Frequentie converter 50Hz -> (variabel 40-62 Hz), 230V In, 230V Uit.

Hi Ben Leentje,

Hartelijk dank voor deze link!

Laat heel goed de door mij al gevreesde problemen zien: Trafoverzadiging, piekstromen die dan weer niet fijn zijn voor de versterker), waar ik al bang voor was
Ook de leercurve waar de mensen door zijn gegaan, is erg interessant!

De conclusie van WALKURA is niet bemoedigend:

"Lang geleden heb ik het wel eens met een transformator geprobeert, maar dit heb ik alleen werkend gekregen met laag vermogen.
Het probleem voor mij was de regeling, die een vrij groot bereik moest hebben".

en die van DeKees:

"Maar het gebeurt toch regelmatig dat de versterker uitschakelt als ik de spanning iets te hoog opdraai. De trafo gaat in verzadiging en de versterker schakelt uit op de piekstroom.

En nu lijkt het erop dat de versterker daar toch niet tegen kan. Het rechter kanaal dat ik veel heb gebruikt heeft inmiddels een uitgang offset van 500 mV en is dus niet meer bruikbaar. Het linker kanaal gaat nog wel goed.

Dus toch maar op zoek naar een standaard klasse AB oplossing. En een nieuwe trafo. Ik heb er nu een besteld van 400VAC naar 24VAC. Met 17VAC krijg ik dan tot 280VAC, en blijf ik ver weg van de verzadiging van de trafo."

Hier eindigt de thread: Het is niet duidelijk of DeKees het uiteindelijk werkend heeft gekregen!

Ik denk dus dat ik tzt enkel de TEAC 4/8 polige synchroon capstanmotor ga voeden (ca 40 W max) en niet het hele tapedeck, dan blijft het geheel behapbaar.
Echter, even pas op de plaats, i.v.m. andere prioriteiten!

Iedereen Dank voor de Input; Veel van geleerd!