straalkachel krachtstroom brandt steeds door

Ik gok op een weglopende nul in de kachel.
In schema van de kachel staat dat de nul niet aangesloten hoeft te worden.
De nul is wel bedraad in de kachel, maar is deze ook bedraad in de stekker en wcd? Ik denk van niet. Meten is weten.
Er zitten 3 elementen in.
Één van deze elementen is stuk.
Over de fase en 'nul' van dat element hangt achter een zekering de ventilatormotor. @Arco zegt dat de ventilatormotor niet gezekerd is. Dan kan mijn verhaal gelijk de prullenbak in.
De 230V-ventilator werkt nu op bijna 400V ipv 230V. Dat gaat een tijdje goed en daarna nooit meer.

Op 31 oktober 2018 20:39:50 schreef Toeternietoe:
Je zekeringen in de heater gaan eruit?
Standaard zit daar alleen de magneetschakelaar op, maar er aan gewijzigd. De aansluiting van de ventilator is niet orgineel (afgezien van de zeer slordige uitvoering van de bedrading). Oorspronkelijk was dit een 3 fase motortje, nu is het een 1 fas geworden.
Meeste kans is dat je ventilatorretje he5 begeven heeft. Maar de magneetschakelaar kan het natuurlijk ook zijn.
Door een draadje van de klixon los te halen komt de magneetschakelaar niet in, gaat de zekering er dan nog uit, dan is je ventilatorretje de boosdoener.

nee, lees de sticker maar, een 6-9kW model heeft een 220V fan, de 12-15-18kW hebben een 220-380V fan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

@antalbos
Wat ik eigenlijk nergens lees is:
Heeft hij zoals hij nu is bedraad wel goed gewerkt? Kortom de geschiedenis van het ding. Of heb je hem net ergens aangeschaft/gevonden/gekregen? (doorhalen wat niet van toepassing is :))

Knip eens die witte ty-rap los en splits de draden wat uit elkaar.
Maak dan wat duidelijkere foto's van het spul ook dichterbij de magneetschakelaar.
Dan kan er misschien een bedradingsfout gevonden worden.

@allen (ofwel iedereen :) )

Hier een zo op het oog gelijke magneetschakelaar gevonden,(refurbished) die heeft geen 230v spoel, maar is 110/120 VAC.

Zou die daarom stinken, en de zekering doen smelten, vanwege
de (mogelijk)te lage spoelspanning?

https://wellgainelectronics.com/contactors/52297-abb-b9-30-10-110120va…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

je hebt die ouwe abb magneetrelais ook in 24V en 380V, heb er onlangs nog 1 in vastgebakken toestand uit een lichtkast getrokken, spoel ook verbrand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De ventilator werkt nu op bijna 400V. Dat gaat een tijdje goed en daarna nooit meer.

Voor 6/9kW is een 220V fan, staat toch duidelijk op het aansluitschema?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb, in combinatie met de lucht, het vermoeden dat er een snubber over de relaisspoel zit die kapot is, maakt ook sluiting dan.

vergeten

Golden Member

Zou kunnen maar zit die er wel? Is op de foto niet te zien.

Die magneetschakelaar wordt toch met AC gestuurd volgens het schema,
dan heeft een snubber weinig zin dacht ik.
De spanning kan anders zijn maar er staat wel 50Hz bij en ik zie nergens een gelijkrichter.
De TS kan dit eventueel uitsluiten danwel bevestigen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als apparaat lekker aangebrand ruikt ( oveheen gelezen) en zekering klapt er uit lijkt spoel van relais wel verpiept...

Op 31 oktober 2018 22:51:58 schreef Arco:
[...]
Voor 6/9kW is een 220V fan, staat toch duidelijk op het aansluitschema?

Post aangepast nav deze opmerking.

Op 1 november 2018 00:13:00 schreef vergeten:
Die magneetschakelaar wordt toch met AC gestuurd volgens het schema,
dan heeft een snubber weinig zin dacht ik.

Een snubber (weerstand-condensatornetwerk) is bedoeld om inductieve spanningspieken bij uitschakelen te onderdrukken. Werkt prima bij AC magneetschakelaars. Een vrijloopdiode werkt alleen op DC. Ik zie geen snubber en in deze toepassing is dat ook nauwelijks zinvol.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 1 november 2018 20:33:15 (54%)