DC Adapter

Anoniem

Hallo allemaal,
Aan de onderkant van een laptop staat bijvoorbeeld 19.5V/3.34A en op de adapter staat 19.5V/4.62A. Hoe komt dat de spanning niet hoger mag zijn maar de stroom wel?

Arco

Special Member

De adapter *kan* 4.62A leveren. Maar hij zal slechts leveren wat de gebruiker nodig heeft. (in dit geval 3.34A voor de laptop)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 30 oktober 2018 15:19:59 schreef Arco:
De adapter *kan* 4.62A leveren. Maar hij zal slechts leveren wat de gebruiker nodig heeft. (in dit geval 3.34A voor de laptop)

Ja ik snap. En stel de spanning is hoger, wordt diezelfde stroom dan te hard in de verbruiker gepompt?

Lucky Luke

Golden Member

Nog erger, doordat er harder "geduwd" wordt, gaat er ook nog eens meer stroom lopen...

(Maar spanning kun je, als je vergelijkt met water, inderdaad zien als "met hoeveel druk wordt er gepompt", en stroom wordt dan "hoeveel water stroomt er daardoor". Door een dun busje (weerstand) krijg je met meer druk (Meer spanning) ook meer flow (Meer stroom).)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Bij ohmse belasting wel ja. Bij twee maal zo hoge spanning wordt de stroom ook tweemaal zo hoog.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 30 oktober 2018 15:29:25 schreef Lucky Luke:
Nog erger, doordat er harder "geduwd" wordt, gaat er ook nog eens meer stroom lopen...

(Maar spanning kun je, als je vergelijkt met water, inderdaad zien als "met hoeveel druk wordt er gepompt", en stroom wordt dan "hoeveel water stroomt er daardoor". Door een dun busje (weerstand) krijg je met meer druk (Meer spanning) ook meer flow (Meer stroom).)

Ah ja ik zie.

Als je laptop gemaakt is voor 18V en je hebt een nieuwe adapter die 20V levert (zoals mijn laptopvoeding kwam ik vandaag achter), dan ZOU het kunnen dat ze 20V componenten hebben gebruikt die ook echt kapot gaan bij ieder beetje meer dan 20V. En als de voeding 20V probeert te leveren, dan zit daar altijd wat variatie omheen. Soms wat meer soms wat minder. (ook in de verbruiker kan een situatie ontstaan waarbij intern even iets hogere spanning is dan wat er ingaat).

Dan kunnen dus de 20V componenten kapot gaan. Nu zal het normaliter niet zo'n vaart lopen. Het is ongebruikelijk om 20V componenten te gebruiken als je 18V +/- een beetje verwacht. Meer marge!

Maar het blijft onverstandig om een "bedoeld voor 18V" ding op 20V aan te sluiten. Er is keuze uit:
* Gaat eindeloos goed
* gaat na een tijdje fout
* gaat direct fout.
Valt niet te voorspellen welke het zal zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Met oudere lineaire adapters stak het meestal niet op 5v...
Maar met nieuwere switchers wel. Vaak wordt de spanning uit de adapter 'as is' gebruikt intern, en een paar volt teveel kan dan al catastrofaal zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn huidige laptop heeft een 20V voeding en een 7.4V accu (6.2V - 8.6V). "as is" doet ie er weinig mee, denk ik.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 31 oktober 2018 09:27:44 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je computer wil een vaste spanning hebben en zal zelf bepalen hoeveel stroom die trekt.
als die weinig moet doen en de accu is vol, zal die misschien 1A vragen aan je adapter.
als de accu leeg is, en je bent vollop aan het werken (bv beeldverwerking), dan zal die meer stroom vragen en zal je adapter duidelijk warmer worden.

als je een computer hebt van 18V max3A en een adapter van 18V max 4A, dan zal er maar 3A lopen (wat de computer vraagt).

als je een computer hebt van 18V max3A en een adapter van 18V max 2A, dan wordt het spannend.
OFWEL levert de adapter een 16-17V aan 2A en is je computer daarmee tevreden.
OFWEL stopt de adapter ermee omdat die geen 3A kan leveren en in fout modus gaat
OFWEL levert de adapter maar 16V 2A, is je pc niet tevreden en aanvaard die de lader niet
OFWEL probeert die voeding toch 3A te leveren aan 18V en gaan oververhitten waarbij die dan uiteindelijk toch ermee stopt of zich heel kwaad maakt en daarbij geluid en lichtshow geeft

heb je een computer van 18V en steek je daar 19.5V adapter in, tja... dan hangt het ervan af hoeveel marge je computer fabrikant heeft voorzien. 18V adapter en 18.5V lader zal nog wel goed gaan.
met een 19.5V adapter op een 18V pc durft ik toch al zeggen dat 50% van de pc's zal defect gaan.

een spanningsbron levert een vaste spanning, en de stroom die loopt wordt bepaald door de verbruiker. zolang je niet boven het maximum gaat dat de adapter kan leveren, is er geen probleem.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Je ziet soms ook wel dat een laptop prima op een lichtere adapter werkt, zolang je hem niet tegelijk laadt en gebruikt. Alleen dan wordt de maximale stroom gevraagd. Zo heb ik me ook wel eens moeten behelpen. Eerst laden, dan pas gebruiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 oktober 2018 13:42:26 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."