Kookgroep mogelijk ?

Op 4 november 2018 10:48:30 schreef Roetzen:
Ik zie geen reden waarom dat in Nederland ook niet zou kunnen met de inductietoestellen van tegenwoordig. Met een 35A smeltzekering of een 40A hoofdzekeringautomaat, zou je toch best een 25A enkelfase kookgroep kunnen hebben?

Die reden zie ik wel. Tussen de 35A hoofdzekering en de 25A groepszekering zit maar 1 stap, en dat is niet voldoende om selectief te zijn.

in BE kijkt men niet zo nauw, hup 35A zekeren ook al is de voeding maar enkel 25A :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Verschil is dan wel dat er in België zo af en toe inspecties plaatsvinden. Dan zou zoiets gezien moeten worden. In Nederland komt er nooit iemand kijken, totdat je een keer je hoofdzekering er uit blaast.

Op 4 november 2018 14:08:46 schreef KlaasZ:
[...]Die reden zie ik wel. Tussen de 35A hoofdzekering en de 25A groepszekering zit maar 1 stap, en dat is niet voldoende om selectief te zijn.

Mwah. Dat regeltje van twee stappen er tussen is maar een vuistregeltje. Het gaat mank omdat de stappen niet even groot zijn. Van 16 naar 25A (twee stappen) is nauwelijks groter dan van 25 naar 35.

Bovendien is die 35A smeltzekering een trage zekering. Dus ik denk dat dat wel mee zal vallen allemaal. En dan nog... Een beetje krap in de selectiviteit is niet onveilig, alleen maar ongemakkelijk.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

of als er een nieuwe slimme meter inkomt..

die inspecties in BE zijn als je de kiet verkoopt bij mijn weten. in BE is het hoogspanningsnet meer aan regelmatige inspecties toe, gare kerncentrales en wat achterlopend hoogspanningsnet kan een groter probleem vormen..

de lokale voedingen op die palen in de straten lopen geregeld door de bomen heen, dat is wachten op ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 november 2018 09:18:50 schreef KlaasZ:
Inderdaad, als de nullen in het apparaat niet te scheiden zijn werkt de oplossing met twee gekoppelde aardlekautomaten niet. Maar in dat geval mag je eigenlijk ook geen kookgroep met twee gekoppelde automaten op dezelfde fase gebruiken. In zo'n geval hoor je de nullen te scheiden. Helaas lijken kookplaten met gescheiden nullen steeds schaarser te worden.

Het stomme was dat op de klemmenstrook er wel 2 nulklemmen waren welke intern in het toestel gewoon zaten doorgelust. Als gebruiker / installateur kan je dit dus niet zien, aangezien het 2x230V schema er gewoon vanuit ging dat je de brug verwijdert en op elke klem een nul aansluit.

Spanning staat en stroom gaat!

Bedoel je nou dat er uitwendig een brug zat maar dat de nullen inwendig toch nog aan elkaar zaten?

dat is niet zeldzaam, immers is vaak de besturing van keramisch centraal, dus de nul zit gekoppeld. bij inductie niet, daar is er een galvanische scheiding tussen de 2x 230V voeding. niet bij allemaal overigens, heb er ook al gezien die de nullen ook samen had zitten op de print. iig de oude fornuizen hadden dat nog niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik kan me voorstellen dat ze om reden van de besturing de nullen permanent aan elkaar zetten. Maar ook nog een uitwendige brug zetten wekt dan ten onrechte de indruk dat ze gescheiden kunnen worden.