Frequentie converter 50Hz -> (variabel 40-62 Hz), 230V In, 230V Uit.

Lambiek

Special Member

Een 1fase frequentie regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek,

1) bedankt voor je reaktie!
2) Zelf ben ik me bewust van deze frequentieregelaars voor Jukeboxen bv van jukeBox Revival, Etten leur (Website down).

Maar genoemde is meer een fixed 50 Hz -> 60 Hz conversie, ipv dat je de frequentie zo mooi kan regelen als met mijn Chinese FY2200S DDS Sinus Signaal generatortje.

3) Linkje van jouw suggestie?

Maar mijn vraag was ook of dit met mijn huidige setup gaat werken:

1) Ik heb een sinus DDS frekwentiegenerator, FeelTech FY2200
http://en.feeltech.net/index.php?case=archive&act=show&aid=10
2) Ik heb een Yamaha M2 200W RMS Continue (8 Ohm) Power Amplifier
3) Ik heb een Variac (6A)

Kan ik deze zomaar even aan elkaar knopen om te kijken hoe het Tapedeck REAC A-6300 (ingesteld op 240V 50Hz hierop (230V 40 - 62 Hz) reageert?

Of blaas ik mijn mooie Yamaha Amp op?

Het is hier toch een forum voor hobbyisten;
Kant & klaar kopen kan altijd & ik wil altijd leren!

Bedankt voor je advies!

Vriendelijke Groeten,

Mart

BTW
Ik heb een scope, frequentie teller en DDM om de synthetische sinus plus netspanning te checken

Zie ook deze discussie:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/72801#highlight=frequentie+c…

Ik wil dus hetzelfde bereiken als "mambaum" en "Push", maar ik heb de spullen al voorradig:

1) synthetische full sine generator DDS (extreem stabiel +/- 0.01 Hz en zeker regelbaar im 0.01 Hz stapjes van 40 Hz naar 60 Hz.
2) een 200W RMS Audioversteker (8 Ohm uitgang): Yamaha M2
en
3) een dikke Variac (800W)



Vraag is of ik de Variac met zijn primaire aan de uitgang van mijn Yamaha Amp kan hangen, terwijl die een 40-60 Hz sinus staat te versterken tot zo'n 150W ( komend vanaf de DDS Sinus generator)?.

Of dat ik dit uit mijn hoofd moet laten om de verserker niet te beschadigen.

NB (de Yamaha M2 heeft wel een kortsluibeveiliging), maar geen overtemperatuur beveiliging.

(Normaal staat hij maar op een paar mW te spelen).

De test kan redelijk kort zijn, want ik wil dit eerst checken of het TEAC TapeDeck A-6300 zich mooi qua snelheid laat regelen voordat ik dure custom apparatuur (in de orde van 150 - 200 Euro) ga aanschaffen!

Let wel:

In tegenstelling tot Mambaum die exact 60 Hz nodig had (mogelijk met X-tal sturing) heb ik een zeer stabiele Variable Frequency Regelaar in de frequency converter nodig (Stabiel, nauwkeurig en pure sinus!).

Dank voor enige feedback!

Mart

Peter_dtn

Golden Member

Er zijn audio-versterkers met 100V uitgang, dikwijls kunnen die een aanzienlijk vermogen maken, misschien kan je de spelers op 110V zetten dan ben je al in de buurt. Uitdaging gaat zijn om de spanning op niveau te houden, een wisselende belasting zal ook een wisselende uitgangsspanning geven, je zou iets van feedback moeten maken..

De AC powersupplies die ik ken kan je niet zo nauwkeurig op frekwentie instellen, 0.1Hz dan houdt het op..

Anyway succes met de experimenten !

EricP

mét CE

Het vermogen van die motor kan nooit groot zijn. Ik zou een setup verzinnen die alleen die motor voedt. Wellicht ben je er met Lambiek z'n frequentie regelaar al. Kleinste exemplaar wat je kunt vinden is waarschijnlijk wel genoeg.
Een audio versterker wordt wel ff een dingetje... Als die motor 50W is, dan moet je wel een versterker die 50W RMS kan leveren hebben. Dan nog wat verliezen erbij... Zit je om het niet te gek te maken zo aan 80W-100W RMS.

Verder zou je natuurlijk eenvoudig iets met een blokgolf kunnen maken, trafo achterstevoren erachter en gaan. Die trafo laat het wel iets richting sinus tenderen. Ik denk niet dat die motor zo erg 'picky' is.

En wat betreft dat 'helemaal gaan ombouwen'... Mwah... voeding van de motor zijn vast wel 2 draadjes. Los maken, isoleren, 2 andere eraan, kast uit. Klinkt alsof het meeste werk is om het tapedeck open te maken...

Ik vind JUIST de TS z'n idee beter dan die frequentieregelaar. Gewoon omdat het JUIST in dit ene geval precies zo kan.

Het is wel zo dat zo'n power amplifier tegenwoordig een "klasse D" zal zijn. Die schakelt de spanning snel op en neer zodat de stroom geregeld wordt naar de juiste waarde. /dat/ is wat een luidspreker belangrijk vind. Ook het motortje vind eht niet zo'n probleem om stroomgestuurd te werken.

Maar het kan zijn dat dit "snel schakelen" niet goed door die trafo of variac gaat komen: die zijn gemaakt om op 50Hz te werken. Bij 50Hz kan je prima ijzer gebruiken als kernmateriaal, bij hogere frequenties (zo'n audio versterker werkt boven de gehoorsgrens 20kHz, Duh!) moet je wat anders gebruiken. Ferriet heb ik me laten vertellen.

Dus hou in de gaten dat je niet 50W in je trafo gaat stoppen terwijl er maar 5W uitkomt. Dan denk ik dat je met een LC filter, kantelpunt rond de 1kHz de boel sterk kan verbeteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi Eric en Peter,

Bedankt voor jullie mail, duidelijke info!

Maar mijn specifieke vraag was:


'Kan ik mijn VARIAC (IN 230V, Uit: 0-260V,800W MAX), op de Luidsprekeraansluitingen van 1 kanaal van mijn 2 X 200 W RMS (8 Ohm) Yamaha M2 Amp kan hangen, zonder deze Amp te beschadigen??"

(De Amp heeft wel kortsluitbeveiliging, maar geen temperatuurbeveiliging)..

Met de Variac kan ik dan de uitgangsspanning naar het TEAC A-6300 tapedeck exact op 230V afregelen.

De Yamaha POWER AMP M2 krijgt een zuiver sinus signaal van de FeelTech FY2200S Signaal generator (range 40 - 60 Hz)

Dit is enkel een experimentele opstelling om te kijken hoe het TapeDeck zich gaat gedragen bij verschillende frequenties (ik had een range van 40 - 60 Hz in gedachten) maar misschien moet dat bereik kleiner zijn. De fasecondensator is nl ook afhankelijk van de netfrequentie en zou eigenlijk ook continu veranderd moeten worden. (anders wordt de motor te warm).
Maar dat is niet praktisch (TEAC gebruikt nu 2 capaciteiten (1 voor 50 Hz en 1 voor 60 Hz, die met een switch omgeschakeld worden).

Ik hoop nu dat als ik maar weinig van de nominale frequentie (50 Hz), afwijk (zeg tussen 45 en 55 Hz) de motor niet erg heet wordt, maar dit is nu het doel van de test!!!!

Als dit nu goed werkt, kan ik idd een commerciele frequency converter kopen (voor alleen de capstan motor) en in het tapedeck inbouwen (die motor is overigens,wel degelijk, 100V 50/60 Hz 34/31W ).

Er zijn overigens speciale converters voor Jukeboxen voor dit doel:
bv

1)van een Engelse Hobbyist:
http://www.jukeboxmotordrives.co.uk/products1.html

2) Industriele 1-fase frequency converters zoals bv door Jukebox Revival op de markt gebracht:

https://www.jukebox-revival.eu/staging/50-naar-60-hz-frequentie-omvorm…

Probleem is dat in een tapedeck nauwelijks ruimte is: geen probleem in de grote kast van een Jukebox!

Bovendien wil ik de tapedecks liefst origineel houden (verzamelwaarde) en heb ik meerdere decks!

Gaarne een antwoord op mijn specifieke vraag!!

maartenbakker

Golden Member

Die laatste zin, inclusief uitroeptekens is dan net weer een beetje jammer, maar je bedoelt het goed - hou in de gaten dat dat voor de beantwoorders ook geldt!!

Het fijnregelen van de juiste spanning kun je met de volumeregelaar van je versterker doen toch? Ik zie zo direct geen reden om een variac te gebruiken. Wel heb je waarschijnlijk een vaste trafo van de juiste wikkelverhouding nodig.

Aan de andere kant kan het makkelijker zijn om een variac te gebruiken om te experimenteren. Ik vraag me af of de 230V ingang een voldoende lage impedantie heeft om het vermogen te benutten maar daar is aan te rekenen.

P.S. Ik kijk nog een keer naar het motoretiket en die condensatoren zijn misschien toch een showstopper. 2u versus 2,8u is best een aardig verschil. Misschien dat je die 5Hz net haalt zonder te hete of te slap trekkende motor, anders kun je misschien beter meteen een VFD nemen die naast de frequentie ook de spanning aanpast.

P.P.S. Die VFD die Jeukboxrevival levert is toch tamelijk duur. Ik ga er tenminste vanuit dat het een standaard VFD is die zij bij levering instellen op de gewenste waarde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 oktober 2018 16:50:16 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Peter_dtn

Golden Member

ik kan de toepassing van de variac niet goed volgen, je moet de uitgangs-spanning juist omhoog transformeren niet naar beneden zoals een variac voor het grootste gedeelte doet..

als een versterker 30V RMS op een 8 Ohm speaker kan zetten dan loopt er bijna 4A, het vermogen wat die versterker dan levert is 30V x 4A = 120Watt.

Je moet dus een transformator hebben die de spanning minstens een factor 4 omhoog transformeert, misschien een 230/24V trafo met de 24V aangesloten op de luidspreker uitgang.

De exacte uitgangsspanning (afhankelijk van de belasting) regel je door meer of minder 50Hz signaal naar de ingang van de versterker te sturen. (spanning op het tapedeck meten met AC voltmeter en rustig aan beginnen !)

Of begrijp ik het niet goed?

HI Maarten, Peter & Lambiek,

Allereerst sorry voor de laatste vraag met de uitroeptekens. Ik had het niet zo bedoeld als dat het voor anderen waarschijnlijk verkomt.

Al jullie Input wordt zeer gewaardeerd, en ik leer er veel van als leek.

ik zal puntsgewijs jullie vragen/opmerkingen beantwoorden:

1) De spanning vanaf de power amplifier moet idd omhoog getransformeerd worden.
Ik had dezelfde berekening gedaan als jullie en ook geconstateerd dat een 230V /24V nettrafo geschikt zou moeten zijn, die juist omgekeerd wordt toegepast.

2) Zo'n trafo moet ik inderdaad ergens op zolder hebben liggen (gekregen van een kennis), maar omdat ik die niet 1-2-3 weet te traceren, maar wel een 6A VARIAC bij de hand heb, wilde ik die VARIAC als nettrafo (verhuistrafo gebruiken).
ik stel de secundaire dan eerst af op 24V, terwijl ik hem voed met 230V Netspanning (er zit ook een schaal verdeling op die tamelijk nauwkeurig is, maar het is beter te meten met een DMM.

Vervolgens gebruik ik, de aldus gecreerde 24V aftakking als primaire, terwijl ik de omhoog getransformeerde spanning (230V) kan aftakken van de netsteker van de VARIAC. De VARIAC zou genoeg vermogen aankunnen imo.

Die synthetische 230V gaat dan tzt naar het TEAC A6300 tapedeck (als gechecked is dat er 230V~, 50 Hz op de netstekker staat, en alles stabiel draait). Ik wil het deck nl niet opblazen.

3) Eventueel heb ik ook nog een grote verhuistrafo van Radio Twenthe met heel veel aftakkingen; Ook hier kan ik 24V~ omhoog transformeren naar 230V.

4) Mijn grootste zorg (sorry ik ben geen elektronikus) is dat de Yamaha M2 Amp er niet van houdt dat er een Trafo op zijn uitgang hangt (het is nl. een volledig DC gekoppelde/ volledig symmetrische Amp), muv enkel 1 condensator aan de ingang.
Kunnen jullie svp jullie mening geven (NB ik vraag geen garantie) dat de 24V wikkeling van de VARIAC (24V/230V) cq nettrafo (24V/230V)aan de uitgang van de AMP gehangen kan worden?

(NB De Yamaha M2 versterker is beschermd door een interne kortsluitbeveiliging: Die limiteert de Collector/Emitter stroom door de gepaarde 3-voudige complementaire uitgangstransistors tot een veilige waarde.
(Een klassieke bescherming die ook al in de "Nieuwe Edwin Versterker" van Elektuur werd toegepast.

6) @Peter: je had het helemaal goed begrepen;

Ik check idd de synthetische netspanning (uiteraard): met een DMM (Dynatek), Scoop (Tektronix) en frequentieteller (Chinees apparaat: VICTOR VC3165), maar dat laatste zou eigenlijk niet nodig moeten zijn omdat de frequentie ook heel precies op de signaalgenerator uit te lezen valt.

BTW.
De Feeltech FY2200S signaalgenerator (DDS Sinus; 14 Bit) heeft een variable uitgang (0-10V @ 50V); die kan ik dus makkelijk digitaal instellen op de gewenste waarde, zodat de uitgangsspanning 230V wordt aan de secundaire van de nettrafo.
De Yamaha M2 Amp heeft 1V @ 47 KOhm ingangsgevoeligheid voor volledige uitsturing tot 200W RMS @ 8 Ohm.

Dus de combinatie Frequentiegenerator / AMP past imo.

Zoals gezegd, ben ik alleen nog onzeker of de aansluiting van een 24V trafowikkeling (van een 24V/230V 50 Hz nettrafo, of 24/230V VARIAC of 24V/230V Verhuistrafo) niet een onjuiste belasting is voor de YAMAHA Amp.

(Ik weet nl dat vele versterkers de capacitieve belasting van Quad elektrostaten niet lusten;
Idem voor zeer lage Ohmse belastingen door Magnetostatische luidspekers (Ribbon speakers) (BV APOGEE Scintilla).
Ik kende een Fransman die deze speakers stuurde met een mooie Jadis Buizenversteker (met 12 x 65550 eindbuizen), en die 4 X per jaar 12 nieuwe eindbuizen moest kopen! (geen kattepis en duidelijk niet een geschikte paring van versterker en speaker!

5) @ Lambiek:

Heel hartelijk dank voor je interessante artikel: zeker een te volgen route voor een "follow Up" als de test goed lukt!
Wederom veel van geleerd (ook dat een pseudo sinus ook goed genoeg zou moeten zijn).

6) @ Maarten

Doel van de test is inderdaad om te checken in welk frequentiebereik ik kan variëren, zonder dat de Capstan motor te (extreem) heet wordt.
(dit gebeurt al, als een ooorspronkelijk 60 Hz apparaat niet wordt omgeschakeld voor 50 Hz (dmv parallelschakeling van de aanwezige, extra condensator).

Dus ik vermoed ook, net als jij, dat 45Hz het minimum wordt en 55Hz het maximum.

Ook is het nuttig om een idee te krijgen hoe eea nu zich in de praktijk gedraagt: Geluid (brom?) en Wow en Flutter bv: er zijn tegenwoordig leuke software applikaties voor je PC om dit eenvoudig te meten).

(De verdere achtergrond van mijn vraag is als volgt:

TEAC/TASCAM maakte ooit zeer solide Tapedecks (de A-series die Eddy Current spoelmotoren hadden en een 4/8 polige hysteresis Synchroonmotor).
Helaas zijn deze decks niet af te stellen qua capstansnelheid (en draaien soms te langzaam door dimensietoleraties van vliegwiel / capstanas / motorpolie (snaaraangedreven apparaat).
Ook uiteraard niet af te stemmen met een muziekinstrument (met een gitaar niet zo erg: je kunt de gitaar opnieuw stemmen), maar wel hinderlijk met bv een piano).

TEAC ontwikkelde daarom een Servo DC motor (met koolborstels) zodat Pitchcontrole mogelijk was.
Bovendien was deze veel goedkoper te fabriceren dan de degelijke Hysteresismotor die 30X zo lang meegaat ("Unkaputbar").
Deze DC Servo motoren (die ook in de PIONEER RT707/909 tapedecks zitten) blijken nu een Achilleshiel te zijn (gaan systematisch kapot (commutator / koolborstelproblemen / verbrande ankers etc) en zijn alleen NOS nog voor Goud geld te krijgen).

De laatste series van de TEAC 4 kanaals A-series en de nieuwere TEAC-X series (idem TASCAM) hebben allen zo'n problematische motor.(de TASCAM wat robuuster, maar toch niet vergelijkbaar met de oude motor).

Het ironische is nu dat de oude A series decks te verkiezen zijn boven de nieuwere (qua bedrijfszekerheid/levensduur). De versterkers/koppen waren altijd al erg goed en heel veel gimmicks van de X-series zijn niet echt nodig.

Als je nu ook nog pitchcontrole op een A-series deck hebt, zijn alle quasi voordelen van de nieuwe X-decks minder relevant (ook het dual capstansysteem van de de X-series TEACS/TASCAMS is problematisch als er slijtage optreedt.

(Dan heeft TECHNICS / Panasonic zijn werk veel beter gedaam met hun quartgestuurde en VFR DD draaitafels (SL1500/SL1200/SL10 etc) en TapeDecks (RS1500/1700), maar ja dat was een gigantisch concern met veel know how).

Vandaar mijn experiment, om pitchcontrol aan een TEAC A-series Deck toe te kunnen voegen.

(Ook nav een opmerking die ik in TAPEHEADS.net gemaakt had, maar die door de lokale (zelfbenoemde) TEAC specialist als onzin terzijde werd geschoven.
Hij was zich er ook niet van bewust, dat alle jukeboxen uit de US of A omgebouwd moesten worden naar 50Hz en dat de lokale importeurs (en de huidige liefhebbers) hier in Europa dus uitgebreide ervaring met hebben.

De bewezen goede frequentieconverter van de Engelse Hobbyist werd als onzin terzijde geschoven, terwijl hij tevens claimde dat een industriële frequency converter minimaal 1000 US$ zou moeten kosten, om dit werkend te krijgen, terwijl Piet Hagens een pasklare oplossing voor 200 Euro verkoopt!.

(Maar de achtergrond van deze opmerkingen is waarschijnlijk ook een commerciële; Deze specialist heeft custom motorpoelies laten maken om langzaam draaiende decks (hoge friktie in de glijlagers door onvoldoende smering over de jaren (achterstallig onderhoud)) te compenseren:
Een paardemiddel dus in mijn optiek; je moet de echte oorzaak aanpakken (maar het kost nu eenmaal veel meer moeite om deze motoren goed te smeren (moeten uitgebouwd) worden en hij runt een commercieel reparatiebedrijf, waar tijd nu eenmaal geld is).

PPS

De VFD van Jukebox Revival is tamelijk duur maar dan ook een "plug & Play" oplossing met een hoge kwaliteit. In de prijs zit ook de ontwikkeling inbegrepen en de VFD moet elektrisch (pluggen etc.) zo aangepast worden dat hij door een leek snel in de jukebox ingebouwd kan worden ( Ik denk dat dit binnen een kwartier gerealiseerd kan worden!).

M.I een dus een prima product en Piet Hagens moet ook een boterham verdienen, dus m.i. niet TE duur, gezien de ontwikkelingskosten voor een heel kleine serie!

@ Allen & Dank voor alle bijdragen

Gaarne nog een Yee or Nee of ik de 24V wikkeling van de trafo op mijn Yamaha Amp mag aansluiten.

Mart

maartenbakker

Golden Member

Even heel snel op een puntje ingaan. Ik had mijn vorige reactie eerst geschreven met de aftakking van de variac als primaire in gedachten en dom genoeg later veranderd. Ik heb een vermoeden dat de impedantie op 24V ingesteld misschien te laag is, maar heb even niet direct de cijfers om dat te schatten of na te rekenen.

Als de impedantie goed is, dan zou een goede versterker er toch wel wat mee moeten kunnen. Luidsprekers zijn, net als trafo's, inductieve lasten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 oktober 2018 09:58:38 schreef redguuz:

Maar mijn specifieke vraag was:


'Kan ik mijn VARIAC (IN 230V, Uit: 0-260V,800W MAX), op de Luidsprekeraansluitingen van 1 kanaal van mijn 2 X 200 W RMS (8 Ohm) Yamaha M2 Amp kan hangen, zonder deze Amp te beschadigen??"

(De Amp heeft wel kortsluitbeveiliging, maar geen temperatuurbeveiliging)..

Dan moet je de temperatuur zelf de eerste paar keer maar eens goed in de gaten houden. Toch?

Met trafos moet je opletten dat je de max stromen niet overschrijd. Is een trafo 230V -> 23V, 460VA, dan is dat 2A primair, 20A secondair. Daarnaast moet je de spanning niet zomaar hoger maken dan opgegeven. Een van de "moeilijke dingen" voor een trafo is om de primaire stroom tegen te houden, als er geen belasting is aangesloten.

Zo'n motor is normaliter in de eerste instantie 100V bij 50Hz, 120V bij 60Hz. Zo'n motor is normaliter 30W bij 50Hz en dan 36W bij 60Hz. Ze specificeren wat anders. Ik vermoed dat dit komt omdat je normaliter de spanning niet genoeg kan varieren. Om dat mogelijk te maken hebben ze ergens wat extra koperwikkelingen gelegd en dan wordt ie zowel op 50Hz als op 60Hz onder z'n werkelijke max gebruikt.

Maar goed. Ja je kan een trafo op je versterker aansluiten, let op dat je het niet zo mikt dat de spanning aan de primaire kant boven de nominale spanning komt.

Met de Variac kan ik dan de uitgangsspanning naar het TEAC A-6300 tapedeck exact op 230V afregelen.

Waarom zou je precies 230V willen hebben? Enerzijds, jou meter heeft forse afwijkingen in het bereik waarmee je 230VAC kan meten. Anderzijds, de motor is gemaakt om met een forse spanningsvariatie om te kunnen gaan. Officieel is 230V iets van "tussen de 208 en de 246V".

De Yamaha POWER AMP M2 krijgt een zuiver sinus signaal van de FeelTech FY2200S Signaal generator (range 40 - 60 Hz)

Dit is enkel een experimentele opstelling om te kijken hoe het TapeDeck zich gaat gedragen bij verschillende frequenties (ik had een range van 40 - 60 Hz in gedachten) maar misschien moet dat bereik kleiner zijn.

Dat bereik is prima. Worst case zakt het toelaatbare vermogen in de motor als je onder de 50Hz komt.

De fasecondensator is nl ook afhankelijk van de netfrequentie en zou eigenlijk ook continu veranderd moeten worden. (anders wordt de motor te warm).
Maar dat is niet praktisch (TEAC gebruikt nu 2 capaciteiten (1 voor 50 Hz en 1 voor 60 Hz, die met een switch omgeschakeld worden).

Ik hoop nu dat als ik maar weinig van de nominale frequentie (50 Hz), afwijk (zeg tussen 45 en 55 Hz) de motor niet erg heet wordt, maar dit is nu het doel van de test!!!!

Hou de kleinste waarde van de condensator aan. Dus die voor 60Hz.

Als dit nu goed werkt, kan ik idd een commerciele frequency converter kopen (voor alleen de capstan motor) en in het tapedeck inbouwen (die motor is overigens,wel degelijk, 100V 50/60 Hz 34/31W ).

Dan begrijp ik even niet waar je mee bezig bent. Je bent een interessante opstelling aan het bouwen, alleen om te "zien of het werkt" en gaat een "speciaal daarvoor ontworpen" ding kopen zodra jou opstelling werkt.

Dat "speciaal daarvoor ontworpen" ding zal het toch wel doen? Zonee, dan heb je garantie.

Worst case is ie voor "net wat anders" bedoeld. Dan kan je vantevoren een mailtje sturen: Ik wil hem voor m'n capstan motor gebruiken, gaat dat ook? Hoogst waarschijnlijk antwoorden ze: 'natuurlijk!'. Dan is het hun risico dat het gaat werken. Heel misschien krijg je een "tja, misschien wel, je kan het proberen, maar op eigen risico". Dat zou dan vervelend zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi Maarten,

Hartelijk bedankt voor je reaktie.

Hierbij nog wat info mbt mijn (Philips) Variac (zie ook plaatjes):

http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?Philips_242252900005.htm&Co…

Bij nader inzien is deze maar max 3A
Gegevens van de impedantie heb ik niet kunnen vinden.
(wel dat een bedrijf in Uden (FILEC BV) de Philips Variac Lijn heeft overgenomen en dat deze VARIAC dan lieftst €459.- kost (ex BTW).
http://www.filec.nl/?id=19&action=detail&product_id=64#

Ik gebruik deze PHILIPS VARIAC vnl. voor het dimmen van de Kerstboomverlichting. Telkens, wanneer ik rond Kerstmis hem voor het eerst aansluit, vliegt de Contactbreaker van de betreffende groep van de meterkast er uit (hoge stroompiek?), of misschien kruipstroom nav condendatie omdat de zolder koud is en de huiskamer warm.
Opnieuw opstarten en dan geen probleem meer.
Dus misschien niet geschikt om achter de Yamaha AMP te hangen.

Misschien moet ik toch op zoek naar mijn 230V 24V 6A trafo.
Dit is een ringkerntrafo: is dit een probleem?

Hi REW,

Ook hartelijk dank voor het beantwoorden van al mijn vragen;

Hierbij nog wat "weerwoord"

1)

Waarom zou je precies 230V willen hebben? Enerzijds, jou meter heeft forse afwijkingen in het bereik waarmee je 230VAC kan meten. Anderzijds, de motor is gemaakt om met een forse spanningsvariatie om te kunnen gaan. Officieel is 230V iets van "tussen de 208 en de 246V".

Mijn Dynatec 6070RS Multimeter kan de netspanning nauwkeurig genoeg meten: zie fotootje:
Op dit moment blijkbaar 229.5 V, zie fotootje.

Ik bedoelde overigens niet om EXACT op 230V af te regelen maar wel om te zorgen dat ik tussen ergens tussen 220V en 240V terecht kom (spanningscaroussel staat nu op 240V).

2

Dan begrijp ik even niet waar je mee bezig bent. Je bent een interessante opstelling aan het bouwen, alleen om te "zien of het werkt" en gaat een "speciaal daarvoor ontworpen" ding kopen zodra jou opstelling werkt.

A)
De "testopstelling" kost maar (schatting) een half uurtje om aan te sluiten.
Maar de PowerAmp Yamaha M2 is mijn Home versterker en mag absoluut niet kapot gaan (the Torren zijn allemaal absoluut niet meer verkrijgbaar, en het is een fijne versterker; Vandaar mijn bezorgdheid",

B)
Doel van de test is om te bepalen hoe het deck zich gedraagt met verschillende frequenties as input
- welke range kan het aan (idd 45Hz - 55 Hz)?
- wordt de capstan motor niet te heet (en heeft hij nog genoeg trekkracht)
- treedt er niet een hinderlijke brom op oid
- wat is de Wow en Flutter (W&F) van het deck met deze met deze kunstmatige net supply.

Als dit allemaal goed gaat ga ik voor een permanente oplossing.

Ik denk dat een commerciële setup uiteindelijk goedkoper kant en klaar te kopen is (en dan ook nog in een mooie kast zit) dan deze zelf te maken (dat is de huidige realiteit!).
(maar misschien ga ik ook de setup vvan Lambiek proberen te maken, just 4 Fun!).

Maar eerst ga ik nu het bovenstaande in de komende week testen en zal jullie het resultaat laten weten.

ALLEN Hartelijk Dank voor alle advies!!

"Maar de PowerAmp Yamaha M2 is mijn Home versterker en mag absoluut niet kapot gaan"

Haal voor een paar tientjes een versterker van de kringloop. Gaat die door dit expiriment kapot, jammer dan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
High met Henk

Special Member

Gewoon met die condensator van de hlpwikkeling spelen werkt ook.

Die van mijn afzuigkap was kapot en had er tijdelijk 1 die 2 of 3 maatjes groter waren.

Ipv standje langzaam-langzaammatig-matig snel - snel

Kreeg ik nu: matig-snel-heel snel-stijg op

Ik denk als je er 3.5 uf inzet hij te snel loopt en met 1.5uf te langzaam

Ik vraag me hardop af wat er gebeurt als je de stroom door de hulpwikkeling beperkt... Maar verwacht dat dan alleen koppel afneemt en je last krijgt van wow en flutter

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 1 november 2018 18:30:55 (32%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Stroom door de hulpwikkeling beperk je door een lagere condensatorwaarde te kiezen, bij mijn weten. Ik denk dat de motor dan meer gaat slippen, dus ook heter wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

HI

@ HI Met Henk:

Bedankt voor het meedenken!
Ik ben het echter helaas totaal met je oneens.

Deze "4/8 pole Hysteresis synchronous" capstanmotoren zijn zo geconstueerd dat ze met een bepaalde condensatorwaarde, het maximaal koppel, bij een bepaalde frequentie leveren, terwijl ze het minst heet worden.

Een synchroonmotor probeert zo goed mogelijk synchroon met de netfrekwentie te lopen met de minste Wow en Flutter (en het moet gezegd zijn: de TEAC motor doet dit prima: frequentieafwijking < 0.1% , W&F < 0.1 %).

Als de motor condensator te klein is voor een lagere frekwentie (bv als de gebruiker in 50Hz landen is vergeten de 50/60 Hz switch in deze decks, naar 50 Hz te zetten (die schakelt een extra C bij), wordt de motor veel te heet (Bewezen feit voor deze TEAC, AKAI, en Sony synchroonmotoren; de motor kan zelfs verbranden).

Het creëren van een synthetische frekwentie is de goede oplossing om de rotatiesnelheid van deze motoren aan te passen (zoals bv, bij de Jukebox single phase frequency converters van "JukeBox Revival" en "JukeBox Motor Drives)."

Bovendien wil ik het tapedeck exact en reproduceerbaar (af)stemmen op een instrument, vandaar de noodzaak tot een goede stabiele frekwentiefijnregeling .

Dit is makkelijk maakbaar is met mijn Chinese DDS sinus generator (in te stellen op 0.01 Hz! en stabiel en dat voor 5 tientjes!), Deze generator levert max 10V in 50 Ohm Uit.
Alleen kan hij natuurlijk niet het vermogen leveren, vandaar de noodzaak tot een dikke AMP en een transformator.

De suggestie van de Kringloop is een goede; alleen denk ik niet dat er zo maar 150W WATTS versterkers liggen
Ik ga misschien maar zoeken naar een goedkope D-klasse versterker, om mijn Home versterker uit het strijdtoneel te houden!

Allen : Wederom hartelijk dank voor de suggesties.

High met Henk

Special Member

dat is idd een puntje wat ik in mijn betoog vergeten was: de motor wordt wel degelijk warmer. in hoeverre je van heet mag spreken is natuurlijk afhankelijk van wat jij tolereert/de motor aankan.

een ventilator kan weleens oplossing bieden.

standje stijgt op vond mijn afzuigkap ook niet erg leuk idd.... Motortje werd wel ERG warm....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hi High met Henk!

De TEAC en AKAI capstanmotoren hebben al een ventilator op de as gemonteerd en en worden dan in standaardbedrijf nog steed 40 graden ++.

Voor wat de afzuigkap betreft, zou ik gewoon de goede condensator kopen: ze zijn niet duur en in alle soorten te krijgen:

zie bv. http://okaphone.com/artikelen.asp?groep=564

Als de motor doorbrandt ben je duurder uit (en misschien is die motor ook nog slecht leverbaar!)

Just my 2 $Cents1

High met Henk

Special Member

Uiteraard heb ik dat al lang gedaan, maar toen hij het niet meer deed moest ik wat, want elke kooksessie begon mijn rookmelder te gillen....

Maar dit effect viel mij op en gezien je vraag, moest ik hieraan denken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt Henk,

Doet me denken aan een vakantie in Hastings, ooit, waar ik iedere keer op een stoel moest gaan staan om de batterij uit de rookmelder te halen, voordat de waterkoker of de toaster gebruikt kon worden.

benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi Ben Leentje,

Hartelijk dank voor deze link!

Laat heel goed de door mij al gevreesde problemen zien: Trafoverzadiging, piekstromen die dan weer niet fijn zijn voor de versterker), waar ik al bang voor was
Ook de leercurve waar de mensen door zijn gegaan, is erg interessant!

De conclusie van WALKURA is niet bemoedigend:

"Lang geleden heb ik het wel eens met een transformator geprobeert, maar dit heb ik alleen werkend gekregen met laag vermogen.
Het probleem voor mij was de regeling, die een vrij groot bereik moest hebben".

en die van DeKees:

"Maar het gebeurt toch regelmatig dat de versterker uitschakelt als ik de spanning iets te hoog opdraai. De trafo gaat in verzadiging en de versterker schakelt uit op de piekstroom.

En nu lijkt het erop dat de versterker daar toch niet tegen kan. Het rechter kanaal dat ik veel heb gebruikt heeft inmiddels een uitgang offset van 500 mV en is dus niet meer bruikbaar. Het linker kanaal gaat nog wel goed.

Dus toch maar op zoek naar een standaard klasse AB oplossing. En een nieuwe trafo. Ik heb er nu een besteld van 400VAC naar 24VAC. Met 17VAC krijg ik dan tot 280VAC, en blijf ik ver weg van de verzadiging van de trafo."

Hier eindigt de thread: Het is niet duidelijk of DeKees het uiteindelijk werkend heeft gekregen!

Ik denk dus dat ik tzt enkel de TEAC 4/8 polige synchroon capstanmotor ga voeden (ca 40 W max) en niet het hele tapedeck, dan blijft het geheel behapbaar.
Echter, even pas op de plaats, i.v.m. andere prioriteiten!

Iedereen Dank voor de Input; Veel van geleerd!