de energie waar die samples voor staan.
Want: E = P * t = U * I * t en U = I * R geeft E = I * R * I * t = I2 * R * t

R is een constante. Je kunt hem vervangen door een constante "c" waarin naast de "echte" U en R de gevoeligheid van de stroommeting in verwerkt zit.

Als je een getal wilt dat evenredig is met het vermogen in W kun je E delen door t, dus hier door het aantal samples.

Hoeveel Wh of W per LSB dat dan is, dus de waarde van c, zou ik calibreren op de last en met de energiemeter waar het om gaat. Je moet het toch controleren en als je er verder theoretisch aan wilt rekenen moet je al snel veel aannames doen.

Dat is al meer naar mijn goesting ;) als de opstelling er staat ga ik dat eens proberen, maar zoals je schrijft zal het kalibreren worden met de teller... als je het kalibreren kunt noemen zonder spanningsmeting, enkel de nuldoorgang wordt gedetecteerd.
Nu gaat dat niet makkelijk met een ferrarismeter en het is toch maar een (voorlopige) bevlieging om te weten of het ging werken.

Het is ook een beetje wachten op mijn Chinese stroomtrafo om proeven te doen
in mijn zekeringskast, nu werk ik met halogeenlampjes op 12Vac en een zelfgemaakte stroomtrafo.

LDmicro user.

Op 27 oktober 2018 23:30:28 schreef MGP:
want ik wil geen 230V op mijn bord.

Dat moet je ook niet doen. De spanning moet je ook via een trafo halen.
Maar als je zeker weet dat stroom en spanning in fase zijn, dan kan je ook de stroomwaarde kwadrateren en dan nog vermenigvuldigen met een vaste factor. Zoals Aart voorstelt.

Dat was ik nu ook van plan, want de spanning komt uit een usb voedingsadapter en een hele kleine trafo voor de nuldoorgang en met een lookuptabel zal het misschien ook wel werken.

Het moet eenvoudig blijven qua hardware en precisie is nu ook het hoofdpunt niet.
De uitkomst van de vermogensberekening wordt nergens in gebruikt tenzij voor het display, ik werk met de ADC (0..1023)waarden.

Het uiteindelijk schema zal misschien nog moeten veranderen.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 28 oktober 2018 10:06:57 (13%)

LDmicro user.

Ik denk dat dit misschien een beetje te veel van het goede is voor je doel. Maar de lt2940 is bijvoorbeeld wel interessant. Die geeft als uitgang een analoge vermogen en de stroom. Met dat ic kun je vervolgens een geïsoleerde vermogens meter maken.

Bij de methode waar je nu voor kiest snap ik niet waar je de nuldoorgang voor nodig hebt. Gewoon in vaste intervallen een sample nemen moet toch genoeg zijn?

Op 28 oktober 2018 22:57:37 schreef KlaasZ:
Bij de methode waar je nu voor kiest snap ik niet waar je de nuldoorgang voor nodig hebt. Gewoon in vaste intervallen een sample nemen moet toch genoeg zijn?

Om een halve sinus te samplen moet je wel weten wanneer die begint, zonder nuldoorganginfo is dat lastig.

Het is een opnemer die zal weten of ik stroom afneem of op het net injecteer en daarom moet ik weten wanneer de spanningsinus in de positieve helft zit en of de stroomsinus ook in de positieve helft zit want dan neem ik stroom uit het net.
Is de stroom in tegenfase dan injecteer ik.

Als je geen vast beginpunt hebt is het moeilijk om metingen te doen want alle metingen gebeuren binnen de pos halve periode.
In principe kan ik ook het negatieve deel gebruiken en meten maar dat heeft nu weinig zin en moet ik mij eerst vertrouwd maken met het systeem.

Deze namiddag is de proef mislukt wegens een programmeerfout, eerder een denkfout, maarja ik was ook bezig in een ander topic.
Maar het komt wel goed.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 29 oktober 2018 00:23:29 schreef MGP:
Deze namiddag is de proef mislukt wegens een programmeerfout, eerder een denkfout, maarja ik was ook bezig in een ander topic.
Maar het komt wel goed.

Ik hoop niet dat het er zo uit ziet voor je.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nog niet, enkel moet ik oppassen voor mijn vingers, die lampen worden op korte tijd gloeiend heet.

Maar om u uit uw 'lijden' te verlossen hier een paar foto's van de opstelling. :)

De stroomtransfo heeft 2 primaire wikkelingen en zijn tegengesteld aangesloten zodat ik kan simuleren of ik stroom opneem of afgeef.
De ene lamp is een 50W en de andere een 35W zo kan ik switchen.

De stroomtrafo geeft 4Vtt af bij de lamp van 50W.

Met de linkse drukknop kan ik de midden van de 5V (afhankelijk van de batterijspanning 4V7 tot 5V) opslaan = het midden van de de (0..1023).
De andere drukknop toont mij de waarden die ik wens te zien, zoals power, dutycycle van de PWM output en de middenwaarde van de voedingsspanning.

Heb nu niet veel tijd om verder te doen, zal weekendwerk worden en soms wat tussendoor.

edit: rechts op de foto zijn de witte en oranje getwiste draden de wisselspanning van het net om via een kleine stekkertrafo de nuldoorgang te meten.

LDmicro user.

Op 29 oktober 2018 00:23:29 schreef MGP:
Het is een opnemer die zal weten of ik stroom afneem of op het net injecteer en daarom moet ik weten wanneer de spanningsinus in de positieve helft zit en of de stroomsinus ook in de positieve helft zit want dan neem ik stroom uit het net.
Is de stroom in tegenfase dan injecteer ik.

Als je geen vast beginpunt hebt is het moeilijk om metingen te doen want alle metingen gebeuren binnen de pos halve periode.
In principe kan ik ook het negatieve deel gebruiken en meten maar dat heeft nu weinig zin en moet ik mij eerst vertrouwd maken met het systeem.

Ik snap het denk ik verkeerd. Naar mijn idee zijn er 2 stroomopnemers nodig. Eentje voor de aan het net geleverde stroom en eentje voor de aan de extra ballast geleverde stroom. Voor het schatten van het aan de ballast geleverde vermogen heb je de nuldoorgangen van de spanning niet strikt nodig (zoals al opgemerkt door Klaas Z). Het wordt zelfs algemener bruikbaar als je geen gebruikt maakt van die nuldoorgangen, bijv. als in/uitschakelen van de ballast niet synchroon loopt met de netspanning.
Ik heb geen idee hoe snel de metingen en verwerking kunnen. Je zou ook kunnen denken aan continu sampelen en met exponential smoothing het geschat vermogen na ieder sample updaten. Dan hoef je geen historie van meetwaarden te onthouden en krijg je een uiterst eenvoudig programma.

Op 29 oktober 2018 00:23:29 schreef MGP:
Het is een opnemer die zal weten of ik stroom afneem of op het net injecteer en daarom moet ik weten wanneer de spanningsinus in de positieve helft zit en of de stroomsinus ook in de positieve helft zit want dan neem ik stroom uit het net.
Is de stroom in tegenfase dan injecteer ik.

In een eerder bericht had je gezegd dat stroom en spanning in fase zijn. Vandaar mijn opmerking dat je de nuldoorgangen niet hoeft te detecteren. Maar als de energierichting kan veranderen dan moet dat inderdaad wel.

Zonder nuldoorgang is het veel moeilijker, ik heb een stabiele houvast nodig ;)

Voor mij steekt het niet zo nauw, ik ga bv de regellimiet stellen op 100W, maw ik zou nog 100Wh in het net steken zonder daar gebruik van te maken.

In de zomer kun je toch niet alles verbruiken wat je opwekt zonder opslagcapaciteit maar in de winter is dat andere koek, op een zonnige koude dag heb ik redelijk veel overcapaciteit sedert de kinderen het huis uit zijn en dan kan ik bv de badkamer overdag verwarmen met elektriciteit.

De badkamer (bekabeling) werd 10j geleden daarvoor al ingericht en ik denk ook van later, in de zomer, mijn warm water erop aan te sluiten maar daarvoor heb ik nog een ander boiler nodig die ook op elektriciteit/indirect gas kan.

ALS het salderen wegvalt natuurlijk en het ziet ernaar uit dat ze de wet in die zin gaan aanpassen als de digitale meters eraan komen volgend jaar.

Het is een goede oefening om een en ander uit te pluizen en ik heb veel tijd en het is ook goed om mijn grijze cellen grijs te houden :)

Op 30 oktober 2018 16:19:28 schreef aobp11:
[...]Ik snap het denk ik verkeerd. Naar mijn idee zijn er 2 stroomopnemers nodig. Eentje voor de aan het net geleverde stroom en eentje voor de aan de extra ballast geleverde stroom.

Je hebt geen 2 stroomopnemer nodig, stroom verschuift 180° tov de spanning en dat kun je meten, een Ferrarismeter draait toch ook omgekeerd als de stroom omkeert.
Je moet wel meten tussen de meter en de zekeringskast.

Op 30 oktober 2018 16:50:55 schreef KlaasZ:
[...]In een eerder bericht had je gezegd dat stroom en spanning in fase zijn.

Ja ik wil dat de spanning en stroom in fase zijn (makkelijker programma) als ik stroom injecteer en dat kan eenvoudigweg door de wisselspanningsdraden van de nuldoorgangdetectie om te draaien.

Als je 's avonds 2500kWh 2500W in het net steekt terwijl je kookt verwissel de draden dan maar. ;)

LDmicro user.

Op 30 oktober 2018 17:54:00 schreef MGP:
Ja ik wil dat de spanning en stroom in fase zijn (makkelijker programma) als ik stroom injecteer en dat kan eenvoudigweg door de wisselspanningsdraden van de nuldoorgangdetectie om te draaien.

Als de energierichting omkeert zijn ze in tegenfase. Dat is niet hetzelfde als in fase. ;-)

Als je 's avonds 2500kWh in het net steekt terwijl je kookt verwissel de draden dan maar. ;)

Wat voor huis heb jij dat je op één avond 2500kWh kan terugleveren? Ik denk dat je 2500W bedoelt.

Ja idd, je maakt het mij toch moeilijk hé, als je maar begrijpt wat ik bedoel ben ik tevreden ;)

LDmicro user.

Ik hou er niet van om te moeten interpreteren wat iemand bedoelt. Dingen zouden een stuk begrijpelijker worden als je de correcte eenheden gebruikt.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Hetzelfde trafootje wat je gebruikt om de spannings nuldoorgangen te detecteren kun je ook benutten om de netspanning (en -fase) te meten. Kwestie van weten wat de transformatieverhouding is en de piekwaarde meten...

@Klaasz: dat is dan de ideale wereld.
Helaas is de werkelijkheid een tikkie anders, de TomTomClub heeft daar ooit een hit(je) mee gescoord.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.