Einde verhaal computermonitor?

Ik heb 11 jaar lang (als ik me de aanschafperiode goed herinner) plezier gehad van mijn monitor, een iiyama scherm.
Deze heeft nagenoeg al die tijd de gehele dag en avond aangestaan.

De laatste weken begon hij af en toe wat onregelmatig te schijnen zeg maar, de helderheid varieerde nogal. Eergisteren was het 2 keer net of het onweerde op het scherm, het gehele scherm werd (zeer) kort helemaal wit, een paar keer snel achter elkaar alsof het onweerde dus, zo helder als het maar kon.
Vanochtend heeft hij de moed helemaal opgegeven en ging niet meer aan.

Niet gehinderd door enige kennis en niet bang om hem kapot te maken, dat is hij tenslotte al, heb ik hem net opengepeuterd. Hij is duidelijk gemaakt om niet open gemaakt te worden maar twee flinke schroevendraaiers verhelpen dat wel.

Dit is de binnenzijde van de monitor, ik hoopte een kapotte elco te zien bijv. Dat zou iemand met soldeerervaring voor een paar centen kunnen verhelpen. Ik zie zo helemaal niets wat niet klopt. Ik ben dan ook bang dat de lamp de geest gegeven heeft.

http://i63.tinypic.com/fjzuo0.jpg

http://i65.tinypic.com/k4imf7.jpg

Is er iets te zeggen over de doodsoorzaak gezien de symptomen die de monitor had?

Ik heb nu 2st 4:3 monitoren aan de beugel hangen, gaat op zich goed voor mijn gebruik maar ik mis het geluid. Vorige maand een geluidssetje ingeleverd bij de milieustraat :(.

back to the drawing breadboard
maartenbakker

Golden Member

De foto van het binnenwerk is helaas niet groot genoeg om de daadwerkelijke fabrikant (*) vast te stellen of eventuele zwakke punten te herkennen.

Ik verwacht opzich wel een voedingsprobleem, met een beetje geluk staan er bij de verbinding tussen voeding en kleinsignaalprint ergens wat spanningen vermeld.

(*) iiyama maakte de meeste CRT modellen wel zelf, maar LCD werd meestal of altijd ingekocht. Vaak bij TPV. Wel wat ironisch aangezien ze zelf als goedkope assemblagefabriek voor Mitsubishi zijn begonnen ooit.

AANVULLING: als ik bij iiyama de gebruiksaanwijzing inzie, dan staat daar een artikelnummer op van een acerachtige fabrikant, dus bijvoorbeeld Acer of BenQ.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 1 november 2018 22:05:38 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, hier wat grote foto's van de voeding en de videoingang.

http://i66.tinypic.com/20j0agz.jpg

http://i68.tinypic.com/987lhi.jpg

http://i65.tinypic.com/29aqmie.jpg

back to the drawing breadboard
maartenbakker

Golden Member

Grappig, zit net mn vorige bericht te editten dat het volgens het codenummer op de gebruiksaanwijzing een Acer of een BenQ zou moeten zijn en op de voeding staat levensgroot BenQ.

Dan is 11 jaar best een heel nette leeftijd.

Ik ga de foto's eens beter bekijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
apkay

Golden Member

eerste foto links boven invertertravo,daar is de print best warm geweest.
travo doormeten?

groeten van apkay.

begin eerst maar eens de condensatoren te meten , vaak gaan die kapot ook al niet zichtbaar op het oog .
van alle monitoren die ik na kijk welke bv op kantoor dag in dag uit aan staan is dit de meestal oorzaak , maar hoeft niet

Zou de video print eens voorzichtig stofvrij maken (blijf wel antistatisch dan als je dit doet!!) en dan daar eens kijken met een vergrootglas of je breukjes zit in de verbindingen van de chips op de print. SOldeer dan wat componenten door die warm worden, en slechte verbindingen hebben. Ik had laatst twee Ilyama's die steeds uitvielen, beeld liep vast in rasters als ik menubesturing aanklikt ook heel raar, maar die die grote chip was niet meer goed en ging , die kon ik gelukkig bestellen en vervangen met firmware erin en al... nu doet ie t weer.. Succes...

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 1 november 2018 23:04:31 schreef klaasy:
begin eerst maar eens de condensatoren te meten , vaak gaan die kapot ook al niet zichtbaar op het oog .
van alle monitoren die ik na kijk welke bv op kantoor dag in dag uit aan staan is dit de meestal oorzaak , maar hoeft niet

Slaat een kapotte condensator dan door o.i.d? M.a.w. is de weerstand dan (nagenoeg) nul als ik meet?

(nog nooit een condensator doorgemeten, als een condensator i.d.d doorslaat dan multimeter zo instellen dat hij bij nul weerstand piept?)

back to the drawing breadboard
maartenbakker

Golden Member

Ik ben sceptisch over de langeafstandsdiagnose "defecte elco's", hoewel die twee kleintjes rechtsonder op de voeding een klein beetje bol lijken. Een defecte elco wordt "slap" van capaciteit en/of ESR en gaat vrijwel nooit in sluiting. Meten is dus lastig als je de spullen er niet voor hebt.

Ik zou gezien het uitvallen tijdens het spelen (kortdurend spanning weg naar het paneel maar niet naar de inverters) denken aan iets anders zoals een slechte soldering (dat heb ik op andere types BenQ-voedingen wel eerder gezien) of een onderdeel dat in sluiting is gegaan, hoewel het later helemaal niet opstarten opzichzelfstaand wel aan elco's kan liggen.

Een snelle mogelijkheid om slechte elco's te ontdekken als ze niet te ver heen zijn, is de voeding (en/of het kleinsignaalbord) eens lekker warm te stoken met de haardroger en dan te kijken of de monitor aangaat. Gaat hij dan wel aan, is de kans toch wel zeker 90% dat er ergens een elco rot is. Gaat hij niet aan, dan ben je nog niet veel wijzer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

helemaal wit beeld is de aansturing van de lcd zelf, niet de backlight. als het al een elco is dan is die al lang slecht, voedingslijn instabiel wat dat knipperen van tevoren was. een gare soldering kan ook nog, deze heeft al rohs solderingen, dus rotte solderingen zie je minder snel, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn..

maar gezien de leeftijd, draaiuren en er alleen analoog vga opzit zou ik er niet teveel tijd insteken nog..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 2 november 2018 07:08:37 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

alle condensatoren eens vervangen zal je een 10€ kosten en als die het dan toch niet doen kan je beter het scherm afvoeren.

11jaar lang en veel aanstaan, verwonderd me dat je CCFL lampen nog niet einde leven zijn. mijn laptop was ook 11jaar toen zijn scherm roze werd (versleten lampen). heeft dan nog 2-3jaar gewerkt met een ander scherm tot hij de geest gaf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

10 euro is een heel slechte investering als je hem meteen daarna afvoert. Altijd eerst een werkbare diagnose proberen te krijgen met de middelen die je hebt!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een BenQ voeding, dus de trafootjes van verlichting zitten dan weer eens los in soldeer... en stuur Fets zijn mogelijk stuk. BenQ had wel goede elco's in het algemeen...

goeie elco's of niet, ze zitten er al meer dan 10jaar in.
bij schermen doe ik niks meer dan elco's vervangen. gaat het nog niet, elco's eruit en terug in het bakje en de schermen afvoeren.

controllerboard of voedingen gaan vervangen loont al niet meer bij zulke oude schermen. dus 10€ steek ik erin en 1uurtje werk, werkt het, zoveel te beter.
werkt het niet, steek ik er geen extra tijd meer in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb hem net nog even aan de prik en de VGA kabel gehangen.

Als ik hem aanzet dan gaat hij soms voor een paar seconden aan maar dan hoor ik een geluid wat ik niet helemaal kan thuisbrengen. Beetje slepend en soms lijkt het op een gasstroom.

De elco's zien er voor zover ik kan beoordelen goed uit, nergens gelekt of bol.

Misschien dat ik ermee naar een repair cafe ga. Heb inmiddels voor een paar euro een luidsprekersetje op aliexpress besteld. Als dat goed werkt dan hou ik het bij mijn 3:4 monitors of deze moet gerepareerd kunnen worden.

back to the drawing breadboard

lijkt mij een fluitende elco te zijn. die hoeven niet vol te staan, uitgedroogd werken ze ook niet meer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Rare geluiden kan opzich bij slechte elco's, al komt dat dan uit een spoel en niet uit de elco zelf, maar kan net zo goed wat anders zijn. Gewoon even de haardroger erop, dan weet je misschien al meteen meer. Simpeler testen kan haast niet, veel minder werk dan op de bonnefooi onderdelen vervangen waarvan niet overduidelijk is dat ze stuk zijn. vandaar dat ik dat in twijfelgevallen het eerste doe of adviseer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, het warmstoken van de trafoelco's heeft niet geholpen.

Ook even de convertor geföhnd maar ook dat hielp niet.

back to the drawing breadboard
maartenbakker

Golden Member

Dan is de kans het grootst dat het niet aan de elco's ligt. Slechte solderingen blijven een mogelijkheid. In een repaircafe zullen ze die zeker zien. Anders het een en ander meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan gaat hij even aan de kant tot het einde van de maand.

Bedankt voor de respons. Helaas ligt het niet aan een rotte elco, die had ik met mijn nieuwe Aoyue 936 soldeerstation :) kunnen proberen te vervangen.

back to the drawing breadboard

Als je toch graag je nieuwe soldeer station wil testen zou ik eens de tip van slechte solderingen proberen zoals Testman al zei ?
Wel loodvrij soldeer gebruiken als hij al rohs is.
Benq had vele problemen met slechte solderingen van bij de hoogspannings trafo's. Meestal werden er ook wat transistors defect daardoor. Die condensators kosten bijna niets in china. Ik heb er diverse gerepareerd. Zoek even op Benq hier op het forum en je vindt alle informatie erover, vaak genoeg over gebabbeld ?
Ze hadden massa's rma met een hele serie monitors daardoor. Ik ben er nog wel eens wat gaan afgeven bij Benq servicecenter zelf die net buiten de fabrieksgarantie vielen van een stichting waar ik als vrijwilliger werkte. De aankoopbewijzen waren niet meer te vinden en we moesten toch naar IKEA Eindhoven. Het service center zit (of zat, geen idee) om de hoek en ben het gaan vragen of het evt mocht om toch een rma aan te vragen. Ze hadden er voldoende vervangende op voorraad door die problemen. Als ik ze later zelf op kwam halen was het geen probleem ?
P.s. als je toch een maandje moet wachten op repaircafe zou ik eventueel overwegen om de transistors te bestellen in China. Met beetje geluk zijn ze er dan op tijd. Anders mag je alsnog een maandje langer wachten op je reparatie ?
Ik heb de mijne gekocht op eBay bij g&c supermarkt. Daar al veel bestellingen gedaan en nooit geen problemen mee gehad. Een favoriete voor bestellingen van mij en ik geloof van meerdere op het forum. Kosten zullen zo tussen 1 tot 2 dollar zijn voor 10x

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 3 november 2018 12:10:01 (19%)

maartenbakker

Golden Member

De losse trafo's geven uitval backlight, maar het scherm werd juist helder voordat hij het helemaal begaf, wat wijst op uitval voedig naar mainboard.

Je zou eventueel de dubbeldiodes op het langwerpige koelblokje eens na kunnen solderen.

P.S. Ik ben bekend met de losse invertertrafo's en opgeblazen transistors, vooral veel gezien op 17" en 19" van een paar jaar eerder dan dit model.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Of sluiting in een van de dubbeldiodes??

Zo, tijd voor een update.

Vandaag naar een repair-cafe geweest. Daar werd geconstateerd dat de monitor idd overleden is. De beste oplossing leek hen om de voeding te vervangen door een ander exemplaar omdat hij idd erg heet is geweest, de solderingen goed lijken te zijn en er geen kapotte elco's te zien waren.

1 van de aanwezige heren bood aan om zijn reserve monitor op te halen bij hem thuis wat ik inmiddels gedaan heb. Deze monitor, een Dell S2409W, gebruik ik op het moment om dit bericht te plaatsen. Met dank aan de man van het repair-cafe!

De andere monitor gaat volgende week naar de milieustraat.

back to the drawing breadboard