Hoe electret dempen in handsfree set in auto

fripster

Golden Member

Hallo Allemaal,

In mijn auto (Toyota Hilux uit 2015) heb ik een handsfree systeem die deel is van de autoradio. De handsfree werkt niet goed. Na enig geëxperimenteer denk ik dat de microfoon goed werkt, maar dat de ingangsversterker in de radio veel te veel versterkt. Ik moet extreem fluisteren om niet compleet overstuurd te klinken. Ook hoor je de omgevingsruis erg sterk aan de andere kant van de lijn.

Naar mijn bescheiden mening, zal er wel een electret microfoon in de auto zitten (zie plaatje)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Electret_condenser_microphone_schematic.png

Nu mijn vraag: ik verwacht dat de bias/voedingsweerstand in de radio zit, en de condensator ook. Kan ik nu gewoon een serieweerstand opnemen aan de microfoonzijde om het een en ander wat te dempen? Of gaat dat niet werken, en moet ik juist een weerstand naar ground gebruiken? Wat zou een goede beginwaarde zijn voor het experiment? Ik wil (nog) niet ingrijpen in de radio zelf...

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Thevel

Golden Member

Op deze manier zal je het kunnen proberen.
Probeer voor beide weerstanden bijvoorbeeld 10kΩ

fripster

Golden Member

Dank je, maar dat wordt het niet. De weerstand en de condensator zitten waarschijnlijk in de radio. Dus jouw schakeling kan ik alleen daar kwijt. Ik wil juist aan de electret/capsule kant iets doen. In de radio iets doen is iets wat ik nu (nog) niet wil. Wel bedankt voor het meedenken.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
maartenbakker

Golden Member

Dan zou je kunnen beginnen met simpelweg een serieweerstand. Anders een weerstand tussen signaal en massa.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Of een rond plat watje uit de makeupdoos van je vrouw halen, en die er eens voor zetten :)

fripster

Golden Member

bedankt voor de antwoorden. ik zal Toyota eens bellen!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Thevel

Golden Member

Op 31 oktober 2018 21:41:48 schreef fripster:
Dank je, maar dat wordt het niet. De weerstand en de condensator zitten waarschijnlijk in de radio. Dus jouw schakeling kan ik alleen daar kwijt. Ik wil juist aan de electret/capsule kant iets doen. In de radio iets doen is iets wat ik nu (nog) niet wil. Wel bedankt voor het meedenken.

Oeps, je hebt gelijk, teveel naar het plaatje gekeken en je tekst niet goed gelezen..

Je kunt eens proberen een (instel)potmeter parallel over de microfoon te zetten.
Je verzwakt hiermee het signaal van de microfoon maar natuurlijk ook de DC spanning voor de microfoon, maar mogelijk blijft er voldoende spanning om de microfoon te laten werken.
Gewoon proberen, je sloopt er niets mee, neem iets van 100kΩ of wat je hebt liggen en luistert wat het effect is...

vergeten

Golden Member

En met een DC blok condensator in serie met de potmeter
word de voedingsspanning van de electret niet aangetast!
Waarden experimenteel te bepalen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 31 oktober 2018 23:58:05 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fripster

Golden Member

oeh da's een mooie oplossing.. bedankt!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Thevel

Golden Member

Dat is idd een goed idee. stom dat ik daar niet ben opgekomen 8)7

Shiptronic

Overleden

Zit er geen instelling op de radio om de gain te verminderen? Wat is het type van de radio?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

Het is een toyota touch. Eerste generatie. (plaatje niet van mij, alleen als referentie)

https://images.junkmail.co.za/images/large_web/2017/10/22/a40d2fbf1a644d4d00812eeea4f67fcf9276260951c70bad7d9172e311916943044e222e9.jpeg

Ik heb me al een slag in de rondte gezocht (ja ik heb ook de manual gelezen) en geen instelling van dien aard gevonden...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze oplossing zal vast werken, en kun je gemakkelijk eens proberen.

Maar uit nieuwsgierigheid zou ik toch ook Toyota eens vragen. Het is toch gek dat zo'n microfoon zo veel te gevoelig is. Misschien zit er wel de verkeerde elektreet in.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Evarist

Golden Member

Maar niemand bedenkt de juiste oplossing.
De weerstand van de transistor naar de + verkleinen. Dan blijft de gelijkspanning ok, terwijl de tor minder versterkt.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
rudig76

Golden Member

Stomme antwoorden bestaan gelukkig niet, dus durf ik het wel te zeggen.
Je weet zeker dat de volume knop van de radio niet tijdens het bellen het volume kan regelen?
Zo werkt het al jaren in de diverse auto’s die ik heb gehad namelijk. Als ik tijdens bellen volume aanpas van de radio dan regelt de gevoeligheid van de microfoon ook mee namelijk.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
fripster

Golden Member

@rudig76: Dat had ik al geprobeerd. Bedankt voor het meedenken.

Ik heb het maar eerst eens aan de garage voorgelegd. Ik heb nog garantie. Ze keken er wel moeilijk bij. Ik houd jullie op de hoogte. Knutselen kan altijd nog ;-)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

anders een sokje over de micro heen doen, dempt het geluid ook. het kan ook zijn dat als je aan het bellen bent, je op het stuur het microfoon volume kunt regelen, dat kan vaak alleen tijdens gebruik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij mijn Kenwood is de volumeknop tijdens het bellen gewoon het volume en als je set-up audio kiest kan je daar oa. het microfoon volume instellen. Misschien werkt dit ook soortgelijk bij jouw radio?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
fripster

Golden Member

@Paul: Nee, volume instellen gaat wel, maar dat is het speaker volume. Alle instellingsmogelijkheden doorgelopen, zelfs manual helemaal doorgespit... geen setup mogelijkheid helaas.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

en als je de micro van je gsm lager zet, dat kan wel tijdens bellen? het is immers een BT verbinding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 3 november 2018 10:31:14 schreef testman:
en als je de micro van je gsm lager zet, dat kan wel tijdens bellen? het is immers een BT verbinding..

Die instelling zit soms ook verstopt, en word pas zichtbaar als je daadwerkelijk aan het bellen ben, je het hele bleutooth nieveau naar beneden zetten, en het volume van de radio hoger. De mijne onthoud verschillende volumes voor CD , Radio, Nieuws/verkeers informatie, telefoon , navigatie. even vogelen met instellen, en met volumer rgeling op snelhoud , gebruik ik de volume knop nooit meer.

Nu net een leen auto, ik betrap me er nu zelf op dat ik konstant zit te schroeven, volume deugt nooit :( maar maarndag mijn eigen kar weer terug :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

schaam schaam schaam....

Auto naar de garage gehad. Konden het niet vinden... werkte vlekkeloos met hun eigen telefoons. Ik snapte het niet, maar ok ik haal de auto wel weer op.

Hadden ze de taal teruggezet naar Duits (ik heb liever Engels), dus even in het setup menu deze terugzetten...

Zie ik opeens een menu-entry die ik niet ken: Volume instellingen... grrrrr!

Hier het outgoing volume ingesteld en natuurlijk prima geluid..

Tja... het kan verkeren.

Ik heb in ieder geval een werkende handsfree nu ;-)

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Kijk soms is het zo simpel.....

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

ik had van Toyota niet anders verwacht.

Doe jezelf een plezier, en ga er een uur mischien 1,5 voor zitten pak de manual en start bij blz1.

Lees hem helemaal door, en dan zal je verast zijn, hoeveel handigheden zijn ingebouwd en simpel te gebruiken, maar je moet het wel weten :) een genot bij elke "nieuwe auto"

Op YouTube zijn dan soms nog de easter egg's e vinden (verborgen "dealer" Menu's ed.)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.